220V apparaat op een 110V aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 26.405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zelf weet ik niet zo bijzonder veel van electronica, dus wil ik even polsen.

Volgende maand vertrek ik naar Japan en om die reden wil ik een 110V reisadapter kopen zodat ik mijn electrische apparaten kan opladen op reis. Eentje dat 110V kan omzetten naar 220V dus.

Ik ga dus naar AS adventure en leg daar uit wat ik nodig heb. De man komt vervolgens af met een eenvoudig verloopstukje (jeweetwel, naar ander soort pinnetjes).

ik: "nee, ik heb iets nodig dat 110V omzet naar 220V"
verkoper: "maar hiermee kan je je spullen ook opladen hoor"
ik: "maar nee, er komt nog altijd 110V door dat ding"
verkoper: "geen probleem, als je je oplader aan 110V hangt laadt hij je apparaat ook op, het gaat alleen dubbel zo traag"
ik: :X "bedankt voor de informatie" *wandel weg*

Nu lijkt dit me complete onzin dat je je lader ook op 110V kan gebruiken en dat hij dan dubbel zo traag oplaadt, maar tegelijk is er ook het feit dat mijn electronicakennis vrij beperkt is. Hoe zit het nu juist? Wat gebeurt er als je je 220V gsm/pda lader op een 110V aansluiting aansluit? Waar is de beste plaats om een échte convertor te kopen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk eens op de labels van je adapters.
Vooral de adapters van laptops, mobieltjes, PDA's en dat soort dingen zijn vaak geschikt voor 110 tot 220 volt en 50 tot 60hz.
Het enige wat je dan moet hebben is een reisstekker omdat de wandoutlet waarschijnlijk anders is als in europa.

Als je idd apparatuur hebt die alleen 220volt/50hz lust, dan kan je bij de betere elektronicawinkels wel een omvormer kopen. Conrad.nl moet zoiets wel hebben afaik.

[ Voor 14% gewijzigd door McKaamos op 10-03-2007 22:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 09:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Kijk eens op de adpaters van je apparaten: staat waarschijnlijk iets van 110-250v op. Dat houdt in, dat je je apparaat op iets wat binnen die marge komt, kunt aansluiten. Je hebt dan alleen een omvormer nodig.

edit: ^^ Wat hij hierboven zegt dus!

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 10-03-2007 22:37 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 20:07
Volgensmij kan je 110 niet omzetten naar 220.
En volgensmij laad je telefoon wel op.
In aruba (5 maanden stage gelopen) had een medestudent zn oplader bij.
Deze kon hij wel opladen daar, duurde idd wel langer
(daar hadden ze 110v en 220v.... dont ask me :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Michael Knight schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:35:
Kijk eens op de adpaters van je apparaten: staat waarschijnlijk iets van 110-250v op. Dat houdt in, dat je je apparaat op iets wat binnen die marge komt, kunt aansluiten. Je hebt dan alleen een omvormer nodig.
Nee je hebt dan geen omvormer nodig, alleen een verloopstekker ;) (aka reisstekker)
Een omvormer is een apparaat dat electrische spanning naar een andere spanning ;)
ixl85 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:37:
Volgensmij kan je 110 niet omzetten naar 220.
En volgensmij laad je telefoon wel op.
In aruba (5 maanden stage gelopen) had een medestudent zn oplader bij.
Deze kon hij wel opladen daar, duurde idd wel langer
(daar hadden ze 110v en 220v.... dont ask me :D)
En waarom kan dat niet? Je kan 12 volt in je auto ook omzetten naar 220 volt...

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 10-03-2007 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:38
http://www.omvormer.net/i...rget=dept_15.html&lang=nl hier kan je dus een omvormer kopen van 100volt naar 230...

[ Voor 32% gewijzigd door djexplo op 10-03-2007 22:40 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online
nou ja..ik ben even aan het kijken..op de reislader van mijn GSM staat 100-240V-50/60Hz :| . Geen idee waar die 100 voor staat. Kan ik ervan uitgaan dat dat ook een voltage is? Op de lader van men nintendo DS (tja, lange treinreizen :p) staat dan weer enkel 230V.
Kan ik schade oplopen aan men opladers als ik het probeer terwijl die het niet ondersteunt?

