Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nul urencontract en ziekte tijdens zwangerschap

Pagina: 1
Acties:
  • 1.322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb sinds oktober vorig jaar een 0 uren contract en werk sindsdien gemiddeld zo'n 40 a 50 uur per maand. Nu heb ik mij helaas wegens zwangerschap ziek moeten melden. Heb ik nu recht op een uitkering en zo ja wie moet dit betalen? Mijn werkgever of een uitkeringsinstantie. Deze vraag geld uiteraard ook voor zwangerschapsverlof. Mijn vraag is ook wat moet ik hiervoor doen? Ik heb dus een 0 uren contract voor onbepaalde tijd. Wie oh wie kan mij iets meer duidelijkheid geven? Alvast bedankt. Oja en hoe wordt zo'n uitkering dan berekend?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Neen, je werkt niet, je hebt dus geen recht.

Maar als je de afgelopen maanden iewat 'stabiel' hebt gewerkt, dwz evenveel uren / week, kan je een vast contract vragen, en moeten ze dat jouw geven.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 05:43

Nik

Moeten ze dat? Ik werk al 3 jaar op 0-uren basis... Moet ik toch maar eens gaan praten dan!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Kijk om te beginnen eens naar deze link :)

Toverwoord in deze is het UWV die je verder moet kunnen helpen. Als je niet in dienst bent bij een werkgever maar als uitzendkracht werkt, wordt doorgaans je salaris doorbetaald door het UWV. Er vanuit gaande dat je ook netjes verzekerd was.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:31
Als je langer dan 3 maanden 40 à 50 uur hebt gewerkt, kun je een beroep doen op het wettelijk vermoeden dat je een arbeidsovereenkomst hebt voor die tijd.

Je werkgever moet je tijdens ziekte doorbetalen, maar wanneer dat zwangerschapgerelateerd is, kan hij dat weer verhalen op 't UWV.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben overigens niet werkzaam als uitzendkracht maar wel als oproepkracht voor onbepaalde tijd. De ene keer lees ik dat ik wel recht heb op een uitkering en dan weer niet, lastig hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou dus een beroep kunnen doen op het wettelijk vermoeden van een arbeidsovereenkomst waar moet ik dan beginnen? Met wie kan ik dan het beste contact opnemen of gewoon bij mijn werkgever? Alvast bedankt

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
StevenK heeft het mooi samengevat:
StevenK schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:50:
Als je langer dan 3 maanden 40 à 50 uur hebt gewerkt, kun je een beroep doen op het wettelijk vermoeden dat je een arbeidsovereenkomst hebt voor die tijd.

Je werkgever moet je tijdens ziekte doorbetalen, maar wanneer dat zwangerschapgerelateerd is, kan hij dat weer verhalen op 't UWV.
Je kunt natuurlijk met opgedane kennis je werkgever proberen te overtuigen. Dikke kans dat die er probeert onderuit te komen, maar omdat het hem eigenlijk geen geld kost, kun je mazzel hebben. Anders kun je betreffende het beroep op arbeidstijd wellicht contact opnemen met vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Misschien kan een belletje naar het UWV ook geen kwaad.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

proller schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:40:
Moeten ze dat? Ik werk al 3 jaar op 0-uren basis... Moet ik toch maar eens gaan praten dan!
Ben je van plan zwanger te worden dan?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
martin2005 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 11:58:
StevenK heeft het mooi samengevat:

[...]

Je kunt natuurlijk met opgedane kennis je werkgever proberen te overtuigen. Dikke kans dat die er probeert onderuit te komen, maar omdat het hem eigenlijk geen geld kost, kun je mazzel hebben. Anders kun je betreffende het beroep op arbeidstijd wellicht contact opnemen met vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Misschien kan een belletje naar het UWV ook geen kwaad.
Als je bij een groter bedrijf werkt even langs persooneelszaken en de welwillendheid polsen kan even geen kwaad. Zijn moeten daar op de hoogte van zijn.

Gaan ze er van uit dat je dom bent geef zelf aan het zit en kijk hoe er op wordt gereageerd. Via de bond en/of bijstandverzekering kan altijd nog.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11 05:43

Nik

CodeCaster schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:00:
[...]

Ben je van plan zwanger te worden dan?
Ja :+ Maar en vast contract geeft mij gewoon meer zekerheid, ik ben bijna nooit ziek, maar als ik nu 2 weken ziek ben, mis ik een hele hoop inkomsten (voor mijn doen dan). Verder is werken op 0-uren beasis gewoon ruk, aangezien ze je ieder moment de tent uit kunnen sturen (ze laten je gewoon niet meer komen, simpel).

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
proller schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:48:
[...]

Ja :+ Maar en vast contract geeft mij gewoon meer zekerheid, ik ben bijna nooit ziek, maar als ik nu 2 weken ziek ben, mis ik een hele hoop inkomsten (voor mijn doen dan). Verder is werken op 0-uren beasis gewoon ruk, aangezien ze je ieder moment de tent uit kunnen sturen (ze laten je gewoon niet meer komen, simpel).
Er zijn wel wat regels omtrent een 0-uren contract waardoor het niet mogenlijk is iemand voor altijd op basis van een 0-uren contract te laten werken. Ik zou zelf alleen niet precies weten hoe het in elkaar zit.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Niet dat geheel dezelfde situatie is maar even een ander verhaaltje omtrent 0 uren contract

Iemand werkte bij een bedrijf en had een 0 uren contract. Toen werd de persoon in kwestie ontslagen. Vervolgens heeft de ontslagen persoon via instanties (lang leve de wet) het voor elkaar gekregen om weer aangenomen te worden (en is hier later weer 'weggepest' maar dat is verder ook niet belangrijk).

wel van belang was het dat de persoon in kwestie niet ontslagen MOCHT worden op zo een termijn ondanks het 0 uren contract. Ook was het bedrijf verplicht de persoon in kwestie geld te geven voor de gemiste uren en hem/haar een vast aantal uren te geven

De reden was simpel: doordat de persoon een X aantal weken lang achter elkaar een redelijk gelijk aantal uren had gewerkt, was er geen sprake van een 0 urencontract. Je zou eens moeten rondbellen hoe dit zit, maar als jij er al een half jaar werkt en je werkt elke week bijv. 30 uur dan zou je dit waarschijnlijk van het bedrijf kunnen eisen (als je in ieder geval niet meer in proeftijd zit etc)
Pagina: 1