Tips voor nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Revolvist
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik ga een nieuwe PC samenstellen en zou graag wat tips willen van de experts hier op het forum ;)
Ik weet namelijk wel best wel goed wat ik wil, maar een hardware expert ben ik zeker niet.

Dit is ongeveer wat ik wil kopen:

Moederbord: GigaByte 965P-DS3
CPU: Intel Core 2 Duo E6600
GPU: Club3D 8800 GTS 320MB
Geheugen: Kingston HyperX 2 GB DDR2 PC6400
HDD: 2x Seagate Barracuda 7200.10 250MB
Behuizing: Antec Performance One P180B
Voeding: CoolerMaster iGreen Power 500W
Floppydrive: Mitsumi 7in1 FDD+Cardreader
Geluidskaart: Creative X-Fi Xtreme Music
DVD-speler: LG GDR-8164B
DVD-brander: LG GSA-H42L

Nu had ik nog een paar vragen.
-Ik had van een vriend gehoord dat het nutteloos was om een 8800GTS te kopen van 640MB als je toch maar op een resolutie van 1152:864 (ongeveer in die buurt) gaat spelen, en dus beter een van 320MB kan kopen qua prijs, is dat zo?
-En de fabrikant van de videokaart, maakt dat veel uit? Ik heb Club3D gekozen omdat hun 8800GTS 320MB het goedkoopste was.
- Ik wilde eerst de Asus P5B Deluxe als moederbord doen, maar volgens het alternate.nl computer-samenstel-ding waren er te weinig IDE aansluitingen voor mijn configuratie, dus heb ik degene gekozen uit de vorige BBG. Is er veel verschil in kwaliteit/functies tussen die twee, behalve dat op de P5B firewire zit?
- En beveelt iemand nog een site aan waar ik mijn computer kan samenstellen?
- Is 500W voeding genoeg voor deze configuratie?
- En is de koeling ook genoeg? Er zitten standaard in de case al 3 120mm fans dus dat zal wel goed zijn, maar je weet maar nooit ;)

En dan moet ik natuurlijk nog een scherm, muis en speakers (toetsenbord heb ik al).
Ik zat te denken aan een Samsung 931BF als scherm, de Logitech G5 als muis en de Philips Philips MMS 321 als speakers.

Het scherm ben ik nog niet helemaal uit, dus als iemand nog wat leuks weet?

En voordat iemand het vraagt, ik wil de PC voor van alles en nogwat gebruiken, varierend van het spelen van de nieuwste games op de beste/redelijk hoge graphics settings (maar niet al te hoge resolutie) tot het amateuristisch maken van een website en fotootjes bewerken.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
  • Ja
  • Nee
  • Ja
  • Nee, gewoon DS3 nemen
  • Azerty,nl, zie ook shopsurvey
  • Ja
  • Ja
  • Samsung 931C
Dit was wel een beetje kortaf :X .

Maar dat betekend ook dat dit gewoon opzoekvraagjes zijn ;) .

[ Voor 5% gewijzigd door hello_moto op 11-03-2007 22:14 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-01 17:12
Goed systeem, weinig opmerkingen. De antwoorden op je vragen zijn hierboven uitstekend beantwoord. Paar kleine opmerkingen:

- Die 320Mb-versie van de videokaart is waarschijnlijk een erg goede keuze.

- Weet je zeker dat je een geluidskaart nodig hebt? Op de meeste hedendaagse moederborden zit al behoorlijk goed geluid. Ik heb net ook een systeem gekocht, met on-board geluid in combinatie met de Logitech Z3 speakers. Klinkt erg goed, en kost weinig. Misschien zijn die Philips Speakers ook wel erg goed, ik heb geen idee. Maar een geluidskaart zou ik er niet bij nemen. Als je ontevreden bent kun je die later nog bijkopen, maar ik betwijfel of je het nodig zult vinden.

- Waarom dvd-brander/speler van LG? Lijkt me niet echt het beste merk voor die dingen. Ik raad aan: Samsung, Nec of Pioneer. Ik heb zelf de Samsung SATA-brander en -speler, werkt super.

