Toon posts:

Macbook of Mac mini?

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo

ik wil over gaan stappen van windows naar Mac os x.
maar ik weet niet wat ik aan zal schaffen, een macbook of een mac mini.
met dezelfde specs (behalve dan de processor 1,83-2,00) zit er ongeveer 450 euro verschil in de twee waaronder ik twijfel.
de macbook lijkt mij het handigst, maar ik heb niet echt veel geld dus heb een paar vraagjes:
maakt de processor echt veel uit of je 1,83 of 2,00Ghz intel core duo hebt?
en word de macbook niet te warm of kan ie gewoon de hele dag aanstaan?
en ik wil dr een wireles apple toetsenbord en wireless mighty mouse op aansluiten.
kan ie daar zo verbinding mee maken of moet je daarvoor dingen in je usb poorten doen zodat je geen vrije usbpoorten meer hebt?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 10:02 ]

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nee.
Nee.
En de een is een laptop die je overal mee naartoe kan slepen, de ander niet :P

Misschien een beetje flauw, maar dit had je toch zo kunnen vinden als je een paar reviews van beide producten had gelezen?

Verwijderd

De macbook wordt wel warm, maar kan zonder problemen de hele dag aan staan.

Je moet voor jezelf even bepalen waar je de computer voor wilt gebruiken. Als het je handig lijkt het apparaat af en toe mee te nemen, ga dan vooral voor de macbook.
De mini daarentegen kan je voorzien van een mooi groot scherm en een prettige muis en toetsenbord en deze biedt je dan een prettigere werkomgeving dan de macbook kan. Hoewel je al die dingen op een macbook natuurlijk ook kan aansluiten.

Voor die 450 euro koop je dus eigenlijk gewoon de portabiliteit van een laptop. Qua specs ontlopen ze elkaar nauwelijks. Als je je aankoop ook op looks baseert heeft de mini weer een pluspuntje; die ziet er mooier uit dan een macbook met allemaal kabels en adaptertjes aan de zijkant.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook wel reviews gelezen maar ik kon er niet echt achter komen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tsja het is een persoonlijke keuze, het is maar net wat je wilt. De technische verschillen kunnen moeilijk duidelijker worden gemaakt.

🌞🍃

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-02 20:13

SambalBij

We're all MAD here

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 09:51:
met dezelfde specs (behalve dan de processor 1,83-2,00) zit er ongeveer 450 euro verschil in de twee waaronder ik twijfel.
Verschil is niet alleen maar de kloksnelheid. In de Mac mini zit (momenteel nog) de Intel Core Duo, terwijl in de Macbook een Core 2 Duo zit. Die laatste zou bij dezelfde kloksnelheid gemiddeld zo'n 10% sneller zijn, mede door de dubbel zo grote L2 cache (4MB itt de 2MB van de Core Duo)

Voor de rest kan de Macbook gewoon de hele dag aan staan. Als ie het te warm krijgt dan gaat de koeling vanzelf wat harder blazen. De Apple wireless (bluetooth) toetsenbord en muis kunnen inderdaad direct met de Macbook (en ook de Mini) werken zonder dat je een ontvanger in moet pluggen.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 23:21
Bedenk jezelf even goed of je een laptop ook echt ergens naartoe gaat meenemen. Ik heb een tijd geleden ook getwijfeld over een laptop, omdat ie zo mooi was (PowerBook 12" paar jaar terug) en kwam tot de conclusie dat ik het ding toch nooit ergens heen zou gaan nemen. Het is wel verleidelijk. Klein mooi apparaat met alles erop en eraan wat je wilt.
Bepaal voor jezelf ook even of je huidige scherm nog goed is en of je denkt dat die nog lang zal meegaan.
En om het je nog moeilijker te maken: de goedkoopste iMac kost 100 euro minder dan de MacBook, heeft een grotere en snellere harde schijf (7200 RPM ipv 5400 RPM), core2duo (ietsje sneller dus)(hebben zowel de iMac als de MacBook dus) en een toetsenbord en muis (beiden wel bedraad), maar heeft weer geen Apple Remote (gaaf ding, €29) Houd er rekening mee dat als je grote bestanden gaat openen (video) zo'n minder snelle harde schijf iets langer bezig is (logisch).
Al deze instapmodellen (iMac, MacBook en Mini) hebben dan nog geen dvd-brander, maar een combodrive, die dvd's kan lezen en cd's kan branden. Ik weet niet of dat belangrijk voor je is, je kan er altijd een externe dvd-brander aan hangen, maar da's natuurlijk minder mooi.
Over het algemeen wordt ook aangeraden het geheugen te upgraden tot 1GB (+€80) anders gaat ie al gauw swappen en dat doet ie op de harde schijf.
Als geld een belangrijk punt is zou ik voor de mini gaan, wel met minstens 1 GB geheugen. Het is zeker geen trage computer.

