Processor op halve kracht

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tigos
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
Hey
Altijd al heeft mijn pc goed gewerkt op de 2 kernen van de processor maar sinds dit probleem niet meer.
Na een probleem te hebben met overclocken en een nieuwe installatie van windows xp prof sp2 werkt mijn processor maar op halve kracht. Ik had dus een probleem met het overclocken waardoor ik de default settings van het moederbord moest selecteren. Toen windows xp niet meer wou starten(altijd een flikkerend, liggend streepje) dus heb ik maar een nieuwe installatie gedaan zonder opnieuw mijn c te fragementeren. In het opstart scherm van het moederbord(POST message) zie ik eerst 1cpu en dan 2cpu's staan maar in windows staat er maar 1 processor in de grafiek van taakbeheer. Ook bij apparaatbeheer staat er maar 1 processor. Hierbij heb ik ook verschillend keren proberen updaten van ACPI maar zonder resultaat. Ook heb ik de windows installatie cd er in gedaan en dan op F5 drukken in plaats van F6(raad van een ander topic). Hierin multi processor selecteren en dan gaat het verder en dan krijg ik weer een flikkerend, liggend streepje. Alle drivers zijn geinstalleerd en bij everest zie ik de temp diagnose van de 1ste en 2de kern. Ik heb natuurlijk in de handleiding gekeken van het moederbord maar daar ben ik niet veel meer te weten gekomen.
De biosversie in nog altijd het zelfde namelijk 1.5 dus daaraan ligt het niet.

Ik ben ten einde raad dus als jullie nog suggesties hebben hoor ik het graag.

Mijn pc:
Moederbord p965 neo f
Intel core 2 duo E6600
Windows xp prof sp 2, geupdated van vandaag.

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
everest kan de temperaturen uit de kernen uitlezen
geeft everest aan dat de uitgeschakelde kern koeler is?

Het kan zijn dat in je bios 1 kern staat uitgeschakeld

Verwijderd

probleem ook gehad, geen multiprocessor selecteren. Backup maken en normale herinstallatie doen oftwel lege C maken...

niets kapot aan je processor zo te horen... probleem is alleen softwarematig

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Je kan in hardware eigenschappen de Unicore driver verwijderen dan zou hij bij het opstarten twee cores moeten vinden. Windows XP pro ondersteunt namelijk twee cores standaard :)

There is no place like ::1

• Willson
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-03 16:33
Windows Home ondersteund ook 2 cores.

Het is alleen zo dat Windows XP Pro fysiek 2 cpu's ondersteunt

• tigos
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-11-2023
geitema schreef op zondag 11 maart 2007 @ 01:17:
everest kan de temperaturen uit de kernen uitlezen
geeft everest aan dat de uitgeschakelde kern koeler is?

Het kan zijn dat in je bios 1 kern staat uitgeschakeld
Ik heb zelf een hypothese bedacht en volgens mij klopt dit wel.

Ik denk dat de bios 1 heeft uitgeschakeld want na het probleem met het overclocken wou windows niet meer starten. Vanaf dit moment is hij overgeschakeld naar 1 processor en een install op een computer die 2 kernen gebruikt, kan namelijk niet op 1 kern draaien. Dan nieuwe install gedaan van windows xp pro. Op raad van een ander installatie cd erin gedaan en dan op F5 en multicore selecteren. Hierna wou hij ook niet meer verder omdat er geen 2 kernen beschikbaar zijn en daarom gaf hij weer een flikkerend, liggend streepje.

Dit probleem lijkt mij bij de bios te liggen. Waarschijnlijk toen ik de default settings koos, veranderde de instellingen om op een dual core te draaien.

Dus weten jullie niet welke instellingen er moeten veranderd worden vooraleer hij op een dualcore kan draaien?
Pagina: 1