Toon posts:

Mysterie: extreem slome 1800MHz PC

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een jaar of 3/4 geleden kon ik hem bemachtigen; de Medion MD3000. Met de overweldigende specificaties:
* Pentium IV 1,8GHz
* 512MB 133Mhz RAM
* GF Ti200 64MB
* Intel i845 Chipset

Probleembeschrijving
Afijn lichtelijk ironisch natuurlijk :+ Het is nu niet echt meer een topsysteem en destijds viel er ook nog wel wat te twijfelen over deze Aldi PC: iets slomere chipset, B-merk mobo, standaard slechts 256 MB ram op 133mhz. Kortom; destijds werd er door Aldi gesmeten met veel megaherzen, maar onder de motorkap scheelde er vaak nogal wat aan de systeempjes.
Dit even terzijde.

Het probleem is het volgende: ondanks de wat mindere hardware hier en daar, is de PC al tijden buitenproportioneel traag. Het is nou eenmaal wel een 1,8 GHz en dat is toch redelijk snel.
Als ik een virusscan oid op de achtergrond doe wordt de PC schandalig sloom en reageert hij nergens meer op. Het opstarten duurt vrij lang, maar vooral is het lang wachten tot IE opstart. Alles is er dan al (startbalk, bureaublad, etc.), maar voordat het venster van IE verschijn duurt het lang.

Het gekke is, dat het heel wisselend is. Als ik nu bijvoorbeeld de verkenner opstart, staat hij er binnen een seconde. Doe ik dit als er op de achtergrond een muziekje op staat begint er al een vertraging in te komen van 2 a 3 seconden. Simpele dingen als schijfopruiming duren een eeuwigheid.
Het opstarten van een 'zwaarder' programma, zoals CorelDraw duurt erg lang.

Omdat de traagheid nogal irritant werd, heb ik het ram geheugen naar 512mb opgeschroefd. Dit hielp echter niets. De PC was nog even traag.
Ik heb niet zo heel veel verstand van hardwarematige problemen, maar mijn gevoel zegt, dat het wel eens iets met de HD zou kunnen zijn. Vooral bij intensief HD gebruik treedt het namelijk op (virus scannen e.d.)
De Reliabitity and Performance monitor in Vista (dat nóg slomer draait dan XP) geeft aan:

"The average disk queue lenght is 2. The disk may be at its maximum transfer capacity due to throughput and disk seeks"

HD Tune geeft de volgende resultaten. De dropdowns treden op als ik ondertussen deze post aan het typen ben en wat door menuu'tjes aan het bladeren ben. Als ik dit niet doe krabbelt de snelheid weer omhoog.

Afbeeldingslocatie: http://img250.imageshack.us/img250/334/untitledkb0.jpg

Samengevat
* Redelijk systeem
* Extreem sloom bij (naar mijn gevoel) HD intensieve processen/ meer dan 1 taak tegelijk
* Gek resultaat van HD Tune (zie boven)

Wat kan dit zijn? Ik zit dus zelf te denken aan een kapotte HD. Maar misschien zou het ook aan een kapot Mobo kunnen liggen?
Misschien een bijzonder detail: 2 jaar geleden is de koeler spontaan van de processor afgeknapt (medion?) en is de PC na een crash (vastlopend/strepend beeld) vanzelf uitgegaan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:10
Als je al zegt dat de CPU koeler is afgeknapt, is je processor dan nog wel goed gekoeld? Als jouw processor het te warm krijgt gaat hij langzamer draaien en wordt je PC dus ook trager.

De temperatuur kun je controleren met SpeedFan

Verwijderd

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:24:
Als je al zegt dat de CPU koeler is afgeknapt, is je processor dan nog wel goed gekoeld? Als jouw processor het te warm krijgt gaat hij langzamer draaien en wordt je PC dus ook trager.