[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 12-03-2007 18:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus dan zijn de keuzes voor mij:

mac mini:

* 1.66GHz Intel Core Duo
* 1 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512 MB
* Serial ATA-schijf van 80 GB
* Toetsenbord en Mighty Mouse (draadloos)
* iWork '06
* Mac OS X

imac:

* 1 GB 667 DDR2 SDRAM - 2 x 512 MB
* Apple Remote
* iWork
* Toetsenbord (Nederlands) en Mighty Mouse + Mac OS X (Nederlands)

* 17-inch TFT beeldscherm
* 1,83-GHz Intel Core Duo 2-processor
* Combo drive 24-voudige snelheid (dvd-rom, cd-rw)
* Intel GMA 950-videokaart met 64 MB gedeeld geheugen
* AirPort Extreme

macbook:

* 1 GB 667 DDR2 - 2x512 MB SO-DIMMs
* Serial ATA-schijf van 80 GB (5400 rpm)
* iWork '06
* Apple mini-DVI-naar-DVI-adapter
* Toetsenbord (Nederlands) & Mac OS (Nederlands)
* Gelokaliseerde documentatie

* 1,83-GHz Intel Core 2 Duo
* Combo drive
* AirPort Extreme-kaart + Bluetooth
* Lichtnetadapter
* Batterij
* Toetsenbord (Nederlands) en Mighty Mouse + Mac OS X (Nederlands)

dat is toch wel et minimale aan specs dat ik wil hebben.
en kan je op een imac toch een extra beeldscherm aansluiten?
dan denk ik dat ik voor de imac ga :)

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-02 19:37
ja

• Dancing_Animal
Ja hoor, dat kan, klik.
Ik wil je niet nog meer in de twijfels brengen, maar als je de 1,83 GHz iMac neemt (€999) + geheugen (€80) zit je al op de €1079. Doe je die remote erbij (€29), zit je op €1108,-.
De 2 GHz iMac is €1199,-.
Die is dus iets sneller, daar zit de Apple Remote al bij, die heeft een DVD-schrijver (SuperDrive) en een veel snellere grafische kaart (leuk voor 3d spelletjes) en Bluetooth. Als je tussen deze 2 iMacs moet kiezen, zou ik zeker de laatste nemen, desnoods even doorsparen. O ja, als je Apple belt, kun je nog weleens een paar tientjes korting krijgen, aardig he. Verder heb je dan dezelfde leveringsvoorwaarden als wanneer je online zou bestellen (toen ik een paar maanden terug een iMac bij ze bestelde in ieder geval wel).

[ Voor 6% gewijzigd door Dancing_Animal op 11-03-2007 15:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
ow dankje ik dan ga ik waarschijnlijk voor die, daar kan je ook gelijk een draadloos toetsenbord en muis bij krijgen.
en hoe regel je dat met die korting dan?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 16:31 ]

• MickyHendrix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 20:48
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 16:16:
ow dankje ik dan ga ik waarschijnlijk voor die, daar kan je ook gelijk een draadloos toetsenbord en muis bij krijgen.
Upgrade voor wireles tobo/muis is 60,-
Korting ligt eraan, met bellen heb ik geen ervaring, als je student bent kan je nog wel 4% (dacht ik) online bij apple krijgen, in een apple winkel in de stad bepalen ze dat zelf. (En als je toevallig een studenten rekening bij de postbank zou hebben krijg je 8% korting op een iMac)

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 16:16:
Vragen aan degene die je aan de telefoon hebt. Ik las het ook eens ergens hier op Tweakers en toen ik vroeg of de prijs die hij noemde echt de uiterste prijs was of dat ik nog korting kon krijgen kreeg ik dus korting.

Verwijderd

Topicstarter
MickyHendrix schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:25:
[...]

Upgrade voor wireles tobo/muis is 60,-
Korting ligt eraan, met bellen heb ik geen ervaring, als je student bent kan je nog wel 4% (dacht ik) online bij apple krijgen, in een apple winkel in de stad bepalen ze dat zelf. (En als je toevallig een studenten rekening bij de postbank zou hebben krijg je 8% korting op een iMac)
over een tijdje ben ik 16 en kan ik makkelijk daar naar overstappen dus dat doe ik dan waarschijnlijk wel:)

