Toon posts:

HDD Aansluiting moederboard

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje.

Ik heb een Sata hardeschijf van 200 gb en ik heb er een 80 gb Ide schijf bij geplaatsd. maar nu zit het zo.

Sata zit gewoon op sata board op moederboard aangesloten.

En me cdrom speler + brander zit op primary ide.

En ik heb op me moederboard geen secundairi ide.
Wel primary raid en secundary raid.

Als ik nou die 2de hardeschijf op me primary ide poort op het moederboard aansluit dan werkt het wel, en dat zet ik die sata schijf als opstart schijf. maar waar moet ik dan mijn brander en cdrom speler op aansluiten ??

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:49

Haan

dotnetter

Stel in het bios die IDE raid poorten in als IDE en sluit daar je harde schijf op aan, klaar :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Kan je dat even verduidelijken aub ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld.

• struul
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-12-2024
kan jij je startpost niet even verduidelijken? :/ bedoel je nou te zeggen dat je maar 1 IDE poort op je mobo hebt? vertel eens wat voor moederbord je hebt.

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42
specificaties van het moederbord aub

• Haan

Haan

dotnetter

Zoals ik het lees, heeft de TS 1 IDE kanaal (wat niet zo raar is tegenwoordig) maar wel ook IDE raid poorten.
In het bios kan je gewoon aangeven of die raid controller voor raid gebruikt moet worden, of gewoon IDE, zodat je daar extra IDE apparaten op aan kan sluiten.

Dat is gewoon een gevalletje handleiding lezen voor de ts.

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 11-03-2007 11:19 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

koop gewoon een sata->ide convertor,
(*nu ik er over denk ide naar sata heb ik wel gezien maar andersom ? )

of een andere cdrom drive

[ Voor 38% gewijzigd door Fish op 11-03-2007 11:25 ]

Iperf

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Misschien is handig voor het verduidelijken om onderscheid te maken tussen IDE, P-ATA en S-ATA. Die laatste twee zijn namelijk allebei IDE.

Waarschijnlijk heb je maar een P-ATA aansluiting, dan kan je maximaal twee P-ATA disken/opticals eraan hangen. Anders moet je een P-ATA naar S-ATA converter gebruiken of een aparte P-ATA controller in een PCI slot zetten.

edit:
Het is misschien een beetje mierenneuken, maar als iedereen het over duidelijkheid heeft kunnen ze beter zelf ook de juiste termen gebruiken.
@fish: IDE staat in het rijtje omdat iedereen het hier over IDE heeft. Daarna leg ik uit dat IDE zowel P-ATA als S-ATA kan zijn.

[ Voor 88% gewijzigd door fsfikke op 11-03-2007 11:34 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fsfikke schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:25:
Misschien is handig voor het verduidelijken om onderscheid te maken tussen IDE, P-ATA en S-ATA. Die laatste twee zijn namelijk allebei IDE.
... knip ..
wat is (de eerste uit je rijtje, "IDE") dan ? ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 11-03-2007 11:28 ]

Iperf

• Haan

Haan

dotnetter

http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

fsfikke heeft wel gelijk, maar iedereen weet ook wel dat iemand met ide eigenlijk pata bedoeld en geen sata.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Haan schreef op zondag 11 maart 2007 @ 11:28:
[...]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics

fsfikke heeft wel gelijk, maar iedereen weet ook wel dat iemand met ide eigenlijk pata bedoeld en geen sata.
ik heb mijn vraag wat duidleijker gesteld zie boven .. het ging erom dat er ide, pata en sata staat. en hij zegt dat de laatste twee ide zijn, terwijl de eerste leterlijk "ide" is snappu ;)

Iperf

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 14:42
ja dat snappen de meeste hier wel ;)
hij bedoelde natuurlijk de eerste twee zijn IDE :o

we zullen even op de specificaties wachten van de TS

[ Voor 23% gewijzigd door hensdesk op 11-03-2007 11:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me tekst een beetje aangepast voor meer duidelijk heid:

Ik heb een probleempje.

Ik heb een Sata hardeschijf van 200 gb en ik heb er een 80 gb Ide schijf bij geplaatsd. maar nu zit het zo.

Sata zit gewoon op sata board op moederboard aangesloten.

En me cdrom speler + brander zit op primary ide.

En ik heb op me moederboard geen secundairi ide.
Wel primary raid en secundary raid.

Als ik nou die 2de hardeschijf op me primary ide poort op het moederboard aansluit ( cdrom speler en brander dus losgekoppeld ) dan start die op van mijn 80gd Ide schijf ( met windows 2000 ) en zie ik ook de 200gb sata schijf.
maar als ik dan in de bios instel dat die van mijn 200gb sata schijf op moet starten dan leest hij mijn 80Ide schijf niet meer.

