tseng 4000 kan ik er nog wat mee?

Pagina: 1
Acties:

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-07 21:28
Hallo,

laatst was ik bij mijn oma op bezoek en toen wou ze net een hele oude pc weggooien (133 mhz ! cpu) ik gooi nooit nog half werkende pc's weg dus maar mee naar huis genomen :D zat allemaal nutteloos spul in want het was nog van voor de ATX tijd.. gelukkig zat er nog een pci videokaart in het was een Tseng 4000 met een paar mb geheugen..

nu wil ik al een lange tijd een psone schermpje in m'n casemod dus dan heb je een pci kaartje nodig.. maar werkt deze tseng 4000 nog een beetje onder xp of kan hij meteen de prullebak in?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

uhm wat dacht je van, gewoon proberen ?

Iperf

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-07 18:20

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Probeer het zou ik zeggen.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je zal het even moeten testen en kijken of er wel drivers voor zijn, mijn Trident-pci ding had ook al geen drivers meer, denk dat de Tseng labs (dacht ik dat het was) misschien hetzelfde probleem zal hebben.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Bliz
probleem is dat ik geen xp draai op die pc :P dat moet ik nog installeren
editje: even naar een vriend toe dan probeer ik het wel even.. }:O

[ Voor 32% gewijzigd door Bliz op 11-03-2007 11:38 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 10:43
XP heeft geen drivers aan boord voor die oude Tseng Labs ET-kaartjes en er zijn ook geen officiele drivers, aangezien Tseng niet meer bestaat.
Je kan deze eens proberen, maar volgens mij zijn die alleen voor de ET-6000:
http://www.xp-drivers.com/drivers/46/46981.htm

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Bliz
werkt wel maar niet goed :( slecht beeld dus.. max. resolutie kan ik maar op 800x600 zetten

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Blizzard2005 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:20:
werkt wel maar niet goed :( slecht beeld dus.. max. resolutie kan ik maar op 800x600 zetten
Misschien komt dat door brakke drivers of gewoon te weinig videogeheugen.
Die Tseng Labs kaarten waren vroeger populair vanwege hun goede performance in DOS en vanaf de ET4000/W32 stonden ze ook hun mannetje in het accellereren van een Windows 95 desktop.
Best wel hip oud spul.

Helaas ondersteunt Windows XP geen Tseng Labs kaarten meer. Jammer natuurlijk, maar helaas. De ET6000 heeft geloof ik nog wat 3rd party drivers. Met een ET4000 serie heb je denk ik pech, maar ik zal zo even zoeken.
Als je nog een knullig PCI kaartje nodig hebt voor zo'n display dan zou ik als ik jou was gewoon eens op zoek gaan naar oude meuk. Er zijn genoeg oude PCI kaarten die het prima onder Windows XP doen.
Volgens mij doen oude ATi, S3 en Matrox kaarten het best degelijk, hoewel oudere S3tjes vaak een tik hebben dat ze tijdens het booten per se de primaire kaart willen zijn, maar dat is geen probleem want dat valt in Windows wel gewoon weer om te draaien :P

Als die P133 nog werkt zou ik er een leuke retro gaming bak van maken. Ik heb hier een P133 "gerestaureerd" en nu speel ik daar oude DOS games op en misschien ga ik er ook nog iets van een Voodoo in gooien zodat ik er ook spul als GLQuake op kan doen :)
Kun je een hoop plezier van hebben. :)

[Edit]
Ik heb nog wel iets gevonden wat een ET4000 WinXP driver zegt te zijn. Proberen kun je het altijd natuurlijk: Klik hier of hier of hier
Zit vanalles tussen, helaas geef je niet het specifieke ET4000 type dus kijk dat even na. Een Tseng Labs ET4000/W32i is geloof ik de leukste van de serie.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Bliz
ik heb een w32 meen ik, helaas is de pc al op weg naar z'n rustplaats.. :P btw. die drivers werken iets beter :D

dankjewel :D

• peke
  • Laatst online: 17-07 12:02
... GLQuake ...

Gewoon Quake Tenebrae. :9

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een Tseng Labs ET4000/W32i is geloof ik de leukste van de serie.
Denk het niet, waar denk je dat die "i" voor staat in W32i?

Juist ja, ISA :+

Je wilt liever de ET4000/W32p hebben :z

Verder hebben deze kaarten idd meestal maar 1MB RAM, dus met simpel rekensommetje kun je uitrekenen dat met 16b kleur ze op 800x600 kunnen of op 640x480 op 32b. Hebben ze 2MB (zeldzaam, maar komt voor), dan is het 1024x768 en 800x600 respectievelijk

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik heb hier zelf ook nog zo'n Tseng 4000, ook uit een pentium 133, en Windows2000 maar ook linux(kernel >= 2.4 & 2.6 geloof ik) hebben nog volledige driver support voor die kaart.

prima te gebruiken om een quad-monitor setup te maken.

• Ultraman
  • Laatst online: 21-07 14:39

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

dion_b schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:48:
Denk het niet, waar denk je dat die "i" voor staat in W32i?
Juist ja, ISA :+
ISA + VLB natuurlijk ;)
Je wilt liever de ET4000/W32p hebben :z
In een Pentium1 wil je idd wel een PCI kaart. Maar de performance van de 'p' voor revisie C schijnt tegen te vallen vanwege een brakke PCI implementatie.
De ET4000 is gewoon een ISA+VLB beer bij uitstek imo :)

Op PCI zijn er leukere oplossingen dan zo'n Tseng Labs op PCI, tenzij je natuurlijk per se wilt he.

Zonde dat je de PC naar het graf hebt gestuurd, als ie het nog deed kon je er leuke dingen mee doen ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tseng heeft sowieso erg interessant werk verricht, alleen waren ze een van de vele fabrikanten die ten onder gegaan is aan slechte Win9x drivers. Daarvoor konden fabrikanten volstaan met goede VESA acceleratie en/of native support van apps, maar na Win95 zag je een sloot aan grote namen verdwijnen, denk niet alleen aan Tseng, maar ook Cirrus Logic en Western Digital (ja, ze maakten ook VGA chips 8)7 ). Tseng heeft na verloop van tijd de drivers op orde gekregen, maar Matrox heeft hun positie in de high-end ingepikt en S3 was goedkoper.

Tseng's ET6000 en 6100 waren vooral opmerkelijk omdat ze ipv DRAM of VRAM MDRAM gebruikten. MDRAM gebruikte een veel fijnmaziger addresseringssysteem dan normale DRAM of VRAM waarbij gelijktijdige reads en writes mogelijk waren, dus dat het de dual-ported performance van VRAM kon benaderen. Daarbij kwam dat het niet noemenswaardig duurder was om te produceren dan gewone DRAM. Het is geflopt omdat het nieuwe geheugecontrollers vereiste en de industry op dat moment al overstapte richting SDRAM. Tseng was de enige fabrikant die MDRAM geimplementeerd heeft.

Het leuke is wel dat met goede drivers een ET6x00 kaart op 2D vlak een van de beste performers was, het wist zelfs de Matrox Millennium II te verslaan, wat uitzonderlijk is.

Hier een link naar een mini-FAQje erover:
http://hjem.get2net.dk/et6000/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1