Toon posts:

Pc blijft slechts 1 seconde aan

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug een nieuwe pc gebouwd, maar heb vanaf het begin problemen.

Toen ik de pc volledig in elkaar had gezet, ging deze niet aan. De fans bleven uit en er zat totaal geen leven in de computer. Ik vermoedde toen dat het moederbord defect was dus heb deze teruggestuurd.
Moederbord getest door winkel maar werkt perfect.

Dus moederbord terug gekregen en pc weer in elkaar gezet (om nog eens te testen).
De PC gaat nu wel aan, maar na 1 seconde meteen weer uit. Daarna blijft hij 2 seconden (ongeveer) uit en gaat weer 1 seconde aan. Dit blijft steeds zo doorgaan.

Ik heb de harddisk, floppy drive, dvd-speler, en dvd-brander al losgekoppeld.
Ik heb dus alleen een moederbord met processor met videokaart en geheugen, meer niet.

Het ligt niet aan de power button wat die heb ik allemaal getest (ook de reset button aangesloten, werkte niet.)

Ik heb al in oude topics gekeken met precies dezelfde problemen, maar heeft niet een antwoord gegevens op mijn vraag.

Vermoedelijk is het geheugen kapot, maar dit weet ik niet zeker.

Hier nog even de specs van de pc:
CPU: Core2duo E6400
MOBO: GA-965P DS3
Geheugen: Twinmos 2 x 1 GB modelnummer 8d23kk-tt
Videokaart: MSI Ati x1950 pro 256mb g
Voeding: uit antec sonata II (getest met draadje tussen groen en zwart op de power connecter, werkte goed)

Ik heb trouwens zowel de 4-polige voeding-stekker (12v) aangesloten als de 24-polige ATX-connector.

Wie weet een oplossing voor mijn probleem?

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
Probeer dan eens het geheugen eruit te halen en te booten zonder geheugen.
Als de pc dan aanblijft weet je het.
Eventueel beginnen met alleen cpu in mobo, als dat werkt geheugen erbij, dan grafische kaart.
Zo kan je de laatste 3 mogelijkheden uitsluiten.

• Chesta
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-05 17:35
Kijk of het moederbord misschien tegen een spacer aan zit, ik heb wel vaker gehad dat een spacer precies tegen de pinnetjes van power on zaten.

End of Transmission

Verwijderd

Topicstarter
Zonder geheugen hetzelfde, het moederbord zit niet tegen een spacer aan.

Ook zonder geheugen + grafische kaart hetzelfde.

Nog meer suggesties?

Het kan zijn dat de pc niet boot met defect geheugen of geen geheugen, en dat ie daarom uit blijft gaan.
Ik vind het wel heel vreemd dat ie eerst helemaal niet werkte, en nu ineens half.

K'heb trouwens alle twee tegelijk geprobeerd maar ook elk reepje geheugen appart.
Ook verschillende slots geprobeerd.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 21:00 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Piept het moederbord als er geen geheugen in zit (sluit eventueel een speaker aan, een systeemspeaker dus :+)? Hoe weet je dat het moederbord daarwerkelijk aan gaat?

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
- Heel belangrijk, kijk goed of het mainboard geen contact maakt tegen de kast (b.v. een inbus die een printbaan raakt).

- Controleer dat je CPU cooler goed contact maakt met de CPU, anders kan deze zichzelf uitschakelen.

- Haal de reset switch eens los van het mainboard,

En tenslotte haal alle kabels los die niet aangesloten hoeven te zijn (SATA, IDE etc.).

Verwijderd

Heb je al een andere voeding gestest? Ik had namelijk hetzelfde probleem met mijn huidige pc.

Pc doe ik aan, zie even bios verschijnen en dan uit. Lach bij mij aan de voeding.

