Toon posts:

nieuwe systeem erg instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi luitjes,

Een paar weken geleden heb ik hier 'n topic geopend met de vraag naar wat aanschaf advies van nieuwe hardware, en aan de hand van dat topic heb ik 't een en ander gekocht en ingebouwd.

Ik had :

- Intel Pentium 4, 1.7 Ghz
- ASUS Intel 850 Chipset P4T-F moederbord
- 640 mb ram intern
- Nvidia 3D blaster 4 MX420 (Geforce4) met 64 mb geheugen

Ik heb nu gekocht :

- Asus P5B Sound SATA Glan PCI-EX DDR2
- Intel Core 2 Duo (Allendale), E6400, Socket 775
- GeForce 7 7600GT 256MB Pointofview Retail
- 1024 (2x 512 MB DDR2 MDT PC5400 667Mhz CL5)
- 320 GB SATA Western Digital WD3200KS
- 600W voedingsblok.

Bovenstaande heb ik in m'n oude kast ingebouwd, samen met de IDE 160 GB HD en IDE dvd brander en Sound blaster live kaart uit m'n vorige samenstelling.

Op die nieuwe 320 GB sata schijf heb ik m'n OS (win XP pro NL SP2 2007) ingestalleerd.

Echter, deze nieuwe pc is in tegenstelling tot die oude erg instabiel, en ik weet helaas nog niet waardoor dat komt.

Hij reset zichzelf vrij vaak zomaar opeens (soms 4-5 keer per uur), dus ik ben bezig met iets (internet, word, paint, games) en opeens is het CLICK en zie ik het zwarte beginscherm weer (wat je ziet als je 'm aanzet, met de info van de videokaart) en wordt ie opnieuw opgestart.

En ander vervelend probleem is dat 'n heleboel programma's (en games) steeds opeens een foutmelding geven en dan afgesloten moeten worden. Ik kan ze daarna wel direct opnieuw opstarten maar 't is natuurlijk erg vervelend.

Aangezien ik de boel nog maar 'n kleine 2 weken geleden heb ingebouwd/ingestalleerd staat er nog niet zo heel veel software op dus ik vermoet dat 't een hardware fout is, alleen nu nog zien te vinden hoe/wat/waar.

Ik heb de nieuwe drivers voor alle hardware geprobeerd maar dat werkte niet, en nu heb ik vanochtend de kast nog maar eens open gemaakte en alle kabels en dingen nog eens goed aangeduwt, en ik heb m'n soundblaster Live kaart eruit gehaald, m'n nieuwe moederbord heeft ook aansluitingen voor de speakers achterop en aangezien m'n sb live kaart nogal oud is dacht ik dat dat geluid van 't nieuwe moederbord wellicht beter is.

Daarna de boel nog maar eens geformateerd en xp weer opnieuw erop gezet, maar het probleem blijft.

Als ik in 't logboek kijk zie ik wel verschillende fouten, maar veel kan ik daar niet mee :

Afbeeldingslocatie: http://img125.imageshack.us/img125/111/68833817nx1.jpg

En als de pc dan weer opnieuw opstart krijg ik dit te zien zodra ik weer terug ben in windows :

Afbeeldingslocatie: http://img410.imageshack.us/img410/6170/26512363ih9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/4051/58780880vr0.jpg

Ik ben nu bijna 2 weken aan't klooien met dit systeem, maar krijg 't gewoon niet stabiel.
Bijna alle onderdelen in de kast zijn gloednieuw (behalve die ene hd, en die dvd brander) en er staat ook nog bijna geen software ofzo op dus ik weet echt niet waar 't aan ligt.

Iemand hier toevallig nog ideeen/tips wat ik nog kan doen ?
Ik heb overigens dat Hangen en Opstartproblemen troubleshooter topic al eens doorgelezen maar kon daar verder niks bruikbars uit halen.