- Ik weet niet wat dat geheugen kost, maar dat kan volgens mij een stuk goedkoper. Dit geheugen is bedoeld voor overklokkers. Als je niet (of met mate) van plan bent over te klokken, raad ik aan: 2Gb PC5300 DDR2 non-ecc cas 5 geheugen, van bijvoorbeeld Kingston of Corsair. Kost ongeveer 140 euro op dit moment.

- Kast + Voeding kan ook goedkoper denk ik, hoewel je de prijzen er niet bij hebt vermeld. Ik raad aan eens te kijken naar de Antec kasten met ingebouwde voedingen. Zoals de Sonata 2, met 450 Watt voeding wat ruim genoeg is voor dit systeem.

Verder een top-systeem, succes verder!

[ Voor 8% gewijzigd door geert1 op 12-03-2007 00:08 ]

• Mxxx
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
hoi,

misschien is het handig om je buget en de prijzen erbij te zetten dat is wat makkelijker kijken en zoals geert1 al zei je kan een geluidskaart ook later kopen al bevalt het geluid je niet...

En ik zo riad 0 gaat draaien met 2 seagate's extra snelheid :)

je kan zelfde onderdelen ook bij andere webwinkels kopen gooi ze in je mandje op pricewatcher en kijk welke shop goedkoopste is het is trouwens wel handig om dan wel alles bij 1 te kopen ivm garantie ;)

Verwijderd

koop er ook een goede processor koeler bij.
De intell koelers maken meer geluid en koelen slechter

Bijvoorbeeld een artic freezer 7 pro :
http://www.arctic-cooling.com/cpu2.php?idx=79&disc=

ik zelf heb een Zalman CPNS9500

http://www.zalman.co.kr/e...view.asp?idx=193&code=009

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 12:59 ]

• Mxxx
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:49:
koop er ook een goede processor koeler bij.
De intell koelers maken meer geluid en koelen slechter
als je echt stil wil is dat wel goed idee neem een:

Arctic Cooling Freezer 7 Pro voor als je gewoon stil wil en als je wilt overclocken en stil wilt houden kun je beter voor de Scythe Infinity kiezen nieuws: Core 2-koelers bestrijden elkaar in stilte

• geert1
En over de monitor: De Samsung 940BF en de 931C zijn erg goed. Ik heb zelf net de Iiyama e1900-S2 binnen gekregen. Die heeft hetzelfde paneel als de Samsungs en is iets goedkoper. Over de kwaliteit ben ik meer dan tevreden: Geen enkele ghosting en scherp en helder beeld. Bij die Iiyama zit helaas geen DVI-kabel, wat het prijsverschil voor een deel verklaart. Maar met een goedkope DVI-kabel erbij ben je dan nog steeds iets goedkoper uit dan bij Samsung.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Ik zou als ik jouw was een Radeon X1950 kopen. Deze is wat goedkoper dan jouw Club3D 8800, en heeft gelijksoortige specs. Verder kun je dan weer even sparen en over een (half) jaar tot 2 jaar en je systeem updaten met een DX10 kaart, die generatie 2 of 3 is. In Vista zul je er nog niet veel van merken en met de 'nieuwste' spellen ook nog niet denk ik.

Overigens wil ik niet zeggen dat die 8800 slecht is, zeker niet, maar ik denk dat budget gewijs je beter op dit moment nog een super DX9 kaart kunt kopen.

• Revolvist
Heel erg bedankt voor de antwoorden! Ik ga de tips zeker wel gebruiken. Met dat PC5300 RAM bespaar ik al 80€!! (Heel veel voor een 14-jarige :) ).

- Ik ga denk ik nu de Samsung SH-S182M als brander doen, van de BBG. De reden waarom ik de LGs had genomen was voornamelijk om het uiterlijk, ik ben namelijk iemand die best wel veel op het uiterlijk van dingen afgaat en ik vond die er wel strak uitzien. Ja ik weet het, het is maar een brander :P

- Over de Samsung Syncmaster 931C, ik heb wat reviews gelezen die niet zo heel enthousiast waren over het scherm, ookal is het gebruikt op de WCG. Zijn er nog meer mensen met ervaring met dit scherm? En wat is eigenlijk contrastverhouding? Is het verschil tussen de 931BF(700:1) en de 931C(2000:1)erg belangrijk?