Verwijderd

Een PC werkt niet zonder geheugen, en het is onmogelijk om een bios op je beeld te toveren zonder geheugen in de machine

dus als jij geen geheugen er in hebt zitten, hoort je pc heel hard te gaan piepen door de systeemspeaker

oftewel doe ff je speaker aansluiten ;) ow.. en je moet natuurlijk ook wel de handleiding volgen he'/.. dus beginnen met het plaatsen van geheugen in bank 1 :')

Verwijderd

Gebruik je een standaard koeler van je processor die lelijke E6**** koeler? Haal het Mobo er eens uit en kijk aan de achterkant van het bord of alle klemmen juist door de gaatjes zitten als er 1 niet perfect zit is de druk op je processor niet goed met als gevolg uitschakeling van de pc. |:(

Verwijderd

Precies zelfde probleem gehad, toen teruggegaan naar alternate, zij moederbord testen daar deed hij het. Ik bij mij aansluiten en hij deed het ook :/ Weet niet 100% wat het was maar het kan het volgende zijn geweest:
Aan de achterkant bij de ethernet poorten kan van het plaatje die je aan je systeemkast zet die op maat staat met de connectorpoorten van je moederbord een pinnetje in je ethernetpoort zitten. Dat is het enige wat ik kan verzinnen dat het bij mij kan zijn geweest. Als dat plaatje dus in je ethernetpoort zit heb je direct kortsluiting en gaat je moederbord na het aanzetten weer uit. Verder denk ik dat je moet zoeken naar kortsluiting. De beste test is de moederbord op een doek te zetten (buiten de behuizing dus) met het geheugen en videokaart erin, beeldscherm aan te sluiten en dan aan te zetten met een schroevendraaier (de + en de - even aanraken op het moederbord bij de power connector, dan zal de moederbord aangaan.) heb je dan beeld dan doet hij het goed, en heb je kortsluiting via je systeemkast op 1 of ander manier. Geen beeld = moederbord of geheugen kapot. Mocht je geen systeem piepen horen via de systeem speaker, sluit dan een hoofdtelefoon aan op de line out van de onboard sound. Bij mijn asus bord heb je alleen via de onboard sound de systeem piepen. Deze zei overgens tegen mij : videocard error. :/

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord ligt nu buiten de kast, nog steeds hetzelfde probleem.
Ook heb ik de CPU cooler gechecked en die zit goed vast.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 21:21:
Een PC werkt niet zonder geheugen, en het is onmogelijk om een bios op je beeld te toveren zonder geheugen in de machine

dus als jij geen geheugen er in hebt zitten, hoort je pc heel hard te gaan piepen door de systeemspeaker

oftewel doe ff je speaker aansluiten ;) ow.. en je moet natuurlijk ook wel de handleiding volgen he'/.. dus beginnen met het plaatsen van geheugen in bank 1 :')
Ik hoor geen piepjes, ook al is de speaker aangesloten. Ook zit het geheugen in bank 1.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 04:02:
De beste test is de moederbord op een doek te zetten (buiten de behuizing dus) met het geheugen en videokaart erin, beeldscherm aan te sluiten en dan aan te zetten met een schroevendraaier (de + en de - even aanraken op het moederbord bij de power connector, dan zal de moederbord aangaan.) heb je dan beeld dan doet hij het goed, en heb je kortsluiting via je systeemkast op 1 of ander manier. Geen beeld = moederbord of geheugen kapot.
Ik moet dus een groene draad van de ATX connector verbinden met een zwarte?
En die atx connector zit gewoon aangesloten op het moederbord?

Ik vraag me toch af of je dit gewoon zo mag doen, maar wellicht zit ik fout.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:41

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik weet niet zeker of hij dat bedoelt.
Ik denk dat hij bedoelt dat je met een schroevendraaier de powerknop moet emuleren door de twee pinnetjes op het moederbord waar depowerknop op komt met elkaar te sluiten.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat bedoelt hij niet volgens mij, aangezien hij het over een power connector heeft.
Ik heb de voeding al eerder getest door een groen en een zwart draadje in de atx connector te verbinden, deze ging toen gewoon aan.

• lockheart
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

lockheart

Dutch Open LaserQuest champion

ook probleem gehad met nieuwe pc een 1 sec boot,

bleek dat aarde stekkertje uit de voeding op een fan plaatje had geprikt ipv aarde . (zelfde soort stekkertje)

Verwijderd

Topicstarter
Dat stekkertje zit inderdaad ook aan mijn voeding (zelfde stekker als sys_fan enz., twee draadjes; blauw en zwart), maar volgens mij zit er niet een aansluiting op het moederbord hiervoor.