Verwijderd

op dat eerste screenshot zie ik een programma "belkinwcui" die vastgelopen is, misschien werkt je draadloze netwerkkaart niet ideaal samen met je systeem? Probeer eens tijdelijk om alle drivers van die kaart van je systeem weg te doen, en die kaart ook niet te gebruiken.
Zou volgens mij best daaraan kunnen liggen.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 16:03

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Test je geheugen eens voor de zekerheid met memtest en laat die eens draaien voor een paar uur, misschien is je geheugen wel niet 100% goed. En een Windows herinstallatie kan ook nog wel eens wonderen doen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Wat voor voeding is dat? 600 Watt zegt namelijk ook niet echt veel. Post ook even een screenshot van speedfan, zodat we kunnen checken of je lijnen (+3.3 volt, +5.0 volt, +12,0 volt) wel kloppen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:10:
op dat eerste screenshot zie ik een programma "belkinwcui" die vastgelopen is, misschien werkt je draadloze netwerkkaart niet ideaal samen met je systeem? Probeer eens tijdelijk om alle drivers van die kaart van je systeem weg te doen, en die kaart ook niet te gebruiken.
Dat Belkin ding is geen netwerk kaart maar 'n draadloze netwerk usb adaptor :

Afbeeldingslocatie: http://reviews.cnet.com/sc/31850837-2-200-0.gif

En na m'n nieuwe XP installatie van vanochtend kreeg ik dezelfde problemen weer, alvorens ik die usb adaptor had aangesloten/ingeinstalleer dus ik denk niet dat 't daar aan ligt.
Outerspace schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:11:
En een Windows herinstallatie kan ook nog wel eens wonderen doen :)
Inmiddels al 3x geprobeerd, en de laatste keer is pas 'n paar uur geleden en ook dat bleek niet te helpen.

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:16:
Wat voor voeding is dat? 600 Watt zegt namelijk ook niet echt veel. Post ook even een screenshot van speedfan, zodat we kunnen checken of je lijnen (+3.3 volt, +5.0 volt, +12,0 volt) wel kloppen.
Moet nog even uitzoeken welk merk voeding dat is, kan de doos zo gauw even niet vinden.

En waar vindt ik die info van m'n speedfan ergens ?

• Avalaxy
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:24:
[...]

Moet nog even uitzoeken welk merk voeding dat is, kan de doos zo gauw even niet vinden.

En waar vind ik die info van m'n speedfan ergens ?
http://www.almico.com/speedfan432.exe

Staat het typenummer/model niet op de voeding zelf?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, zal de kast zo even weer open maken om op de voeding zelf te kijken.

Speedfan :

Afbeeldingslocatie: http://img15.imgspot.com/u/07/69/13/11173637597.JPG

• Avalaxy
Hmm je +12.00 V lijn is iig goed (als dat stabiel is), ik zie alleen geen 3.3 en 5.0 lijnen staan? 8)7

Maareh die temperatuur van 125 graden, is niet goed :P

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:39:
Hmm je +12.00 V lijn is iig goed (als dat stabiel is), ik zie alleen geen 3.3 en 5.0 lijnen staan? 8)7

Maareh die temperatuur van 125 graden, is niet goed :P
Geen idee waar die andere lijnen zijn...

En die AUX, wat is dat eigenlijk, of beter gezegd, waarom is dat ding zo heet ?

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:45:
[...]

Geen idee waar die andere lijnen zijn...

En die AUX, wat is dat eigenlijk, of beter gezegd, waarom is dat ding zo heet ?
Speedfan is een tool die gewoon een chip uitleest. De chip wordt niet altijd volledig benut door het moederbord, dus zou er niets zijn aangesloten op de aux ingang.

Boeit verder ook niet, je voltages en temperaturen zijn gewoon OK.

Je zou het geheugen met memtest86+ even moeten testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tutti-frutti op 11-03-2007 18:50 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• Avalaxy
Tutti-frutti schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:49:
[...]

Speedfan is een tool die gewoon een chip uitleest. De chip wordt niet altijd volledig benut door het moederbord, dus zou er niets zijn aangesloten op de aux ingang.

Ja, ik geloof eerlijk gezegd ook niet dat 1 onderdeel 125 graden kan worden terwijl de rest onder de 50 graden zit. Pak anders een Everest erbij en kijk daar naar de temperaturen, die geeft er gelijk een naam bij.