• ppl
  • Niet online

ppl

Dancing_Animal schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:22:
En om het je nog moeilijker te maken: de goedkoopste iMac kost 100 euro minder dan de MacBook, heeft een grotere en snellere harde schijf (7200 RPM ipv 5400 RPM),
Een 7200 rpm 3.5" hardeschijf en een 2,5" 5400 rpm hardeschijf komen met elkaar overeen qua snelheid. Geen verschil dus.
core2duo (ietsje sneller dus)
Nee, niet ietsje sneller aangezien ook de Macbook een Core 2 Duo processor aan boord heeft. De Mac Mini heeft nog de Core Duo en de Mac Pro heeft de Xeon (wat ook gewoon een Core 2 Duo proc is), de rest heeft allemaal een Core 2 Duo processor.
en een toetsenbord en muis (beiden wel bedraad)
Dat zit dus ook standaard op je Macbook. De Mac Mini is zonder, dan heb je alleen een kastje plus stroomtoevoer.
Al deze instapmodellen (iMac, MacBook en Mini) hebben dan nog geen dvd-brander, maar een combodrive, die dvd's kan lezen en cd's kan branden. Ik weet niet of dat belangrijk voor je is, je kan er altijd een externe dvd-brander aan hangen, maar da's natuurlijk minder mooi.
De Macbook van 1099 heeft geen dvd brander, die van 1299 en 1499 hebben standaard een dvd brander. Voor de iMac en de Mini zal ongetwijfeld hetzelfde gelden. Je moet je dus afvragen of de hogere prijs dingen als een snellere processor en een dvd brander acceptabel is of niet. Doe je veel met dvd dan kun je er eigenlijk niet om heen. Je zou een externe kunnen kopen maar dan ben je denk ik uiteindelijk zo ongeveer hetzelfde bedrag kwijt. Je moet dan wel continue zo'n gevaarte meeslepen en dat heb je niet als de duurdere Macbooks koopt.
Over het algemeen wordt ook aangeraden het geheugen te upgraden tot 1GB (+€80) anders gaat ie al gauw swappen en dat doet ie op de harde schijf.
Als geld een belangrijk punt is zou ik voor de mini gaan, wel met minstens 1 GB geheugen. Het is zeker geen trage computer.
En ook hier geldt weer dat de hogere en ook duurdere modellen standaard al beschikken over die 1 GB aan geheugen. Kijk dus goed naar de verschillen tussen de modellen van de iMac, Mac Mini en Macbook en maak dan je keuze.
Dancing_Animal schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:29:
Die is dus iets sneller, daar zit de Apple Remote al bij, die heeft een DVD-schrijver (SuperDrive) en een veel snellere grafische kaart (leuk voor 3d spelletjes) en Bluetooth.
Volgens mij zit bluetooth tegenwoordig standaard op alle macs, in ieder geval op alle Macbooks en Macbook Pro's. Overigens hebben de Mac Mini, Macbook en de goedkope 17" iMac allemaal dezelfde Intel GMA950 graphics card. De overige machines (Macbook Pro, Mac Pro, iMac 20", 24" en de duurdere 17" iMac) hebben een betere videokaart. Kijk dus goed naar de specs!
Je kunt heel erg mooi specs naast elkaar zetten in de Online Apple Store en zo het verschil zien.

Ik denk dat je toch maar eens wat beter de Apple site moet besturen, je advies bevat her en der nog verouderde informatie die inmiddels al bijna een half jaar niet meer kloppen.

De hoofdvraag die de topicstarter zich af moet vragen is of hij erg mobiel wil zijn met zijn mac of niet. Dat bepaald namelijk het verschil tussen een desktop (Mac Mini) of een laptop (Macbook). Qua hardware zijn ze vrijwel hetzelfde; de Macbook is de Mac Mini in laptop vorm.

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 11-03-2007 23:22 ]

• Dancing_Animal
ppl schreef op zondag 11 maart 2007 @ 23:16:
[...]

Een 7200 rpm 3.5" hardeschijf en een 2,5" 5400 rpm hardeschijf komen met elkaar overeen qua snelheid. Geen verschil dus.
Weer wat geleerd.
[...]

Nee, niet ietsje sneller aangezien ook de Macbook een Core 2 Duo processor aan boord heeft. De Mac Mini heeft nog de Core Duo en de Mac Pro heeft de Xeon (wat ook gewoon een Core 2 Duo proc is), de rest heeft allemaal een Core 2 Duo processor.
Hier maakte ik per ongeluk de vergelijking met de mini :).
[...]

Dat zit dus ook standaard op je Macbook. De Mac Mini is zonder, dan heb je alleen een kastje plus stroomtoevoer.
Ja een toetsenbord zit standaard op je MacBook, maar hij wil eventueel een draadloze muis en toetsenbord en bij de iMac zit er al een bedrade muis en een bedraad toetsenbord bij en dan is de upgradeprijs naar een draadloze muis en toetsenbord nog maar €60,- ipv €128 als je ze los koopt.
[...]
Volgens mij zit bluetooth tegenwoordig standaard op alle macs, in ieder geval op alle Macbooks en Macbook Pro's. Overigens hebben de Mac Mini, Macbook en de goedkope 17" iMac allemaal dezelfde Intel GMA950 graphics card. De overige machines (Macbook Pro, Mac Pro, iMac 20", 24" en de duurdere 17" iMac) hebben een betere videokaart. Kijk dus goed naar de specs!
Je kunt heel erg mooi specs naast elkaar zetten in de Online Apple Store en zo het verschil zien.

Ik denk dat je toch maar eens wat beter de Apple site moet besturen, je advies bevat her en der nog verouderde informatie die inmiddels al bijna een half jaar niet meer kloppen.
http://www.apple.com/nl/imac/specs.html kijk hier zelf eens goed, geen Bluetooth op de goedkoopste iMac hoor. Welke informatie van mij is zo verouderd dat het al een half jaar niet meer klopt, die was even tegen het zere been, weet je dat? Ik heb veel tijd en werk gestoken in mijn antwoorden hierboven, omdat ik iemand niet de verkeerde dingen wil vertellen en ben dan ook eigenlijk niet zo blij als je zegt dat ik de site beter moet bestuderen, terwijl je daar zelf ook snel kan zien dat er geen Bluetooth op zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Dancing_Animal op 12-03-2007 18:29 ]

Verwijderd

En vergeet dat dan ook maar meteen weer wat het is klinkklare onzin. Een 5400rpm laptop diskje kan zich in de verste verte niet meten met een 7200rpm 3.5" disk. De laptop disk is rustig een factor 2 trager op data doorvoer en heeft door zijn lagere toerental ook nog eens slechtere random access tijden.

