Koelers vervangen

Pagina: 1
Acties:

• GTACrime
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Aangezien ik dagelijks slaap naast m'n computer en hij eigenlijk 24/7 draait, wil ik hem stiller maken. Op dit moment gebruik ik allemaal stock spul dat toch wel redelijk wat geluid produceert. Wat het allemaal kost maakt in principe niet uit, ik wil gewoon goed spul voor een enigszins normale prijs.

In m'n Thermaltake Tsunami kast zitten standaard drie casefans: 1x 120mm aan de voorkant (intake), 1x 92mm in het window (intake) en 1x 120mm met een blauwe LED aan de achterkant (outtake). Ik zat erover te denken om deze alle drie te vervangen. De blauwe LED is leuk maar hoeft er niet weer in te komen, want het is 's nachts alleen maar vervelend. Ik zit er zelf aan te denken om twee keer een Scythe S-FLEX en één keer een Papst aan te schaffen.

M'n EVGA 7900GT videokaart is verder een redelijk stille 7900GT, maar volgens mij maakt hij toch het meeste geluid van m'n hele systeem. Daarom wil ik de standaard koeler vervangen door een Zalman VF900-Cu. Omdat ik een redelijk dure EVGA videokaart heb, kan ik deze monteren zonder dat mijn garantie vervalt.

Dan de processor koeler... op dit moment heb ik de best leuke Intel koeler. Als ik toch eenmaal bezig ben, lijkt het me een goed idee om deze ook direct aan te pakken. Het liefst bouw ik er natuurlijk een Scythe Infinity in, maar ik vrees dat ik daarvoor echt te weinig ruimte heb. Ook een Zalman CNPS-9x00 valt om dezelfde reden af. Wat blijft er dan nog over? Ik ga m'n processor niet extreem overclocken (max. 3Ghz zeg maar). Ik ben dus op zoek naar een processor koeler die redelijk koelt, niet te groot is en voornamelijk lekker stil is. De prijs maakt verder niet zoveel uit. Ik zat zelf te denken aan een Zalman CNPS7000B-Cu. Is dat wat? Om deze te kunnen monteren op m'n socket 775 moederbord, heb ik ook nog eens deze nodig.

Bij het monteren van de videokaart en processor koeler is het wellicht handig om direct even nieuwe koelpasta aan te brengen. Wellicht dat ik met dit de reeds aanwezige koelpasta kan verwijderen en met dit een nieuwe laag aan kan brengen. Is één zo'n potje voldoende voor beide koelers?

Verder heb ik vier Samsung Spinpoint hardeschijven die erg stil zijn, dus daar hoef ik niet naar te kijken. Ook zit in m'n Enermax Liberty 500W voeding een fan, maar die is al lekker stil. M'n Asus P5B Deluxe/WiFi-AP wordt verder passief gekoel, dus ook dat zit wel snor.

Om het voltage (en dus het evenredige aantal RPM) van de casefans aan te kunnen passen, is een fancontroller misschien ook wel een goed idee. Welke dit gaat worden weet ik nog niet, maar dat kan ook later nog wel. Ik zit te denken aan een Sunbeam Chromatic Windmill of iets dergelijks...

Ik kom dan in totaal op dit uit. Er zit bovendien een cardreader bij voor m'n PSP en Nikon D80 camera.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is het allemaal stil spul en zou ik hiermee dus meer nachtrust kunnen krijgen? :P

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Lijkt me redelijk spul... maar geluidsoverlast wordt door ieder persoon anders ervaren.
Mijn advies: zet die pc uit ;-)

Verwijderd

Ik denk dat je doel met een stillere PC / Slapen ook anders kan :)

Zijn er geen functies in je bios te vinden over terugclocken wanneer Idle? Ook de fanspeed naar mate de temp lager wordt, langzamer? Dat bracht mij al een heel stuk op weg :)

Voor het kleinere downloadwerk hoeft er echt geen 2.4GHz actief te draaien hoor.. 800MHz voldoet al prima :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Qua processorkoeler heb ik zelf erg goede ervaringen met de Arctic Freezer 7 Pro.
Koelt goed, is betaalbaar (ong. 15 euro ofzo), en is aardig stil.

Voor de rest klinkt het allemaal wel aardig, maar goed, ik ben niet echt een stilte freak. Ik hoor bij mij in het hok de Bionaire luchtreiniger/ionisator boven de PC uitkomen...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Ik zou voor een Arctic gaan (wat voor socket heb je?). Die zijn behoorlijk stil (stiller dan die Zalman denk ik) en je kunt er nog lekker mee overclocken ook. Bovendien zijn ze goedkoper.

