Webserver benaderen via LAN

Pagina: 1
Acties:
  • 916 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-12 10:18

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik ben sinds kort overgestapt van xs4al naar tele2 en loop nu tegen een probleempje aan. Ik heb een win2k3 servertje draaien met wat websites erop, in mijn xs4all tijd kon ik op de service pagina van xs4all een "friendly name" hangen aan mijn ip adres.. defect.xs4all.nl routeerde naar mijn ip. In mijn host file had ik vervolgens staan 192.168.1.10 -> defect.xs4all.nl en daarmee kon ik via die url de sites op mijn server via een browser bekijken.

Nu zit ik bij tele2 en heb ik geen service pagina waar ik zoiets in kan stellen, mijn redenatie was echter dat ik ook wel het ip adres kon pakken en dus voerde ik in mijn host file 192.168.1.10 -> tele2 ip adres in, maar dit lijkt niet te werken, ik blijf uitkomen op mijn router.

Als ik in mijn hostfile bijvoorbeeld 192.168.1.10 -> portal invoer dan kan ik via de browser wel mijn sites via http://portal bekijken, maar dat is eigenlijk niet wat ik wil want als ik bijvoorbeeld in het fotografie forum was foto's wil plaatsen die intern draaien dan moet ik alsnog mijn externe ip adres in de url ingeven en kan ik vervolgens niet testen of de links ook werkelijk goed zijn, ik kom immers weer op mijn router uit.

Heeft iemand enig idee hoe ik toch intern mijn externe ip adres kan gebruiken?

Flickr

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
zoek eens op nat loopback

PSN: djmurcielago

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
tnx, ik begrijp dat het dus een kwestie van uitvinden is of je modem (Tele2 in mijn geval) NAT Loopback ondersteunt? Hmz, gezien het feit dat ik nergens het woord loopback vind in de settings moet ik de conclusie trekken dat het niet gaat werken in mijn nieuwe setup? Samen met een geknepen newsserver zou ik dat wel aardig gaar vinden..

Flickr

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 11:03

silverstorm

tearing me apart

Ik snap niet wat je wil. Je kan toch gewoon alle entrys in je hosttabel zetten zoals je ze wil hebben. Je kan zelfs een zone defect.local aanmaken en die laten verwijzen.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je kunt inderdaad ook een locale DNS gaan runnen :)
wat heeft dit btw met hosting te maken?

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
silverstorm schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:29:
Ik snap niet wat je wil. Je kan toch gewoon alle entrys in je hosttabel zetten zoals je ze wil hebben. Je kan zelfs een zone defect.local aanmaken en die laten verwijzen.
Ik wil dat als ik naar een url verwijs op een forum, dat verwijst naar mijn eigen server die in mijn eigen netwerk draait, dat deze url hier ook gewoon locaal werkt.
Boudewijn schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:32:
wat heeft dit btw met hosting te maken?
Dit heeft in zoverre met hosting te maken dat ik mijn eigen hosting verzorg en dat ik daar ook graag naar toe wil kunnen browsen. En dit heeft met internetproviders te maken omdat ik het in de xs4all situatie wel werkend had en nu ik bij Tele2 zit het niet meer werkend krijg.

[ Voor 9% gewijzigd door DeFeCt op 10-03-2007 17:41 ]

Flickr

• Arjen Tempel
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vraag bij bijv. DynDNS.com een hostname aan en koppel die aan je Tele2 IP-adres.
Vervolgens kun je die hostname in je hosts bestand koppelen aan het interne IP adres van je webserver zodat het ook lokaal werkt.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
of nog simpeler: gebruik gewoon dat interne ip ?
zekers als je intern surft.

via je host-file kan je er een naam aanplakken dat je wilt
ook al plak je er bv de naam www.google.com aan.
heb je enkel problemen als je vanaf die site naar de echte google.com site wilt surfen.

maar nix laten verwijzen naar je externe ip, als je van intern naar intern surft:
- nat loopback
(en juiste portforwarding instellen: kom je op je router uit, staat die portforwarding ni jusit of hij ondersteunt geen nat loopback)
- interne dns

- host-file (al noemde het daar www.tweakers.nl)
- gewoon op ip's ....

waarom het toch moeilijker maken dan dat 't moet ?

[ Voor 17% gewijzigd door soulrider op 11-03-2007 03:11 ]

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:15
Heb zel in m'n router de poorten geforward naar het juiste systeem met daarom websites.
Als ik vervolgens het ip van mij thuis intik kom ik netjes op mijn website uit.

Poortje 80 is http

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 22:08

Ook

Yes I can!

Elk IP adres heeft eigenlijk al een hostname (van z'n provider); doe gewoon even:
Start --> Run --> cmd --> "ping -a <jouw_IP_adres>"

Je ziet dan in het antwoord jouw persoonlijk DNS naam van Tele2 staan en die kan je zowel in je pages/design gebruiken als adres en tevens in je HOSTS file instellen om het gebrek aan loopback te compenseren. Zal wel niet zo'n mooie zijn als die je bij XS4all had maar het werkt wel - succes!