De temperatuur kun je controleren met SpeedFan
Temp1: 61 C
Temp2: -105 C
Temp3: 86 C
Fan: 5000 RPM

Overigens is de koeler na het afknappen gerepareerd met koelpasta en alles d'r op.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 18:40 ]

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:24
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:39:
[...]

Temp1: 61 C
Temp2: -105 C
Temp3: 86 C
Fan: 5000 RPM

Overigens is de koeler na het afknappen gerepareerd met koelpasta en alles d'r op.
Een cpufan repareren met koelpasta? 8)7

Anyway, ik hoop dat die 61C en 86C uitleesfouten zijn, want dat is simpelweg veel te hoog. Kijk eens of er geen stof in je cpufan zit?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Lijkt alsof de HDD niet in UltraDMA mode draait, of dat de HDD erg brak is.
Wat gebeurt er als je chipsetdrivers installeert of een andere HDD plaatst?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

McKaamos schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:56:
Lijkt alsof de HDD niet in UltraDMA mode draait, of dat de HDD erg brak is.
Wat gebeurt er als je chipsetdrivers installeert of een andere HDD plaatst?
IDD, TS moet even nakijken of de HD wel in UDMA mode 5 of 6 draait

Verwijderd

Heb je al geprobeerd het systeem op te schonen/formatteren?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 11:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

[zeik mode]
Het probleem is het volgende: ondanks de wat mindere hardware hier en daar, is de PC al tijden buitenproportioneel traag. Het is nou eenmaal wel een 1,8 mhz en dat is toch redelijk snel.
[/zeik mode]

Heb je al gechecked of je 'cpu cache' gebruikt wordt? L2 cache optie in bios ofzo, kan zijn dat iemand daar aangezeten heeft natuurlijk ;)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Je weet hopelijk toch dat je als aangeraden hoeveelheid koelpasta ongeveer een halve pindanoot moet nemen of soms zelfs minder? Teveel koelpasta = warmer systeem.

• ThinkPad
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:00:
Je weet hopelijk toch dat je als aangeraden hoeveelheid koelpasta ongeveer een halve pindanoot moet nemen of soms zelfs minder? Teveel koelpasta = warmer systeem.
Rijstkorreltje is genoeg.

Maar heb je al een schone XP installatie erop gehad?
Gechecked of je schijf idd niet op PIO modus draait ?
DMA: is DMA ingeschakeld? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zijn de goede chipset drivers geïnstalleerd? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233, of doe de volgende reghack. Het komt ook voor dat de disk door Windows op PIO is gezet. Dit gebeurt als Windows teveel fouten waarneemt van een disk. Om dit te controleren kun je een kijkje nemen in de logboeken van Windows. Voor meer informatie kan je hier kijken.
Noot: als je Intel Application Accelerator hebt geïnstalleerd, dan zijn de DMA instellingen in de apparaatbeheer grayed out. Je zult het boeltje moeten checken cq aanpassen via een meegeleverd tooltje. Kijk onder Start > Programs > Intel Application Accelerator.
En die 61C is dat als je helemaal niks doet (wat te hoog is) of als je veel programma's open hebt e.d ?

Heb je al gechecked op virussen, spyware en andere ongein?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:00:
halve rijstkorrel bedoel je ;)
halve pinda is een halve tube :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• deregtx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-01 01:14
Ik had ook deze medion pc met dezelfde problemen de heletijd liep hij vast voor een seconden 5 of langer.

Ik heb hem een paar keer terug gestuurd met deze klacht maar meer dan windows opnieuw installeren deden ze daar niet..

De hardeschijf is een 5400 rpm die zou goed kunnen werken als data schijf maar niet om windows op te zetten.

Deze computers hadden nooit op de markt moeten komen.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
prutser001 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:00:
[zeik mode]
Het probleem is het volgende: ondanks de wat mindere hardware hier en daar, is de PC al tijden buitenproportioneel traag. Het is nou eenmaal wel een 1,8 mhz en dat is toch redelijk snel.
[/zeik mode]
Ik vind 1.8 MHz niet echt veel hoor >:) 1.8 GHz ook niet echt :P

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 22:30
En wat gebeurt er als je error scan bij HD tune doet?