[ Voor 15% gewijzigd door boe2 op 10-03-2007 22:43 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Boeboe schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:40:
nou ja..ik ben even aan het kijken..op de reislader van mijn GSM staat 100-240V-50/60Hz :| . Geen idee waar die 100 voor staat. Kan ik ervan uitgaan dat dat ook een voltage is? Op de lader van men nintendo DS (tja, lange treinreizen :p) staat dan weer enkel 230V.
Kan ik schade oplopen aan men opladers als ik het probeer terwijl die het niet ondersteunt?
100-240V --> 100Volt tot 240Volt, kan dus.

edit: on second thought... bij de hz staat er een / ertussen, bij de 100 en 240 niet, nou begin ik te twijfelen of die 100 voor 100v staat

[ Voor 12% gewijzigd door Raven op 10-03-2007 22:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-05 20:34

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Hmm raar dat de DS geen 110v aankan...

Waar je ook op moet letten is het aantal Hz. Bij die omvormer hierboven genoemd staat ook dat het aantal hertz niet veranderd wordt (het is dus een simpele transformator). Ik denk dat dit (met name voor 'echte' elektronica) wel belangrijk is om op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat betekent idd van 100 tot 240 volt bij 50 tot 60 hertz.
Je DS werkt blijkbaar alleen goed op 230volt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 15:29
nou ja..ik ben even aan het kijken..op de reislader van mijn GSM staat 100-1240V-50/60Hz :| . Geen idee waar die 100 voor staat. Kan ik ervan uitgaan dat dat ook een voltage is? Op de lader van men nintendo DS (tja, lange treinreizen :p) staat dan weer enkel 230V
100-240V-50/60Hz betekent gewoon '100 tot 240 volt, op 50 of 60 Hz'. Die kun je dus gewoon zonder omvormer in een Japans stopcontact steken, mits je een reisstekker hebt. Voor apparaten die alleen 230 volt accepteren heb je dus wel een omvormer nodig, bijvoorbeeld zoals djexplo hierboven aangeeft. Nou zijn die 300 watt omvormers nogal heavy duty, een beetje overkill voor een simpele oplader. Omvormers zijn ook met lager vermogen in een wat compacter formaat te verkrijgen, zoals bijvoorbeeld deze. Bij de betere elektronicazaak moet je zo'n apparaat wel kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 09:16

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

McKaamos schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:37:
[...]

Nee je hebt dan geen omvormer nodig, alleen een verloopstekker ;) (aka reisstekker)
Een omvormer is een apparaat dat electrische spanning naar een andere spanning ;)

[...]

En waarom kan dat niet? Je kan 12 volt in je auto ook omzetten naar 220 volt...
Bedoelde idd de 'reisstekker' :) , gebruikte alleen het verkeerde woord.
Een omvormer op een adapter die compatible is, zou dubbel op zijn...en dan nog eens die reisstekker..rofl :>
Devil N schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:45:
[...]

100-240V-50/60Hz betekent gewoon '100 tot 240 volt, op 50 of 60 Hz'. Die kun je dus gewoon zonder omvormer in een Japans stopcontact steken, mits je een reisstekker hebt. Voor apparaten die alleen 230 volt accepteren heb je dus wel een omvormer nodig, bijvoorbeeld zoals djexplo hierboven aangeeft. Nou zijn die 300 watt omvormers nogal heavy duty, een beetje overkill voor een simpele oplader. Omvormers zijn ook met lager vermogen in een wat compacter formaat te verkrijgen, zoals bijvoorbeeld deze. Bij de betere elektronicazaak moet je zo'n apparaat wel kunnen krijgen.
Zo`n ding heb ik eens in Ierland gekocht voor €3,95.
Iedere zichzelfrespecterende elektronicazaak heeft ze wel liggen voor een schappelijk prijsje :)

[ Voor 44% gewijzigd door Michael Knight op 10-03-2007 22:48 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
3,95? begin een handel in die dingen man, kan je veel geld mee verdienen :)
Ik vind 14,95 voor zo'n ding eik al best goedkoop :P (is geen reisstekker he, zit een trafo in)

Misschien is het een idee om ff je adapters door te spitten of je niet toevallig een adapter met dezelfde spanning/stroom vind voor je DS die wel 110V aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

SA007 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 00:14:
3,95? begin een handel in die dingen man, kan je veel geld mee verdienen :)
Ik vind 14,95 voor zo'n ding eik al best goedkoop :P (is geen reisstekker he, zit een trafo in)

