Server opslag RAID 1 uitbereiding

Pagina: 1
Acties:

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2025
Voor mijn file (/thuis-test-web)server heb ik een RAID 1 configuratie nodig (denk ik) gezien de waarde van de bestanden op de schijven te groot wordt. Backuppen is mogelijk echter heb ik heel veel kleine bestanden (webdevelopment) op mijn PC staan. Het backuppen van schijf naar schijf duurt nu 3,5 uur. Geheugen kan hierin wel een probleem zijn denk ik. Ik heb 1 gig aan geheugen.

Ik zit te denken aan twee WD Raptor's 150GB in RAID 1.

Mijn vragen zijn:
- Heeft het nut om een raptor in te zetten als je voornamelijk met je laptop (draadloos) op de fileserver zit? Merk je wat van de snelle acccestijden of kun je net zo goed een "standaad" setje sata schijfjes nemen als een setje Seagate Barracuda's.
- Zal een RAID 1 configuratie (zonder speciale RAID kaart) veel CPU load (AMD Athlon 2000+) vragen?
- Zijn er betere alternativen (voor hetzelfde budget of minder, want ik geef geld liever aan andere dingen uit :P )?

Verwijderd

laat die raptors maar achterwege, hang er 2 grote schijven in (maakt niet eens uit welk type), en hang er een fan voor (koeling).
Draadloos netwerk gaat theoretisch tot 13.5 megabyte/second (gesteld dat je de volle ontvangst haalt met die 108Mb/s toestelletjes, en gelijk welke schijf kan dat leveren. Je hangt je systeem beter even aan een netwerkkabel, aangezien dataoverdracht waarschijnlijk gebeurt op 54Mb/s, wat dus nog geen 7 megabyte/sec theoretisch levert. Een normale lanopstelling haal je praktisch al 10 megabyte mee, dus dan zit je al met een snelheidswinst van 50% tov de theoretische snelheid van je wireless.
Athlon 2000+ zal amper iets voelen van een raid1, er moeten nl geen parityberekeningen gemaakt worden.

Alternatief van die raptors? 2x3/500 gigabyte in raid1 hangen aan een sweex sata-controller. Ik heb er zelf 2 hangen en ben er echt tevreden over, en als je in de productsurvey kijkt zijn alle reacties op die kaartjes lovend.

Als je niet voor die sweex kaartjes wil gaan zou ik ze softwarematig mirroren, ik ben nl geen echte fan van hardwarematige raid door je moederbord. Moederbord om zeep betekent dat je hetzelfde type chip mag vinden (wat bij een athlon 2000+ toch al verouderd is) om je data te redden. PCI-kaartje steek je gewoon over. Gaat zo'n sweexje kapot dan is dat geen ramp, die dingen zijn de komende 5 jaar nog probleemloos te vinden op marktplaats ed (en het kost niets, dus je kan er desnoods 1 in reserven kopen)

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
RAID1 != Backup.
RAID1 biedt alleen bescherming tegen uitval van een van de disks. Niet (zoals een goede backup) tegen
- Brand
- Ploffende voeding (met stroompiek die de harde schijven om zeep helpt)
- Virussen
- Per ongeluk verwijderen belangrijke bestanden
- enz.
Dus denk daar eerst over na wat betreft RAID als backupoplossing.

Wat betreft snelheid: mijn pII350 trekt dat nog onder linux met software RAID via mdadm met een niet noemenswaardige belasting (<10%).

Verder ben ik het eens met Athmozz wat betreft disks.

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02-2025
Okay, m.a.w. de Raptor zul je dus niet veel van merken. Aan MB's/sec heb ik niet veel nodig. Ik hoef ook bijna niet te wachten op snelheid. Reactie tijd is bij mij wel van belang. Vooral als je bijvoorbeeld duizenden kleine bestanden (totaal nog geen tientallen MB's) moet verplaatsen/kopieren/wissen.

Ik snap dat een RAID 1 oplossing ongelijk is aan backup. Daarom gaat het me ook niet. Het gaat me erom dat als mijn schijf crashed dat ik verder kan zonder problemen. Ik moet denk ik naar een hot swappable RAID 1 oplossing met 2 schijven en 1 backup om in de kluis te leggen. Aan GB's heb ik ook niet echt veel nodig. Ik heb op dit moment maar 80GB.

Even over die Raptors verder ter informatie. Dit heeft dus puur nut als je die in je Workstation stopt?