Deze week in het weekblad Elsevier:
De mens achter: Tweakers.net
10 maart 2007
Femme Taken (27)
Oprichter van Tweakers.net, met meer dan een miljoen unieke bezoekers per maand veruit de belangrijkste website voor computernerds in Nederland
ELSEVIER Tweakers.net duikt regelmatig op in lijstjes met de best bezochte websites van Nederland. Bijzonder voor een site die zich richt op computerfreaks.
Taken: 'Onze bezoekers zijn gevorderde computergebruikers, zoals softwareprogrammeurs, of mensen die hun eigen computers bouwen. Een aantal van deze gebruikers is erg trouw, zelfs fanatiek. Het gemiddelde aantal bekeken pagina's per dag per bezoeker is twintig. Dat is erg veel.'
ELSEVIER Waar zijn die lezers naar op zoek?
Taken: 'De som der delen maakt de site succesvol. We bieden veel nieuws speciaal voor pc-fanaten. Dat loopt goed. Daarnaast hebben we het grootste discussieforum op ict-gebied in Nederland. Daar bespreken gebruikers onder meer nieuwe producten en diensten. Het is zelfs een van de meest bezochte forums van Nederland. Lezers komen vaak terug om te kijken of er nieuwe reacties zijn. Sommigen spenderen op een dag wel vier uur op onze website.'
ELSEVIER Jullie vergelijken ook prijzen?
Taken: 'Jazeker. We vergelijken meer producten en winkels dan andere sites. Een leuke bijkomstigheid is dat deze prijsgegevens ook de leek aanspreken. Ik hoor vaak dat beginners bij ons naar dit type informatie zoeken. Terwijl de informatie eigenlijk niet voor hen is bedoeld. We zouden de vergelijkingen en recensies wellicht wat gebruiksvriendelijker kunnen presenteren.'
ELSEVIER Als u één product als tip moet geven, wat zou het zijn?
Taken: 'Dat is lastig. Er zijn op dit moment weinig wereldschokkende of vernieuwende dingen. De trend is om steeds meer bestaande functies in één apparaat te proppen, zoals bij de Apple iPhone, die tegelijkertijd telefoon, mp3-speler en meer is.'
ELSEVIER En het product waar u zich het meest aan ergert?
Taken: 'Windows. Ik gebruik het al vijftien jaar en kom nog steeds fouten tegen waarvan ik denk: hoe is het mogelijk?'