Verwijderd

Tutti-frutti schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:49:
[...]

Ik weet nog wel niet zo zeker of z'n temperatuur goed is.
Ik heb namelijk het zelfde probleem gehad en heb er een zwaardere koeling in gezet.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hele voor de hand liggende vraag, maar ik mis in je lijstje een koelblok voor je CPU. Heb je dat er sowieso wel op zitten, en zo ja, zit het wel goed vast :?
En geef even aan dat je PC niet bij elke vastloper moet rebooten, dat doen je bij de geavanceerde eigenschappen van "deze computer"

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:55:
[...]

Ik heb namelijk het zelfde probleem gehad en heb er een zwaardere koeling in gezet.
Met zwaardere koeling bedoel je een ander voedingsblok ?

Ik zal zo ff proberen uit te vinden wat voor type voeding ik heb maar volgens mij wat 't een of ander merkloos blok van de lokale pcboer hier.

Overigens had ik nog 'n vraagje over m'n sata hd. Uiteraard loopt er een sata kabel naar 't moederbord en vanuit 't voedingsblok kwam ook een sata aansluiting, en die heb ik dus achter in die HD geprikt, maar die 4 pins voedingsaansluiting helemaal rechts achterop is nog leeg.

Is enkel die voedingsaansluiting op die sata poort, komende vanaf dat 600w voeding blok genoeg, of moet ik die oude voedingspoort ook gebruiken (er hangen nog genoeg kabels uit dat voedingsblok) ?

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-01 13:04

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:55:
[...]
Die 125 graden komt niet van een sensor hoor :|
The Eagle schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:55:
Hele voor de hand liggende vraag, maar ik mis in je lijstje een koelblok voor je CPU. Heb je dat er sowieso wel op zitten, en zo ja, zit het wel goed vast :?
Kijk eens in de screenshot. CPU wordt wel iets warmer dan 49 graden zonder koelblok. En ik denk eigenlijk dat de TS daar wel aan denkt :P
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:58:
[...]
Met zwaardere koeling bedoel je een ander voedingsblok ?

Ik zal zo ff proberen uit te vinden wat voor type voeding ik heb maar volgens mij wat 't een of ander merkloos blok van de lokale pcboer hier.
Daar zal het waarschijnlijk ook niet aan liggen.
Overigens had ik nog 'n vraagje over m'n sata hd. Uiteraard loopt er een sata kabel naar 't moederbord en vanuit 't voedingsblok kwam ook een sata aansluiting, en die heb ik dus achter in die HD geprikt, maar die 4 pins voedingsaansluiting helemaal rechts achterop is nog leeg.

Is enkel die voedingsaansluiting op die sata poort, komende vanaf dat 600w voeding blok genoeg, of moet ik die oude voedingspoort ook gebruiken (er hangen nog genoeg kabels uit dat voedingsblok) ?
Die SATA voeding is voldoende.

Heb je de chipset drivers geinstalleerd? En al eens geupdate?

[ Voor 39% gewijzigd door Elektronicanet op 11-03-2007 19:02 ]

Nederlander in België

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-01 12:56

B4tman_DH

To the Bat.....

Ik zeg geheugen

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Is die AUX niet misschien de temp van de videokaart?

• Avalaxy
Frankie02 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 19:13:
Is die AUX niet misschien de temp van de videokaart?
Nee, dat geeft speedfan niet aan. Voor de temp van je videokaart moet je even in je ForceWare drivers kijken, of met ATitool
Ja en, heb jij dat kunnen testen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die AUX temp van 125 graden heb ik hier ook. Geen idee wat het precies is maar maak je er maar geen zorgen over. Mijn systeem is verder 100% stabiel met die 125 graden. Heb inmiddels die sensor gewoon uitgezet.

Als een videokaart 125 graden zou worden denk ik niet dat ie dat overleefd. Andere dingen overleven die temp al helemaal niet.

[ Voor 23% gewijzigd door PilatuS op 11-03-2007 19:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:39:
Kan dat het probleem niet zijn eigenlijk ?