Weet iemand hier wat meer van af?

• OcGuru
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 23:18

OcGuru

Giulietta Qv

Heb je al geprobeert de bios te resetten ?

Bl44t

Verwijderd

Topicstarter
OcGuru schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:32:
Heb je al geprobeert de bios te resetten ?
Ik heb al eens cmos gecleared ja.

• empirebart
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-07-2024
Ik zou als ik jou was, het eens een keer proberen met een andere voeding.
En kijken wat er dan gebeurd.

Brabo's United in Distributed Computing

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik verdenk ook de voeding. Had pas ook zo'n geval, heel even aan en weer uit. Voeding los opgestart en de lijnen gemeten. Leek allemaal ok (dus er wat netjes 5 en 12 volt en 3,3) maar bij het belasten ging het dus mis. Andere voeding erin en het systeem startte direct op!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog wel een werkende voeding liggen van 350 watt ofzo iets.
Maar die heeft een atx stekker met 20 polen i.p.v. 24 en heeft ook niet zo'n vierkante cpu stekker.
Kan ik die proberen? of kan ik dat beter niet doen.

• stefan001
Je kan ook eens kijken wat op dit moment je biosversie is (zie manual, aangezien je mobo het niet doet). Misschien heb je een bios update nodig voordat je proc wordt herkend.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 00:27

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Proberen kan zeker, kan zijn dat het moederbord die extra lijnen nodig heeft, dan gaat die ook niet aan. Moet je even een verloopstekkertje 20->24 polig halen. (als je mb die 4-polige erop heeft zitten zal hij bijna zeker die in ieder geval nodig hebben, en dus niet aangaan met een oudere voeding)

[ Voor 30% gewijzigd door hufkes op 11-03-2007 14:56 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 14:55:
Je kan ook eens kijken wat op dit moment je biosversie is (zie manual, aangezien je mobo het niet doet). Misschien heb je een bios update nodig voordat je proc wordt herkend.
Hmm, ik kan het zo snel niet vinden in de manual, maar kun je een bios updaten zonder dat de pc aangaat? Ik neem aan van niet....

Verwijderd

Topicstarter
Maar weet iemand nog wat over dat kabeltjes aan mijn voeding (zelfde stekker als sys_fan enz., twee draadjes; blauw en zwart).
Heeft het soms iets te maken met de aarde van de voeding ofzo?
Dat is nu namelijk niet aangesloten...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 17:42 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 18:34

Mojo

The Power Within

Je zou kunnen proberen hem te leggen aan geaard stopcontact, zou best een reden kunnen zijn, aarding zit er niet voor niks. Het probleem zou aan je voeding kunnen liggen, dat hij de plotselinge load niet kan trekken ofzo, misschien is er iets mis mee. De voeding opzich is prima instaat om dat systeem te trekken.

Over het algemeen werkt een 20-pins voeding wel, alleen zal je de P4 stekker wel moeten aansluiten en soms ook nog een molex.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• stefan001
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:15:
[...]

Hmm, ik kan het zo snel niet vinden in de manual, maar kun je een bios updaten zonder dat de pc aangaat? Ik neem aan van niet....
Misschien niet, maar dan weet je iig wel waar het aan zou kunnen liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Een geaard stopcontact maakt geen verschil.
Ik denk maar dat ik gewoon het geheugen, de cpu en de voeding terugstuur naar de zaak waar ze vandaan komen zodat die deze kunnen testen. Als het moederbord zeker weten goed werkt dan kan het toch alleen maar hieraan liggen?

Verwijderd

Topicstarter
K'heb het moederbord+geheugen+processor+voeding+videokaart teruggestuurd en nu blijkt het moederbord kapot te zijn, het moet niet gekker...

Bedankt voor alle hulp!

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
Met andere woorden.... het is mogelijk dat die zaak het moederbord niet getest heeft...

Gebeurd wel vaker heb ik het idee. Zuur is dat, vooral als je verzendkosten e.d. oplopen.

Nouja iig fijn dat het nu opgelost zal worden.

specs

Pagina: 1