Toon posts:

[Vista] Reinstall - Registry export?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Menig tweaker zal het wel regelmatig doen: zijn of haar systeem opnieuw installeren.
Lekker vers systeem, goed snel weer.
Enige nadeel is dat je met een format ook je settings van de programma's die sowieso weer moet installeren ook kwijt bent.
Denk hierbij aan een Office, Photoshop, spelletjes, etc.

Bestaat er nou niks waardoor je juist die settings uit je registry of wat dan ook kunt exporteren zodat je niet weer heel de zooi opnieuw moet installeren.

Zo ben ik bijvoorbeeld een complete dag kwijt om mijn systeem opnieuw op te zetten.
Alleen Flight Simulator al is 25GB, terwijl 90% van die settings in FS zelf komen te staan, valt die 10% net weer onder Windows waardoor er weer allerlei verwijzingen niet instaan.
Een re-install heeft in dat geval geen zin, omdat dan weer de 90% van de FS settings naar de haaien gaat.
En zo zijn er wel meer issues met programma's.

Natuurlijk kan een image maken wel, maar een schone installie voorzie ik ook altijd van de meest recente drivers en die ouwe bende hoef ik ook niet in een image te hebben, geeft toch alleen maar weer conflicten.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

je hebt 'standalone' installs, dat zijn een soort geripte 'warez' versies.. die je niet hoeft te installeren.. ik pers. vind dat geen optie, dat soort dingen zijn leuk voor op een usbstick fzo.. maar ik ben zowieso niet weg van warez ;)

wat ik tegenwoordig doe is,
1. Installeer m'n OS
2. Installeer m'n benodigheden
3. gebruik de Acronis bootable cd om een backup van de partitie te maken
(kan goed overweg met NTFT, dus je dumpt hiermee gewoon je NTFS partitie als een file op een andere NTFS partitie)

En als het nodig / tijd is om weer met een schone lij te beginnen zet je je backupje terug =)
Met dit cdtje kan je ook partities beheren.. mbv. Acronis disk director..

ideaal! (y)

(vanmiddag maar weer ff me laptop backup terug zetten.. is 5min werk, en kan ook via FTP)

@VISTA users..: dat 'Complete PC backup' ding wat in Vista zit maakt automatisch incremental backups, dus je kan geen meedere backups maken.. echt gaar is dat :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 15:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja en Nee.
Hij gooit daarmee je complete profiel over.
Opzich handig als je exact hetzelfde wil gaan gebruiken.
Maar meestal raakt een installatie "corrupt" door installeren en de-installeren van allerlei tools, etc.
Die wil ik nou juist weer niet meenemen.
M'n files enzo staan al allemaal op een andere partitie, dus daar maak ik me nooit zorgen over.
Kan eigenlijk blindelings m'n C-schijf formatteren zonder dat ik files kwijt raak.
Enkel het OS en de programmatuur (al dan niet de verschillende progsels die ik wel/niet wil houden).

Die tool zou helemaal gaaf zijn als je dus kon kiezen welke program settings je zou willen migreren.

-edit-
Zo'n boot CD iets wil ik dus niet ivm oudere versies van drivers.
Tuurlijk werkt het, maar ik wil dan gelijk de meest recente versie van die dingen schoon installeren.
Dat vind ik niet erg om te doen en is het werk ook niet.
Eigenlijk wil ik dus ook naast mijn Games/Media/Files disks een Programs disk maken en middels een registry file/tool alles wat daar staat direct weer importeren in de schone install.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 15:52 ]

Verwijderd

'Zo'n boot CD iets wil ik dus niet ivm oudere versies van drivers.
Tuurlijk werkt het, maar ik wil dan gelijk de meest recente versie van die dingen schoon installeren.'

Je moet er niet vanuit gaan dat een nieuwere driver per definitie beter is.., en als je weet dat een nieuwere driver voor een apparaat beschikbaar is, download je die toch even en dan upgrade je :?

Over 'ik wil dan gelijk de meest recente versie van die dingen schoon installeren'..
als jij een backup maakt nadat je die programma's geinstalleerd hebt maar nog niet (intensief) gebruikt.. is er echt geen rede om geen image te gebruiken.

je kan anders wel eeuwig opnieuw blijven installeren.. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 16:05 ]

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-03 11:22

Archimond

Lopende Helpdesk

De beste oplossing is denk ik een nLite installatie maken op een DVD+RW zodat je kan kiezen wat je wilt installeren en onderdelen kan upgraden op de DVD.

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij zegt kan natuurlijk ook, genoeg alternatieven te vinden van het gene wat ik wil.
Maar dat is de traditionele manier en moet ik weer extra software gaan kopen/zoeken om die images mee te maken, etc.

Wat ik gewoon fijn zou vinden is dat ik de volgende structuur kan gebruiken:

C: - OS
D: - Programs
E: - Docs & Media
F: - Games

Meestal is E: de enige disk op dit moment die ongeschonden blijft.

F: tot op zekere hoogte, echter als games specifieke instellingen wegschrijven in het register ben je ook weer de sjaak.
D: 1 drama, alles opnieuw installeren
C: de bron van de ellende. ;)

Technisch gezien moet het mogelijk zijn lijkt mij.
Bij Add/Remove programs kun je al zien wat je geinstalleerd hebt.
Lijkt mij dat er dan ook een tooltje moet zijn/of zijn te bouwen, waarbij je van diezelfde lijst kunt aanvinken waarvan de registry (en eventuele andere settings) geexporteerd worden naar een file die je later weer kunt importeren op je schone C-schijf zodat alles wat je (te)vaak gebruikt in 1x weer werkt!

Zie het als een modulair iets.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Mja.
Mag je fijn gaan zoeken in HKLM voor machinespecifieke settings van programma's en in HKCU voor userspecifieke settings.
En niet elk stuk software doet 't even consequent.

Gelukkig install ik hooguit 1x per jaar een systeem, dus die 2 avonden regkeys uitspitten is dan nog wel te overleven.
En als je eenmaal weet welke progsels welke keys gebruiken kan je met wat scriptingwerk de export ook nog wel makkelijker maken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1