• ppl
  • Niet online

ppl

http://www.barefeats.com/5472.html

Hmmz, ik vind het maar marginaal hoor.

Bluetooth zit inderdaad niet op de iMac 17" met Intel GMA950 (als enige).

[ Voor 33% gewijzigd door ppl op 12-03-2007 22:02 ]

Verwijderd

ppl schreef op maandag 12 maart 2007 @ 21:58:
http://www.barefeats.com/5472.html

Hmmz, ik vind het maar marginaal hoor.

Bluetooth zit inderdaad niet op de iMac 17" met Intel GMA950 (als enige).
Maar dat vergelijkt een laptop 5400 rpm disk met een laptop 7200 rpm disk. En een firewire 800 disk op een veel langzamere computer dan gangbaar... ik vind het maar een vreemde vergelijking. Ik houd het er nog even op dat een 3.5" 7k2rpm disk aanzienlijk sneller is dan een 2.5" 5k4rpm diskje.

Edit: Waarbij je me overigens niet zult horen zeggen dat de hedendaagse laptop disks traag zijn. Dat zijn ze allerminst, en ook een computer waar zo'n disk in zit, zoals een mac mini, is prima te gebruiken...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 00:16 ]

• M2XzeeD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04-2025
Als je moet kiezen tussen imac, macbook en mac mini zou ik persoonlijk voor de iMac kiezen of je wilt per se een laptop dan kom je al snel bij de macbook uit.

De imac bied toch net het meeste bang for bucks zoals dat hier heet. Grootste en snelste harde schijf, het verschil is wel merkbaar vergeleken met een laptop schijf is mijn ervaring, en inclusief toetsenbord + muis, en 17"monitor.
Als je een geheugen upgrade overweegt zou je misschien beter naar de imac van 1199 kunnen kijken, deze heeft behalve een snellere processor ook een standalone videokaart en een dvd brander.
De mac mini zou ik momenteel afraden omdat deze nog een core duo processor heeft ipv een core 2 duo. Behalve dat deze sneller zijn is de core 2 ook 64bits en de core duo is dat nog niet.
Nu is dat op dit moment nog niet zo belangrijk maar wellicht in de toekomst dat het toch voordelen gaat bieden. Verder vind ik de mac mini met de huidige prijzen wat aan de dure kant.

Nu zou ik zowieso even wachten met aanschaf. Zowel de iMac als de Mac Mini zijn nodig aan vervanging toe. Ook komt apple binnenkort met een een nieuw besturingssysteem en ilfe 07.
op www.macrumors.com heb je een buyers guide die dat laat zien. Verder heb ik al vernomen uit een betrouwbare bron dat van de mac mini updates te verwachten zijn op korte termijn.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip om nog ff te wachten ook. ik ga denk ik voor de 1199euro imac. maar ben nu nog druk aant sparen. wanneer komt leopard uit weten jullie dat?

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 06:25:
bedankt voor de tip om nog ff te wachten ook. ik ga denk ik voor de 1199euro imac. maar ben nu nog druk aant sparen. wanneer komt leopard uit weten jullie dat?
Ga maar uit van juni.. kan eerder zijn, maar iig niet later..

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 00:44

iMars

Full time prutser

Eswip schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:02:
[...]

Ga maar uit van juni.. kan eerder zijn, maar iig niet later..
Hou ook daar maar geen rekening mee, volgens een apple store kan het ook na de zomer pas uitkomen. Het schijnt dat bootkamp nog niet stabiel (genoeg) is.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Eswip
webmail schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 13:01:
[...]

Hou ook daar maar geen rekening mee, volgens een apple store kan het ook na de zomer pas uitkomen. Het schijnt dat bootkamp nog niet stabiel (genoeg) is.
Die mensen weten er net zo min vanaf als wij.. Apple haal vaak hun deadlines wel.. (nu met de Apple tv dan niet).. En ze gaven zelf "Spring 2007" aan.. dus ik verwacht ook wel dat hij er iig in juni is.

Verwijderd

Ik ben ook redelijk nieuw in dit wereldje en was na wat vragen en geneus op dit forum van plan een 24" Imac te bestellen. Nu las ik een paar posts hierboven over Macrumors.com en zie ik staan dat de Imac een Don't Buy heeft.
Hoe serieus moet ik dit nemen? ik zou me echt rot voelen als ik 2k uitgeef en een week later is het sneller en beter..

Verwijderd

Je weet het nooit. In principe zit, gebaseerd op in het verleden bepaalde termijnen, er binnenkort een update aan te komen. Je kan daar op wachten, als je wilt. Bedenk wel dat het nooit een grote update kan zijn; er zijn in de tussentijd geen revolutionaire dingen gebeurd, dus een geupdate versie zal nooit* ineens 2x zo snel zijn. Er zitten wel wat dingetjes aan te komen natuurlijk, zoals een nieuwe ilife en leopard, maar wanneer die precies komen... nobody knows.