Ik vraag me alleen af of je die thermal cleaner wel nodig hebt, ik vind het nogal duur. Zelf doe ik het met een stuk keukenpapier en wat gedenatureerde alcohol, en dat gaat mooi glimmen hoor :).

Oh: voor de GPU zou ik wel voor een Zalman (vf900 cu) gaan (ik weet niet hoe die Arctic GPU koelers zijn?)

[ Voor 11% gewijzigd door Avalaxy op 10-03-2007 23:11 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Op die videokaart zou ik een Arctic Accelero X zetten ofzo.
Lijkt me een betere optie dan de VF900, en is waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Op de CPU kan je als je budget wil het beste een Arctic Freezer7 doen. Als je geld over hebt, een Scythe Ninja of Infinity.
Ik zou er persoonlijk liever Arctic Silver of Ceramique als koelpasta bij doen.
leonpwner1 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:10:
Ik zou voor een Arctic gaan (wat voor socket heb je?). Die zijn behoorlijk stil (stiller dan die Zalman denk ik) en je kunt er nog lekker mee overclocken ook. Bovendien zijn ze goedkoper.

Ik vraag me alleen af of je die thermal cleaner wel nodig hebt, ik vind het nogal duur. Zelf doe ik het met een stuk keukenpapier en wat gedenatureerde alcohol, en dat gaat mooi glimmen hoor :).

Oh: voor de GPU zou ik wel voor een Zalman (vf900 cu) gaan (ik weet niet hoe die Arctic GPU koelers zijn?)
Gewoon keukenpapier en Spiritus, werkt goed genoeg. Desnoods Aceton (aka nagellakremover).
Heb je geen cleaner rommel nodig idd.

[ Voor 51% gewijzigd door McKaamos op 10-03-2007 23:13 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-01 21:57
Was het niet zo dat een beetje overgebleven koelpasta juist handig is, aangezien dit al in de micro-groefjes zit?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
McKaamos schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:12:
Op de CPU kan je als je budget wil het beste een Arctic Freezer7 doen. Als je geld over hebt, een Scythe Ninja of Infinity.
Die koelpasta is als het goed is de nieuwe koelpasta van Zalman, die is beter dan Arctic Silver :)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ipv die scythe fans kan je ook is naar de noctua fans kijken. Heerlijke fans en ongeveer even duur.

Als processor koeler misschien de freezer pro 7?

Ik verwijder koelprut altijd met aceton werkt prima. Voor €1 heb je 100mL. Let wel op dat kunstof er niet tegen kan en gaat smelten.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Nijn schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:13:
Was het niet zo dat een beetje overgebleven koelpasta juist handig is, aangezien dit al in de micro-groefjes zit?
Niet als het van een ander (inferieur) merk is iig.
Je wil wel de microgroefjes vullen, maar niet met bagger koelpasta, want dat doet de koelprestaties van je nieuwe pasta te niet.

• GTACrime
  • Niet online
Bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_ Hier kan ik zeker iets mee. :*)
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:08:
Ik denk dat je doel met een stillere PC / Slapen ook anders kan :)

Zijn er geen functies in je bios te vinden over terugclocken wanneer Idle? Ook de fanspeed naar mate de temp lager wordt, langzamer? Dat bracht mij al een heel stuk op weg :)

Voor het kleinere downloadwerk hoeft er echt geen 2.4GHz actief te draaien hoor.. 800MHz voldoet al prima :)
In het verleden heb ik hier al 's mee gespeeld en veel schoot ik er toen niet mee op. Ik zal er nog even weer naar kijken, wellicht heb ik toen iets over het hoofd gezien. Bedankt voor de tip in ieder geval. :)
McKaamos schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:12:
Ik zoek niet per se budget dingen en ben best bereid om een keer vijftig euro voor een goede processor koeler te betalen. Het punt is alleen dat zo'n mooie Scythe Infinity gewoon echt niet gaat passen in m'n kast. ;)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GTACrime schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:18:
Bedankt voor de snelle reacties! _/-\o_ Hier kan ik zeker iets mee. :*)

[...]
In het verleden heb ik hier al 's mee gespeeld en veel schoot ik er toen niet mee op. Ik zal er nog even weer naar kijken, wellicht heb ik toen iets over het hoofd gezien. Bedankt voor de tip in ieder geval. :)

[...]
Ik zoek niet per se budget dingen en ben best bereid om een keer vijftig euro voor een goede processor koeler te betalen. Het punt is alleen dat zo'n mooie Scythe Infinity gewoon echt niet gaat passen in m'n kast. ;)
Heb je toevallig een moederbord van Asus? Dan kan je QFan Control aanzetten op Silent Mode, en dan valt de snelheid van je CPU fan terug zodra de temperatuur laag is.