Dus ik zou graag dit willen:

1) opstarten van 200gb sata schijf
2) mijn 80gb Ide schijf ook kunnen gebruiken
3) mijn cdrom en dvd brander ook kunnen gebruiken.

Ik had gehoord dat je het in de bios aan moet geven dat hij mijn raid als ide moet lezen ofzo?? Geen idee hoe ik dat moet doen...

Ik heb een ASUS p5gd1 moederbord.

Ik hoop geholpe te kunnen worden, alvast bedankt.

• Haan

Haan

dotnetter

Ik heb het toch al twee keer gezegd :/

Maar vooruit.. kijk in het bios onder onboard devices en kijk daar of de onboard raidcontroller (ITE82xx) is ingeschakeld, stel dat in op IDE en klaar ben je.. (dit staat ook echt gewoon in de handleiding van het moederbord)

Laat ik nou toevallig precies dit bord laatst bij m'n vader geïnstalleerd hebben ;) Daar zit een dvd-brander op de primaire IDE, de boot schijf op raid-poort 1 en een data schijf op raid-poort 2.

[ Voor 7% gewijzigd door Haan op 11-03-2007 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt :)

maar die stond al ingesteld op

IDE mode
Quick Mode ( standaard mode ookgeprobeert )

Kan het zijn dat er nog data op de 80gb Ide schijf zit? Nee toch...

Nog meer methode's??

Verwijderd

Topicstarter
een update :D

Hij start op vanaf mij 200gb sata schijf en hij leest mijn 80gb ide schijf :D
alleen mijn cd en dvd rom drive nog niet...

Verwijderd

Topicstarter
Er komt nu te staan:

WARNING!! An ultra ATA/66 ( or faster ) drive is connected with a 40-pin IDE cable on the primary channel. Drive speed is downgradet to a ultra ATA/33.

maar dan kan ik nog steeds niet mijn cd en dvd rom gebruiken :s

Doe ik weer wat verkeerd? :P

• Haan

Haan

dotnetter

Doe ik weer wat verkeerd?
In ieder geval moet je de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop gebruiken om je bericht aan te passen ipv 3x achter elkaar posten ;)

Leg eerst nog maar eens precies uit welk apparaat nu op welke IDE poort zit aangesloten, want ik begrijp het niet meer ;)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Om een hogere snelheid dan UltraDMA33 met zekerheid te kunnen halen is een kabel met 80 aders vereist ipv de normale 40 aderige.
Er zitten dan nog steeds 40 draden in, dus de connectoren zijn hetzelfde alleen zit er tussen elke 2 draden een lege draadhuls die interferentie tussen de signaaldraden voorkomt.
Je moet dus ipv een 40 aderige PATA kabel een 80 aderige PATA kabel gebruiken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op zondag 11 maart 2007 @ 22:25:
[...]

In ieder geval moet je de [afbeelding] knop gebruiken om je bericht aan te passen ipv 3x achter elkaar posten ;)

Leg eerst nog maar eens precies uit welk apparaat nu op welke IDE poort zit aangesloten, want ik begrijp het niet meer ;)
De 200gb Sata schijf zit gewoon op de sata aansluiting en de 80gb Ide schijf op de Primaire Ide aansluiting. In de bios ingesteld dat die met de 200gb moet opstarten.

De cd en dvd rom zitten los gekoppeld want dan krijg ik die ene WARNING !! foutmelding.

Is het niet anders op te lossen dan een andere kabel te kopen, dat zal toch wel??? 'Hoop ik'

:)

Verwijderd

Topicstarter
De cd/dvd drive lijkt dan dat die op mijn primaire of secundaire raid controller aangesloten moet worden. Op beide manier al geprobeerd en bij beide maniere gaf hij de WARNING!! weer. :'(

• L3TUC3
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09-2025

L3TUC3

GoT vegetable?

Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 16:59:
De cd/dvd drive lijkt dan dat die op mijn primaire of secundaire raid controller aangesloten moet worden. Op beide manier al geprobeerd en bij beide maniere gaf hij de WARNING!! weer. :'(
Hoe oud is die kabel? Indien uit een oude PC getrokken:

Spring op je fiets, ga naar de computerboer, dok de 2 euro voor de goede kabel, fiets weer terug, sluit alles aan en de problemen verdwijnen.

