Best buy guide voor laptop??

Pagina: 1
Acties:
  • 2.196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
Om de twee maand komen er topics met best buy guides voor gewone computers. Maar de laatste tijd komen laptops meer en meer in trek en een laptop vind ik(en vele anderen) altijd een veel moeilijkere keuze(dit zie je aan de topics die hier voorbijkomen over laptopaankopen en zeker aan het begin van het nieuwe schooljaar staat het vol). Vandaar vroeg ik me af, zou het niet een goed idee zijn om een best buy guide voor laptops te maken?

Mijn ideëen zouden de volgende zijn:

Gamelaptop
Draagbare-energiezuinige laptop
Budgetlaptop
Workstation

Wat denken jullie over zo'n best buy guide voor laptops?

http://specs.tweak.to/16567

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-02 20:20
goed idee.

HTPC, Speeldoos | PVoutput

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

lijkt me een goed idee, ik denk zeker wel dat er vraag is naar zo'n guide.

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Ja, goed idee, alleen bij laptops is het wel, dat er niet heel veel progressie in Hardware zit.
de meeste ,redelijk betaalbare, laptops zijn bijv. uitgerust met een 7600GS. En dit is al'n behoorlijke tijd zo. (komt btw snel verandering in met de x2300 met DX10 *O* )

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Ik zoek een laptop dus lijkt me een prima plan

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:08
Nadeel aan laptops is dat deze minder goed zelf zijn samen te stellen. Het noemen van losse onderdelen die gezamenlijk een goed systeem vormen zou hier dan ook lastiger zijn denk ik.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Er zijn al vaker verzoeken geweest om een laptop BBG op te zetten, zie ook [search=bbg laptop]. Echter ontbreekt het een beetje aan redactiekracht om ze op te zetten, volgens mij stamt de laatste ook al weer uit 2005: Notebook Best Buy Guide 2005.1: Inleiding

Zie ook een reactie van Femme:
Femme schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 01:39:
[...]

Je kunt pas betrouwbare aanbevelingen doen van laptops als je ze daadwerkelijk gebruikt hebt. Zaken zoals afwerking, degelijkheid, kwaliteit van het beeldscherm en de warmte- en geluidsproductie zijn erg belangrijk en die kun je niet goed inschatten op basis van de specificaties.

Het organiseren van regelmatige roundups van laptops zou een erg goed idee zijn. Helaas is de capaciteit van de redactie op dit moment te klein om dergelijke reviews te kunnen produceren.
En dat is een goed punt: je kan niet zomaar op basis van wat specs een laptop voorstellen: er zijn al erg veel laptops met processor X en vga kaart Y. De verschillen zitten hem meer in de details, die niet zozeer uit de specs zijn af te leiden. En om een goede BBG op te zetten moeten er veel laptops getest worden. 1+1=... ;)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heeft iemand enig idee hoe bereid laptopbouwers zijn om hun waren naar t.net op te sturen? Er zijn vast mensen bereid te vinden om ze dan te testetn, desnoods op vrijwillige basis.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Bas Odenhoven schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:04:
(komt btw snel verandering in met de x2300 met DX10 *O* )
En niet te vergeten de nVidia GO's 8600 met 512MB eigen geheugen en DX10 compabiliteit!
Juup schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:25:
Heeft iemand enig idee hoe bereid laptopbouwers zijn om hun waren naar t.net op te sturen? Er zijn vast mensen bereid te vinden om ze dan te testetn, desnoods op vrijwillige basis.
Ligt maar net aan de fabrikant heh, sommige GoTters hebben daar wel contact mee!
Zodoende kan ik Zepto en BTO laptops wel testen! Uiteraard ook reviewen hier op GoT!

