[XP] Netwerkkaart krijgt geen ip

Pagina: 1
Acties:

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:19
Ik heb een probleempje bij een vriend van me. Heb daar iets van anderhalf jaar een leuk systeempje voor samengesteld, maar sinds een paar dagen geeft de netwerkcontroller problemen.

De netwerkkaart krijgt geen IP van de router (goedkoop Sweex kreng). (hij assigned zichzelf een 169.255.xxx.xxx ip terwijl de dhcp server van de router op de 192.168.2.xxx range ingesteld staat)

Ik dacht eerst dat het aan de windows installatie moest liggen, want de kabel en de router hebben we al uitgesloten. 2 kabels geprobeerd, en in geen enkel poortje van de router werkt de boel, terwijl een andere pc wel gewoon prima werkt.

Dus het probleel moet gezocht worden bij de PC. Dus ik heb vandaag de boel geformatteerd maar het probleem blijft. Er is gewoon geen data mogelijk tussen de netwerkcontroller en de router. Er worden 0 pakketjes verzonden (logisch want het ding krijgt geen ip).

Als je de lease released of renewed loopt de boel vast. Ik heb de snelheid ook al op 10mbit gezet en dat leverde ook niets op, moet ik wel zeggen dat ik hem op full duplex had staan en geloof dat half duplex in zo'n geval beter is.. heb ook nog de 100mbitautonegotiate stand geprobeerd, maar dit had ook geen baat..

Vast ip instellen haalt ook niets uit.

Maar eigenlijk zou 100mbit FD gewoon moeten werken, want dat heeft tot 3 dagen geleden altijd goed gewerkt. Het was van het één op het andere moment mis.

Het gaat om de onboard controller van de MSI K8N Neo4

Wat ik nog niet geprobeerd heb dus:
-10mbit half duplex
-Nieuwste drivers van internet voor de controller (maar waarom zou dit moeten aangezien het altijd zo heeft gewerkt)

Zelf ben ik bang dat er gewoon iets mis is met de controller op het mobo, en ik ga proberen een PCI kaartje te regelen zodat ik dat uit kan sluiten, of juist niet..

Maar ik was erg benieuwd naar andere mensen hun mening aangezien ik wel eens wat over het hoofd gezien kan hebben.

Ik ben benieuwd :) bvd

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat de kabel goed is?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
wat voor type kabel is het? een crosscable? (dan gaat het niet werken :) ) of een cross-cable..

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:35

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

The Dolf schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:44:
Weet je zeker dat de kabel goed is?
2 kabels geprobeerd, en in geen enkel poortje van de router werkt de boel, terwijl een andere pc wel gewoon prima werkt.
Maar ik zou ook eerst drivers uitproberen en testen met een nieuw kaartje (kosten een habbekrats).
Dutch2007 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:45:
wat voor type kabel is het? een crosscable? (dan gaat het niet werken :) ) of een cross-cable..
Wat is het verschil tussen een crosscable en een cross-cable :? Volgens mij moet je kijken naar een Crosslinkcable en een straight ;) Daar zit wél een verschil in :)

[ Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 11-03-2007 17:48 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• spokje
Het is een straight kabel. Cat5e. Maar heb ook nog een 100% goeie kabel gebruikt en die gaf hetzelfde probleem.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-03 08:45
Outerspace schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:47:
[...]

[...]

Maar ik zou ook eerst drivers uitproberen en testen met een nieuw kaartje (kosten een habbekrats).

[...]

Wat is het verschil tussen een crosscable en een cross-cable :? Volgens mij moet je kijken naar een Crosslinkcable en een straight ;) Daar zit wél een verschil in :)
jah zat beetje te slapen bedoelde natuurlijk cross of straight ^^

Verwijderd

Ikzelf heb dit probleem ook een keer gehad. Dit doordat de DHCP ( of iets die richting in ) in de router niet goed reageerde met mijn PC, en die dus geen IP uitdeelde. Mijn computer verwacht wel een IP, maar die krijgt dat dus niet, en dan krijg je zo'n 169.***.***.*** adres.

Bij mij was dit probleem al gauw verholpen. Ik maak namelijk eens in de week een systeemherstelpunt. Zo'n zelfgemaakt punt werkt bij mij altijd beter dan herstellen naar een installatie van een programma ( vaak mislukt dat ). Doordat ik toen mijn PC hersteld heb naar het begin van de week, stonden alle instellingen op een of andere lelijke manier weer goed, en de PC communiceerde weer goed met de DHCP server van de router. Hij kreeg weer het oude IP adres in het netwerk, en alles werkte weer zoals het hoort.