- De kast en voeding hou ik denk ik wel zo. Ik vind de P180B er namelijk erg vet uitzien en hij heeft goede koeling, maar als je het logisch bekijkt is het natuurlijk geldverspilling.

- De geluidskaart hou ik er ook wel in denk ik, gewoon voor dat beetje extra.

- De videokaart hou ik er ook wel in, ik heb al genoeg bespaard op de PC tot nu toe. Ik heb hem al bijna bij elkaar, dus ik kan er net zo goed de 8800 in proppen.

- En is de voeding wel goed? Ik denk dat ie het wel aankan, aangezien ze in de BBG een 450W SmartPower erin doen, maar is de iGreen power een goede keuze?

Prijslijst van azerty:

GigaByte 965P-DS3 - € 113,63
Intel Core 2 Duo E6600 - € 293,63
Club3D 8800 GTS 320MB - € 283,60
Kingston 2 GB DDR2 PC5300 - € 131,83
2x Seagate Barracuda 7200.10 320MB - € 79,58 p.s., € 159,16 tot.
Antec Performance One P180B - € 122,83
CoolerMaster iGreen Power 500W - € 80,38
Arctic Freezer 7 Pro - € 18,03
TEAC 7in1 FDD+Cardreader - € 24,91
Creative X-Fi Xtreme Music - € 71,40
Samsung SH-182M - € 31,43
Windows Vista Home Premium, 32bit, NL, OEM - € 86,91

Totaal: € 1417,74
+assemblage en 1 jaar garantie: € 1452,74

Ik bespaar 60€ op de keuze van site (azerty i.p.v. alternate), 80€ op het ram, 20€ op de brander, 100€ op de videokaart (320MB i.p.v. 640). Ik zou zeggen, het gaat lekker :P . Zeker omdat ik gedoeld had op 1650€!!

Nu alleen nog het scherm een beetje kiezen en ik kan hem gaan kopen! Ik heb het geld namelijk al bijna :9~

[ Voor 6% gewijzigd door Revolvist op 12-03-2007 15:58 ]

• Mxxx
Ik zou eigenlijk op die kast besparen bedoel hij kost 122 euro en je computer wordt er echt niet sneller door....

Trouwens geen zalman 9500 nemen want dat ding koelt voor geen meter voor zijn prijs :+

als je toch mooie kast wil kanje ook deze nemen kost 20 euro goedkoper en je heb meer fannen :P
http://www.azerty.nl/prod...ORMAAL=10188&GROEPEN[]=51

Trouwens wat een heel mooi beeldscherm is is de samsung 226bw http://www.azerty.nl/prod...sung-226bw-zwart-22-.html

• geert1
Als je de P150 een mooie kast vindt qua uiterlijk, dan heb ik een tip voor je waarmee je meer dan honderd euro bespaard: De Antec NSK6500. Hij ziet er min of meer exact hetzelfde uit, alleen hij is zwart met zilver in plaats van alleen zilver. Maar... Hij kost slechts 93 euro, inclusief voeding! Die voeding is een 430Watt Smartpower 2. 430Watt klinkt tegenwoordig als weinig, maar in jouw systeem is het meer dan genoeg. Een Core 2 Duo systeem met een 8800GTS trekt ongeveer 280 Watt maximaal, dus je hebt nog ruimte over voor toekomsitge upgrades. Lijkt me wel de moeite waard om even uit te zoeken. Ik heb de kast zelf en ik kan je verzekeren dat het kwaliteit is. Zelf vind ik 'em zelfs mooier dan de P150, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Verder is je systeem top nu! Ik zou persoonlijk die geluidskaart weglaten zoals gezegd, maar die keuze is aan jezelf natuurlijk. Succes verder!

• Bapawe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11-2025
Trouwens wat een heel mooi beeldscherm is is de samsung 226bw http://www.azerty.nl/prod...sung-226bw-zwart-22-.html
Dat is waar, maar om op die resolutie goed te kunnen gamen is die 8800 768MB kaart weer aan te raden en dan wordt het weer duurder :)

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

• Revolvist
@mxxx
Die case ziet er goed uit, ik denk dat ik die doe. Volgens mij is hij minder stil dan die andere, maar het geluid maakt mij niet zo heel veel uit.

