uurtarief 3d visualisatie

Pagina: 1
Acties:
  • 2.420 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 11:33
-edit- het topic uit 2001 stond in dit forum, maar bij nader inzien moet het misschien naar graphics, mijn excuses

Hallo allemaal, ik heb even een vraagje over het te vragen uurtarief voor 3d visualisatie. Ik heb daar een topic van gevonden uit 2001, maar ik wil graag; 6 jaar later; wat actueler advies :)

Ik ga binnenkort misschien voor een stedenbouwkundige wat 3d werk doen, waarschijnlijk met sketchup. Ik heb ook redelijk wat Maya ervaring (dat wordt ook wat mooier...) maar ik ben niet van plan Maya te gaan aanschaffen omdat ik niet weet hoe lang ik dit blijf doen.

Mijn vraag is dus wat een acceptabel uurtarief is, onderaan deze posts staan een aantal links naar plaatjes die ik voor mijn afstuderen heb gemaakt; daar was het wel allemaal wat meer 'naast' mijn gewone werk wat moest gebeuren, dus het kan allemaal nog wel wat gedetailleerder/netter als daar behoefte aan is.

Maar goed, ik ben dus absoluut geen pro, maar heb het idee dat ik leuke plaatjes kan maken voor bij stedenbouwkundige/architectonische presentaties. Ik kan nergens gangbare tarieven op websites van bureau's vinden, maar ik was van plan daar dus wat onder te gaan zitten. Ik wil in de prijs eigenlijk ook rekening houden met de aanschaf van sketchup (en eventueel vectorworks). Hebben jullie advies?

klik
klik
klik
klik

[ Voor 31% gewijzigd door kingmob op 11-03-2007 12:06 ]

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:16
Misschien kan je even kijken in het topic "Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel ?)" in "Werk en inkomen" hier staan veel verschillende it-ers met wat zij gemiddeld verdienen.

Ook zou je eens kunnen kijken op intermediair.nl, in het salaris compas staat wat mensen gemiddeld per uur (middels enquete uitgerekend) verdienen.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Verwijderd

Je zou even langs de kamer van koop handel kunnen gaan. Ze hebben daar een boekje waarin uur tarieven staan van verschillende beroepen voor zelfstandigen. Ik weet zo even niet meer hoe dat heet.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Visualiseren zit zo op 30-70 euro per uur. Als ik deze plaatjes zie denk ik zo aan 30 ;)

Maarja dat is wel erg makkelijk. Ga je het in loondienst doen, of freelance / eenmans? En wil je met uren werken of met projectprijzen?

[ Voor 44% gewijzigd door maratropa op 11-03-2007 17:41 ]

specs

• kingmob
Dank jullie wel voor de reacties.

En ik ga er ook niet mijn vak van maken hoor ;) Maar als iemand het me vraagt; waarom niet?

Ik heb overigens een eenmanszaak, en denk dat ik het op projectbasis ga doen met de prijs.

[ Voor 26% gewijzigd door kingmob op 11-03-2007 19:09 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12 11:41

André

Analytics dude

Move naar Graphics :)

• FreezingPixels
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11
Ik heb er wel wat ervaring mee na 2 jaar voor me zelf werken kwa 3d visualisatie.

-Spreek nooit een vaste prijs af maar ga altijd voor een uur tarief. Een klant wilt altijd meer en dat is dus meer werk en als je eenmaal een vaste prijs hebt afgesproken zit je altijd met een probleem.

-Durf er wat geld voor te vragen maar niet te veel. (Dit moet wel gelijk zijn aan het werk dat je afleverd.) Ik vind die 30 euro wel heel erg aan de hoge kant, dat gaat niemand je nu geven zonder dat je een echt goeie portfolio hebt en nog geen projecten hebt afgeleverd.

