Toon posts:

[Photoshop CS2]: hoe anonimiseer ik een gezicht

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een aantal afbeeldingen van mensen op mijn website plaatsen, maar om privacy redenen zouden die mensen onherkenbaar moeten zijn.
Ik heb reeds 2 technieken op de ogen toegepast in Photoshop, telkens met een feather van 30px:
1/ Gaussian Blur (Radius 60): ofwel té herkenbaar, ofwel effect van 'holle' oogkassen :(
2/ Pixelate - Mosaic (Cell Size 65): geen 'holle' oogkassen maar oogpupil niet meer gecentreerd (tgv pixels, gewoon niet mooi

Zijn er professionelere manieren, of plugins die ik zou kunnen gebruiken?

Verwijderd

Hangt van de context af waar je de afbeeldingen in plaatst lijkt me. Kan je die misschien kort toelichten?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 15:13 ]

Verwijderd

balkje
Afbeeldingslocatie: http://journaloes.punt.nl/upload/Balkenbijelkaar.jpg

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

grote zwarte cirkel? :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mooi en anonimiseren gaat niet echt samen....experimenteer anders nog wat met de filtergallery

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:20

Angeloonie

Cheeseburger Addict

een Pixelate filter werkt ook niet?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, een zwart balkje werkt natuurlijk uitstekend :P

Maar heb je voorbeeldfoto's die jeprobeert na te streven?
Het lijkt me namelijk erg moeilijk om op deze manier te anonimiseren zonder dat je het menselijke aspecteruit wegtrekt.

Life is not about specs, it is about joy!

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Er is denk ik wel een manier. Er zijn specifieke vergrootalgoritmen voor gezichten. Als je de afbeelding verkleint en vergroot op deze manier, komt er een gezicht uit dat minder herkenbaar is. Is wel even wat lastiger dan een photoshop-filter. Ten eerste moet je vanuit een of andere universiteit wat source-code/medewerking krijgen. Een beetje blurren is denk ik niet de oplossing. Integraal een gezicht genereren uit een verkleinde versie zou wel moeten werken.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@bovenbuur: Is vast wel een plugin of tooltje voor? Of bedoel je niet gewoon die 'blokken'?

De ogen wat minder gaussian blurren dan de rest?

Mijn 'licentie' is trouwens verlopen, maar hier in Paint.NET krijg ik er best mooie dingen uit na wat geklooi met blurs.
Wat ook erg leuk is: Add noise, add clouds, frosted glass, en natuurlijk het gezicht weg-clonen.

Dat frosted glass geeft hier een goed onherkenbaar, maar toch mooi effect. Ik zal ff een voorbeeld maken.. Ach, er kan zoveel, speel eens wat met tooltjes :P

[ Voor 107% gewijzigd door TheZeroorez op 11-03-2007 16:00 ]

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik denk dat het veel makkelijker is om een voorwerp te zoeken wat er half voor kan hangen, die vrijstaand te maken, en in de foto te passen. Bijvoorbeeld een lamp, een trapleuning of een boomtak. Als je ervoor zorgt dat logisch in het beeld past, en perspectief en belichting kloppen een beetje, en je geeft het een flinke Gaussian blur (overeenkomstig de scherptediepte van de foto) dan kun je tot een resultaat komen waar niemand van verwacht dat dat zo geretoucheerd is.

Verwijderd

Topicstarter
Om een idee'tje te geven: het gaat om de beroepsfoto's van een plastisch chirurg waar ik een website voor moet maken.
Een beetje in deze stijl: http://www.plasticsurgery...oryId=5164&procedureId=22
Alleen hebben die Amerikanen blijkbaar wél toestemming van de patiënt om het volledige gezicht te tonen.

Zwarte vormen (o.a. balkjes) ook al geprobeerd, weinig esthetisch :+
@benoni: klinkt goed, maar ook niet echt toepasselijk in dit vakgebied

Alvast hartelijk bedankt voor jullie ideeën tot nu toe!!!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 17:51 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
In paint.NET is het best simpel via pixelate.. Misschien dat jij je kansen wat meer moet verspreiden door meerdere programma's te gebruiken?

edit:
in paint.NET werkt bij mij pixelate --> 5 pixels goed:
plaatje op imageshack

[ Voor 36% gewijzigd door link0007 op 11-03-2007 17:58 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:49:
...beroepsfoto's van een plastisch chirurg...
Dan moet je dus het gezicht helemaal laten zien, neem ik aan.
In dat geval zou je zelf ook wat 'plastische retouche' kunnen doen.

Dit soort trucs:
  • Kaaklijn en jukbeenderen aanpassen met filter Liquify
  • Oogkleur aanpassen met Hue/Saturation
  • Kleur wenkbrauwen aanpassen
  • Kapsel vrijstaand maken en verwisselen met een andere foto
  • Kenmerkende plooitjes en plekjes retoucheren met Patch tool of verplaatsen met Clone tool
Als het voor- en na foto's moeten zijn zou je de bewerkingen op de eerste foto moeten opslaan, zodat je ze op de tweede foto hetzelfde kunt uitvoeren. Dat kan met Actions of de bewaar-knop in de instelvensters (bij Liquify kun je 'mesh' bewaren, bij Hue/Saturation en curves kun je de aanpassingen in een los bestand opslaan).

