Voor mijn file (/thuis-test-web)server heb ik een RAID 1 configuratie nodig (denk ik) gezien de waarde van de bestanden op de schijven te groot wordt. Backuppen is mogelijk echter heb ik heel veel kleine bestanden (webdevelopment) op mijn PC staan. Het backuppen van schijf naar schijf duurt nu 3,5 uur. Geheugen kan hierin wel een probleem zijn denk ik. Ik heb 1 gig aan geheugen.
Ik zit te denken aan twee WD Raptor's 150GB in RAID 1.
Mijn vragen zijn:
- Heeft het nut om een raptor in te zetten als je voornamelijk met je laptop (draadloos) op de fileserver zit? Merk je wat van de snelle acccestijden of kun je net zo goed een "standaad" setje sata schijfjes nemen als een setje Seagate Barracuda's.
- Zal een RAID 1 configuratie (zonder speciale RAID kaart) veel CPU load (AMD Athlon 2000+) vragen?
- Zijn er betere alternativen (voor hetzelfde budget of minder, want ik geef geld liever aan andere dingen uit
)?
Ik zit te denken aan twee WD Raptor's 150GB in RAID 1.
Mijn vragen zijn:
- Heeft het nut om een raptor in te zetten als je voornamelijk met je laptop (draadloos) op de fileserver zit? Merk je wat van de snelle acccestijden of kun je net zo goed een "standaad" setje sata schijfjes nemen als een setje Seagate Barracuda's.
- Zal een RAID 1 configuratie (zonder speciale RAID kaart) veel CPU load (AMD Athlon 2000+) vragen?
- Zijn er betere alternativen (voor hetzelfde budget of minder, want ik geef geld liever aan andere dingen uit