• GTACrime
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:20:
[...]

Heb je toevallig een moederbord van Asus? Dan kan je QFan Control aanzetten op Silent Mode, en dan valt de snelheid van je CPU fan terug zodra de temperatuur laag is.
M'n specs staan in m'n signature. ;) Maar inderdaad, ik heb een Asus P5B Deluxe/WiFi-AP en er is inderdaad een optie QFan Control. Ik ga er nu mee aan de slag, bedankt! >:)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

GTACrime schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:22:
[...]

M'n specs staan in m'n signature. ;) Maar inderdaad, ik heb een Asus P5B Deluxe/WiFi-AP en er is inderdaad een optie QFan Control. Ik ga er nu mee aan de slag, bedankt! >:)
Trouwens, als ik het goed heb kan je in windows je power profile (knopje power van screensaver instellingen) op "home/desktop" zetten en dan gaat je CPU speedsteppen. (mits die het ondersteunt natuurlijk, een E6600 moet dat kunnen afaik)

Dat betekent dat de snelheid dus omlaag gaat, je CPU daardoor minder hitte produceert en de QFan Control nog sneller naar minimale snelheid overstapt.

(heb zelf een Athlon64 X2 EE met AMD CPU Drivers en CnQ driver, powerprofile op Home/Desktop waardoor de snelheid vaak terug schakelt naar 1Ghz (ipv 2Ghz) en de QFan Control op Silent. Dat ding slaat echt bijna nooit hoger :P idle temp met een CM Xdream K641 is 28 graden :P )

[ Voor 35% gewijzigd door McKaamos op 10-03-2007 23:29 ]

Verwijderd

het is zeker leuk spul wat je op noemt. Maar heb je al is geken naar de noctua fans! die zijn onwijs stil en verplaatsen tergelijke tijd ook genoeg lucht.
Okee ze zijn wat duurder dat is zo maar je heb wel wat :P.
De Zalman CNPS7000B-Cu is zeker een leuke koeler die ook (stil is let op niet de stilste) ik heb hem zelf ook en ben er heel blij mee!!
De koelpasta die je wil is ook goed zal niet zo heel veel verschillen met artic zilver 5 denk ik al heb ik daar wel hele goede ervaring mee, al is die ook weer wat duurder!!!

• GTACrime
  • Niet online
McKaamos schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:25:
[...]

Trouwens, als ik het goed heb kan je in windows je power profile (knopje power van screensaver instellingen) op "home/desktop" zetten en dan gaat je CPU speedsteppen. (mits die het ondersteunt natuurlijk, een E6600 moet dat kunnen afaik)

Dat betekent dat de snelheid dus omlaag gaat, je CPU daardoor minder hitte produceert en de QFan Control nog sneller naar minimale snelheid overstapt.

(heb zelf een Athlon64 X2 EE met AMD CPU Drivers en CnQ driver, powerprofile op Home/Desktop waardoor de snelheid vaak terug schakelt naar 1Ghz (ipv 2Ghz) en de QFan Control op Silent. Dat ding slaat echt bijna nooit hoger :P idle temp met een CM Xdream K641 is 28 graden :P )
Ik heb inmiddels wat dingen uitgeprobeerd, maar helaas helpt het niet echt veel. Ik vrees dat m'n processor koeler op dit moment relatief weinig geluid maakt vergeleken met de rest.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 23:30:
het is zeker leuk spul wat je op noemt. Maar heb je al is geken naar de noctua fans! die zijn onwijs stil en verplaatsen tergelijke tijd ook genoeg lucht.
Okee ze zijn wat duurder dat is zo maar je heb wel wat :P.
De Zalman CNPS7000B-Cu is zeker een leuke koeler die ook (stil is let op niet de stilste) ik heb hem zelf ook en ben er heel blij mee!!
De koelpasta die je wil is ook goed zal niet zo heel veel verschillen met artic zilver 5 denk ik al heb ik daar wel hele goede ervaring mee, al is die ook weer wat duurder!!!
Die Noctua koelers zien er inderdaad goed uit. 8) Ik zit erover te denken om nu twee keer deze aan te schaffen.