Want als ik in dat ene topic over hangen en opstartproblemen lees zie ik ook het volgende staan :

Zijn de spanningslijnen stabiel?

Vooral bij vette AMD Athlon XP systemen en systemen met een dikke videokaart is de stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk.
Bij zware Intel P4/Xeon en Athlon64/Opteron bakken is de 12V lijn belangrijker.

De marges zijn als volgt:
+5V: ~4% (+4,8V ~ +5,2V)
-5V: ~10% (-4,5V ~ -5,5V)
+12V: ~5% (+11,4V ~ +12,6V)
-12V: ~10% (-10,8V ~ -13,2V)
+3,3V: ~4% (+3,15V ~ +3,45V)

Maar bij mij is om de een of andere reden die 5 lijn dus niet te zien :?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Kijk eerst eens even of je wel een A-merk voeding hebt. Als je een 600W Q-tec oid hebt zou dat ook het probleem kunnen zijn. 600W zegt niet zo heel veel.

Bij mij is in Speedfan de 5V lijn ook niet te zien. Je hebt een Asus moederbord dus kan je ook even Asus PC Probe installeren om alle voltlijnen te zien.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 11-03-2007 19:40 ]

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Probeer het eens met 1 geheugenbankje.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-01 14:34

aerofreak

Steve Jobs

geheugen
google is op de fouten die hij aan geeft :)

[ Voor 5% gewijzigd door aerofreak op 11-03-2007 20:13 ]

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Verwijderd

Topicstarter
Oke, korte update.

Ik had dus 2 problemen :

- pc reboot heel vaak vanzelf, tijdens games, maar ook tijdens allerlei apps (internet, paint, newsbin, word enz).

- Programma's geven een foutmelding en moeten dan afgesloten worden. Deze kunnen wel direct weer opnieuw opgestart worden.
Nu moet ik toegeven dat deze fout 't meeste voorkomt bij mijn belkinwcui draadloze usb adaptor.
miniBSD schreef op zondag 11 maart 2007 @ 19:44:

Probeer het eens met 1 geheugenbankje.
Dit heb ik dus geprobeerd, en dat lijkt te werken.

Ik heb 2 van deze streepjes :

DDR2 MDT 512MB PC5400 667MHz CL5

Speicherkapazität: 512 MB
Typ: 240-pin DIMM SDRAM-DDR2
Standard: DDR2 - 667 (PC2 - 5300)
Timings:
CAS Latency (CL): 4
RAS-to-CAS-Delay (tRCD): 4
RAS-Precharge-Time (tRP): 4
Spannung: 1,8 Volt

Daar heb ik er nu dus eentje van uitgehaald zodat ik nog maar 1 in zit (op de A1 geheugenbank).

Toen ze er nog allebij in zaten en ik een game wilde spelen (gta sa, test drive unlimited) kon ik meestal zo'n 10-12 minuten spelen voordat de pc opeens weer rebootte.

Nu met dat ene streepje erin heb ik TDU zeker 'n uur zonder problemen kunnen spelen, en ook 'n hele tijd gtasa zonder dat er gereboot was.

Dus na 'n poosje sloot ik tdu af, en dacht van, oke we hebben het probleem gevonden totdat 3 seconden later belkinwcui weer een foutmelding gaf en afgesloten moest worden.

Wel meteen weer op kunnen starten zonder problemen, en ook nog geen reboot gehad, maar deze reactie moest ik wel gelijk weer even aan denken toen :
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:10:
Dus het reboot probleem is nu als 't goed is opgelost, nu alleen nog kijken hoe het verder moet.

Ik wil dat ene streepje eruit halen en die ander er weer inzetten om te kijken of 't daar aan ligt, en anders ligt 't dus misschien aan die banken op 't moederbord zelf.
Ik had ze in A1 en B1 zitten, A1 en A2 had ik ook al geprobeerd maar dat veranderde niks, kan ik ze ook in B1 en B2 steken zonder problemen of is dat niet aan te raden ?

