Zelfbouw speaker: Crossover vragen.

Pagina: 1
Acties:
  • 4.580 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil in de zomer vakantie graag speakers zelfbouwen. Maar nu ben ik een beetje op internet aan het rond snuffelen en (naast dat ik nog gelukkiger word) zit ik ook met een probleempje: namelijk de crossover.

Ik heb op een paar internet sites keken en vond daar kant-en-klare crossovers. Maar ik vind ook op internetsites dat je ze beter zelf kan maken. Ik wil graag goede (vifa) speakers aan laten sturen dus heb ik ook een beetje goede crossover nodig.

Een voorbeeldje:
http://www1.nl2.conrad.co...2&p_init_ipc=X&~cookies=1

Ik wil 1 tweeter en 1 mid-bass speaker aan laten sturen.

Het lijkt mij persoonlijk het makkelijkst om gewoon een kant en klare te kopen want ik heb geen ervaring in het maken van crossovers.

Graag commentaar, opmerkingen, suggesties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Een standaar crossover gebruiken is geen goed idee, aangezien deze niet afgestemd op de specifieke units en behuizing. Een goed filter ontwerpen is een kwestie van meten, simuleren, testen. luisteren en waar nodig aanpassen.

Als eerste zelfbouwproject lijkt het me handiger om een bestaand ontwerp te bouwen. In het homecimena-topic zag ik dat je van plan bent om de Hatt te gaan bouwen. Tony Gee, de ontwerper van deze luidspreker heeft op zijn website een uitgebreide bouwbeschrijving staan inclusief filter. Je hoeft dit filter dan slechts na te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linchpin schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:58:
Een standaar crossover gebruiken is geen goed idee, aangezien deze niet afgestemd op de specifieke units en behuizing. Een goed filter ontwerpen is een kwestie van meten, simuleren, testen. luisteren en waar nodig aanpassen.

Als eerste zelfbouwproject lijkt het me handiger om een bestaand ontwerp te bouwen. In het homecimena-topic zag ik dat je van plan bent om de Hatt te gaan bouwen. Tony Gee, de ontwerper van deze luidspreker heeft op zijn website een uitgebreide bouwbeschrijving staan inclusief filter. Je hoeft dit filter dan slechts na te bouwen.
Het is een andere geworden namelijk deze:

http://www.humblehomemadehifi.com/Cup-a-Soup.html

Deze vind ik erg mooi, maar ik ben wel van plan om andere drivers te gebruiken. Dit heeft natuurlijk invloed. En dan kan ik niet zomaar zijn filter nabouwen.

Of toch wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-07 15:45
Haha.

De kastvorm is min-of-meer vrij, dus een zelfbouwspeaker nabouwen op de looks is best raar.
De breedte van de baffle moet je gelijk houden, en nooit een vierkant maken, en de hartafstand van de drivers gelijk houden. That's it, in een notendop.

Ik vond het al zo raar, hoe je van Vifa naar Thiel units wilt. Sowieso zou ik niet bij een merk willen blivjen plakken... Dat klinkt weer zo fanboy'erig. Neem gewoon het ontwerp of de drivers die het best bij je portemonnee passen. Dat kan natuurlij kde XG18 zijn, want dat zijn wel puike drivers. Moet je wel nog een subwoofer maken. Peerless HDS units zijn subliem, de HDS tweeter ook, of de befaamde H1212 tweeter van Seas. Enfin, genoeg dingen dus. Wellicht is de Golden Ratio Monitor wat voor jou die ook in de Elektuur stond. Maar als ik zie hoe ver je in de materie staat zou ik echt een ontwerp nabouwen, en dan gewoon de avalonvorm er zelf aan klussen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Seers schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:14:
Haha.

De kastvorm is min-of-meer vrij, dus een zelfbouwspeaker nabouwen op de looks is best raar.
De breedte van de baffle moet je gelijk houden, en nooit een vierkant maken, en de hartafstand van de drivers gelijk houden. That's it, in een notendop.