Dat scherm is 100€ duurder :P En het is een breedbeeld, dat heb ik liever niet.

@geert1
Nee, ik vind het niet echt een mooie case. En ik wilde de P180B, niet de P150. De P180B heeft ook een deurtje. Ik denk dat ik de Nine Hundred ga nemen.

Nogmaals bedankt voor alle tips!

[ Voor 31% gewijzigd door Revolvist op 12-03-2007 16:42 ]

• geert1
Ter aanvulling op wat ik hierboven al zei raad ik in jouw geval aan om een 19" niet-breedbeeld scherm te kiezen. Die zijn niet al te duur en toch behoorlijk groot. Bovendien zijn nog grotere schermen ook voorzien van erg hoge resoluties, waardoor je performance achteruit gaat. Ook zijn de reactietijden vaak trager. Zie verder mijn bericht van 13.20uur hierboven :)

Over die kast: Die P180B is inderdaad behoorlijk anders als de P150 en de NSK6500. Als je iets zoekt wat echt indruk maakt is die Nine Hundred inderdaad wel wat. Die P180B ziet er trouwens ook erg gelikt uit.

Succes verder!

[ Voor 23% gewijzigd door geert1 op 12-03-2007 16:51 ]

• Revolvist
Nog 1 vraag. Ik kom er net achter dat de standaard resolutie van zo'n Samsung 931BF(of een ander 19"scherm)1280:1024 is. Is het dan nog steeds verstandig als ik een 8800GTS van 320MB koop als ik op die resolutie game?

• Mxxx
dat is normale resolutie hoor.....voor 19inch ;)

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37910

dit is misschien intressant om te bekijken... (had je ook zelf kunnen vinden }:O )

[ Voor 60% gewijzigd door Mxxx op 12-03-2007 18:02 ]

• Revolvist
Ja daarom zei ik ook "of een ander 19"scherm".
En die speciale 8800GTS 320MB van XFX is inderdaad een stuk beter dan een normale 320MB en zelfs de 640MB, misschien koop ik die wel.

Edit: Ze hebben die speciale XFX alleen in 640MB versie bij azerty...

Edit2: Inderdaad staat er ook in dat artikel dat je aan 320MB zat heb voor 1280:1024.

[ Voor 30% gewijzigd door Revolvist op 12-03-2007 19:03 ]

• BlackRageNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
PhrasEEruption schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:36:
@mxxx
Die case ziet er goed uit, ik denk dat ik die doe. Volgens mij is hij minder stil dan die andere, maar het geluid maakt mij niet zo heel veel uit.

Dat scherm is 100€ duurder :P En het is een breedbeeld, dat heb ik liever niet.
@geert1
Nee, ik vind het niet echt een mooie case. En ik wilde de P180B, niet de P150. De P180B heeft ook een deurtje. Ik denk dat ik de Nine Hundred ga nemen.

Nogmaals bedankt voor alle tips!
ik raad je zeker breedbeeld aan, ik vind het veel lekkerder kijken en alles lijkt groter. ik zou niet meer anders willen, maar het is jou keuze ;)

• geert1
@C0NSOLEFREAK: Smaken verschillen dus, want ik zou juist geen breedbeeld willen. Tijdens surfen, tekstverwerken, fotobewerking, programmeren enzovoort heeft het geen enkel voordeel. Je mist alleen maar pixels in de hoogte, juist waar je ze nodig hebt. Alleen tijdens het kijken van films kijkt het wel lekker, maar filmkijken achter je bureau op je pc-monitor is sowieso al oncomfortabel, daar heb ik een tv voor. Maar dat is puur mijn mening.

Ontopic: Die 8800GTS 320Mb is zeker sterk genoeg. Vergeet niet dat dit de op 2 na beste videokaart ooit is, vlak onder de 640Mb-versie en de GTX-versie. Dus je zult hier wel een tijdje mee door kunnen. Niettemin zou ik een monitor van 19" kiezen. Grotere schermen hebben naar mijn mening niet heel veel toegevoegde waarde, en zijn vaak een stuk duurder. Daarnaast hebben ze een nog hogere native resolutie, waardoor spellen in de toekomst minder lekker zullen lopen.

Volgens mij ben je zo ongeveer klaar om te bestellen. Succes verder!
Pagina: 1