Server bouwen (met mogelijkheden tot virtualisatie).

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 07:20

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Goedenavond.

Ik maak dit topic aan om enige adviezen te vragen met betrekking tot het upgraden van mijn server en het aanpassen van mijn ICT(server)-omgeving hier thuis. De huidige situatie is als volgt:

Ik heb twee servers staan;

PIII-500mhz, 256mb RAM
Windows 2000 Advanced Server
DC
DNS/DHCP
File/Print Sharing
Web (Apache+PHP)
Database (Mysql)
Mail (Mdaemon)

PI-133mhz, 96mb RAM
Linux Debian (2.22 kernel)
Router

==========================================================

Ik wil naar de volgende situatie toe:

De Windows 2000 server wil ik in die mate upgraden dat ik 2003 server kan gaan draaien en kan gaan virtualiseren. Dit met de volgende redenen;

Ik wil er ten eerste wat ervaring mee opdoen, dat is goed voor mijn werk, en ik wil de Linux router fysiek uit mijn omgeving weghebben. Ik wil die router echter wel (virtueel) behouden, omdat ik het leuk vind om met linux te spelen, en ik jaren geleden scriptje geschreven heb wat het dataverkeer meet (met IP-Traf) en dagelijks dat dataverkeer naar de MySQL database stuurt op de 2000 server. Verder staat mijn eigen (Windows XP) machine 24/7 aan, en dat eigenlijk alleen maar vanwege het feit dat ik veel met Emule download. Ik wil dus ook een virtuele XP bak gaan draaien op mijn server die ik dan met RDP kan benaderen en die dan dedicated Emule client gaat worden, zodat ik mijn PC niet meer 'onnodig' aan hoef te laten staan. Verder wil ik mijn webserver (+database?) en mijn mailserver gaan virtualiseren. Vier virtualisaties derhalve.

Ik wil ook naar een complete Microsoft oplossing gaan kijken, dus Apache wordt IIS, MySQL wordt SQL server en Mdaemon wordt Exchange. (wederom goed voor mijn werk-ervaring).

Ik ben er al enigzins uit wat ik wil, en heb de volgende hardware al die meegaat in de migratie van de server:

De harde schijven:
2*160gb Maxtor (IDE) in Raid-1
(draait op een hardware-matige PCI raid kaart met 2 IDE sloten, dus max 4 apparaten)
1*120gb Seagate (IDE)
1*80GB Maxtor (IDE)

Verder heb ik al een krachtige voeding die ik (denk ik) zo mee kan nemen:
Chieftec Voeding

En de kast heb ik ook al, één of andere bigtower, merk weet ik zo gauw niet, volgens mij IN-Win.

Wat ik dus qua advies nodig heb is welke hardware ik hiervoor nodig ga hebben.

Ik ben het volgende van plan:

Moederplank:
1 x Intel® G965WHMKR

Harddisks SATA -
1 x Maxtor DiamondMax 17

Harddisks 3,5 IDE -
1 x Seagate Barracuda 7200.7

CPUs Socket 775 -
1 x Intel® Core™ 2 Duo E6300

Geheugen DDR2-533 -
1 x Kingston ValueRAM 2 GB DDR2-533 Kit

Op de SATA schijf zal het besturingssysteem komen te staan, en de 120GB schijf wil ik gaan gebruiken om een tweede RAID-1 set te bouwen (icm met de reeds in bezit zijnde 120gb schijf, die nu nog leeg is) om ruimte voor de virtuele machines te creeeren.

Als eerste vraag ik me af of (de nieuwe) Debian goed draait binnen Virtual Server, en of er een Debian client is die met MsSql kan 'praten'? Nu is het zo dat het IPTRAF het dataverkeer in een txt bestand logged, en het script wat ik geschreven heb deze data met de MySQl client dumped naar de MySQL server (die op de 2000 server draait). Op de 2000 server draait dan weer Apache met PHP, die het dataverkeer in een mooi schermpje 'print'.

Ik kan het natuurlijk ook omdraaien, en ervoor zorgen dat er op de (nieuwe) windows server een script draait die de tekst uit het bestand wat IPtraf aanmaakt 'haalt' en deze importeert naar de MsSQL server. Verder moet ik PHP aan de praat zien te krijgen met IIS, maar dat is van later zorg. Er zullen nog wel meer dingen op me afkomen tijdens deze migratie denk ik zomaar :)

Mijn grootste vraag is dus of ik (hardware-matig gezien) 'wegkom' met deze configuratie, of dat het te licht gaat zijn voor mijn bedoelingen? En vergeet ik misschien nog iets? De Web en mail-server worden niet intensief gebruikt, slecht 2 gebruikers hier, maar het is voor mij vooral om te leren. Ik heb een budget van rond de 500 a 600 euro tot mijn beschikking hiervoor. Verder vind ik het belangrijk om het uitbreidbaar te zijn ivm met de toekomst, vandaar het main-board met 6 SATA aansluitingen en 4 geheugenbankjes. En ik wil gewoon graag een Intel plank, daar heb ik zulke goeie ervaringen mee...

