Ik heb een jaar geleden een Tamron 18-200 objectief gekocht. Ik vond het destijds een prima vervanging van mijn kitlens, vond het een 'voordeel' dat ik niet steeds lenzen hoefde te wisselen, omdat hij best een groot bereik dekt. Daarbij, de portemonnee wilde ook wat
.
Nu ik toch iets beter glas wil heb ik een Canon 70-200 F4 L USM aangeschaft. wat mij echter opviel is dat aan het tele-eind van de lens, de Canon veel verder zoomt dan de Tamron! Ik heb mjn camera op een statief gezet, en bent aan de slag gegaan met de voglende instellingen:
1 Sec
f/6,3
ISO 100
De afstand van lens tot onderwerp was 1m50.
Op 200mm krijg ik met de Tamron het volgende plaatje:

Geen opmerkingen over goedkope ice tea, vervorming, etc het gaat me puur om wat ik in beeld heb
.
Als ik vervolgens met de Canon 70-200 aan de slag ga, dan krijg ik 'al' bij 126mm het volgende plaatje:

Vreemd, pas bij 126mm, ik kan dus nog verder...
Op 200mm ziet mijn pak drinken er ineens zo uit:

Stukje groter dan op dezelfde brandpuntsafstand bij de Tamron.
Ook als ik met een 70-300 van Tamron schiet, dan krijg ik ongeveer dezelfde resultaten als met de Canon (niet qua scherpte, uiteraard
). Het lijkt er dus op dat mijn 18-200mm in feite een 18-130mm lens is. Vreemd, gezien de hoogte van beide lenzen niet zoveel scheelt, dus de afstand tot het oderwerp is op 1,5cm na gelijk:

Heb ik iets over het hoofd gezien bij het testen, is het normaal dat een superzoom als de 18-200 zijn bereik niet kan waarmaken?
Nu ik toch iets beter glas wil heb ik een Canon 70-200 F4 L USM aangeschaft. wat mij echter opviel is dat aan het tele-eind van de lens, de Canon veel verder zoomt dan de Tamron! Ik heb mjn camera op een statief gezet, en bent aan de slag gegaan met de voglende instellingen:
1 Sec
f/6,3
ISO 100
De afstand van lens tot onderwerp was 1m50.
Op 200mm krijg ik met de Tamron het volgende plaatje:

Geen opmerkingen over goedkope ice tea, vervorming, etc het gaat me puur om wat ik in beeld heb
Als ik vervolgens met de Canon 70-200 aan de slag ga, dan krijg ik 'al' bij 126mm het volgende plaatje:

Vreemd, pas bij 126mm, ik kan dus nog verder...
Op 200mm ziet mijn pak drinken er ineens zo uit:

Stukje groter dan op dezelfde brandpuntsafstand bij de Tamron.
Ook als ik met een 70-300 van Tamron schiet, dan krijg ik ongeveer dezelfde resultaten als met de Canon (niet qua scherpte, uiteraard

Heb ik iets over het hoofd gezien bij het testen, is het normaal dat een superzoom als de 18-200 zijn bereik niet kan waarmaken?