Persoonlijk lijkt zo'n Best Buy me niks om de bovenstaande redenen!
Er is wel eens meer vraag naar geweest, maar er zijn gewoon te weinig
fabrikanten waarbij je laptop geheel zelf samen kunt stellen: Dell, Zepto, Ahtec, Compal & BTO

[ Voor 62% gewijzigd door CLB op 10-03-2007 12:32 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Juup schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:25:
Ik denk dat producenten die vertrouwen in hun product hebben eerder overstag gaan als producenten die dat niet zijn, en die heb je mijn inziens ook, helaas.

www.google.nl

• Juup
  • Niet online
CLB schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:29:
Persoonlijk lijkt zo'n Best Buy me niks om de bovenstaande redenen!
Er is wel eens meer vraag naar geweest, maar er zijn gewoon te weinig
fabrikanten waarbij je laptop geheel zelf samen kunt stellen: Dell, Zepto, Ahtec, Compal & BTO
Maar we kunnen toch ook laptops meetesten die een vaste config hebben. Die maken ook kans om de beste te zijn in een bepaalde klasse.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Juup schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:35:
[...]

Maar we kunnen toch ook laptops meetesten die een vaste config hebben. Die maken ook kans om de beste te zijn in een bepaalde klasse.
En dan heb je tien mensen die laptops gaan testen: de een vind een Crystal Clear scherm juist erg fijn om zn scherpte, de ander juist niet door de reflectie. De een vind het tov een 486 een super machine, dan ander vind het traag omdat thuis de desktop met dual Xeon 10x zo snel is.

Er zijn teveel verschillende waarden die een reviewer aan een laptop kan hangen. Veel verschillende mensen laten reviewen zal niet opschieten, tenzij er echt heel veel mensen meedoen. Zie bijvoorbeeld de tags van last.fm: doordat er veel mensen zijn die tags toepassen komt het uiteindelijk wel goed. Als het echter maar een handjevol mensen betreft zijn de afwijkende meningen best invloedrijk.

Een laptop BBG zal met een team van reviewers zodoende niet een consistent waardeoordeel kunnen geven :)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
mithras schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:44:

Een laptop BBG zal met een team van reviewers zodoende niet een consistent waardeoordeel kunnen geven :)
Vandaar ook dat er verschillende guides moeten zijn: 1 voor prestaties, 1 budget, 1 draagbaarheid... Bij computerguides is het kwa kast en scherm net hetzelfde: de 1 vind dat scherm goed, en de andere vind die kast slecht. Toch geraken ze er ook uit. Ik heb het voornamelijk over guides die prestaties behandelen, een budgetlaptop, een draagbare laptop(lijkt me duidelijk hoe lichter en kleiner hoe draagbaarder)...

http://specs.tweak.to/16567

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:56

rapture

Zelfs daar netwerken?

Laptop BBG's maken gaat moeilijker, dan desktop/workstation BBG's. Bij desktops/workstations heb je vrije keuze van onderdelen en je dumpt het in een kast en het werkt. Bij laptops heb je beperkte keuze, fabrikanten leveren kant-en-klare pakketten, nemen of laten.

Eens we voorbij specs/prijs-verhouding komen we bij iets dat bij desktops/workstations niet relevant is. Garantie, RMA-afhandeling, degelijkheid,... Als je de laptop 3 jaar wilt gebruiken, neem dan ook 3 jaar garantie. Zekerheid dat je effectief 3 jaar kan laptoppen, laptops kan je niet zoals desktops herstellen. RMA-afhandeling is volledig van de fabrikant/herstelbedrijven afhankelijk, je onderwerp je volledig aan de goodwill van deze bedrijven en voordat je weet zit je diep in de shit. Degelijkheid is ook interessant, je wilt niet dat je laptop bij elke scheet paar schroeven verliest en na verloop van tijd spontaan uit elkaar valt.

IBM levert goede service, maar dat kost geld en conservatieve grafische kaart keuze. De rest kan niet eens in de buurt van IBM komen. Gelukkig is Zepto (nieuwkomer naar tweakerbegrippen) bereid om serieus te concurreren met IBM-degelijkheid.

Daaronder heb je een rij B-merken, voor huishoudelijk gebruik dat geen professionele eisen heeft. Acer, Asus, Dell,... valt hieronder.