* zeg nooit nooit :+

• Eswip
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:17:
Ik ben ook redelijk nieuw in dit wereldje en was na wat vragen en geneus op dit forum van plan een 24" Imac te bestellen. Nu las ik een paar posts hierboven over Macrumors.com en zie ik staan dat de Imac een Don't Buy heeft.
Hoe serieus moet ik dit nemen? ik zou me echt rot voelen als ik 2k uitgeef en een week later is het sneller en beter..
Er zijn een paar producten waar een update voor aan zit te komen, als je kijkt hoe lang het is geleden dat ze zijn ge-upgrade.. Hier hoort de iMac ook wel bij, alhoewel de Mac Pro en de Mac mini al langer geen update meer gehad hebben.

De meeste mensen hebben het motto "Kan je wachten, dan even wachten.. anders gewoon kopen.."

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik met mn ipod nano :| maar dan kwam de nieuwe de dag erna....
had me 50 euro gescheeld of had ik 4gig extra gehad.
maar ik ga die imac voorlopig toch nog niet kopen want ik heb nog niet genoeg geld.

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor een Macbook gaan. Voor school en naar vrienden gaan erg handig al heb je dan niet een lekker groot scherm.

Maar ben je niet van plan om je Mac mee ne nemen koop dan lekker een Mac Mini.
Voor die €450 euro die je net heb bespaard een mooie 22" TFT halen :) en heb je (bijna) hetzelfde
maar dan een lekker scherm :9

Ik ben een heuze Mac fan, heb ze al sinds de jaren 90 :) maar koop geen iMac, zo leeeeeeelijk! :X

• MickyHendrix
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-01 20:48
Crijnn schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:26:
Ik ben een heuze Mac fan, heb ze al sinds de jaren 90 :) maar koop geen iMac, zo leeeeeeelijk! :X
offtopic:
Ga je mond eens spoelen met zeep! NU! :P

@TS: Ik weet niet precies wat je met je mac wil doen, maar als je "gewoon" wat wil mailen/internetten/mult media bekijken is een mac mini met een 22" ook een goede optie (zoals Crijnn zegt)
Maar met een iMac zal je toch "meer" machine hebben, je hebt er al 1 GB ram inzitten, een dvd brander en een "echte" videokaart, voor als je zo nu en dan een game zou spelen.
Maar dit is een beetje een oneindige discussie, want er zijn natuurlijk altijd nog betere mac's ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik begin nu toch weer te twijfelen tussen macbook en imac.
al zal ik hem niet supervaak meenemen is het wel fijn om het te kunnen.
voor gamen ga ik hem niet gebruiken want ik hou mijn gewone pc ook, voor games enz.

btw: is het mogelijk om de titel van et topic nog aan te passen?

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Ik neem m'n MacBook ook niet supervaak mee, maar het is gewoon ideaal dat hij portable is binnen huis. Even aan tafel, bureau, bank, bed, waar dan ook :)

Verwijderd

Topicstarter
dus je kan wel zeggen dat ie het extra geld ruim waard is?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:40:
dus je kan wel zeggen dat ie het extra geld ruim waard is?
Ik begrijp echt niet meer wat TS nu wil. Sorry hoor. Macbooks zijn fantastische machines, maar hoe willen wij nu beslissen of het prijsverschil met de Mini / het prestatieverlies tov de iMac voor TS de moeite waard zijn?!?
Trouwens, scrap that. Koop een MacBook en word gelukkig. Opgelost :)

Zoef

Verwijderd

die 450€ ... sja, koop een scherm, een keyboard en mouse van apple en je bent ze al kwijt hoor...
ik zou voor de macbook gaan

ook zijn laptops lichter, zuiniger, draagbaarder, je kan overal zitten en met draadloos internet is het al helemaal de max!