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 11-03-2007 21:41 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Mijn (te) enthousiaste topic-start schrikt een hoop mensen af? ;)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:53

Coach4All

I'm a Coach 4 All

FreakNL schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:51:
Mijn (te) enthousiaste topic-start schrikt een hoop mensen af? ;)
Neuh, ik gok eerder dat ze zich afvragen of je de systeemeisen voor MS Virtual Server en/of VMWare Workstation 6.0 al gelezen hebt..... (en wat die voor mogelijkheden bieden voor client operating systemen...)

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 09:41
Coach4All schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:59:
[...]

Neuh, ik gok eerder dat ze zich afvragen of je de systeemeisen voor MS Virtual Server en/of VMWare Workstation 6.0 al gelezen hebt..... (en wat die voor mogelijkheden bieden voor client operating systemen...)
VMware workstation? als je wilt gaan virualiseren ga je toch geen workstation gebruiken maar VMWare server...

Je hardware zal het echt wel trekken, je zegt zelf al dat er geen 150+ mensen tegelijker tijd op zitten te werken. (Heb verder niet naar driver ondersteuning e.d. gekeken)

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:53

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ErikCornelissen schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:11:
[...]

VMware workstation? als je wilt gaan virualiseren ga je toch geen workstation gebruiken maar VMWare server...
Als het om een server thuis gaat met 2 gelijktijdige gebruikers?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• ErikCornelissen
De ts geeft aan dat het een leerproces is, dan neem ik aan dat je het meteen goed aanpakt en niet halve bak wilt leren :)

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Coach4All schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:47:
[...]

Als het om een server thuis gaat met 2 gelijktijdige gebruikers?
VMWare WorkStation is helemaal niet bedoeld om servers (langere tijd) te draaien. Daarvoor is VMWare Server bedoeld, voordeel is ook meteen dat je de Console niet open hoeft te houden en dit over het netwerk kan doen. Owja, en het grootste voordeel is de prijs: gratis, scheelt toch weer gezien de prijs die je voor de diverse windows licenties nodig hebt, want ja die heb je ook nodig per virtuele server ;)

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 08:54
Als je VMWare server gaat gebruiken moet je goed kijken naar de systeem vereisten aangezien niet alles standaard ondersteund wordt, en het kan je een hoop tijd (en geld) besparen

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik mag via mijn werk icm met Microsoft en icm met een technet abbo, een aantal test-dingen draaien, zolang ik het maar niet ga gebruiken in een live-omgeving... Dus licenties is geen probleem..

Ik zou VM-ware server natuurlijk ook kunnen proberen, ware het niet dat het meerendeel van onze klanten Virtual Server 2005 draait, of gaat draaien (komt misschien omdat ze door ons geadviseerd worden, en wij weer certified partner van MS zijn? ;) ), dus ik ga waarschijnlijk gewoon voor Virtual Server...

En zwaar zal het niet worden, het is echt een test-omgeving, om te leren. Daarom zou het ook gewoon op die p-III 500 bak kunnen, maar dat gaat echt als dikke str*nt, en het wordt toch hoog tijd om die server te upgraden, kan ik het beter gelijk goed doen, nietwaar? Maar dan wil ik wel graag zeker weten dat het een beetje draait allemaal :)

Ik ben nu al een beetje aan het testen op mijn werkstation, en dat is echt een brak ding; AMD Sempron 2800+ met een gig aan traag ddr-1 geheugen, maar dat loopt niet echt.. (wel beter dan op die P-III 500 though)...

Maar ik denk dat ik sowieso wacht tot 22 april....

[ Voor 32% gewijzigd door FreakNL op 13-03-2007 15:45 ]

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-01 16:44
Minimaal 1 GByte geheugen is wel aan te raden om het een of ander te gaan testen. Haal er 512 MB af voor je basis installatie met Virtual Server en je hebt 512 MB voor je VM's. Beetje weinig. Denk eerder aan 2 GByte geheugen. Kun je een stuk of 3 a 4 vm's op draaien.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• ErikCornelissen
Ik heb thuis ook virtual server 2005 enterprise draaien en het werkt echt lekker! Draaien nu vijf machines tegelijker tijd op en verder merkbaar verschil tussen virtualiseren of echt op bare metal laten draaien.

specs:
AMD 4600+ EE
3gb geheugen

Alle machines zijn Windows 2003 r2 en hebben hun eigen taak als;
-DC
-Exchange
-ISA
-Terminal server
- test servertje
Pagina: 1