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
link0007 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:55:
In paint.NET is het best simpel via pixelate.. Misschien dat jij je kansen wat meer moet verspreiden door meerdere programma's te gebruiken?

edit:
in paint.NET werkt bij mij pixelate --> 5 pixels goed:
plaatje op imageshack
Of met nearest neighbour resizen in photoshop! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/spam/bassie.jpg
wiesdanou?

specs

Verwijderd

benoni schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:00:
[...]

Dan moet je dus het gezicht helemaal laten zien, neem ik aan.
In dat geval zou je zelf ook wat 'plastische retouche' kunnen doen.

Dit soort trucs:
  • Kaaklijn en jukbeenderen aanpassen met filter Liquify
  • Oogkleur aanpassen met Hue/Saturation
  • Kleur wenkbrauwen aanpassen
  • Kapsel vrijstaand maken en verwisselen met een andere foto
  • Kenmerkende plooitjes en plekjes retoucheren met Patch tool of verplaatsen met Clone tool
Als het voor- en na foto's moeten zijn zou je de bewerkingen op de eerste foto moeten opslaan, zodat je ze op de tweede foto hetzelfde kunt uitvoeren. Dat kan met Actions of de bewaar-knop in de instelvensters (bij Liquify kun je 'mesh' bewaren, bij Hue/Saturation en curves kun je de aanpassingen in een los bestand opslaan).
Ik denk niet dat de resulaten dan nog serieus zullen worden genomen :+ net zo min als wanneer er maar 1 standaard filter overheen wordt gegooid (met uitzondering van pixelate).

• benoni
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:17:
Ik denk niet dat de resulaten dan nog serieus zullen worden genomen :+
Jah, je moet het dan wel een beetje goed kunnen hè ;)
Addit: Is ook wel zeker een dag werk eigenlijk, als je 't goed wilt doen :X

[ Voor 14% gewijzigd door benoni op 11-03-2007 18:45 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 20:42
Hmm, bedoel je zoiets? Moest daar meteen aan denken! :+
Ik hoop dat je alleen gezichten hoeft te doen... (/me Savantas heeft donderdag een docu gezien over wel heel extreme plastische chirurgie... :$ :N :r Zie bv. ook commentaar van Foksuk.nl)

[ Voor 7% gewijzigd door Savantas op 11-03-2007 20:05 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Het lijkt mij eigenlijk vrij onmogelijk om een gezicht onherkenbaar te maken, zonder de foto zodanig te vernaggelen dat het nou niet bepaald meer bruikbaar is als reclamemateriaal voor plastische chirurgie :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• - J.W. -
  • Laatst online: 14:33
Lijkt me ook erg lastig ja, als het om plastische chirurgie van het gezicht gaat, kun je daar moeilijk aan gaan zitten prutsen lijkt me. Ik bedoel, als iemand een ooglidcorrectie ofzo gehad heeft kun je moeilijk het oog gaan blurren ofzo, zelfde met kaaklijnen enzo.

Als het niet om het (gehele) gezicht gaat kun je misschien ook wel handig croppen.

Kun je niet toestemming vragen aan de patient? En als het in nederland niet mag host je het toch gewoon in de states ofzo :P

Ben verder geen expert in het anonimiseren van gezichten, maar dit zijn mijn gedachtes erover :)

[ Voor 36% gewijzigd door - J.W. - op 11-03-2007 21:28 ]

• benoni
  • Niet online
Hooguit kun je balkjes handig combineren met de reclameboodschap, maar 't blijft wel een zwaktebod...

Zoiets (eventjes gefröbeld):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
.
      _.zZZzz_                                  _.zZZzz_                
     /   `ZZz~\                                /   `ZZz~\              
----------------------------------------------------------------------------------
     L ( ) ( ) K  E  D    B  E  F  O  R  E     L ( ) ( ) K  E  D    A  F  T  E  R
----------------------------------------------------------------------------------
    (}  /   \  {)                             (}  /   \  {)             
     |  `^_^'  |                              '|  `^_^'  |'             
     (  ,___`  )                               [  .___.  ]              
      \       /                                 \   _   /              
  _____}     {_____                         _____}     {_____           
 /     \     /     \                       /     \     /     \          
/       \   /       \                     /       \   /       \

Een klant zoeken die wel model wil staan is het beste lijkt me...

• TheZeroorez
  • Niet online
Mja, als het gezicht er specifiek op hoort.. Zou ik lekker halve foto's nemen.

Persoon A om de kaaklijn te showen, persoon B voor de neus, persoon C voor een oortje, etc.

Verwijderd

benoni schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:43:
[...]

Jah, je moet het dan wel een beetje goed kunnen hè ;)
Addit: Is ook wel zeker een dag werk eigenlijk, als je 't goed wilt doen :X
M'n punt was dat mensen die naar dit soort foto's gaan kijken echte mensen willen zien en geen soepjes waar misschien wel meer aan is gedaan dan nodig was om het er "onherkenbaar" uit te laten zien :)
Ik kan het helaas weten.. :X
Pagina: 1