• ppl
  • Niet online

ppl

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:15:
Maar dat vergelijkt een laptop 5400 rpm disk met een laptop 7200 rpm disk. En een firewire 800 disk op een veel langzamere computer dan gangbaar... ik vind het maar een vreemde vergelijking. Ik houd het er nog even op dat een 3.5" 7k2rpm disk aanzienlijk sneller is dan een 2.5" 5k4rpm diskje.
De externe schijven die ze daar testen zijn 3,5" 7200 rpm.
Edit: Waarbij je me overigens niet zult horen zeggen dat de hedendaagse laptop disks traag zijn. Dat zijn ze allerminst, en ook een computer waar zo'n disk in zit, zoals een mac mini, is prima te gebruiken...
Er kunnen best wat verschil in snelheden te zien zijn als je gaat lopen benchmarken maar dat zegt niets over de praktijk. Die leert dat je die verschillen in snelheden doorgaans niet eens opmerkt. Dat zie je overigens bij die link in de benchmarks ook weer terug. Pas wanneer men de boel echt goed gaat belasten ontstaan er verschillen.
M2XzeeD schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:46:
De mac mini zou ik momenteel afraden omdat deze nog een core duo processor heeft ipv een core 2 duo. Behalve dat deze sneller zijn is de core 2 ook 64bits en de core duo is dat nog niet.
Nu is dat op dit moment nog niet zo belangrijk maar wellicht in de toekomst dat het toch voordelen gaat bieden. Verder vind ik de mac mini met de huidige prijzen wat aan de dure kant.
De Core 2 Duo is wel leuk 64 bit, een techniek waar je op dit moment totaal niets aan hebt, zeker niet in een product zoals de Macbook, Mac Mini en waarschijnlijk ook de iMac. De mensen die er hun voordeel mee kunnen doen kopen dat soort machines niet, die gaan voor de Mac Pro. Voor de gewone consument geldt nog steeds dat 64 bit een hype is en op dit moment en in de komende 5 jaar niet bepaald een toegevoegde waarde gaat hebben qua snelheid. Wat je wel als voordeel hebt is dat je meer geheugen kunt adresseren en voor wie virtualisatie gebruikt is dat juist weer wel erg handig. Heb je daar wat aan met de hedendaagse macs? Nee, de max zit op 2 of 3 GB geheugen en dat lukt je met 32 bit ook nog wel. Pas daarboven is waar 64 bits handig voor is en wederom zit je dan aan maar 1 machine vast: de Mac Pro. De Core 2 Duo is ietsje pietsje sneller in bepaalde gevallen (voor zo'n beetje 90% merk je er niks van) en hij schijnt wat koeler te zijn (hoeveel weet ik niet, dat moet je maar even opzoeken). Heb je er als gemiddelde consument voordeel aan tussen nu en 5 jaar? Hooguit als laptop gebruiker op gebied van stroombesparing, verder heb je echt geen enkel voordeel. Wat dat betreft is het verschil wel zo ontzettend klein tussen de Core Duo en de Core 2 Duo dat het gewoon verwaarloosbaar is.
Nu zou ik zowieso even wachten met aanschaf. Zowel de iMac als de Mac Mini zijn nodig aan vervanging toe.
Dat roepen ze inmiddels ook al weer een half jaar lang. Hebben we een Macworld in aantocht "ja aankondiging over nieuwe <insert mac model>". Dan is de Macworld en wat hebben we? Geen enkele aankondiging van een nieuwe mac. Intel is bezig met een quad core en met het nieuwe santa rosa platform. Die laatste wordt pas ergens in mei verwacht. Wanneer ze de quad core verwachten weet ik niet. Ik denk dat je in Q4 van dit jaar weer iets aan vernieuwingen kunt verwachten bij mac producten of Apple moet de Mac Mini gaan voorzien van de Core 2 Duo (gezien het feit dat die tegenwoordig bijna alleen nog maar worden verkocht is dat niet ondenkbaar dat het binnen nu en Q4 gebeurd). Kijkend naar de huidige techniek dan zijn de macs op dit moment niet aan vervanging toe, eind dit jaar pas weer.
Ook komt apple binnenkort met een een nieuw besturingssysteem en ilfe 07.
op www.macrumors.com heb je een buyers guide die dat laat zien. Verder heb ik al vernomen uit een betrouwbare bron dat van de mac mini updates te verwachten zijn op korte termijn.
Dat wordt ergens eind mei/juni. Ik denk dat we dan dingen als een nieuwe OS, nieuwe iLife, Core 2 Duo in de Mac Mini en de Apple iPhone mogen verwachten.

Als je zou willen wachten dan is dat eerder vanwege het uitkomen van Leopard en iLife 07. Dat zou je dan weer wat geld voor de upgrade kunnen schelen. Anyway, het blijven nog steeds allemaal geruchten en daar moet je dus mee oppassen. Ik ze me er in ieder geval niet al te veel op gaan baseren.
Dat moet je met een zak zout nemen :)
Ze baseren de tijd waarin een Apple product geupdate wordt op hoe lang dat product nog geen update heeft gehad. De stellingsregel lijkt te zijn dat als een Apple product een half jaar of langer geen update heeft gehad er dan eentje op de wacht staat. In de praktijk is dit echter niet altijd het geval. Het is en blijft gewoon puur giswerk. Zoals ik al eerder vertelde zouden ze ook beter kunnen kijken naar welke technieken en technologieën we op dit moment in de steigers hebben staan. Dat zijn allemaal dingen die zo rond mei/juni of nog later in dat jaar (dan hebben we het over september en later) pas komen. Als je daarna kijkt dan lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat we voor de tijd iets van een update krijgen. Die "don't buy" status blijft nog wel een paar maandjes zo staan ben ik bang.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 19:05:
die 450€ ... sja, koop een scherm, een keyboard en mouse van apple en je bent ze al kwijt hoor...
ik zou voor de macbook gaan
Bij een iMac heb je al en muis, toetsenbord en scherm, bij de Mac Mini moet je die zelf nog kopen en qua toetsenbord en muis is dat niet duurder of goedkoper dan de rest van de markt. De beeldschermen zijn alleen vrij prijzig als je ze vergelijkt met de schermen van Dell die ook nog eens van een ietsje betere kwaliteit zijn (zie frontpage voor een test van Dell en Apple schermen, het staat ergens in de reviews). Die € 450 is niet bepaald toereikend voor een scherm van Apple :P