Ik vond het al zo raar, hoe je van Vifa naar Thiel units wilt. Sowieso zou ik niet bij een merk willen blivjen plakken... Dat klinkt weer zo fanboy'erig. Neem gewoon het ontwerp of de drivers die het best bij je portemonnee passen. Dat kan natuurlij kde XG18 zijn, want dat zijn wel puike drivers. Moet je wel nog een subwoofer maken. Peerless HDS units zijn subliem, de HDS tweeter ook, of de befaamde H1212 tweeter van Seas. Enfin, genoeg dingen dus. Wellicht is de Golden Ratio Monitor wat voor jou die ook in de Elektuur stond. Maar als ik zie hoe ver je in de materie staat zou ik echt een ontwerp nabouwen, en dan gewoon de avalonvorm er zelf aan klussen. :)
Bedankt voor je reactie maar ik volg het niet helemaal :P dus jij zegt (als ik het goed begrijp): De filter maakt niet uit als je andere drivers doet? Dus ik kan zeg maar gewoon de filter van de site maken en dan is het goed, ook met andere drivers? Als ik maar de drivers op de goede plaats hou en de kast vorm niet vierkant maak?

Ik sta nog niet echt ver in de matterie hoor ;) om eerlijk te zijn heb ik deze hele zondag gekeken hoe het werkt etc. en ik begrijp het crossover deel niet echt goed (met ohm etc. etc.) De rest wel. Ik ga inddergeval wel evenk kijken naar de drivers die je noemt, lijkt me interesant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:25:
[...]
Bedankt voor je reactie maar ik volg het niet helemaal :P dus jij zegt (als ik het goed begrijp): De filter maakt niet uit als je andere drivers doet? Dus ik kan zeg maar gewoon de filter van de site maken en dan is het goed, ook met andere drivers? Als ik maar de drivers op de goede plaats hou en de kast vorm niet vierkant maak?

Ik sta nog niet echt ver in de matterie hoor ;) om eerlijk te zijn heb ik deze hele zondag gekeken hoe het werkt etc. en ik begrijp het crossover deel niet echt goed (met ohm etc. etc.) De rest wel. Ik ga inddergeval wel evenk kijken naar de drivers die je noemt, lijkt me interesant!
Nee, dat gaat niet. Wat Seers bedoelt is dat je een ander ontwerp waar bijv. Vifa units in zitten kunt gebruiken. Je kunt daarvan de kastvorm aanpassen, zolang je de breedte en inhoud van de kast gelijk houdt aan het originele ontwerp. Je kunt dan ook het originele filter blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B1tneuker
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:37
Om het kort te houden (lange dag gehad enzo ;) ):
Je filter is voor een groot deel afhankelijk van de speakerunits die je gebruikt, en voor een deel van de kast die je maakt.
Speaker-units omdat elke unit zijn eigen karakteristieken heeft, zoals frequentie bereik etc.
Kast vanwege baffle-step correctie e.d. (correct me if i'm wrong).
Je zou forums als http://forum.zelfbouwaudio.nl eens kunnen bekijken en raadplegen.
Daar zitten veel mensen met kennis van speakers bouwen, waaronder Tony zelf, en Voodooless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:18

voodooless

Sound is no voodoo!

Zomaar andere units nemen met het zelfde filter is geen goed idee, net zo min als een standaard filter met willekeurige drivers.

Neem gewoon een standaard ontwerp, en pas dan de kast (binnen grenzen) aan aan je eigen smaak.

