[Fedora Core6] Alsa sound quality

Pagina: 1
Acties:

• DanceTrend
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 12:31
Hoi,

ik heb in mijn Lenovo 3000 N100 Intel High Definition Audio zitten. Heb Fedora Core 6 draaien, met de standaard meegeleverde kernel en alsa software (respectievelijk 2.6.18-1.2798.fc6 en 1.0.13-1). Dit werkt prima, maar toch één probleem. Als ik een koptelefoon inplug, blijven mijn laptop speakers gewoon doorspelen. Na lang zoeken eindelijk gevonden hoe ik dit kan voorkomen: door in alsamixer de "External Amplifier" te muten. Maar nu het probleem: als ik dit doe, gaat de kwaliteit van het geluid drastisch achteruit (in mn koptelefoon dus, als ik "External Amplifier" weer aanzet, is het geluid prima!).. En het gekke is (helaas heb ik hier niet meer info over), toen ik nog aan het testen was met FC6, heeft het een tijdje gewoon goed gewerkt, en toen begon ie dus opeens raar te doen (waarna ik een reinstall heb gedaan).

Heb ik dus gewoon een peop geluidskaart of heeft iemand misschien nog een idee om dit probleem op te lossen? (misschien de speakers eruit slopen? :P of in ieder geval draadje loshalen? ;) (als er niks anders mogelijk is dan...))

[ Voor 4% gewijzigd door DanceTrend op 12-03-2007 00:35 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Klopt idd , ik heb zelf ook een Intel HDA en volgens de alsa site word er aan gewerkt. Echter van de problemen die jij beschrijft heb ik totaal geen last , zowel met in-kernel alsa van 2.6.19 en 2.6.20. Probeer eens je kernel te upgraden of indien dit niet mogelijk is de externe alsa-drivers te gebruiken , die zijn vaak wat beter up to date. Ik weet niet hoe dit precies moet met FC , maar daar zijn vast wel wat howto's voor te vinden.

Misschien sowiezo verstandig eerst nog eens alsaconf te runnen en eventueel alsa-utils opnieuw te installen , misschien dat het dan al beter gaat.

Raku

• DanceTrend
Oke dus bij jou werkt het gewoon goed? Geen hoorbaar verschil in je koptelefoon/externe speakers met "External Amplifier" aan/uit?

Tijdens het testen heb ik ook eens mijn kernel geupgrade, en daarna kreeg ik het geluid helemaal niet meer aan de praat.. Enig idee wat ik qua alsa precies moet doen na een kernel update?

En ik moet dan neem ik aan de drivers van de alsa site pakken.. Is het handig om dan meteen de unstable drivers te nemen?

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

DanceTrend schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:18:
Oke dus bij jou werkt het gewoon goed? Geen hoorbaar verschil in je koptelefoon/externe speakers met "External Amplifier" aan/uit?

Tijdens het testen heb ik ook eens mijn kernel geupgrade, en daarna kreeg ik het geluid helemaal niet meer aan de praat.. Enig idee wat ik qua alsa precies moet doen na een kernel update?

En ik moet dan neem ik aan de drivers van de alsa site pakken.. Is het handig om dan meteen de unstable drivers te nemen?
Er zijn in principe 2 verschillende dingen: in-kernel drivers gebruiken of externe drivers gebruiken. Voor de eerste hoef je na kernel installl eigenlijk alleen alsaconf te runnen als het niet werkt eventueel vooraf gegaan door installatie van alsa-utils (ik weet de exacte naam onder FC niet helaas). Je hebt wel in je kernel config intel hda als module gecompiled? Ik heb het zelf niet werkend gekregen door ze in de kernel te bouwen.

Je kunt ook alsa drivers via je packagemanager installen (in jouw geval yum) samen met alsa-utils. Het lijkt me an sich niet nodig hoor , tenzij die bug met de headphone gefixed is.(Dat is nu nog niet het geval)

Ik weet niet in hoeverre alles voor 100% klopt , ik ben niet bekend met FC , het lijkt me echter nogal universeel toe te passen. Let er echter op dat je driver-modules van alsa daadwerkelijk bij boot geladen worden.

Trouwens als je even zoekt op google kom je vast wel wat howto's voor alsa tegen , zoals:

http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-fc6.html#alsa

Raku

• DanceTrend
Ja die how-to had ik in eerste instantie mee getest, maar die gebruikt een repo voor yum wat volgens velen je systeem verkloot. En er staat ook een how-to snd_hda_intel op alsa-project.org, die had ik na een kernel update gevolgd, nog steeds geen geluid (dus toen weer reinstall). Anyway heb nu een backup image gemaakt dus kan het e.e.a. wel proberen. Standaard wordt overigens in Fedora de snd_hda_intel module als module bij de kernel gebakken voor zover ik weet.

[edit]
Heb kernel geupgrade, alles werkt nog (weer), geluid dus ook gewoon. Alleen nog precies tzelfde probleem.. Misschien toch de drivers en libs van alsa-project.org een keer proberen, ipv. de standaard meegeleverde versie van Fedora.

[ Voor 20% gewijzigd door DanceTrend op 13-03-2007 15:47 ]

• DanceTrend
Iemand anders nog ideeen? (schopje ;))
Pagina: 1