Misschien is het een idee om ff je adapters door te spitten of je niet toevallig een adapter met dezelfde spanning/stroom vind voor je DS die wel 110V aankan.
Stekkertje van de DS is alleen zo vaag ;) dus weinig kans dat je zomaar een andere adapter kan gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Devil N schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:45:
[...]
zoals bijvoorbeeld deze. Bij de betere elektronicazaak moet je zo'n apparaat wel kunnen krijgen.
Kijk wel even goed wat erop staat, gezien de prijs denk ik dat het gewoon een domme 1:2 trafo is. Dan komt er dus 220 @ 60Hz uit, da's niet volgens de specificaties van je adapter (die wil 50Hz). Ik durf niet te zeggen of dat ellende geeft of niet, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen en die 230 only adapters gewoon niet gebruiken en in het land nieuwe adapters kopen (mag in japan toch geen probleem zijn lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

het aantal Hz is op zich niet zo van belang. Ik heb hier een power regenerator die instelbaar is tussen 50-110 hz en daar hangt gewoon dure audio achter..... sterker nog het klinkt beter op 90hz dan op 50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-02 15:38
Je kan110 naar 220 (of 120 naar 240) volt omzetten met een simpele 1:2 transformator... het vervelende is alleen dat Europese apparaten ook 50 Hz moeten hebben... daar komt 60 Hz uit het stopcontact... het werkt dus niet altijd... soms heb je een complexere AC/DC/AC converter nodig.

Wat die gast in de winkel zei is echt onzin...."dubbel zo traag" 8)7

edit: damn... te laat.... window stond op de achtergrond open en ik had niet op versturen gedrukt :P

@stuiter: Hz maakt echt wel uit voor sommige apparaten...

[ Voor 18% gewijzigd door MeMoRy op 11-03-2007 01:18 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:58

qless

...vraag maar...

MeMoRy schreef op zondag 11 maart 2007 @ 01:16:
Je kan110 naar 220 (of 120 naar 240) volt omzetten met een simpele 1:2 transformator... het vervelende is alleen dat Europese apparaten ook 50 Hz moeten hebben... daar komt 60 Hz uit het stopcontact... het werkt dus niet altijd... soms heb je een complexere AC/DC/AC converter nodig.

Wat die gast in de winkel zei is echt onzin...."dubbel zo traag" 8)7

edit: damn... te laat.... window stond op de achtergrond open en ik had niet op versturen gedrukt :P

@stuiter: Hz maakt echt wel uit voor sommige apparaten...
Hz maakt idd wel uit voor veel apperaten. Iets als een stofzuiger niet, die gaat alleen wat sneller / trager draaien op verkeerde Hz. (net als klokken e.d.) Meestal zijn apperaten die wisselspanning (AC) naar gelijkspanning (DC) omvormen ( gsm, en apperaten met batterijen meestal) ook niet gevoelig voor Hz

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-03 16:33

Engineer

Software

.

[ Voor 109% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

met mijn reisstekker kan ik gewoon mn gsm, ipod en fotocamera en scheerapparaat gebruiken op 110V (in ecuador in my case).. is geen probleem

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Anders kun je altijd voor een paar euro een DS oplader daar kopen. Dat hebben ze daar overal en is niet al te duur.

Overigens ook een aanrader als je er iets langer bent om gewoon een GSM daar te kopen, dat is veel goedkoper en dan kunnen mensen uit Nederland je gewoon bellen zonder dat het je dure roaming kosten kost (natuurlijk betalen zij altijd nog wel om naar Japan te bellen, maar als ze bellen met VOIP is dat te overzien).

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 11-03-2007 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Als je apparaat geen 110V aan kan (moet erop staan als 't wel kan), heb je niets aan alleen een reisstekker. Doorgaans tref je bij een beetje "apparaat voor onderweg" (laptop, lader fotocamera, etc.) evenwel een voeding die er geen moeite mee heeft, zoals dadj kennelijk bij elk van z'n speeltjes ;).

Voor 't opladen van bijvoorbeeld een paar penlite batterijen zou ik geen trafo aanschaffen, maar ter plaatse een voordelige oplader kopen. Da's goedkoper en makkelijker in gebruik.

Heeft je 110V geschikte laptop / accu oplader zo'n standaard ongeaard aansluitsnoer (met zo'n "achtje" als stekker aan de kant van het apparaat), dan kun je ook de reisstekker thuis laten en ter plaatse zo'n snoer oppikken met de locale stekker eraan.
Pagina: 1