Empires Mod | RTS voor HL2 | How to ask questions the smart way

Verwijderd

Topicstarter
ik had eerst de 80gb Ide schijf in een bracket in me pc gebouwd. maar nu wou ik hem er echt bij hangen. Nu heeft hij deze warning weer. Als ik de Ide schijf los koppel van de Primaire Ide slot en de cd en dvd drive erop aan sluit doen me drivers het wel. De kabel doet het dus gewoon.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:36:
ik had eerst de 80gb Ide schijf in een bracket in me pc gebouwd. maar nu wou ik hem er echt bij hangen. Nu heeft hij deze warning weer. Als ik de Ide schijf los koppel van de Primaire Ide slot en de cd en dvd drive erop aan sluit doen me drivers het wel. De kabel doet het dus gewoon.
Dat de kabel het doet is niet zo vreemd. Alleen werkt alles op veel lagere snelheid dan hoort, omdat het een oude kabel is, een 40 pins. Zoals hierboven al tig keer is gezegd, haal een 80 pins kabel bij een computerboer en je krijgt de melding niet meer. Simpel als wat. Zo duur zijn die kabels echt niet.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
dus ik moet een 80 pins kabel kopen voor mijn cd/dvd drivers en die op mijn primaire raid aansluiten.

Nu start me pc wel op na die foutmelding alleen leest die de drivers niet, dan dus wel???

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 80 pins kabel.

De WARNING!! is weg, alleen hij doet het nog steeds niet :S

Sata schijf = sata board
Ide schijf = Ide Primairi
Cd + dvd lezer = raid primairi, met 80 pins kabel.

Tijdens het opstarten zegt die nu :

Drive2 'Nec RW dvd' UDMA2
( heb er maar 1aangesloten, kabel is te kort voor de 2de:P )

Wat nu? :(

Ben benieuwd ! :)

Verwijderd

CD en DVD draaien vaak op UDMA2, dat is 'snel genoeg' voor ze. Heeft je IDE schijf ook een 80-ribbon kabel? En niet onbelangrijk: werkt nu alles in Windows? Want dat was uiteindelijk je probleem, toch?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 09:22 ]

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-02 15:42
Ehm, als je nu slim bent sluit je de opticals op jou "normale" ide aansluiting aan en de hd op de aansluiting die jij "raid" noemt. Veel van die raid controllers ondersteunen namelijk geen atapi wat nodig is voor een optical drive.

maw. hij ziet de optical dan wel, maar het werkt niet.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02 18:30
Precies, ik heb het zelfde bord gehad. Je moet gewoon de ite raid enablen in de bios en dan komt er na de post een schermpje met je ite applicatie en detecteerd ie daar de hdd. Het blijft een itempje handleiding lezen!!!!!!

Opticals op je primary, de rest op je ite IDE poorten. ITE enablen in de bios en klaar. En de opticals hebben alleen een 80-wire connector cable nodig als ze ATA-100 of hoger zijn.

Edit: je NEC staat dus op slave?

Edit2: Zet in je bios onder het kopje advanced, sub: Onboard Devices Configuration het puntje ITE8212F op IDE mode en sluit je hdd op een van de RAID aansluitingen (de connector die niet gekanteld is bij je SATA aansluitingen) en de opticals op primary IDE (bij de power connector) en hij doet het zonder problemen. Pagina 4-26 van je handleiding.

[ Voor 32% gewijzigd door R.E. op 15-03-2007 12:59 ]

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt !!

De sata schijf zit gewoon op sata board.
Ide schijf op primairi raid.
cd en dvd op primaire ide.

In de bios ITE op IDE gezet + in me bios als ik klik op: Hard Drives = vind die ze allebei.
Maar hij ziet hem niet als ik me pc op start bij Deze Computer??

:)

• R.E.
Staan ze in de device manager/apparaatbeheer? Heb je de ITE8212F driver geinstalleerd in windows?

Deze staat op de bijgeleverde cdrom van je bord en in apparaatbeheer moet je een geel vraagteken hebben....

[ Voor 36% gewijzigd door R.E. op 15-03-2007 13:40 ]

Vette shit!

Verwijderd

Topicstarter
http://img147.imageshack.us/my.php?image=naamloosqv1.jpg

Ik heb nog niks geinstalleerd, alleen McAfee.

Geen moederbord dingen nog... ????

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Het is waarschijnlijk de "controller voor massaopslag"

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Topicstarter
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS ITE ding geinstalleerd van mijn moederbord en hij doet het :D:D

BEDANKT ALLEMAAL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• R.E.
Het is zo simpel ;)

[ Voor 94% gewijzigd door R.E. op 15-03-2007 14:20 ]

Vette shit!

Pagina: 1