En Toshiba slaagt erin om bij de C-merken te staan, we verwachten niet de beste panzerlaptops. Zorg dat het RMA-lijden beperkt blijft, we rekenen een fabrikant hard op RMA-afhandeling af, als de gemiddelde RMA tussen 3 weken en 3 maanden duurt.

Zelfs met een oneindige budget kan je niet de favoriete laptop kopen, bv kruising tussen IBM-degelijkheid en Dell XPS gaming gaat niet. Je gaat altijd een compromis moeten sluiten en persoonlijke afwegingen doen.
rapture schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 23:54:
800 euro voor een laptop is zoals een nieuwe tank met een afgedankt kanon (M1 Abrams had dit nadeel, ze zijn altijd (zelfs de dag van vandaag) lichter, dan een Duitse tank bewapend) kopen, achter moet je dubbele kosten maken om het te corrigeren. Ookwel bekend onder, goedkoop is duurkoop. Alleen kan je laptops praktisch niet upgraden zodat het een wegwerpproduct is. Bezin eer je begint, laptops koop je enkel, als het echt niet anders kan. Anders default voor een desktop gaan, de keuze van onderdelen/merken is minder kritisch.

Voor een puur kantoorlaptopje, liefst met de onderdelen van laptops van 3 jaar geleden, dan kan het idd. Je ziet zelfs 600 euro laptops in de reclameboekjes.

Neem wel 3 jaar garantie, dat betekent dat je de laptop 3 jaar echt kan gebruiken. Als er iets stuk gaat, dan gebeurt regelmatig bij lichtgebouwde laptops. Dan krijg je een zulke dikke rekening gepresenteerd, dat je de laptop zo snel mogelijk door het raam smijt. maw 1 jaar garantie, betekent 1 jaar effectief laptopgebruik. Reperaties buiten de garantie wil je niet meemaken en zelf laptopherstellingen doen is praktisch onmogelijk.

Er wordt niet rondgesleurd of op batterijen gewerkt. Dan kan je ook in de goedkoopste segmenten kijken, laptops met 1/3 accu aanboord en van die toestanden. De laptop is niet broodnodig, dus goedkope toestellen die na verloop van tijd spontaan uit elkaar vallen zijn geen probleem. RMA's van 3 weken tot 3 maanden is ook geen probleem en slechte diagnosestellers zijn ook geen probleem (je kan de laptop tot de eindigheid achter elkaar terug naar de garantie sturen)..

Kortom: de goedkoopste van het land kopen met het gewenste aantal jaren garantie erbij.

Als diehardlaptopgebruiker, raad ik het laptopgebruik eerder af. Op een desktop gaat alles beter: goedkoper, sneller, zelf snelle herstellingen doen, geen RMA-troubles, desktops vallen niet spontaan uit elkaar, geen problemen met stevigheid/degelijkheid,... uiteindelijk geen zorgen over ditjes datjes.
In vele laptoptopics maak ik de TS duidelijk dat je bijna een soort disclaimer moet tekenen voordat je een goedkope laptop mag kiezen. Ja, we hebben je op de hoogte gebracht van het feit dat je mogelijk een doos van pandora koopt.

Een laptop koop je niet voor de fun, wel als het bittere noodzaak is (bv om dagelijks naar werk/school mee te sleuren). Blijf bij de desktops zolang het nog kan.

Serieus laptop trashen/reviewen, doe je op de hoge school of universiteit. Lever paar honderd laptops aan de IT-studenten, deze laptops worden in 1 jaar tijd afgeragd alsof ze 3 jaar in kantooromstandigheden gebruikt worden. Indien de RMA-percentage niet meer dan 5% is, dan zijn ze degelijk. Indien de RMA's niet langer dan 14 dagen duurt, dan zit je echt goed. Indien de laptops utp-kabel-struikel- en van-de-tafel-vallen-bestendig is, dan zit je ook bij IBM-class materiaal.

[ Voor 5% gewijzigd door rapture op 10-03-2007 13:04 ]

Verwijderd

wat voor laptops meer meespeelt is voorbeeld de bouwkwaliteit, en dat lijkt me moeilijker in te schatten.