Wees consequent, maar niet altijd

• soulrider
dat is enkel waar als je systeem ook een ip-adres kreeg van je provider
(en dan gaat alle trafiek van de ene naar de andere pc langs je provider zodra ze per ongeluk een ip uit een andere pool/subnet krijgen... en dan is de snelste verbinding tss hun beide afh. van je upload)

wat al niet zo is als je een router gebruikt (die zelf dhcp uitdeelt aan't lan)
En mits de ts spreekt over een router (dat ie op die config-site terecht komt) is die tip dus overbodig ...
hij krijgt dan een hostname die door de router is uitgedeelt en _niet_ door de provider.

want dat lukt dan enkel met het externe ip van de router, en niet met dat van je host.

[ Voor 7% gewijzigd door soulrider op 12-03-2007 02:10 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DeFeCt schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:41:
[...]

Ik wil dat als ik naar een url verwijs op een forum, dat verwijst naar mijn eigen server die in mijn eigen netwerk draait, dat deze url hier ook gewoon locaal werkt.

[...]

Dit heeft in zoverre met hosting te maken dat ik mijn eigen hosting verzorg en dat ik daar ook graag naar toe wil kunnen browsen. En dit heeft met internetproviders te maken omdat ik het in de xs4all situatie wel werkend had en nu ik bij Tele2 zit het niet meer werkend krijg.
als ik het goed begrijp is een lokale DNS runnen gewoon de oplossing.
voor je eigen domein moet je een zone aanmaken en de rest naar de DNS van je ISP forwarden.

klaar.

niet zo moeilijk, toch?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als ik 't goed begrijp heeft TS geen domein.

M.a.w de oplossing is: koop een domein, dan kun je dat in je hosts file zetten (of NAT loopback aanzetten in je modem zomogelijk.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
soulrider schreef op maandag 12 maart 2007 @ 02:09:
(en dan gaat alle trafiek van de ene naar de andere pc langs je provider zodra ze per ongeluk een ip uit een andere pool/subnet krijgen... en dan is de snelste verbinding tss hun beide afh. van je upload)

En mits de ts spreekt over een router (dat ie op die config-site terecht komt) is die tip dus overbodig ...
hij krijgt dan een hostname die door de router is uitgedeelt en _niet_ door de provider.

want dat lukt dan enkel met het externe ip van de router, en niet met dat van je host.
Helaas heeft soulrider gelijk, ik had goede hoop dat dit wel ging werken maar helaas.

Het modem dat ik van tele2 heb ontvangen heeft volgens mij niet de mogelijkheid tot NAT Loopback, ik kan het in ieder geval niet vinden.

Ik heb trouwens wel een domein naam, dus ik denk dat ik de forward bij mijn hoster goed moet gaan inrichten?

Flickr

• soulrider
je kan inderdaad die forward dan goed zetten (+portforwarding in je router goed zetten), en je domeinnaam via je hostfile doorverwijzen naar het interne adres zoals je voorheen deed met je xs4all-subdomain.

• Ook

Ook

Yes I can!

soulrider schreef op maandag 12 maart 2007 @ 02:09:

Wat ik dus bedoelde wat de Host name van Tele2 (waarschijnlijk iets van blablablabal.tele2.versatel.nl oid) via de HOSTS file te verwijzen naar het lokale IP van de server (zodat je op LAN niet via de gateway naar de webserver gaat maar gewoon direct via je LAN). Moet gewoon werken hoor - heb dit zelf ook jaren gedaan (en toen een fatsoenlijke router gekocht ;))

• soulrider
Ook schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 06:39:
[...]

Wat ik dus bedoelde wat de Host name van Tele2 (waarschijnlijk iets van blablablabal.tele2.versatel.nl oid) via de HOSTS file te verwijzen naar het lokale IP van de server (zodat je op LAN niet via de gateway naar de webserver gaat maar gewoon direct via je LAN). Moet gewoon werken hoor - heb dit zelf ook jaren gedaan (en toen een fatsoenlijke router gekocht ;))
ja maar ik had het op je:
Ook schreef op zondag 11 maart 2007 @ 10:32:
Elk IP adres heeft eigenlijk al een hostname (van z'n provider); doe gewoon even:
Start --> Run --> cmd --> "ping -a <jouw_IP_adres>"
als je het ip-adres van je eigen systeem pingt die het krijgt van je router en niet van isp dan gaat die vlieger niet op. (dan zie de interne naam ipv de naam via de provider)

Je moet van buiten uit je externe ip pingen dan krijg je wel die hostname en dan kan dat inderdaad.
Maar het ip-adres pingen van het systeem waarop die server draait geeft de naam die hij krijgt van zijn dhcp/dns-server, niet persee de dns-name van de provider dus.

het is maar wat je bedoelt met <jouw ip-adres> eh ;)
intern, extern, ...

(als ik thuis het ip-adres van mijn laptop ping krijg ik "acer2600.lan" als dns-name en niet *.edpnet.be
wat ik zou krijgen als ik van buitenaf mijn extern ip zou pingen - als ik dat terug zou toestaan in mijn router). (doe ik dat laatste namelijk ook intern krijg ik "modem.lan" als antwoord.)

• Ook

Ook

Yes I can!

soulrider schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 14:23:
[...]

het is maar wat je bedoelt met <jouw ip-adres> eh ;)
intern, extern, ...
Precies ja; t'is net hoe je het leest maar ik bedoelde idd wat jij schreef! Alleen iets kort door de bocht uitgelegd misschien :)

Pagina: 1