[vb.net] Installer die frameworks installeert

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Hallo

Ik ben overlaatst overgestapt van VB naar VB.net en ik ben wel tevreden met de extra functies etc maar ik zit toch met een probleem.

Zoals iedereen weet heeft de client .net framework nodig. Ik wil dus een installer maken voor mijn programma maar voor die installer heb je dus ook framework nodig.

Bestaat er geen methode voor een installer als je hem opstart en je geen framework hebt, hij dat instaleert voor je? of maar gewoon een link toont? Normaal krijg je de melding van dll not found enzo

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Dat framework is 20mb ofzo, die wil je denk ik niet bij je installer meenemen, wat je wel kunt doen is checken op bepaalde registrykeys of het framework er is (of je vangt de errormelding die je nu krijgt af), en zo niet doorlinken naar de site van Microsoft waar ie te downloaden is.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
met try catch maar daarvoor moet hij eerst de form geladen hebben en daarom moet hij eerst het programma geladen hebben. 8)7

Het moet lukken want ik heb gisteren nog een programma gedownload die Framework nodig had en hij heeft zelf gedwonload en geinstaleerd :?

edit: gorgi_19: thx zal es lezen

[ Voor 6% gewijzigd door Wouter7 op 11-03-2007 11:35 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Wouter7 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:35:
met try catch maar daarvoor moet hij eerst de form geladen hebben en daarom moet hij eerst het programma geladen hebben. 8)7

Het moet lukken want ik heb gisteren nog een programma gedownload die Framework nodig had en hij heeft zelf gedwonload en geinstaleerd :?

edit: gorgi_19: thx zal es lezen
Als je met MSI installers werkt, kun je dit gewoon als dependency opgeven. Zo kun je em ook laten downloaden en automatisch installeren.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:54
Als je een setup-project maakt in .NET, dan kan je een launch condition maken die zegt dat de target computer het .NET framework moet geinstalleerd hebben. Eigenlijk wordt die launch-condition er al automatisch bijgemaakt.
Als de target pc het framework niet heeft, dan wordt er gevraagd of je 't wil installeren.
edit:
/laat
Het moet lukken want ik heb gisteren nog een programma gedownload die Framework nodig had en hij heeft zelf gedwonload en geinstaleerd
Misschien is het handig om eerst eens even met de setup-projects te spelen / experimenteren / zelf proberen, ipv direct een topic te maken ?
Ik bedoel: je zit je nu zorgen te maken over iets , wat zeer makkelijk op te lossen is. En je kon makkelijk gevonden hebben dat het makkelijk op te lossen is, moest je eens wat met die setup-projects gespeeld hebben. :)

[ Voor 45% gewijzigd door whoami op 11-03-2007 11:39 ]

https://fgheysels.github.io/

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
whoami schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:38:
Als je een setup-project maakt in .NET, dan kan je een launch condition maken die zegt dat de target computer het .NET framework moet geinstalleerd hebben. Eigenlijk wordt die launch-condition er al automatisch bijgemaakt.
Als de target pc het framework niet heeft, dan wordt er gevraagd of je 't wil installeren.
edit:
/laat

[...]
Misschien is het handig om eerst eens even met de setup-projects te spelen / experimenteren / zelf proberen, ipv direct een topic te maken ?
Ik bedoel: je zit je nu zorgen te maken over iets , wat zeer makkelijk op te lossen is. En je kon makkelijk gevonden hebben dat het makkelijk op te lossen is, moest je eens wat met die setup-projects gespeeld hebben. :)
All application develop under VB.NET require the .NET framework to be installed on the clients machine. Even the installer built with VB.NET needs the .NET framework, and hence you need to install the .NET framework before installing your application.

zie: http://www.devarticles.co...cations-in-VB.NET-Part-1/

Maar zal toch es kijken hoe je dat exact moet doen

• Basti504
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-12 21:52

Basti504

Niet de enige, wel de echte.

Als je InnoSetup gebruikt al installer, dan is hier een manier om het .net framework te detecteren :)

Zowiezo vind ik InnoSetup veel fijner werken dat de setup die VB2005 uitpoept, heb me nooit echt verdiept in de vb2005 installer, maar InnoSetup vind ik veel fijner en makkelijker werken dan de vb2005 installer

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
[Setup]
AppName=NETFramewrok
AppVerName=NETFramewrok
DefaultDirName={pf}\NETFramewrok
DisableStartupPrompt=true

[ Code ]

function InitializeSetup(): Boolean;
var
    ErrorCode: Integer;
    NetFrameWorkInstalled : Boolean;
    Result1 : Boolean;
begin

NetFrameWorkInstalled := RegKeyExists(HKLM,'SOFTWARE\Microsoft\.NETFramework\policy\v1.0');
    if NetFrameWorkInstalled =true then
    begin
        Result := true;
    end;

if NetFrameWorkInstalled = false then
    begin
        NetFrameWorkInstalled := RegKeyExists(HKLM,'SOFTWARE\Microsoft\.NETFramework\policy\v1.1');
        if NetFrameWorkInstalled =true then
        begin
            Result := true;
        end;

if NetFrameWorkInstalled =false then
            begin
                Result1 := MsgBox('This setup requires the .NET Framework. Please download and install the .NET Framework and run this setup again. Do you want to download the framwork now?',
                        mbConfirmation, MB_YESNO) = idYes;
                if Result1 =false then
                begin
                    Result:=false;
                end
                else
                begin
                    Result:=false;
                    ShellExec('open',
                    'http://download.microsoft.com/download/a/a/c/aac39226-8825-44ce-90e3-bf8203e74006/dotnetfx.exe',
                    '','',SW_SHOWNORMAL,ewNoWait,ErrorCode);
                end;
            end;
    end;
end;

...

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals Oversoft & whoami al gepost hebben , zeg ik het ook nog een keer.

Voor al mijn projecten(zijn tenslotte hobby projecten) , gebruik ik VS2005 als omwikkel omgeving.
Bij de properties kun je mooi de depency's aangeven.
Dan selecteer je mooi .Net Framework en klaar is kees.

Niks is makkelijker dan dat.
Zit er mooi voor ingebouwd in de IDE , je hebt geen andere installers nodig zoals InnoSetup,NSIS of andere installers.
Werkt allemaal perfect hier met VS2005 als ontwikkel omgeving.
Nooit geen enkel probleem mee gehad

www.degroot-it.nl

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 15:21
Automagisch:
Afbeeldingslocatie: http://regeling.com/zooi/VB.NETdependancy.PNG

Ik weet trouwens even niet of de express versie dit ook zo doet. Wij hebben VS2005pro aangeschaft voor met name de installer die erbij zit.

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
jan-marten schreef op maandag 12 maart 2007 @ 09:28:
Ik weet trouwens even niet of de express versie dit ook zo doet. Wij hebben VS2005pro aangeschaft voor met name de installer die erbij zit.
Ik denk dat de express versie is , zoals ik dat erboven beschreven heb.
Ik gebruik die namelijk , en daar kan je het zo instellen.

Jouw manier was ik in VS2005 express nog niet tegengekomen

www.degroot-it.nl

Pagina: 1