Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

ADSL Signaal filtreren uit Telefonie-signaal? (ruis)

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb al een lange tijd beneden een ADSL splitter liggen met daarop aangesloten een telefoon en een modem. Nou is het altijd al zo geweest dat bij ons boven de telefoon ontzettend ruist als de router aanstaat ( doordat het signaal naar boven niet gesplit is, en het ISDN signaal dus niet gesplit is van het ADSL signaal ).
Nou ben ik aan het kijken ofdat ik de telefoon boven ook zonder ruis kan laten werken, en ik dacht dat een ADSL splitter hiervoor al zou werken ( doordat deze het ADSL-signaal uit het ISDN-signaal filtert, en dus een schone telefoon-lijn overlaat ).
Nou weet ik niet precies ofdat een ADSL-splitter wel zo werkt, en voordat ik daarom een splitter ga halen wou ik zeker weten ofdat dit zou werken. Volgens dit plaatje liggen de POST / ISDN en de ADSL signalen ver van elkaar af. Mijn idee was hierbij dat een ADSL splitter deze signalen scheidt, zodat ze niet meer met elkaar interfereren.

De situatie is dus als volgt:

................| --> Telefoonlijn --> ADSL splitter --> Telefoon ( die NIET ruist )
................|...................................................--> ADSL-router
Meterkast |----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
................| --> Telefoonlijn naar boven --> Telefoon ( die ruist )

Nou was mijn plan om de volgende situatie te maken om de ruis uit de onderste telefoon weg te krijgen:

................| --> Telefoonlijn --> ADSL splitter --> Telefoon ( die NIET ruist )
................|.................................................--> ADSL-router
Meterkast |----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
................| --> Telefoonlijn naar boven --> ADSL splitter --> Telefoon ( die dus niet meer ruist )
.................................................................................--> X

Hopelijk split de onderste ( nieuwe ) splitter het ADSL signaal uit de telefoonlijn en kan ik dus fatsoenlijk bellen als ik boven zit zonder dat mijn internetverbinding eraan gaat of ik door een ruis moet luisteren.

Hopelijk is mijn probleem zo duidelijk. Zo niet, kan ik eventueel wel een tekening maken van de situatie om hem te verduidelijken of extra informatie geven. Het belangrijkste is dat ik weet ofdat dit systeem gaat werken of niet.

Alvast bedankt voor het lezen, ben benieuwd naar de reacties _/-\o_

M.v.g.
Ome Doedelzak

[EDIT]
De puntjes zijn stukken waar spaties horen te staan, maar dat ging niet goed met de lay-out. De puntjes in de schema's moet je dus even wegdenken ^_^

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 22:23 ]

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-11 20:24

Romke

Dieselhead

je zet je splitter toch voor je NT1 box?
Tenminste zo heb ik dat bij een maat van me gedaan.

Normale manier vna aansluiten.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd gewoon 2e spliter kopen werkt gewoon

(maar er maar eens een open, de adsl plug is direct doogelust en de telefoon plug heeft een filter)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je "voor je NT1 box"? Als je daarmee bedoeld voor je meterkast, zeg ik "Ja, dat was ikzelf ook van plan, maar m'n ouders vonden dat teveel moeite voor zoiets kleins".
En aangezien nu alle kabels helemaal weggewerkt liggen kan ik niet zomaar weer alles opnieuw splitten en de splitter verplaatsen en alles. Het liefste houdt ik de situatie die ik NU heb bij de goede telefoon hetzelfde.

[EDIT IRT fish ]

In dat geval ga ik overmorgen even naar de lokale PC boer om daar een Annex A ADSL splitter te halen en te kijken wat er dan gebeurt. Mocht het niet werken heb ik altijd nog een back-up splitter.

Alvast bedankt voor jullie reacties. Als jullie nog opmerkingen/andere tips hebben zou ik ze graag horen nog, misschien dat daar ook nog een oplossing in te vinden is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 23:55 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meterkast is echt nooit veel werk
maar als het is zoals je zegt koop dan gewoon een 2e splitter.