Kijk nog eens op de site van Tony! Daar staan nog een aantal andere leuke speakers op voor een mooi budget. Kijk anders eens op http://lautsprechershop.de/hifi/bau_kut_en.htm , http://lautsprechershop.de/hifi/bau_ct_en.htm , http://lautsprechershop.de/hifi/bau_hhi_en.htm of op de sites van Remo, Speakerland of Speaker en co. Zat leuke ontwerpjes te vinden. Vuistregel bij het aanpassen van de kast is dat het volume gelijk blijft en baffle breedte gelijk blijft. Je mag dan best facetten gebruiken (is zelfs aan te raden). Reken echter altijd de vlakke lengtje. Dus als je facetten maakt wordt je kast eigenlijk breder. Ze mogen ook best schuin lopen zoals bij de cup a soup.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voorj jullie reacties! Ik ben nog een beetje newb in het speaker bouwen, maar een crossover is toch eigenlijk alleen om de hoge tonen en lage tonen (of middel) van elkaar te schijden? Dus waarom zou je dan eigenlijk een speaciale crossover bouwen (ik begrijp dati k fout zit maar nog niet helemaal waarom ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:59:
maar een crossover is toch eigenlijk alleen om de hoge tonen en lage tonen (of middel) van elkaar te schijden? Dus waarom zou je dan eigenlijk een speaciale crossover bouwen (ik begrijp dati k fout zit maar nog niet helemaal waarom ;))
Klopt, dat is de basistaak van het crossover. Maar het is veel ingewikkelder. Geen enkele unit heeft een recht verloop van response en impedantie, en daarvoor moet je dus compenseren en de unit door middel van het filter met elkaar matchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:59:
Heel erg bedankt voorj jullie reacties! Ik ben nog een beetje newb in het speaker bouwen, maar een crossover is toch eigenlijk alleen om de hoge tonen en lage tonen (of middel) van elkaar te schijden? Dus waarom zou je dan eigenlijk een speaciale crossover bouwen (ik begrijp dati k fout zit maar nog niet helemaal waarom ;))
Vergelijk het met ehh... auto motoren:

"joh, een motor drijft toch aan, dus waarom zijn er zoveel verschillende".

In principe is er achter jouw gedachte niets mis. Je kan 1 willekeurige woofer en 1 willekeurige tweeter nemen, een standaard filter en dan in een doosje stoppen. Ja, dan krijg je geluid.
Goed geluid? Nee.

Mijn tip is om een bestaand ontwerp na te bouwen. Wat is je budget?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn budget is ongeveer 200 euro. Dat is dus voor de volgende dingen:

2 tweeters
2 midwoofers
2 aansluit terminals
en de 2 crossover
Demping

Ik kan nog wel een beetje verhogen in het budget maar het mag niet heel veel hoger zijn dan dit!

Het hout enzo zit hier dus buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

In dat geval, check mijn linkjes. Daar is wel het een en ander te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voodooless schreef op maandag 12 maart 2007 @ 14:49:
In dat geval, check mijn linkjes. Daar is wel het een en ander te vinden.
Bedankt! Ik begrijp dat jij veel verstand hebt van het bouwen van speakers. Misschien heb jij een aanbeveling voor mij? Ik zit ook wat rond te kijken op sites maar vind niet echt een topic op het zelfbouwaudio forum of andere site die echt beneden de 200 euro zijn dus ongeveer 100 euro per speaker kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat om te beginnen deze erg leuk kan zijn: http://lautsprechershop.de/hifi/minmon_basic.htm . Als je de spullen gewoon in Nederland besteld moet dat lukken voor onder de 100 euro. Wil je wat meer kwaliteit, dan is dit misschien wel mooi: http://lautsprechershop.de/hifi/basis3_en.htm , kost echter een paar centen meer. Check ook deze: http://www.humblehomemadehifi.com/HATT-III.html van Tony's website. Moet ook voor 100 euro/stuk te maken zijn denk ik als je het met het filter niet te bond maakt. De units zijn top :) Worden ook gebruik in speakers van meer van 1K/stuk (psst, don't tell anyone :P ). Ik denk dat die laatste echt een mooi ding is om veel plezier van te hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 12-03-2007 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

http://lautsprechershop.d...n.htm?/hifi/sb25jm_en.htm
http://lautsprechershop.d...ifi/adr_family_tml_en.htm

de minimon zou ik niet met de sc10 tweeter bouwen, daar was ik niet van onder de indruk. Neem dan de G20 van visaton.

