Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Analoog video naar digitaal omzetten

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Soundstorm
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-11 18:15
Voor een projectje zou ik graag analoog component video (een normale PAL TV-out dat je in vele toestellen kan terug vinden) omzetten naar digitaal om dan te versturen via RS232. Lijkt een enorm gedoe, maar ik zie het wel zitten. Het moet uiteindelijk ook geen 25fps video zijn die via RS232 verzonden wordt (lijkt mij onmogelijk), maar eerder in de richting van 1 frame on request tot max 5fps.

Na wat zoeken ben ik tot het volgende gekomen: de COMedia C328 (http://www.comedia.com.hk/fp2007/Spec_PDF/C328.pdf)
Dat een een klein cameraatje dat via RS232 JPEG beeldjes doorstuurt.
De werking van dit ding is dus prima voor mij. Mogelijkheid om fotootjes te nemen en schokkerig beeld door te sturen aan nog lagere resolutie.
Enige tegenvaller is dat je dan een camera moet gebruiken ipv je eigen bron.

Als ik dan wat verder uitdiepte, zit er op die C328 eigenlijk niks meer dan een JPEG converter (OV528) die output in RS232 en een microcontroller met een programma op dat de commando's die via RS232 komen omzet in iets dat die JPEG converter verstaat.

Nu heeft die OV528 8-bit YCbCr input video nodig. Moest dit analoog geweest zijn was het snel opgelost, maar ja. Dus ben ik op zoek gegaan naar een video ADC. Ik ben dan de TI TVP7000 (http://focus.ti.com/docs/...&HQS=DataSheet+PR+tvp7000) tegengekomen. Dit lijkt mij op het eerste zicht iets bruikbaars, maar nogal ingewikkeld en heeft mss te veel mogelijkheden. Ook moet het signaal dan eerst nog eens per kleur gesplitst worden. Ik ben ook niet zeker of die 8-bit YCbCr hetzelfde is als de YCbCr 4-2-2 die de TVP7000 als output heeft.

Heeft iemand een idee hoe ik dit verder kan oplossen? Of bestaan er al direct chips die alles kunnen wat ik wil (lijkt me onmogelijk en heb ik al naar gezocht)? Of moet ik gewoon de C328 gebruiken en de bron filmen?

Hopelijk kan iemand mij helpen,
Groeten,
Tom

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Zo te zien is er weinig te vinden over die OV528 dus dan is het lastig te zien of het gaat werken. Er zijn veel soorten 8-bit formaten. Een duidelijke standaard is ITU-R BT.656. Ik weet niet of de TVP7000 dit als output geeft, ik geloof dat dat ding ook voor HDTV enzo was en dat kan weer niet met die standaard. Kijk anders ook eens naar de TVP5146 of TVP5150(A, AM1), deze kunnen BT.656 als output geven. Maar het blijft dan de vraag of de module dit pakt. Ook zal de module misschien met de camera module communiceren (instellen e.d.), dat kan ook een probleem zijn als je er iets anders op wilt aansluiten.

www.madwizard.org

• Soundstorm
Het zal mss toch beter zijn om gewoon dat 'klaar-om-te-gebruiken'-cameraatje te gebruiken. Ik denk dat het enorm veel problemen met zich mee zal brengen als ik het met een tv-out wil oplossen en dat ik er de tijd niet voor zal hebben om op te lossen.
Eventueel als extra project, maar nu nog niet.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Is het niet een stuk makkelijker een tv-kaart te pakken op een (embedded) pc?

Bijvoorbeeld een arm ding met een mini-pci slot met een laptop tv kaartje erin, wat software maken die beeldjes over de seriele poort stuurt en je bent er ook, en het is veel simpeler.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
TV via rs232??? Waarom dat?
Dat cameraatje wat je voorstelt geeft geen TV weer hoor... 160x128 preview @8bpp with 0.75~6
fps is heel wat anders dan 768*576@8bpp 25fps....
jpeg is ook niet echt geschikt voor bewegende beelden...

je hebt echt prut beeld wil je dat oversturen op die manier... waarom wil je perse rs232 gebruiken?