[ Voor 197% gewijzigd door Fish op 10-03-2007 23:56 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing, aangezien mijn ouders mij ook niet graag zien sleutelen aan de bedrading en de meterkast ( heb geen idee waarom, maar het is zo ^_^ ).

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-11 20:53
Doe ons een lol en koop een Annex B splitter, Annex A is namelijk POTS, niet ISDN. Sowieso gaat een nieuwe splitter niet helpen want een kapotte splitter veroorzaakt geen ruis op een ISDN-lijn. (ISDN = digitaal, Line OK gaat niet eens branden bij een kapotte splitter.)

Verwijderd

Het is ook wel redelijk onwaarschijnlijk dat de modem na de ISDN box zit, dat moet ervoor want de ISDN box werkt zelf ook al als splitter. Als je het modem erna zet dan krijgt die helemaal geen signaal.

Het is altijd het rauwe koper uit de grond, die moet in de ADSL splitter, de ene kant de modem in en de andere kant de NT1 box in. (Hier ben ik op de moeilijke manier achter gekomen doordat ik ook onderin de meterkast moest zijn voor het aansluiten van de ADSL modem)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het isdn stuk heb ik even gemist (dom overheem gelzen :D) , het is dan wel raar dat er ruis op de lijn is.
dat zou eigenlijk niet meer kunnen, hebben jullie niet stiekem 2 lijnen ofzo ?

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 11-03-2007 10:13 ]

Iperf

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Eén splitter plaatsen vóór de aftakking.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses, maar ik zie zojuist dat ik het ISDN en het POTS signaal door elkaar heb gehaald |:( . We hebben zelf thuis een gewone telefoon, nooit ISDN ofzo gehad. Kan me niet herinneren dat we hier een digitale ISDN lijn hebben, dus dan hebben we hier te maken met een POTS lijn? ( door de verwarring heb ik liever bevestiging voordat er dadelijk weer dingen door elkaar gehaald worden :/ )

Maar de enige oplossing blijkt dus om splitter te plaatsen VOORDAT hij de meterkast in komt ( wat mijn vader dus niet heeft gedaan bij het aansluiten van het ADSL ). Van daaruit 1 kabeltje leggen naar de modem en eentje naar de NT1 box, die alle telefoons in ons huis aanstuurt.

Zelf hebben we ook een Annex A router ( E-tech ADRT03 ). De computerboer heeft hem ons toen aangeraden omdat het een goeie router was enzo, en omdat hij ZEKER werkte op onze lijn ( want daar had hij toen ook z'n twijfels over ). Denk dat ik dus toch een Annex A splitter moet hebben MOCHT ik er eentje kopen ( wat ik misschien toch ga doen, ze zijn namelijk niet al te duur, en MOCHT ik op een andere oplossing komen heb ik nog een splitter bij de hand ).

En om nou vanuit beneden een splitter te installeren is voor ons ook niet de beste optie, aangezien we dan:
1. Een ontzettend lange kabel naar boven nodig hebben
2. Kabels door het hele huis hebben liggen ( want het wegwerken gaat bij ons best moeilijk )
Daarom probeer ik ook die splitter bij ons boven te krijgen, want daar is het wegwerken van de kabels makkelijker. Ook heb ik dan genoeg aan een verlengsnoer die wij hier nog hebben liggen.

Hopelijk is de situatie nu iets duidelijker ( nogmaals sorry voor het verwarren van POTS en ISDN, we hebben zelf gewoon POTS, met maar 1 NT 1 box, die naar 2 telefoons loopt ( onder en boven ). De onderste telefoon wordt gesplit naar een modem en telefoon, boven zit er alleen een telefoon op. Zie anders te start-post voor een schemaatje ).

Maar alvast bedankt voor al jullie hulp. Als het zo is dat er toch VOOR de meterkast gesplitst moet worden, dan kijk ik er een andere keer naar, anders dan hoop ik op het beste als ik maandag langs de winkels ga om een splittertje te halen. Achteruit ga ik er toch niet op.