Verwijderd

Topicstarter
ik denk dat ik toch voor de macbook ga. dat meenemen is toch wel erg leuk en handig:P
typt het toetsenbord van een macbook lekker?
of kan je dr beter een gewoon toetsenbord bijnemen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 06:30 ]

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 22:19:
ik denk dat ik toch voor de macbook ga. dat meenemen is toch wel erg leuk en handig:P
typt het toetsenbord van een macbook lekker?
of kan je dr beter een gewoon toetsenbord bijnemen?
Voor thuis heb ik een extern Apple Keyboard (tikt lekker) en dat van het Macbook heb ik ook niet over te klagen, hoewel ik wel vind dat het weer wennen is nadat je van het externe tb, op het interne tb van je Macbook komt, maar ach, het went snel! Je hoort mij niet klagen!

Verwijderd

Topicstarter
dan kom ik dus al met al ongeveer op 1500 euro uit.
dat duurt nog een tijdje voor ik dat heb en ik ben van plan eerst een goedkope 2ehands
powermac g4 te kopen. kan je daar nog wat mee?
en zo ja wat moet er allemaal inzitten? aan geheugen enz.

Verwijderd

Ik zou misschien toch eerst ff naar een plaatselijke winkel hollen om eerst ff de 24" in real life te bekijken, heb al reacties gelezen dat de 24 wel heel groot is...

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:23

ultimateharry

Team Slayer:-)

Serenity schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:05:
Ik neem m'n MacBook ook niet supervaak mee, maar het is gewoon ideaal dat hij portable is binnen huis. Even aan tafel, bureau, bank, bed, waar dan ook :)
Ik heb ook getwijfeld tussen een iMac en Macbook.

Ben uiteindelijk voor de Macbook gegaan en gebruik hem ook "indoor portable", zoals jij.
Voor mij achteraf inderdaad ook de juiste keuze geweest :)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
ppl schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 21:02:
Dat moet je met een zak zout nemen :)
Ze baseren de tijd waarin een Apple product geupdate wordt op hoe lang dat product nog geen update heeft gehad. De stellingsregel lijkt te zijn dat als een Apple product een half jaar of langer geen update heeft gehad er dan eentje op de wacht staat. In de praktijk is dit echter niet altijd het geval. Het is en blijft gewoon puur giswerk.
Niet helemaal, ze zetten hem pas op "Don't Buy - Updates Soon" als er echt duidelijke geruchten en andere aanwijzingen zijn dat er een nieuwe versie aan zit te komen. Zoals deze bijvoorbeeld. Dus het is niet alleen gebaseerd op de gemiddelde tijd tussen het verschijnen van nieuwe modellen.

Ik zat al te zoeken naar de FAQ waar ik dit ooit in heb gelezen maa rik kan hem zo gauw niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals de vraag:
ik ben van plan eerst een goedkope 2ehands powermac g4 te kopen. kan je daar nog wat mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:54:
nogmaals de vraag:
ik ben van plan eerst een goedkope 2ehands powermac g4 te kopen. kan je daar nog wat mee?
Ik heb als primaire PC op dit moment een Mac Mini g4 (1.42 GHz en 1gb ram) en dat is alleszins bruikbaar. Vooral de hoeveelheid geheugen is eigenlijk belangrijk. Natuurlijk moet je van een g4 geen wonderen verwachten qua snelheid maar voor de dagelijkse zaken is het ruim voldoende.

• ppl
  • Niet online

ppl

GekkePrutser schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 17:01:
Niet helemaal, ze zetten hem pas op "Don't Buy - Updates Soon" als er echt duidelijke geruchten en andere aanwijzingen zijn dat er een nieuwe versie aan zit te komen. Zoals deze bijvoorbeeld. Dus het is niet alleen gebaseerd op de gemiddelde tijd tussen het verschijnen van nieuwe modellen.

Ik zat al te zoeken naar de FAQ waar ik dit ooit in heb gelezen maa rik kan hem zo gauw niet vinden.
Ik kom enkel de factor "tijd" tegen waarop dat soort geruchten en die "don't buy" status is gebaseerd tegen. Ze nemen zo'n beetje 6 maanden als houvast: na 6 maanden zou er een update moeten volgen.
Dan nog, als je gewoon even goed kijkt naar wat de markt nu doet en wat er staat te komen dan is het nogal raar dat er dan nu ineens een update zou komen. Zo'n grote vinger in de pap heeft Apple echt niet bij Intel, eerder andersom. Als je die FAQ nog kunt vinden, graag. Wil wel wat meer weten over waarop ze die "don't buy" status baseren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 20:00:
[...]

Ik heb als primaire PC op dit moment een Mac Mini g4 (1.42 GHz en 1gb ram) en dat is alleszins bruikbaar. Vooral de hoeveelheid geheugen is eigenlijk belangrijk. Natuurlijk moet je van een g4 geen wonderen verwachten qua snelheid maar voor de dagelijkse zaken is het ruim voldoende.
en voor dingen als photoshop enz draait dat eenbeetje?
en kan appletalk gewoon praten met mijn pc(netwerkje?)

Verwijderd

Topicstarter
kan een 22,5"breedbeeld scherm aan de macbook?