Of kan probleem ook een combinatie van geheugen + Belkin usb ding zijn ?

En iedereen alvast hardstikke bedankt voor alle hulp tot nu toe!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
En anders even proberen met memtest86+ te testen een nachtje lang over dat waarschijnlijk kapotte geheugen, of op allebei de geheugens.

Daar kun je zien of het kapot is of niet..

Verwijderd

Hmm. Ik heb laatst een nieuwe SATA schijf gekocht ook, en kreeg heel veel BSoD's. Gezien je een nieuwe installatie hebt, en waarschijnlijk zelf niet hebt aangepast, start jouw windows opnieuw op bij zo een BSoD. Ik zie ook dat je een 320 schijf hebt, waarschijnlijk dus de Seagate Barracuda 7200.10, en deze heeft een 48-bit LBA bus nodig om stabiel te werken, wat bij mijn geval ook het probleem was.

Een tooltje die je moet gebruiken, om dit te activeren:

Reg48bitLBA for Windows XP SP1 and W2K SP3

Hiermee zou al je problemen opgelost moeten zijn. :)

Edit: Doordat de busbreedte te klein is, gaat het één en ander ook fout naar/van het geheugen. Vandaar dat elk stukje software een probleem kan geven, en het ook lijkt dat je geheugen brak is. Maar naar persoonlijke ervaring, is dit alles wat nodig is. Sindsdien geen enkel BSoD'tje gekregen, en alles werkt stabiel en naar behoren :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 23:05 ]

Verwijderd

Het kan zijn dat je dat reepje niet goed hebt geinstaleert, maar waarschijnlijk is dat reepje gewoon kaduuk. Draai is memtest86 een paar uurtjes om te kijken of die fouten geeft.

Trouwens als je even uitzet dat die automatisch opstart bij een vast loper, krijg je wat BSOD's met codes die je kan checken op een mogelijke oorzaak van het probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:52:
Ik zie ook dat je een 320 schijf hebt, waarschijnlijk dus de Seagate Barracuda 7200.10, en deze heeft een 48-bit LBA bus nodig om stabiel te werken, wat bij mijn geval ook het probleem was.
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:05:

Ik heb nu gekocht :

- 320 GB SATA Western Digital WD3200KS
;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:03:
Het kan zijn dat je dat reepje niet goed hebt geinstaleert, maar waarschijnlijk is dat reepje gewoon kaduuk. Draai is memtest86 een paar uurtjes om te kijken of die fouten geeft.
Heb memtest nog niet gedraaid maar wel dat 2e reepje er weer eens bijgezet, en binnen 5 minuten weer 'n reboot.

Toen dat ene reepje waarmee 't systeem stabiel was eruit gehaald en dat 2e reepje er alleen in gedaan en binnen 'n paar minuten weer 'n reboot.

2e reepje er weer uit, 1e er weer in, en systeem werkt weer prima.

Conclussie, dat ene reepje veroorzaakt dus de ellende, en zal wellicht dus inderdaad kaduuk zijn.

Slecht eigenlijk voor 'n reepje wat ik net 2 weken geleden gekocht heb, ik zal de winkel eens mailen en kijken wat zij ervan zeggen.

Even langs gaan gaat helaas niet aangezien ik in London woon en dat reepje in Aken (vlakbij m'n vorige woonplaats in Limburg) had gekocht toen ik 2 weken geleden weer even terug was in NL.

Maar stel ik koop er hier nu 'n reepje bij, moet dat dan van 't zelfde merk en/of grote zijn ? of kan ik bijv. ook eentje van 1 gb kopen, zolang 't ook maar een "PC5400 667 Mhz CL5" reepje is ?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, misschien heb ik te vroeg gejuigd, zojuist toch weer 'n blauw scherm (had dat automatisch reboten even uitgezet).

Was gewoon aan't interneten toen ik weer blauwe scherm kreeg, en met de melding "driver_irql_not_less_or_equal".

Daarop even gegoogled en kwam toen in dit topic waar het volgende geadviseerd werd :

The NDIS.SYS file needs replaced. You can do this by doing the following.