M.v.g.
Ome Doedelzak

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een tweede filter zal goed werken

technish blijft het natuurlijk het netste om alles "in je meterkast" te doen

Iperf

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Je spreekt jezelf een beetje tegen, een NT1 heb je namelijk alleen als je wel ISDN hebt, je hebt dus of geen NT1 box of je heb geen POTS lijn :)

Verwijderd

Topicstarter
Ow, dus je NT1 box is de box waar het signaal voor ISDN binnenkomt?

Ik zal ons pap eens vragen hoe het nou precies zit met onze situatie, want volgens mij heeft hij het mij flink verkeerd uitgelegd als ik alles zo hoor. Ik update deze post wel als de situatie bekend is bij mij.

[EDIT]

Nou, de situatie is nu dus compleet bekend. M'n vader heeft me even rondgeleid en ik weet nu precies hoe het zit. De situatie is dus als volgt:

We staan aan de straat, waar de kabel loopt. De kabel komt ons huis binnen ( NIET in de meterkast ). We lopen door naar de plek waar onze telefoon staat. Daarachter blijkt IN de muur de kabel te lopen voor de telefonie. Op een punt in de muur wordt de kabel gesplitst. Denk dat dit door een kastje is, maar dat wist mijn vader na zoveel jaar ook niet meer. Maargoed, daar wordt de lijn dus gesplitst. Een van de lijnen gaat naar boven, en eentje gaat naar de telefoon toe die beneden staat. Daar is dan ook een aansluitpunt gemaakt voor de telefoon. Op dat punt hebben wij de ADSL splitter aangesloten. Daarvan gaat er nu dus 1 kabel naar de telefoon en 1 kabel naar de ADSL router. Die lijn naar boven heeft boven ook een aansluitpunt. Daarop is rechtstreeks de telefoon aangesloten.

Dus weer een schemaatje

Straat......Huis
............................_________Telefoonlijn naar boven. Daarop is telefoon aangesloten ( MET RUIS )
-------------|------------<_________Telefoonlijn naar beneden. Daarop is een splitter aangebracht.

De splitter splitst het dan weer naar een telefoon en een ADSL verbinding, maar dat is ondertussen wel duidelijk :P .

Er is bij ons dus helemaal geen sprake van ISDN, NT1 boxen of wat dan ook. Het is gewoon een kabel die bij ons huis binnen komt lopen, ergens in de muur wordt gesplitst, en daar een contactpunt voor boven en beneden creëert.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 13:56 . Reden: Situatie uitleggen ]

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Tweede splitter werkt (en kost ook niet echt veel)!

Wij hadden hier thuis net hetzelfde aan de hand (alleen... er was gewoon helemaal geen signaal..) Splittertje voor de telefoon die boven stond, en alles werkte perfect.

Dus: Naar de winkel en steek het ertussen :D je hebt correct gedacht !

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Lijkt mij dat 'NT 1 box' moet zijn 'isra punt', dus kastje waar het Kpn koper binnen komt ;)
Dat de lijn naar boven (met adsl erop) ruist kan heel goed kloppen en dat het adsl signaal er niet beter op wordt als je boven de telefoon gebruikt is ook heel logisch :P
Een filter (adsl splitter) voor boven is de beste oplossing als je de bedrading beneden niet wilt wijzigen en je hebt dan 1 standaard telefoonsnoertje met 2 stekkertjes extra nodig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. We hebben hier een setje liggen dat daarvoor kan zorgen, dus dat zou dan ook geen problemen meer op moeten leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Dan is het kopen van een ADSL splitter dus voldoende om de ruis boven weg te krijgen bij onze telefoon.

Nou vraag ik me wel iets af ( waarschijnlijk krijg ik hier geen problemen mee, maar vraag het toch maar even voor het geval dat ). Als ik dan zo'n splitter koop, sluit ik boven niet aan op de ADSL uitgang. Hierdoor krijg ik toch niet ALSNOG problemen? Het lijkt me sterk dat ik dan verplicht ben om een ADSL-apparaat aan te sluiten op die uitgang VOORDAT het signaal goed wordt gefilterd. ( denk zelf ook dat het niet verplicht is, maar nu we toch bezig zijn ben ik liever hiervan ook gelijk op de hoogte ). Anders moet ik namelijk zo'n ADSL-Filter kopen, dus voordat ik me daarin vergis wil ik dit ook graag even weten :P

