Toon posts:

CPU temp BIOS doet vaag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een mooie Zalman koeler gezet op een P4 3ghz met HT processor. Het moederbord is een Asus P5P800.

De koeler doet het opzich goed, maar het eerste probleem deed zich al voor: het moederbord begon te zeuren dat de fanspeed van de Zalman te laag is. Erg vervelend, zo oud is het systeem niet. Nu is dit makkelijk te verhelpen door de cpu fanspeed op ignore te zetten (of zijn er andere methoden?).

Tweede probleem is de aangegeven CPU temperatuur, die van geen kant klopt. Als de PC ook maar net gestart is, dan geeft de BIOS al een temperatuur van 52 graden aan. Beetje heet... Als de PC langer aanstaat dan geeft de BIOS een zeer flucterende temperatuur aan van tussen de 54 en 58 graden... erg vreemd.

Ook als je via de bios naar Hardware Monitor wil gaan duurt het erg lang voordat de Hardware Monitor scherm verschijnt...

wat is hier allemaal aan de hand? De Zalman koeler is correct geinstalleerd, met zo'n Fanmate2 dinges erbij en koelpasta mooi verdeeld enzovoorts. Enige vage was dat de CPU-fan voeding op het moederbord 4 pins is, en de standaard koeler was ook 4 pins, terwijl de Zalman uiteraard maar 3 pins is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 14:49 ]

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-05 22:30
Je hebt de koeler niet goed gemonteerd.
Als het goed is kan je bij sommige mobos de error uitzetten zonder de monitor ervan uit te zetten.. Even goed zoeken.. Miss is het bij jou Halt on no errors.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:00
Ik vind die temp. nou niet zo raar hoor. Wat waren je temps met de orginele koeler dan?
Je kun in je BIOS ook aangeven of je een 3 of 4 pins fan connector gebruikt heh.
Heb je dat wel goed staan?

Verwijderd

Topicstarter
My-life schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:56:
Ik vind die temp. nou niet zo raar hoor. Wat waren je temps met de orginele koeler dan?
Je kun in je BIOS ook aangeven of je een 3 of 4 pins fan connector gebruikt heh.
Heb je dat wel goed staan?
Geen idee wat de temperaturen waren. Maar het is wel vreemd dat ie meteen dik 50 graden aangeeft, terwijl dat nooit kan natuurlijk als de pc net een halve minuut aan staat. En dat de temperatuur zo ontzettend onstabiel is.

Hoe kan je aangeven dat je een 3 pin fan gebruikt dan?

Verwijderd

Topicstarter
blup schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:54:
Je hebt de koeler niet goed gemonteerd.
Als het goed is kan je bij sommige mobos de error uitzetten zonder de monitor ervan uit te zetten.. Even goed zoeken.. Miss is het bij jou Halt on no errors.
Dit is m'n 5e Zalman koeler al hoor die ik gemonteerd heb. Ik heb de Zalman er ook nog even afgehaald en er weer opnieuw opgezet, maar het is gewoon goed, en sluit goed aan op de CPU.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Mijn mobo heeft dit ook, een Asus M2N4-SLI, als ik oc wordt dit zelfs tot 90 graden, terwijl als ik aan de onderkant van de koeler voel deze nog geen 30 graden is, en als hij meer dan 300 Mhz hoger staat zakt de afleesbare temperatuur plotseling weer. Met CoreTemp kan je waarschijnlijk wel de juiste temperaturen aflezen, aangezien deze kijkt naar de sensor van de CPU en niet die van het moederbord. Kijk eens wat CoreTemp zegt, zou ik dus zeggen...

[ Voor 29% gewijzigd door Jakkus op 11-03-2007 16:11 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Topicstarter
Jakkus schreef op zondag 11 maart 2007 @ 16:09:
Mijn mobo heeft dit ook, een Asus M2N4-SLI, als ik oc wordt dit zelfs tot 90 graden, terwijl als ik aan de onderkant van de koeler voel deze nog geen 30 graden is, en als hij meer dan 300 Mhz hoger staat zakt de afleesbare temperatuur plotseling weer. Met CoreTemp kan je waarschijnlijk wel de juiste temperaturen aflezen, aangezien deze kijkt naar de sensor van de CPU en niet die van het moederbord. Kijk eens wat CoreTemp zegt, zou ik dus zeggen...
Altijd weer die slechte Asus mobo's... ik heb ook nog 2 MSI mobo's en die doen het wel uitstekend, die zeuren niet dat de CPU fanspeed laag staan en geven gewoon normale temperaturen aan.

Maar het systeem draait verder erg stabiel, dus ik zet de CPU fan speed gewoon op ignore en dan moet het maar zo. Erg jammer van Asus weer, dit is het 2e mobo al dat niet lekker werkt met Zalman.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik vraag me alleen af waarom je er een fanmate tussen hebt zitten?
als het goed is draaien deze koelers al gewoon weinig toeren en worden ze aangestuurd door het mobo, nu zit er nog een weerstand tussen die waarschijnlijk het ding nog lager laat draaien.
Mijn 7700cu draait meestal tussen de 800 en 1200 toeren, kijk eens hoeveel dit bij jou is?

Verwijderd

Topicstarter
IRCfreAk schreef op zondag 11 maart 2007 @ 18:33:
ik vraag me alleen af waarom je er een fanmate tussen hebt zitten?
als het goed is draaien deze koelers al gewoon weinig toeren en worden ze aangestuurd door het mobo, nu zit er nog een weerstand tussen die waarschijnlijk het ding nog lager laat draaien.
Mijn 7700cu draait meestal tussen de 800 en 1200 toeren, kijk eens hoeveel dit bij jou is?
Dat is niet waar, als ik fanmate er tussen uithaal en Q-fan of hoe dat ook heet aanzet, doet het niks. Blijft ie op max draaien.
Pagina: 1