Athlon 2600+ fan omdraaien?

Pagina: 1
Acties:

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ik kreeg pas te horen dat mijn athlon 2600+ beter gekoeld zou zijn als ik de fan, die op de heatsink zit, omdraaide

is dit ook zo?
momenteel zijn mijn temperaturen zo:
CPU: ~55 graden (athlon 2600+ , barton core)
Case: ~33 graden
2x videokaart (hier ga ik even vanuit, zijn 2 temperaturen die drastisch naar beneden gingen toen ik me VGA had geschoond)
~50 en ~50 graden
HD01 ~39 graden

ik zou nu nog de fan van mijn cpu weg kunnen halen (losschroeven) om stof weg te halen (ding is ongveer 3 jaar oud, dus dat mag ik wel een keerjte gaan doen :P )
er zitten 2 case fan's in: voorin voor verse lucht de kast in en achterin voor warme lucht eruit

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:01

Haan

dotnetter

Waarom draai je de fan dan niet om een kijk wat er met de temperatuur gebeurt?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• mschol
  • Niet online
Haan schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:58:
Waarom draai je de fan dan niet om een kijk wat er met de temperatuur gebeurt?
omdat ik niet weet of het verstandig is (ik heb liever meer dan 1 persoon die zegt dat het oke is dan dat ik het op eigen houtje ga proberen en straks me cpu naar de fillestijen werk)

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-01 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb het zelf ook vaak gedaan, het is maar net hoe de lucht in je kast heeft of het zin heeft IMHO... (Hij blaast koele lucht op de CPU of hij blaast warme lucht van de CPU. Als er geen koele lucht boven je CPU is, dan heeft het geen/weinig nut)

Je ziet wel aan de pijltjes op de zijkant van de fan welke kant het nu op gaat...

[ Voor 14% gewijzigd door Tags NL op 11-03-2007 21:05 ]

https://powershellisfun.com

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met een standaard heatsink is blazen beter. De fan duwt de lucht door de koelvinnen van de heatsink en zo de warmte er uit. Het hangt ook van de heatsink af wat beter is.

Door ff de fan om te draaien en te testen gaat je CPU echt niet kapot.

• mschol
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:05:
Met een standaard heatsink is blazen beter. De fan duwt de lucht door de koelvinnen van de heatsink en zo de warmte er uit. Het hangt ook van de heatsink af wat beter is.

Door ff de fan om te draaien en te testen gaat je CPU echt niet kapot.
tja ik ben wel wat voorzichtig aangezien ik mij geen kapotte cpu kan veroorloven nu :+

maar ik begrijp dat ik het zonder al te veel gevaar kan doen, dan is dat mooi voor morgen een taak voor mij :P

• halfgaar
  • Laatst online: 02-11-2025
Koellichaamventilatie moet met de uitgang van de ventilator gebeuren. Dit is vanwege de turbulentie; daardoor "botsen" meer moleculen tegen het oppervlak van het koellichaam.

Verwijderd

Misschien beetje overbodig maar als je de temperatuur wilt verlagen kan je ook zorgen voor een beetje airflow in je case. Dit deed wonderen bij mijn xp2600. Ik ging een 6 graden omlaag bij de cpu en chipset temp. ging 4 graden omlaag.

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:08
halfgaar schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:10:
Koellichaamventilatie moet met de uitgang van de ventilator gebeuren. Dit is vanwege de turbulentie; daardoor "botsen" meer moleculen tegen het oppervlak van het koellichaam.
Heb dat stuk even doorgelezen, en dat is wel intressant en in de meeste gevallen zal het ook wel kloppen. Echter stel dat er omringend van het koelblok koude lucht zit, en juist boven (waar het naar toe blaast dan) warme lucht, dan kan ik mij voorstellen dat het beter is om de ventilator lucht aan te zuigen vanuit het koelblok.
Daarom kan je dit soort dingen nooit echt van tevoren weten, en is het vaak beter even uit te proberen wat beter werkt.

Daarbij wel rekening houdend met dat in de meeste gevallen blazen toch wel beter is zoals op die site ook staat.

• halfgaar
  • Laatst online: 02-11-2025
Echter stel dat er omringend van het koelblok koude lucht zit, en juist boven (waar het naar toe blaast dan) warme lucht, dan kan ik mij voorstellen dat het beter is om de ventilator lucht aan te zuigen vanuit het koelblok.
Dat is op zich waar. Waar je ook op moet letten, is dat er allerlei onderdeeltjes rond de CPU zitten, zoals voltage regulators, die er vanuit gaan dat er lucht op de processor wordt geblazen, en dus ook op die onderdeeltjes. Sommige mainboards hebben zelfs een heatsink via een heatpipe verbonden aan de chipset, waar dus ook de CPU ventilator die heatsink moet koelen. Dat gaat minder goed als hij zuigt.

• mschol
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:04:
Misschien beetje overbodig maar als je de temperatuur wilt verlagen kan je ook zorgen voor een beetje airflow in je case. Dit deed wonderen bij mijn xp2600. Ik ging een 6 graden omlaag bij de cpu en chipset temp. ging 4 graden omlaag.
voor zit een 80mm fan die aanzuigt (en de kast in blaast)
achterin zit ook een 80mm fan die naar buiten blaast
dus dat zou goed moeten zijn (ik kan ook niet meer fans kwijt voor en/of achter)

en inmiddels is alles weer op redelijke temperaturen nadat ik dus alles stofvrij had gemaakt..
Pagina: 1