Toon posts:

Fat32 partitie maken onder OS X

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai nu een tijdje Boot Camp op m'n macbook en ik zou graag m'n schoolwerk toegankelijk willen houden vanuit zowel windows xp als uit OS X. Ik wil daarom een FAT32 partitie aanmaken zodat ik vanuit beide besturingssystemen kan lezen en schrijven naar die partitie.

Zou dit vanuit windows xp ook kunnen of heb je dan de kans dat je je OS X partitie kan kwijtraken?

Het leek me veiliger om dit van OS X zelf te doen. Nu heb ik alleen geen idee hoe ik in OS X een FAT32 partitie moet aanmaken. Ik heb wel wat gezocht maar veel leverde dat niet op.

Iemand een idee hoe dit moet, thanks.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 00:24
Er is een tooltje genaamd macdrive. Deze installeer je op je windows installatie en dan kan je gewoon je mac partitie lezen en schrijven vanuit alle software. Het wordt dan gewoon een extra driveletter die je kan benaderen.

• Madcat
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
disk utility -> selecteer een disk -> partition -> MS-DOS file system

Verwijderd

Kan prima vanuit Windows hoor, je moet dus gewoon niet je OSX partitie verwijderen, anders raak je hem idd kwijt :+ Met een tooltje als Disk Director is het maken van nieuwe partities een fluitje van een cent. Resizen van system-partities is dacht ik ook wel gewoon mogelijk (dus je Windows partitie, resizen van een OSX partitie zou ik niet kunnen zeggen), maar ik zou je aanraden gewoon je 'data' partitie te resizen en het vrijgekomen stukje FAT32 te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 01:57 ]

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Je kan ook eens zoeken op MacFUSE, dat is een open source driver voor Mac OS X waarmee je NTFS partities kunt lezen en schrijven.

Hier stond achterhaalde informatie…

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

DiGiSTORM_ schreef op maandag 12 maart 2007 @ 07:59:
Je kan ook eens zoeken op MacFUSE, dat is een open source driver voor Mac OS X waarmee je NTFS partities kunt lezen en schrijven.
En dat werkt ondertussen al een beetje fatsoenlijk? Kan me herinneren dat NTFS schrijven vanuit linux not done is zeg maar..

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
domi235 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 08:57:
[...]

En dat werkt ondertussen al een beetje fatsoenlijk? Kan me herinneren dat NTFS schrijven vanuit linux not done is zeg maar..
Bij mij werkt Macfuse bagger. Vaak word mijn externe NTFS schijf onder OS X gezien als zero KB. Dat houd dus in dat je er niet naartoe kan schrijven.. Maargoed, ik heb nog niet gehoord dat de NTFS partitie er schade aan ondervind dus wel het proberen waard.
Met Bootcamp worden dacht ik niet meerdere partities ondersteund maar daar zal vast wel een workaround voor zijn.
Fat32 heeft de beperking dat bestanden niet groter dan 4GB kunnen zijn. (Dus een ISO van een DVD erop zetten werkt niet altijd)

Hier kan je alles vinden wat je nodig hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door nilski op 12-03-2007 11:43 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik heb dat van die 0 kb alleen als ik Parallels gebruikt heb - die de windows partitie verbergt en na gebruik weer terugzet. Verder gebruik ik het niet super veel, maar als ik het nodig had werkte het ook :) Geen corruptie gehad in ieder geval, Windows werkt nog steeds.

Hier stond achterhaalde informatie…

Pagina: 1