Open a command prompt (START>RUN>CMD) and type sfc /scanonce
then reboot. If the file is corrupted then this will fix it.

Dat zojuist geprobeerd en nu dus maar afwachten of dat ook werkt.

Verwijderd

Mijn fout, heb dat helemaal gemist :)

Des al niet te min, de meeste, al dan niet elke SATA schijf maakt toch gebruik van 48-bit LBA, ik hoop dat je hem daarom al hebt geprobeerd ;).

Mijn ervaring is met een Seagate, over andere merken kan ik weinig zeggen, alleen dat je maar beter de volledige bandbreedte kan gebruiken dan de helft (draait standaard in 24-bit). Ik zou zeggen, download het tooltje (maakt niet uit dat het van Seagate af komt, het is algemeen voor de windows XP / 2K registry), activeer het 48-bit LBA en kijk daarna weer.

de specifieke fout die je in je laatste post omschrijft (irq_not_less_or_equal) in de netwerk kaart is overigens eentje inderdaad in mijn blue screen veel naar voren kwam. Ik blijf erbij dat het hieraan ligt.

Niet geschoten is altijd mis ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 08:53:
Des al niet te min, de meeste, al dan niet elke SATA schijf maakt toch gebruik van 48-bit LBA, ik hoop dat je hem daarom al hebt geprobeerd ;).
Windows XP Service Pack 1 and Windows 2000 Service Pack 3 operating systems, or higher, are required to support ATA disc drives larger than 137GB. The registry setting EnableBigLBA needs to be set after the proper level service pack is installed.

Maar op die website staat dat 't voor xp service pack 1 is, en ik heb service pack 2.
En daarnaast kan ik die schijf gewoon gebruiken nu, dus support voor schijven groter dan 137 gb heb ik al, of kan ik nog steeds gewoon dat tooltje proberen en maakt 't niet uit dat ik SP2 heb ?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Heb je al een memtest gedraaid op 1 reepje? (test beiden reepjes los, dan weet je iig welk reepje kaduuk is als er fouten naar voren komen...)

Die random errors moeten bijna wel veroorzaakt worden door het geheugen.

P.S. Wil je goed testen, moet je elk reepje minimaal 4 uur laten testen met memtest

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Lijkt me verstandig eerst je geheugen te testen met memtest. Blijkt er in 1 van de 2 reepjes een fout te zitten dan kan je dat vervangen. Je kan ook eerst proberen belking ding te verwijderen en dan kijken wat ie doet met 2 streepjes geheugen.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Verwijderd

Windows XP Service Pack 1 and Windows 2000 Service Pack 3 operating systems, or higher, are required to support ATA disc drives larger than 137GB. The registry setting EnableBigLBA needs to be set after the proper level service pack is installed.
Dat geeft alleen maar aan wat je nodig hebt om HDD's groter dan 137GB te kunnen draaien in Windows. Daarnaast zeggen ze niets meer dan dat de registry setting op 48-bit gezet moet worden na de installatie van een / elke service pack.

Gezien jij dus de service pack al hebt (SP2), moet je nu de registry aanpassen, wat voor je gedaan wordt met dit tooltje van Seagate. Dus ja, het zou eigenlijk een verplichting moeten zijn voor SATA users dit tooltje te gebruiken ;).

Dus gewoon downloaden en draaien, herstarten en klaar is medic-one :)

De reden waarom het geheugen een probleem lijkt is omdat data niet goed geschreven / gelezen wordt door een foutieve / te lage bandbreedte, van en naar de HDD. Je krijgt hierdoor een soort van "out of sync" idee. Sommige SATA (waarschijnlijk alle SATA2) HDD's moeten gewoon in 48-Bit draaien willen ze stabiel / optimaal draaien.

EDIT: De reden waarom je PC langer draait op 1 reepje geheugen dan 2, komt door het dual channel systeem. Het schijnt zo een factor 3 te schelen in snelheid, maar hierdoor krijg je ook sneller deze "out of sync" verschijnselen, omdat data gestriped wordt over deze 2 reepjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 21:46 ]

Pagina: 1