[ Voor 16% gewijzigd door hello_moto op 10-03-2007 19:19 ]

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb ook vaak (ook nieuwere) medions hier staan van anderen. Of ik er even wil naar kijken.....

Veel warmte problemen, voedingen die net voldoende zijn maar toch wat zwakker worden na 1 1/2 jaar, enz. enz.

Verwijderd

Topicstarter
* In het bios kan ik UDMA alleen op AUTO of DISABLED zetten.
* PIO kan op AUTO of Mode 1/2/3/4
* UDMA Channel 1 en 2 kunnen op DMA33/DMA66 of AUTO

Alle instellingen staan standaard op AUTO, maar voor de zekerheid heb ik in het bios de 'optimized defaults' geladen. Dit geeft geen bijzondere effecten, ook een nieuwe scan met HD Tune geeft dezelfde resultaten (met de sterke dalingen).

* De koelpasta zit er goed op (3/4 rijstkorreltje :) )
* De temperaturen van 60 C en 80 C zijn bij idle
* OK die mhz heb ik aangepast }:O stelletje zeikerds ;)
* Error scan met HD Tune geeft 0% damaged blocks
* Systeem opschonen e.d. kan het niet aan liggen (vele formats/clean installs gedaan)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 19:47 ]

• ThinkPad
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 19:26:
* De temperaturen van 60 C en 80 C zijn bij idle
Dat kan echt nooit goed zijn |:(

60C of 80C idle :S ?
En als je de kast open hebt? Als hij dan wel koeler is dan ligt het er gewoon aan dat het te warm is in je kast. Als hij dan nog steeds erg heet is dan zit je koelblok toch niet helemaal goed.

En meerdere formats e.d gedaan dan ligt het toch echt aan je hardware.

Heb je je HD al gechecked met een tooltje van de fabrikant? En je geheugen gechecked met Memtest86+ ?

Hier staat een PDFje die staat hoe je het beste koelpasta kunt aanbrengen op jouw type processor
[url="Klik!"] http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_singlecore_wcap.pdf[/url]

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2007 21:05 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Zet Pio op Off of auto en zet UDMA op 66.
Zorg ook dat je chipsetdrivers geïnstalleerd hebt.
Controleer de cpu clocksnelheid met Cpu-z.

[ Voor 19% gewijzigd door peke op 10-03-2007 21:09 ]

Verwijderd

UDMA 66, :') dat is mode 3 of 4.. dat gebruikten we in 1994..

op intel.com staan drivers voor die chipset ->

Verwijderd

Topicstarter
Chipset software geinstalleerd: geen nut

Maar het probleem is opgelosd mensen:
Bij het afhalen van de koeler bleek de processor vast te zitten aan de koeler. Met veel geweld heb ik heb er NIET afgekregen. Daarna heb ik een poging gedaan om de koeler+proc ineenkeer op de socket (volgens mij heet dat ding zo?) gedrukt met als resultaat drie kapotte pinnetjes op m'n proc. Eindelijke reden om dit onding met een versnelling van 9,81ms2 te doen laten bewegen, bij voorkeur uit m'n raam.
Gegevens van de HD zijn gebackupt, dus morgen even marktplaatsen naar een tweedehandsje, btw. het was de pc van m'n pa :*)
Maar hij stond erbij toen ik professioneel de proc kapot drukte :) gelukkig vond hij het ook een onding. :P

Bedankt voor de tips...hoewel het mysterie nooit opgelosd zal worden nu ;( in ieder geval een wijze (en oude) les: niet bij de Aldi kopen!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 02:21 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:55

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

nvm..

[ Voor 105% gewijzigd door Michael Knight op 11-03-2007 02:34 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 08:52

TommyGun

Stik er maar in!