• tweak_dude
  • Laatst online: 11-02 17:09
De grootte van het scherm maakt in principe niet uit, het gaat om de resolutie.
Maar 22" schermen hebben (zover ik ze tegen ben gekomen) een resolutie van 1680x1050, wat geen probleem is met een MB. Hou er wel rekening mee dat als je dit als tweede scherm gebruikt de interface van OS X wel wat minder soepel gaat omdat de grafische chip er dan moeite mee krijgt.

• Serenity
Ik heb er hier soms een 20.1" aanhangen, ook op 1680x1050. Werkt prima, alleen soms zijn de overgangen inderdaad iets minder vloeiend dan op de MacBook zelf. Maar hier heb je verder weinig last van, en video's afspelen e.d. werkt perfect :9 .

• tweak_dude
@ Serenity:

In clamshell mode of als extra scherm? Ik heb een 19" (1280x1024) scherm aan mijn MB in clamshell mode (en dus maar 1 scherm actief) en dan is de interface gewoon vloeiend :)

• Serenity
tweak_dude schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 17:00:
@ Serenity:

In clamshell mode of als extra scherm? Ik heb een 19" (1280x1024) scherm aan mijn MB in clamshell mode (en dus maar 1 scherm actief) en dan is de interface gewoon vloeiend :)
Ik heb alleen nog geprobeerd wanneer ze beide aanstaan, zal vanavond dat andere eens proberen :)

[ Voor 61% gewijzigd door Serenity op 17-03-2007 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
en??
loopt het dan wel helemaal vloeiend?

• JeroenGans
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 13:47:
en??
loopt het dan wel helemaal vloeiend?
Bij mij wel >:) 19 widescreen in clamshell mode werkt super! _/-\o_

• tweak_dude
JeroenGans schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:09:
[...]

Bij mij wel >:) 19 widescreen in clamshell mode werkt super! _/-\o_
Resolutie daarvan is ook niet schrikbarend hoog ;)

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 00:44

iMars

Full time prutser

een don't buy????
Ik heb hem gezien bij een vriend van mij ... het is een ECHTE BUY voor mij (maar dat is persoonlijk).
Als je een 20" iMac G5 naast een 24" iMac intel ziet ... ziet die 20" er toch wel erg klein uit :P

Maar om even te reageren op je vraag: Wat wil je ermee gaan doen? Ik heb voor de MacBook Pro gekozen, en niet voor de bv 24" iMac. Dit met als reden dat ik overal wil kunnen werken, mobiliteit.
En ik had ook een keuze,... koop ik de MBP van 2000, of die van 2500... uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om toch 500 meer neer te legen, met als reden dat ik dan een snellere proc heb, meer ram en een grotere videokaart.

Maar als voor jou mobiliteit niet van belang is, kan je ook kiezen om voor die 450 eurie ene mooie LCD scherm te kopen, hoeft neit perse van Apple te zijn (zou wel mooi zijn though ;))... een Samsung SyncMaster 205BW (20" 1680x1050) kost 249, hou je nog 200 over voor een toetsenbord en een muis (zit die er standaard niet bij??) ... Of een lekkere grote hardeschijf en maximale geheugen ...

Je kan ook dat geld in je knip houden en voor iets anders gebruiken, of voor eventuele software...

[ Voor 40% gewijzigd door iMars op 18-03-2007 14:34 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

webmail schreef op zondag 18 maart 2007 @ 14:25:
[...]

een don't buy????
Ik heb hem gezien bij een vriend van mij ... het is een ECHTE BUY voor mij (maar dat is persoonlijk).
Als je een 20" iMac G5 naast een 24" iMac intel ziet ... ziet die 20" er toch wel erg klein uit :P
Die Don't Buy wordt er op gezet omdat ze verwachten (om wat voor reden dan ook) dat er een update aankomt, niet omdat ze het een lelijk stinkend rotding vinden ;)

Zoef

Verwijderd

Topicstarter
klopt maar volgens mij kan je daar ook niet echt op vertrouwen. :/

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 15:15 ]

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-02 10:41
Het kan soms nog maanden duren, maar ze zitten er niet vaak finaal naast.

Verwijderd

Topicstarter
dus waarschijnlijk komt er binnenkort een nieuwe imac ofso?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 19:27:
dus waarschijnlijk komt er binnenkort een nieuwe imac ofso?
Speculaties, meer niet. Als je een iMac wilt kopen dan koop je er een, en ga je ervan genieten. De tijd dat je zit te wachten op een mogelijk nieuw model zit je zonder, daar heb je ook niks aan.

My 2 euro cents :)

• Robbeke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2018
Plus er is ook nog het gerucht dat de iMac een hernieuwd design gaat krijgen :)

edit: oeps twee bladzijden topic gemist, sorry.
Ik zou ook nog wachten, alvast tot Leopard uit is. Een kleine upgrade zullen de toestellen zeker ook nog krijgen dus krijg je mss meer hardware voor hetzelfde geld.

[ Voor 57% gewijzigd door Robbeke op 23-03-2007 20:50 ]

http://www.tweakers.net/gallery/sys/2314

Pagina: 1