Maar de tip is al gegeven; bouw die HATT na. Als je tony mailt is ie echt niet te beroerd om je tips te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die duitse site ziet er erg goed uit! (De vormgeving niet maar de prijzen wel :) )

Hebben jullie ervaring bij het bestellen op deze site? voor 100 euro! dat had ik niet gehoopt :D!

Maar dan heb ik nog een vraagje (jullie zijn ook toe aan pauze :P): Kan ik de Cup-a-soup van Tony nabouwen en dan daarin die luidsprekers toevoegen die ik op die duitse internet site koop? Als het goed is kon dat niet zomaar...

Ik ben nu van plan om een vloer staander te bouwen (je blijft bezig als je al die leuke sites ziet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Die shop is te vertrouwen. :)
Kan ik de Cup-a-soup van Tony nabouwen en dan daarin die luidsprekers toevoegen die ik op die duitse internet site koop? Als het goed is kon dat niet zomaar...
Je moet het anders zien. Je maakt die speakers maar dan met een avalonvorm. Als je nou maar zorgt dat het intern volume gelijk blijft en de breedte van de baffle gelijk blijft en de afstand van de units gelijk blijft gaat alles goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deze speakers lijken me wel wat:

http://lautsprechershop.d...ifi/adr_family_tml_en.htm

Heeft iemand ervaring hier mee? Die speaker van Tony gaan denk ik niet omdat mijn plan is om een slanke vloerstaander te bouwen. En ik heb die drivers ook niet kunnen vinden op speakerland. Ik denk dat ik het bovenstaande ga bestellen in Nederland. Maar ik moet wel even een goed adressje vidnen. Iemand nog een leuke speciaal zaak gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dan zou ik de paar euros extra uitgeven en deze maken: http://lautsprechershop.d...n.htm?/hifi/basis3_en.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat mijn maximum bedrag al 200 euro was en dat het nu al weer 100 euro meer is. Dus over de 200 euro kan ik eigenlijk echt niet gaan. Die worden het dus niet tenzei je een site hebt waar ik deze onderdelen voor 100 euro kan bestellen... En ik wil liever ook een 2 weg met 2 speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Oke, eens kijken of we de spullen goedkoper kunnen krijgen dan ;)

Edit: woofer kost 29 euro/stuk, tweeter 39 euro/stuk. Blijven nog 6euro voor de filters. Dat wordt heel lastig denk ik ;)

[ Voor 55% gewijzigd door voodooless op 13-03-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat je ook kan doen is gewoon een vloerstaander maken van die van Tony. Of, als het iets groter mag zijn deze: http://www.humblehomemadehifi.com/DD8-MkII.html . Ook dat wordt krap in het budget. Het is eigenlijk zo'n beetje een magische grens tussen leuk, en erg leuk ;)

[ Voor 63% gewijzigd door voodooless op 13-03-2007 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lol als ik niet eens een setje speakers plus crossover etc vind op internet dan is het zelfs nog goedkoper om een setje wharfedale diamonds te halen! Die kosten 80 per stuk.

Die kan je dan net zo goed uit elkaar halen en in je nieuwe behuizing doen!

Niet dat ik dit van plan ben, maar dadt is dan wel goedkoper!

Of is er echt dan zoveel verschil in de kwaliteit?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Schroef de kant en klaar setjes eens open om te zien wat voor bedroevende cross overs daar soms in zitten ;(

Dat is het voordeel van zelfbouw, je bepaalt zelf het compromis en de kwaliteit van je componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:18:
Of is er echt dan zoveel verschil in de kwaliteit?
Even los van smaken is er wel degelijk kwaliteitsverschil. Dat zul je al zien aan hoe de units in eruit zien (en dan bedoel ik niet alleen de voorkant, maar vooral de achterkant). In zo'n Wharfedale zitten units van hooguit 20 euro/stuk, om nog maar niet te beginnen over de kwaliteit van de gebruikte filtercomponenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste update:

Ik denk dat ik moeilijk ga doen en deze ga maken:
http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/indexnl.htm

Erg mooie speakers vind ik zelf. De tweeter is in iedergeval 28 euro en nu moet ik even de woofer nog na vragen. Dat kan nog wel en hij ziet er zeer gelikt uit. Alleen nu is weer de vraag: hoe zet ik die crossover in elkaar... want alleen aan die cijfertjes, daar kom ik denk ik niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Welke was je van plan te maken?