Alleen zit ik nog steeds een beetje met de processor koeler... ik lees verschillende (zowel positieve als negatieve) verhalen over de Zalman CNPS7000B-Cu. Is dit echt de beste keuze als ik op zoek ben naar een relatief kleine koeler die redelijk koelt maar vooral stil is?

Bedankt voor jullie tijd! _/-\o_

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
GTACrime schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:44:
[...]
Ik heb inmiddels wat dingen uitgeprobeerd, maar helaas helpt het niet echt veel. Ik vrees dat m'n processor koeler op dit moment relatief weinig geluid maakt vergeleken met de rest.

[...]
Die Noctua koelers zien er inderdaad goed uit. 8) Ik zit erover te denken om nu twee keer deze aan te schaffen.

Alleen zit ik nog steeds een beetje met de processor koeler... ik lees verschillende (zowel positieve als negatieve) verhalen over de Zalman CNPS7000B-Cu. Is dit echt de beste keuze als ik op zoek ben naar een relatief kleine koeler die redelijk koelt maar vooral stil is?

Bedankt voor jullie tijd! _/-\o_
Vind die noctua's op volle snelheid nog net iets te luid, met u.l.n.a ertussen is het wel te doen.

Freezer 7 pro is een mooie cpu koeler, water koeling is ook leuk.

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
Ik heb mijn PC stil gekregen met een mCubed T-balancer samen met een pasief gekoelde videokaart (Gigabyte 6600GT) en Chipset, een Zalman CNPS7000B-Cu CPU cooler en HD silencer. Heb 3x 80mm case fans maar door hun lage toerental hoor je ze amper. Ben hier heel content mee.

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ik zou met het meest luide deel beginnen. Ik verwacht in elk geval niet dat die 12 cm fans veel lawaai maken, tenzij ze versleten zijn. Begin eens met je CPU en GPU. Je kan later altijd nog de casefans vervangen of uitbreiden. (Veel en groot op lage toeren is wat je zoekt voor een stille ervaring.) Ik ben zelf wel een fan van nexus als het aankomt op casefans.

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik heb mijn systeem vele malen stiller gekregen met behulp van een Nexus Breeze 400 case, Artic Freezer 64 Pro, Arctic Accelero X1 en 2 Nexus fans. (1x120mm + 1x80mm). Alle fans heb ik aangesloten op een Zalman fancontroller. Temps zijn prima en het geluid ook. Kan ik tenminste rustig slapen met de pc aan. :z Zalman is altijd wel stil, maar de prijs is vrij hoog. Arctic is net zo stil, of stiller en stukken goedkoper.

• GTACrime
  • Niet online
Zo'n Arctic Accelero X1 is inderdaad leuk, maar volgens de site is hij helaas niet compatible met een normale 7900GT. Ik denk dat ik dus toch maar voor de Zalman VF900-Cu ga.

Overigens vraag ik me af of een Zalman CNPS7000B-Cu überhaupt wel op m'n Asus P5B Deluxe/WiFi-AP past. Je zou natuurlijk verwachten van wel, maar er zit rondom de processor wel een redelijk grote heatsink. Ik heb al flink gegoogeld, maar er is schijnbaar niemand die hier ook mee zit.

Wat denken jullie, gaat dit passen?

Afbeeldingslocatie: http://pclab.pl/zdjecia/artykuly/vega/reviews/plyty_dla_core_2_duo/conroemb_asus_p5b_deluxe_02_d.jpg

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

http://www.alternate.nl/h...Details.html?artno=HXLM18 <-- die misschien op je CPU zetten? Die is speciaal op die heatsink van asus berekend.
De plastic shield op de koeler splitst de luchtstroom. Een deel naar beneden over die heatsink heen en een deel gewoon bovenlangs, de kast uit via de outtakes achterin (als je die hebt)

edit: als je zo'n Zalman bloem kwijt kan, kan je deze helemaal wel in je kast kwijt. Hij is sowieso een stukje kleiner als een Scythe Infinity (die op zijn beurt kleiner is als de Ninja) maar wel zelfde design en schijnt erg goed te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 11-03-2007 17:08 ]

Verwijderd

dit moet passen

Edit: die zalman ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 17:06 ]

Pagina: 1