Ik heb er hier op het moment 2 staan (Fujitsu Siemens Amilo P1xxx en een oude compaq evo met P3 cpu), en ik moet zeggen dat qua sterkte die compaq er gewoon met kop en schouders bovenuit steekt. Als de laptop toe is, en ik duw/tik met mijn vinger redelijk ligt in het momidden van het scherm, dan geeft die compaq eigenlijk niet mee. Doe ik hetzelfde met die Fujitsu-Siemens, dan trilt heel dat scherm al mee/ is het makkelijk 3mm in te duwen.

De kwaliteit van die Fujitsu laat in mijn opzicht dus ferm te wensen over. Ik kan echter niet vergelijken met een acer / dell / asus / IBM, want ik heb die systemen niet. Een toshiba waar ik ook al vaker mee gewerkt heb (ook een P3-geval) is dan weer wel stevig...

Dat zijn dingen waar puur op de specs afgaand niets over kan zeggen, en voor veel mensen is het ook niet zo belangrijk. Ik ben mijn laptop gaan halen met 2 eisen; 2 gigabyte ram en niet groter dan 15.4".

Ik kon daar in de winkel een acer krijgen met betere specs voor een lagere prijs, maar ik heb het niet gedaan omdat hier vaak passeert dat acer zijn laptops niet al te sterk zijn. Als ik bekijk wat die Fujitsu al maar is, ben ik zéker blij dat ik geen acer genomen heb. Voor mij zal het dus nooit meer een Fujitsu worden, terwijl je anderen hebt die wel tevreden zijn van hun acer, die misschien toch minder sterk is.

Deze invloeden heb je op een vaste pc minder. Van welk merk je videokaart / moederbord nu is, als het stabiel draait (en anders is het toch meestal een RMA geval) dan is het goed. Je kan dus naar mijn mening een bestbuyguide opstellen voor laptops, iemand die altijd zijn laptop in de auto legt, naar zijn school rijdt en hem daar uithaalt zal met een veel minder sterk model ook tevreden zijn, terwijl iemand die hem tussen de boeken in zijn rugzakje moet steken om er daarna mee door de regen te rijden naar de campus echt wel een sterker model wil. Zo ga je ook gamers hebben die hun laptop altijd heel goed kunnen behandelen, terwijl er anderen zijn die grotere eisen hebben aan de stevigheid van hun toestel.

niet dat het voor mij iets uitmaakt; als hij kapot is, is het toch verzekering, ik mag ondertussen zelfs een vervangend toestel huren. Ik heb zelfs zo'n extra clausule'tje genomen dat zelfs garantie door de verzekering gedekt wordt, van mij mag FS dus 6 maand sleutelen aan mijn laptop, ik huur ondertussen toch een andere ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 13:00 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:57:
De kwaliteit van die Fujitsu laat in mijn opzicht dus ferm te wensen over. Ik kan echter niet vergelijken met een acer / dell / asus / IBM, want ik heb die systemen niet. Een toshiba waar ik ook al vaker mee gewerkt heb (ook een P3-geval) is dan weer wel stevig...
De old skool Toshiba's worden idd niet meer gemaakt, die waren weldegelijk stevig genoeg om 3% RMA-percentage te halen en ze konden perfect tegen alle valpartijen.

Merknamen kunnen dus na verloop van tijd verwateren, terwijl kwaliteit/reputatie verbeteren heel wat moeilijker is.