Tja toch je CPU, zoals al vaker vermeld. Had het door iemand laten doen met verstand, dan had het wss gewoon weer goed gewerkt. (Naja goed, voor Medion termen dan). Enne, het is opgelost, niet opgelosd ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:53
2 problemen die ik vaker heb gezien bij deze medions:

- CPU cooler breekt spontaan af. Er zit een normale retentionmodule op, maar een specifiek ding. Dat plastic breekt zeer regelmatig af.
- Een aantal medion borden heeft last van lekke condensatoren.

Optie 1 heb je dus al gehad ;)

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 18:21:
Een jaar of 3/4 geleden kon ik hem bemachtigen; de Medion MD3000. Met de overweldigende specificaties:
* Pentium IV 1,8GHz
* 512MB 133Mhz RAM
* GF Ti200 64MB
* Intel i845 Chipset
Hopeloos onderbewapend systeem, alsof je een tank met afgezaagde loop, motor met half vermogen, jobstudentjes hebben de driekwart van de pantserplaten gestolen om aan schroothandelaren te verkopen,... koopt.

Om te beginnen heb je een P4 1,8GHz, deze processoren hebben moeite om een AMD Athlon 1,0GHz bij te houden. P4 processors zuipen geheugenbandbreedte, terwijl ze weinig aan het presteren zijn. 400MHz FSB is niet genoeg, verhoging naar 533MHz is merkbaar en 800MHz is ideaal. Jouw systeem denkt dat die met 133MHz wel kan presteren. :+ Dus zo snel mogelijk andere mobo/processor/ram-combinatie.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Jammer, met een föhn had je de koeler makkelijk van de processor af kunnen halen.....

Laat in het vervolg een deskundige ernaar kijken zou ik zeggen, succes verder.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:29

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

DJSmiley schreef op zondag 11 maart 2007 @ 15:38:
2 problemen die ik vaker heb gezien bij deze medions:

- CPU cooler breekt spontaan af. Er zit een normale retentionmodule op, maar een specifiek ding. Dat plastic breekt zeer regelmatig af.
- Een aantal medion borden heeft last van lekke condensatoren.

Optie 1 heb je dus al gehad ;)
Optie 3 het meest waarschijnlijke temperatuur van z'n proc..

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 02:19:

Bedankt voor de tips...hoewel het mysterie nooit opgelosd zal worden nu ;( in ieder geval een wijze (en oude) les: niet bij de Aldi kopen!
Een wijze les : rommel niet met PC's als je er dermate weinig verstand van hebt dat je op deze manier een CPU sloopt. Eens met de poster boven me dus.

Nofi verder ;) , blij dat het is opgelost met een t.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:14

Haan

dotnetter

En dan nog hoeven een paar afgebroken pinnetjes echt niet het einde te betekenen hoor. Als je iemand kent met goeie soldeer skills kan je die zo weer repareren.

offtopic:
het is trouwens mysterie..

[ Voor 12% gewijzigd door Haan op 11-03-2007 17:08 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Haan schreef op zondag 11 maart 2007 @ 17:07:
En dan nog hoeven een paar afgebroken pinnetjes echt niet het einde te betekenen hoor. Als je iemand kent met goeie soldeer skills kan je die zo weer repareren.

offtopic:
het is trouwens mysterie..
Hm misschien nog een poging waard ja. Maar zoals ik al zei was de traagheid toch zo irritant dat er een keer een nieuwe moest komen. Overigens kost een p4 procje toch niet zo heel veel meer?

En idd ik geef jullie volkomen gelijk, als leek moet je er niet mee prutsen, maargoed aldoende leert men :)

Maar het meest waarschijnlijk is dus de hitte die het systeem zo sloom maakte? Of gewoon het geheel van B-merk onderdelen? Die test met HD tune is toch ook niet echt normaal lijkt me, of ligt dat niet aan de schijf?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 22:30 ]

Pagina: 1