Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] Probleem partitie verkleinen/opdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 8.731 views sinds 30-01-2008

• ToniBraxton
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-11 20:33
Dit is het geval:

Nieuwe Pc samengesteld en windows vista 32 bits oem geinstalleerd.
Loopt als een trein. :)

Ik heb alleen de fout gemaakt door even niet op te letten tijdens de installatie.
Bij het kiezen van de partities dacht ik dat er nog wel een tussenstap zou komen.
Aangezien ik er 2 schijven in heb zitten (1 "oude" met al 2 partities en 1 nieuwe)

Vista staat nu gewoon op de C: maar dat is wel heel de nieuwe schijf van 320gig.
Dat vind ik een beetje veel...ik dacht meer aan 30gig oid.

Vista kan zelf met schijfbeheer partities verkleinen. Maar hij wil schijf c: maar tot 160gig
verkleinen omdat: "Hoeveelheid beschikbare ruimte voor verkleinen kan beperkt zijn als
momentopnamen of wisselbestanden op het volume zijn ingeschakeld."

Hoe kan ik het makkelijkst die c: schijf in 3 partities verdelen met vista op de c:
Moet ik een ander partitie programma gebruiken? (helaas geen windows XP meer op andere schijf)

Windows opnieuw installeren? (ik heb hem nog niet geactiveerd)

Bootfloppy van een ander programma gebruiken die kan omgaan met Vista?

Ik hoop dat jullie me even op weg kunnen helpen.
Vooral omdat ik gisteren in de voorbereiding tot de overstap naar Vista al een partitie van
50gig heb laten verdwijnen door een vastloper van Partition Magic.(en die partitie was niet bepaald leeg :( )

"I got clown in my eyes! Makes me laugh!"

• jc_hans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-04 21:11
Voor zover ik kan begrijpen uit je verhaal heb je een schijf van 30GB en één van 320GB. En wil je de 30GB als C: hebben dus MASTER ! en 320GB als SLAVE evetueel opgedeeld in 2 á 3 partities.

Als eerste wil ik zeggen dat ik zelf niet het probleem ken heb 2 van 80GB (ja, ik weet maar ik heb niet meer nodig ik heb niet voor niks een DL in mijn PC). Dus voordat mensen zeggen: Hoe kan je dat zeggen daarom dus...

Check even of je 30GB de jumper op MASTER staat of op Cable Select. Mocht dit het geval zijn check dan even of je 320GB op SLAVE staat. Moet in principe niks uitmaken als de een al MASTER is, is de ander auto. SLAVE maar ja je weet maar nooit met Vista.
Mocht dit het niet zijn dan zou je eventueel nog naar CABLE SELECT kunnen switchen moet je natuurlijk wel weten welke SATA of ATA aansluiting MASTER of SLAVE is of het moet ergens staan in een Manual of op de kabel zelf !

Mocht dit het allemaal niet zijn dan houd het bij mij even met ideën op...

• ToniBraxton
Het zijn twee schijven 1 van 320gb en 1 van 80 maar dat maakt niet uit.

Vista staat op die 320gb die niet opgedeeld is in partities. Ik wil meerdere partities op die schijf.
En vista moet op een van die partities (voor Vista +-30gb).
Vista wil dit niet.

Die andere HD blijft buiten het verhaal, Master en Slave settings ook. ;)

Verwijderd

Andere vraag, zelfde categorie:
Ik wil mijn windows partitie in vista uitbreiden in disk management, maar de optie 'extend partition' is niet aanklikbaar, alleen 'shrink partition'. Ik heb wel een aantal Gb unallocated dus dat kan het probleem niet zijn. Bovendien kan ik mijn andere partitie met data wel uitbreiden (en verkleinen). Iemand een suggestie?