Dat het bij jou dan na een format nog steeds niet werkt vind ik heel raar. Het lijkt er dus op dat er echt iets flink mis is met de router. Misschien is hij een keertje héél even snel uitgevallen. Doordat hij zo kort uit is geweest kan het zijn dat er iets niet helemaal meer goed is IN je router zelf, maar ofdat je dit ook door een reset kan verhelpen...

Dit is wat ik met deze situatie heb meegemaakt, hopelijk heb je er toch IETS aan, want meer dan dit kan ik je niet helpen.

Succes met het oplossen.

• spokje
Oké, wat vreemd inderdaad dat het na een format nog niet goed is dan. Maar ik heb de pc ook al in de router ingeplugd in een poort die 100% goed zou moeten zijn aangezien een andere pc het daar prima op doet.

Het kan dus ook nog aan de router liggen, hmm.. ik zal eerst proberen of ik ergens een netwerkkaartje kan lenen, kijken of het daar wel mee lukt. En anders die router maar eens onder handen nemen :Y)

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-03 20:58
Die K8N Neo4 heeft toch 2 NIC's? De mijne wel in ieder geval :Y) Welke van de 2 gebruik je? Die nVidia is nogal.. brak.. Je kan beter de RealTek gebruiken :)

Stom, ik heb een Neo2 |:(

[ Voor 10% gewijzigd door AlterMann op 11-03-2007 23:30 ]

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
Ik heb wel eens gehad dat het MAC address van de netwerkkaart verdwenen was (XP, kon je ergens in de geavanceerde eigenschappen van de netwerkkaart opgeven). Na het invoeren van een willekeurig MAC address werkte de boel weer ...

[ Voor 4% gewijzigd door pwhooftman op 12-03-2007 10:31 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

spokje schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:42:
...Als je de lease released of renewed loopt de boel vast...
Heb je al een virusscanner losgelaten op die machine?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• McChouffe
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-10-2025
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een draadloze router van USRobotics. XP krijgt een netwerkadres uit de range 169.255.xxx.xxx, terwijl dat niet zou mogen.
Een hardwareprobleem in de pc kan volgens mij uitgesloten worden omdat alles in Ubuntu werkt zoals behoren. Verbinding maken met een onbeveiligde router hier in de buurt, geeft hetzelfde probleem.
Het laatste wat met Windows is gedaan is het uitvoeren van updates van Microsoft nu zaterdag. Wat ik mij kan herinneren van updates:
WMP11, .NET 3.0, nieuwe WGA, Root certificates update (of zoiets). En er was er nog een, maar die ontglipt me nu.
Ik ga eens proberen of een virusscan iets aan het licht kan brengen, maar het zou me verbazen gezien Kaspersky 6 dagelijks (soms meer) geüpdate wordt.

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08-2025
In aanvulling op m'n eerdere post van verdwenen MAC address:

dit viel me op doordat in mijn ipconfig/all overzicht de netwerkkaart een MAC address had van FF-FF-FF-FF-FF-FF. Ik ben er nooit achtergekomen hoe dat gekomen is, maar het resultaat was precies het zelfde: geen IP adres en 0 bytes verkeer (logisch).
Ik kan me niet voorstellen dat een virus er voor zorgt dat je geen IP krijgt...

• spokje
Oké, bedankt voor alle hulp tot nu toe! Ik zal kijken of ik er morgen of overmorgen even langskan. Even wat dingetjes proberen voordat we overgaan tot aankoop van een nieuwe router oid, maar eerst alles ff uitsluiten :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je kan ook zo'n router terug zetten naar factory defaults. Dan staan alle instellingen al redelijk goed. (D.w.z. range 192.168.2.X en DCHP aan.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-12-2025
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:44 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-03 22:01
Probeer eens Winsockfix te draaien.

• maxtz0r
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-12-2022
Beetje raar dat hij het gewoon goed heeft gedaan maar nu ineenkeer niet. Ik wil het eigenlijk niet zeggen maar het lijkt mij daarom of de onboard netwerk poort kapot is. Zou als ik jou was eerst nieuwe drivers probere en anders ergens een netwerk kaartje uitslopen en die erin doen effe kijken of het dan wel werkt.

Dying is God's way of telling you, you've been FIRED.

Verwijderd

Probleem komt mij ook bekend voor, na het eruit halen van mijn router stekker en het na 10sec. later inpluggen was het verhaal opgelost, zou je ook kunnen proberen
Pagina: 1