De Peerless woofertjes zijn niet heeel erg goedkoop (voor hun prestatie weer wel).

De crossover in elkaar zetten.. Tja, filtercomponenten kopen, bijvoorbeeld van Audyn (intertechnik) of de welbekende Clarity Caps van de juiste waarden en Jantzen of ook intertechnik spoelen... Staat dat er niet allemaal al bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De speakers van Edo zijn zeker heel mooi en ook een prima keuze :) Of het binnen het budget valt moet je zelf maar effe bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet ook niet of het geheel binnen mijn budget valt maar die woofers (de HDS 132) is niet bij speakerland te verkrijgen. Die tweeter heb ik wel gespot bij Remo maar die verkoopt dan weer geen peerless. Ik ga nog even aandachtig naar zijn filter kijken en kijken wat er uit komt. Ik zal jullie op de hoogte houden (zover jullie dat willen natuurlijk ;) ) en ga eventueel nog wat aan de kenners vragen!

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weer een kleine update. Ik denk dat het de volgende spullen worden

2x De Seas 27TFF a 30 euro/stuk
2x De Peerless HDS134 a 50 euro/stuk

Dat is bij elkaar ongeveer 160 euro

De rest kan ongeveer met 40 a 50 euro wel goed komen of denken jullie daar anders over?

2x Aansluit punten a 6 euro per 2
2x matje pritex a 15 euro.
Kabels heb ik al.
PVC buis voor bassreflex

Dan blijft er nog ongeveer 30 euro over voor de crossovers of is dicht echt belachelijk weinig voor een beetje goede? Zo moet de crossover er uit gaan zien:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/momusmkii/schema2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seers
Kijk zelf maar eens bij www.speakerenco.nl of bij http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php voor spoelen en condensatoren!

[ Voor 13% gewijzigd door Seers op 13-03-2007 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik denk dat je het nét gaat halen qua budget. Maar dan heb je wel een "budget" filter, terwijl je nu best "leuke" speakers hebt. Doe er nog eens 2 tientjes bij en je bent er wel.

Maar, vergeet je MDF niet, evt gereedschap (freesje, lijm, klemmen enzo) en je afwerking (schuurpapier, verf) niet. Kost ook geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een update:
Ik heb de volgende dingen gevonden en uitgekozen en daarvan moeten jullie zeggen of het wel goed is of dat ik voor wat minder budget betere dingen kan krijgen:

(Alles per 2 speakers)
De drivers:
2x De Seas 27TFF 30 euro per stuk = 60 euro
2x Peerless HDS134 64,50 per stuk = 125 euro
185 euro

De crossover: (het belangerijkste)
5 watt wit blokje draadgewonden 0.50 per stuk = 1euro
AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN 4,80 per stuk = 9.60
Tritec spoel 17.10 euro per stuk = 34.20 euro
Corobar spoel 11.10 per stuk = 22.20 euro

(Kan ik hier mee de (high-end) crossovers maken die hier boven staat afgebeeld?)

Overig:
Terminal verguld = 5 euro per stuk = 10 euro
Pritex = 12 euro/stuk = 12 euro
Luidspreker doek = 5euro
6x Metalen nippies voor luidsprekerdoek = 4.20 euro.

Totaal = 283.20 euro (ik weet het: over mijn budget maar dat maakt niet heel veel uit)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Jep, dat kan; ziet er netjes uit.

Overigens, je totale kostenplaatje zal eerder richting de 320 euro gaan ivm afwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 18:43:
Jep, dat kan; ziet er netjes uit.

Overigens, je totale kostenplaatje zal eerder richting de 320 euro gaan ivm afwerking.
Dat is indd zo maar ik betaal het hout etc. niet dat betalen me ouders. Ik kan die 280 euro nog wel opbrengen dus dat word het.
Pagina: 1