• ToniBraxton
Iemand?
Ik zie veel topics voorbij komen met mensen die problemen hebben met partitioneren i.c.m.
Vista.
Waar blijft Partition Magic 9? :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:34:
Ik wil mijn windows partitie in vista uitbreiden in disk management, maar de optie 'extend partition' is niet aanklikbaar, alleen 'shrink partition'. Ik heb wel een aantal Gb unallocated dus dat kan het probleem niet zijn. Bovendien kan ik mijn andere partitie met data wel uitbreiden (en verkleinen). Iemand een suggestie?
Ik heb exact het zelfde probleem.
Ook per ongeluk Vista op de gehele schijf gezet alvorens deze te partitioneren .
Kan nu ook alleen maar de C schijf met Vista verkleinen tot minimaal 160GB |:(
Wil deze dus verkleind hebben tot 50GB.

Iemand?

Verwijderd

Acronis Disk Director al geprobeerd?

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 10:28
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 22:34:
Dat wil ik ook wel weten. Wil maar niet lukken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 23 juni 2007 @ 15:23:
Acronis Disk Director al geprobeerd?
Nieuwste versie (2160) getest en hoewel het programma goed samenwerkt met Vista kan deze de OS partitie ook niet verder verkleinen.

Iemand anders nog suggesties?

Verwijderd

Zelfde probleem hier :'(

• Apothor
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-02-2023
Momentopnamen en wisselbestanden uitschakelen? Ik denk dat dit restore points en de pagefile zijn?

Systeem Specs - ApoNet - DSTV Trinity

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

dbzfan

Nee.

Kickje omdat ik hetzelfde probleem met vista heb..

Ik heb een schijf van 120 gb... De vista partitie is 100 gb en ik heb nog een data partitie van 20 gb... De vista partitie kan ik nog maximaal 2 gb verkleinen... terwijl daar nog 56 gb vrij is... Is nog nog steeds geen oplossing voor?

Verwijderd

En ook ik heb hetzelfde probleem, ik kreeg de schijf niet kleiner dan +/- 112 GB...
Hij geeft aan nog 75% vrij, maar wil deze niet verkleinen :'(

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

Gooi er eens een gparted disk in, is 30, standalone live cd met partitie tools, ik denk dat het heermee wil moet kunnen aangezien deze niet naar de interne regeltjes van Vista luisters en gewoon je NTFS partitie aanpast.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

zelfde probleem hier.
145GB schijf, 75GB niet gebruikt, en wil maar 326MB verkleinen.

• killercow
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 14:25:
zelfde probleem hier.
145GB schijf, 75GB niet gebruikt, en wil maar 326MB verkleinen.
En mijn "oplossing", werkt dat?

openkat.nl al gezien?

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 19:37
En ook ik heb dit probleem, niemand?
Gparted doet het echter wel goed.

[ Voor 32% gewijzigd door __xeno__ op 06-01-2008 20:49 ]

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-11 21:05
__xeno__ schreef op zaterdag 05 januari 2008 @ 17:36:
En ook ik heb dit probleem, niemand?
Gparted doet het echter wel goed.
Ik heb even gekeken hoe dat moet met Gparted maar dan heb ik ook een vista cd'tje nodig.

Ik heb een Dell laptop (1525) met 160 GB HDD en wil de OS partitie verkleinen om op een aparte partitie Windows 7 uit te proberen.

Ergens heb ik onthouden dat elk vista cd'tje hetzelfde is, dat alleen je key het verschil maakt. Zou ik door een vista cd'tje te lenen / downloaden / afnemen van MS icm met Gparted mijn partitie kunnen verkleinen?

Zit nu ook een hele nieuwe grotere HDD te overwegen, mijn huidige met ghost erop zetten en de rest voor de nieuwe partitie maar da's wel erg drastisch om Windows 7 uit te proberen, al die GB aan opslag gebruik ik verder toch nergens voor.

• SoundLab
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-03-2024
hey ik heb het zelfde probleem met het maken van partities,
333 GB vrij, maar hij wil maar 24 gb verkleinen, heeft iemand al een oplossing of heb ik iets over het hoofd gezien?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Er zijn genoeg alternatieven genoemd (ook in dit topic) waar je mee aan de slag kan, dus daarvoor hoef je geen topic omhoog voor te werken ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.