U vraagt, wij antwoorden.

• Soundstorm
Een embedded pc gebruiken is niet mogelijk omdat dat te veel energie zuigt. Ook wordt het geheel dan mss 5 keer groter alleen daarvoor.

En ik wil geen live TV doorsturen via RS232 hé, van die previewbeeldjes aan 5fps max is meer dan genoeg. Hetgeen dat cameraatje doet, is perfect, maar dan met eigen bron.

Moest ik het analoog signaal kunnen omzetten naar iets dat ik op wifi kan krijgen, zo veel te beter, maar momenteel heb ik alleen maar draadloos rs232.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Soundstorm schreef op maandag 12 maart 2007 @ 10:21:
Een embedded pc gebruiken is niet mogelijk omdat dat te veel energie zuigt. Ook wordt het geheel dan mss 5 keer groter alleen daarvoor.

En ik wil geen live TV doorsturen via RS232 hé, van die previewbeeldjes aan 5fps max is meer dan genoeg. Hetgeen dat cameraatje doet, is perfect, maar dan met eigen bron.

Moest ik het analoog signaal kunnen omzetten naar iets dat ik op wifi kan krijgen, zo veel te beter, maar momenteel heb ik alleen maar draadloos rs232.
Als je dit lukt zullen de mensen in DIY ambilight heel gelukkig zijn denk ik.

wil je alleen preview beeldjes, want anders kan je misschien composiet gebruiken, dit zijn dacht ik 3 signaalniveaus, niet zo moeilijk om te zetten toch?

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

We zijn voor het ambilight ook wel bezig met zoiets, daar wordt het beeld eerst gedigitaliseerd door een TVP5150 en dan verwerkt door een CPLD. Voor het ambilight heb je maar weinig data nodig, een aantal gemiddelden van je beeld maken is genoeg. Het hoeft ook niet naar een PC. Maar JPEG encoden is een ander verhaal, dat is een flinke operatie. Misschien is het handig als je uitlegt waarvoor je het wilt gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door madwizard op 12-03-2007 23:35 ]

www.madwizard.org

• Soundstorm
Het doel is om de TV-out van een fototoestel draadloos door te sturen. Zodat je dus draadloos van op afstand door de zoeker kan kijken.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik gebruik maken van een XBee voor de communicatie, want er moet nog een microcontrooler ook aangestuurd worden. Dus niet enkel het beeld, maar 2-wegs communicatie.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik weet niet hoe groot die camera is, maar een router met een intern mini-pci slot is vrij klein en energiezuinig hoor.

Plus als je een draadloze router ervoor ombouwd heb je meteen wifi.

Routers met mini-pci en onboard wlan zijn nogal schaars, ik denk dat je dan naar een embedded pctje moet, bijvoorbeeld een wrap bordje, die heb je gewoon met 2x mini-pci, zijn verschikkelijk klein en vrij snel.

Je kan natuurlijk ook een draadloze videozender nemen op 2.4ghz, kosten ook niks tegenwoordig, 2 weg is er ook mee morgelijk, vaak sturen ze infrarood data terug, dat kan je gebruiken om je µC te besturen.
Verbruik is trouwens ook erg laag van die dingen.

[ Voor 30% gewijzigd door SA007 op 13-03-2007 18:49 ]

• Soundstorm
Het is gewoon een digitaal fototoestel. Maar om daar al een pc te gaan bijbouwen is mij toch te veel werk, zeker als ik kijk naar de hoeveelheid tijd ik maar heb.
Ik zal het maar gewoon houden bij dat kant en klaar cameraatje. Als ik ooit eens zin heb om het te verbeteren, kan ik dat nog altijd doen.

Die videozenders zijn nogal lomp en kunnen geen +100m afstanden overbruggen. Maar het zou wel een goed idee zijn, tenminste als dat IR verzenden met controle is van wat toekomt op de ontvanger. Als daar wat bitjes ontbreken, is het volledig verkeerd.
Pagina: 1