Even over de plaatjes zelf. Ze zien er goed uit hoor maar voor visualisaties van echte grote projecten zijn ze niet goed genoeg. En dat bedoel ik niet slecht maar de plaatjes moeten er voor zorgen dat mensen er een goed beeld bij krijgen en een warm gevoel. Deze plaatjes verkopen niet.

Het is ook moeilijk om aan klanten te komen. (helemaal in de tak waar ik zit, de jachtbouw) Tegenwoordig hebben de meeste architecten bureau's hun eigen mannetje zitten op het kantoor die het ook kan tegen de helft van de prijs wat jij doet. Ook is er veel concurrentie uit het buitenland. Polen, Oekraine enz..

Altijd met contract werken en goede afspraken maken met de klant wat die allemaal met de plaatjes mag doen.

Ik weet niet wat voor projecten je binnen denkt te halen? Groot/klein of gewoon een vrienden dienstje die uit de hand kan lopen?

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-12 14:02

KatirZan

Wandelende orgaanzak

toch moet ik zeggen dat ik niet zo gek veel mensen zulk werk zie leveren via SketchUp!

dus toch een compliment voor je ;)

Daarnaast werk ik zelf ook veel met SketchUp, voornamelijk voor het inrichten van parken en kantoren. het werk makkelijk, zeker in combinatie met een ander 3d programma (3ds, maya, rhino) voor de rendering.

Ik zou zeggen, zet je uurtarief op 30 euro netto en je hebt een mooi tarief. Een beetje gebouw ben je toch zoal enkele dagen zoet met perfectie etc..

Wabbawabbawabbawabba

• kingmob
robin222 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 10:22:Ik weet niet wat voor projecten je binnen denkt te halen? Groot/klein of gewoon een vrienden dienstje die uit de hand kan lopen?
Dank je wel voor je tips. Vooralsnog is het meer een vriendendienst, en ik blijf dit denk ik ook niet doen. Ik vind het alleen wel leuk werk, en zo nu en dan een opdracht lijkt me erg leuk! Maar goed, ik heb een pas opgerichte eenmanzaak, en wil dus Sketchup kopen (hoe zeer ik er ook van baal dat ik 550 euro aan Google geef, en daar alleen een key voor terug krijg!), dus het moet wel een acceptabel tarief zijn. Ik heb ook wat rondgekeken naar andere bureau's, en ik heb er een aantal van 40 en 50 p/u gevonden, die heel wat beroerder werk afleveren dan ik :)
Ik denk inderdaad dat het uurtarief wel slim is, want ik dat modelleren is natuurlijk nooit af!

-edit- het worden overigens geen renders voor op van die grote project borden hoor ;)
KatirZan schreef op maandag 12 maart 2007 @ 10:25:
toch moet ik zeggen dat ik niet zo gek veel mensen zulk werk zie leveren via SketchUp!

dus toch een compliment voor je ;)

Daarnaast werk ik zelf ook veel met SketchUp, voornamelijk voor het inrichten van parken en kantoren. het werk makkelijk, zeker in combinatie met een ander 3d programma (3ds, maya, rhino) voor de rendering.

Ik zou zeggen, zet je uurtarief op 30 euro netto en je hebt een mooi tarief. Een beetje gebouw ben je toch zoal enkele dagen zoet met perfectie etc..
Ah, ik had de afgelopen 5,5 jaar op bouwkunde ook nog wel het idee dat ik er nog wel IETS van bakte in vergelijking met mijn medestudenten ;) Bedankt voor de tip in elk geval.

[ Voor 3% gewijzigd door kingmob op 12-03-2007 15:19 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-11 23:14
Van de andere kant zijn er ook weer mensen die 150 euro/uur vragen. Die leveren dan vaak ook wel behoorlijk perfect werk af en hebben een erg goede en uitgebreide portfolio.

Verder heb ik geen idee wat je ervoor moet vragen, hoewijl ik denk dat ergens tussen de 20 en 50 euro wel prima is om mee te beginnen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door -DG- op 12-03-2007 20:54 ]

Pagina: 1