Maar heel erg bedankt voor al jullie hulp _/-\o_ , ik zal morgen een splitter kopen en hier posten hoe het dan werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 14:21 ]

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

Neu, gwn die splitter is voldoende. Beneden hebben wij de splitter waar een adsl modem en een telefoon op zitten. boven gewoon een splitter waar een telefoon op zit (de adsl uitgang wordt niet benut)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11 00:58

Jimbolino

troep.com

Maar toch is het beter (voor de kwaliteit van het adsl signaal) om 1 splitter voor alle telefoons te doen
Nu kun je dus de afstand van meterkast -> telefoon boven, optellen bij de totale lengte van de kabel.

Als je ooit problemen krijgt kun je ook niet van een helpdesker verwachten dat ie je helpt met deze opstelling.

Maar, traint je adsl modem wel in op de goede snelheid? -> dan gewoon zo laten! :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad ook een ding dat ik in de gaten moet houden. Voor het geval mijn ADSL snelheid erop achteruit gaat wordt het een optie die ik tijdelijk instel ( dus mocht ik dan alle snelheid nodig hebben, dan haal ik die telefoon eruit en zet hem terug in de oude instelling. Maar ik verwacht niet dat de ADSL erop achteruit gaat / er helemaal mee stopt, aangezien de situatie beneden onveranderd blijft. Boven wordt dan alleen het ADSL signaal uit de telefoons gefilterd, dus het ZOU geen problemen op moeten leveren.

Maar toch bedankt dat je het even meld, zal het zeker in de gaten houden :).

Verwijderd

Google is your friend. Kijk gewoon eens hierzo:

http://www.willempen.org/adsl/

Deze mijnheer heeft zijn best gedaan om duidelijk uiteen te zetten, met bruikbare schema's, wat je wel en wat je niet moet doen met je ADSL aansluiting. Kijk even naar de schema's bij "twee telefoons", en neem dan alsjeblieft het laatste voorbeeld, wat het minste signaalverlies oplevert.

Ik lees hier ook verhalen van ouders die zeggen "mijn ouders zien mij ook niet graag sleutelen aan de bedrading en de meterkast", maar dan moet je je ouders heel even uitleggen dat techniek geen boodschap heeft aan de oneindige domheid van de gebruiker. Met andere woorden: je kan wel niet willen dat ergens aan gesleuteld wordt, maar als je wilt dat iets goed werkt, dan zal je het zo moeten doen als dat de techniek vereist dat het aangesloten wordt. Doe je dat niet, prima, dan werkt het kut. Niet zeuren.

Verwijderd

Topicstarter
Een heel duidelijk overzicht inderdaad, ben verbaasd dat ik het niet ben tegengekomen tijdens mijn zoektocht :? . Moet toch eens op m'n zoektermen gaan letten.

Maar het idee dat ik nu heb ZOU volgens die site moeten werken, dus ik ga het gewoon proberen. Werkt het niet of werkt het internet daardoor slechter, dan moet er toch een andere oplossing gezocht worden, maar ik denk niet dat mijn internet erop achteruit gaat of de telefoons problemen krijgen. Anders heb ik weer iets om uit te gaan zoeken, en je wordt er alleen maar wijzer op :)

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten meer dan genoeg uurtjes tussen, dus tijd voor een update

Ik heb vandaag alle onderdeeltjes binnen gekregen om het netwerk aan te kunnen sluiten. In het begin zelf een beetje modden omdat een paar stekkertjes niet op elkaar pasten ( een bevestigings-stuk van de adsl splitter zat in de weg ). Nu heb ik alles aangesloten lopen en het werkt perfect. Het internet is er niet op achteruit gegaan, en de telefoonlijnen lopen allemaal zonder ruis. Het signaalverlies moet ik nog een keertje meten als het storend is, maar op dit moment heb ik nog nergens last van gehad, dus voor iemand met hetzelfde probleem zeker een goede oplossing.

Dat wou ik even laten weten, nogmaals bedankt aan iedereen voor alle hulp.

M.v.g.
Ome Doedelzak
Pagina: 1