Dode pixel op nieuwe LCD scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:28
Hallo

Ik heb vandaag op een computer beurs in Rotterdam een Belinea 2025 s1 LCD scherm gekocht.

Nu heb ik daar een dode pixel ontdekt aan de linker zijkant zo 1 cm vanaf de zijkant.
De dode pixel blijft alleen maar groen alleen ziet je hem niet als de scherm helemaal zwart is.
Je gaat er toch op letten en helemaal als weet waar die zit.
Me vader zegt zo maak je niet zo druk om zo klein puntje.

Maar mag ik hem nu terug brengen naar de winkel en mij geld terug vragen??
Ik vraag dit omdat sommige fabrikanten dit pas mag bij 3 pixels.

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:51
Als je pixelgarantie erbij hebt gekocht, mag je hem terugbrengen. Anders moet je er idd 3 hebben.

Maar je ziet hem niet als het scherm zwart is? Is het dan geen dode subpixel?

Verwijderd

Tja, dat zul je toch echt op moeten zoeken op de site van de fabrikant, aangezien dit per fabrikant verschilt. Overigens geef ik je geen tot weinig kans als het één subpixel betreft...

• pin_point
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:20
je moet even kijken hoeveel dode pixels belinea verwach (gok iets van 4 of 5), ik geloof dat je pech hebt om aanspraak te maken op je pixelgarantie je kan een beroep op hun goedheid doen om het scherm om te ruilen

edit: ben niet de enige die snel replied :+

[ Voor 10% gewijzigd door pin_point op 10-03-2007 18:54 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
adyta schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:52:
Als je pixelgarantie erbij hebt gekocht, mag je hem terugbrengen. Anders moet je er idd 3 hebben.

Maar je ziet hem niet als het scherm zwart is? Is het dan geen dode subpixel?
onzin, je kan zonder opgave van reden binnen 8 dagen elk product terugbrengen naar de winkel (11 dagen bij kopen op afstand)
Dit staan gewoon in de nederlandse wet, en geld voor alle producten (uitzonderingen zoals bruggen, melk etc. daargelaten)

Omruilen kan officieel ook, je hebt namelijk een defect product verkocht. Tenzij je ergens een stuk tekst zien staan waarin staat dat jouw product niet defect is wanneer er 2 dode pixels op zitten is je product gewoon defect.

en een defect product mag je ruilen.. pixelgarantie of niet.

trouwens heb je ook helemaal niks met de fabriek te maken, je hebt je product bij een winkel gekocht (op beurs welliswaar, maar waarschijnlijk bij een winkel op die beurs). Die winkel is verantwoordelijk voor de verkoop die ze gedaan hebben, en jij zal dus met die winkel moeten praten. Wat zij dan doen met de fabriek heb jij helemaal niks mee te maken

[ Voor 25% gewijzigd door BasieP op 10-03-2007 18:56 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10
Evertt schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:49:
Hallo
Maar mag ik hem nu terug brengen naar de winkel en mij geld terug vragen??
of je je geld terug kunt vragen ligt aan de verkoper. Over de vraag of je reparatie of vervanging kunt verlangen van een paneel met een dode pixel verschillen de juristen van mening. Ik ben van mening dat je die vraag moet beoordelen aan de hand van de verwachtingen die de koper concreet had. Een nitwit die nog nooit van een dode pixel had gehoord, heeft eerder recht op een garantiereparatie of -vervanging dan iemand die vooraf al wist van het bestaan van dode pixels. Hierbij speelt ook de vraag of de verkoper iets zegt over dode pixels een belangrijke rol.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• StevenK
BasieP schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:54:
[...]

onzin, je kan zonder opgave van reden binnen 8 dagen elk product terugbrengen naar de winkel (11 dagen bij kopen op afstand)
Bullshit. *alleen* bij koop op afstand, colportage en de koop van een woning bestaat er een herroepingsrecht.
Omruilen kan officieel ook, je hebt namelijk een defect product verkocht. Tenzij je ergens een stuk tekst zien staan waarin staat dat jouw product niet defect is wanneer er 2 dode pixels op zitten is je product gewoon defect.
Als TS vooraf al wist dat dode pixels inherent zijn aan TFT panelen, kan TS niet zondermeer met succes argumenteren dat hij dacht een pixelperfect paneel te kopen.

De wettelijke garantie gaat namelijk uit van wat de koper mocht verwachten, niet van 'defect' of 'niet defect'. Het is een subtiel onderscheid, maar juist bij dit soort dingen heel belangrijk.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• ikweetniks
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04-2022
Hij heeft het op een computerbeurs gekocht dacht je echt dat die gasten dat om gaan ruilen.?
Is tie nieuw of tweedehands?

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
Nee natuurlijk gaan ze `m niet omruilen. Dan zitten zij ermee. Dode pixels zijn inherent aan TFT schermen. Het is dus niet redelijk om een perfect scherm te verwachten tenzij je pixel-garantie hebt gekocht. Wellicht heeft de verkoper niet gewaarschuwd dat er een dode pixel in kan zitten. Normaal had je hier misschien (kleine kans) nog iets mee gekunt. Echter is het product gekocht op een computerbeurs. Op een computerbeurs mag je enige deskundigheid verwachten van de kopers. Zeker aangezien je geen extreme nurd hoeft te zijn om dit te weten.

De wet koop op afstand is hier niet van toepassing en het product is NIET defect. Er is dus niets dat de verkoper dwingt om het product terug te nemen. 30 dagen niet goed geld terug, zonder problemen omruilen en al dat soort dingen is slechts een service van de winkel. Het is NIET verplicht tenzij je het over koop op afstand, colportage etc hebt. Geeft de winkel die service niet, dan is het pech. Koop contract is gesloten. Product is betaald en geleverd.

Daarnaast betwijfel ik dat Belinia al met 1 dode (sub)pixel het product vervangt.

[ Voor 18% gewijzigd door Nijn op 10-03-2007 22:37 ]

• StevenK
De wettelijke garantie gaat over conformiteit, niet over 'defect'.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
Dat wordt in mijn stukje tekst dan ook als zodanig uitgelegd. Echter is mijn stukje tekst geschreven om duidelijk te zijn, niet om 100% juridisch correct te zijn.
Pagina: 1