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 10-03-2007 13:05 ]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ja, goed idee, alleen bij laptops is het wel, dat er niet heel veel progressie in Hardware zit.
de meeste ,redelijk betaalbare, laptops zijn bijv. uitgerust met een 7600GS. En dit is al'n behoorlijke tijd zo. (komt btw snel verandering in met de x2300 met DX10 *O* )
Heb de X2300, is gewoon een 1450 chipset

Verwijderd

(komt btw snel verandering in met de x2300 met DX10 *O* )
Ff voor jouw informatie, de x2300 is niet dx10 compatible. Dit is eigenlijk een soort verbeterde x1300, hier zijn al meerdere reviews over te vinden.

net te laat...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 13:07 ]

• Juup
  • Niet online
Er moeten gewoon zo objectief mogelijke criteria gesteld worden waarop de laptop beoordeeld wordt om de invloed van persoonlijke smaak te elimineren.
Bijvoorbeeld:

Bouwkwaliteit:
- buigzaamheid materiaal
- brosheid materiaal (breekt er gemakkelijk een stukje af)
- grootte van de naden en kieren
- goedkoop-plastic gevoel bij kijken en bij aanraken
- stevigheid scharnieren
- poorten (USB, VGA etc) netjes weggewerkt

Als je dit lijstje uitbreidt en er per laptop een waarde aan toekent is het net zo objectief als een gemiddelde review.

Verwijderd

Er zijn al een aantal plekken op het web, waar je dergelijke reviews kan vinden. Bijvoorbeeld Cnet, NBR, laptopmag en notebookcheck.com. Ik zie het nut dus niet echt in van een dergelijk topic op GOT.

Er staan op bijvoorbeeld NBR al zo ontzettend veel reviews, dat je bijna voor ieder type notebook wat kunt vinden. Daar kun je imo niet tegenop.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 19:33 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:48
Ik vind he twel een goed idee.

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-01 00:20
Kan me ook wel in het idee vinden: de hierboven aangehaalde sites vervallen helaas maar al te vaak in zinloos geouwehoer over 1,5 Mhz snellere componenten etc. Zoals in dit topic al een aantal keer is gemeld kan het soms veel nuttiger zijn om een notebook op degelijkheid af te rekenen (aldus een trotse IBM Thinkpad eigenaar), en wanneer de Tweakers.net redactie voldoende animo onder fabrikanten kan vinden om iedere drie maanden een setje relevante modellen op te sturen kan dat zeker een nuttige bijdrage leveren aan de BBG.

Dat wil niet zeggen dat je alleen maar naar de degelijkheid gaat kijken, maar iedere BBG een advies voor de beste <800 E notebook, de beste desktop replacement, de beste ultra-mobile en de beste performance/mobility spreekt mij wel aan. Fabrikanten waarschijnlijk ook, want er zijn weinig sites die zo'n grote, specifieke doelgroep weten te trekken.

Al met al:
- kies een aantal relevante subcategoriën
- pols bij fabrikanten of ze met een zekere frequentie reviewexemplaren willen opsturen, en vermeldt dat degelijkheid zeker een issue is dat zal worden getest
- stel de juiste criteria vast (mobiliteit, resolutie beeldscherm etc.)

En je creëert weer een stukje meerwaarde voor de frontpage!

Toch?

Verwijderd

Zoiets dus.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Degelijkheid/bouwkwaliteit zou ik eerder onder de term: "Bruikbaarheid" klasseren.

Een laptop mag niet te gemakkelijk stuk gaan en niet te regelmatig RMA's vereisen. Trashtesten aan hoge scholen of universiteiten met IT-studenten kunnen een realistisch RMA-percentage opleveren. Na een jaartje MCT-gebruik (wij trashen het hardst van heel België) weet je perfect hoe die laptops in normaal gebruik na 3 jaar eruit zien. Als je "mil-spec" materiaal wilt inkopen, dan weet je waar je de betrouwbaarheidstesten kan vinden.

We verwachten niet perse IBM-panzers, gewoonweg omdat IBM gevoelig duurder dan de rest is (klasse apart). Een RMA'tje zien we weleens door de vingers, net zoals tandartsbezoeken niet de leukste bezigheid is. Zorg dat het "quick and painless" is.
  • Houd de RMA's korter dan 14 dagen, Acer en Asus presteren in België relatief goed op dit vlak. Toshiba gemiddelde van 3 weken tot 3 maanden, vooral omdat ze techniekers ontslaan wegens besparingen wegens slechte bedrijfsresultaten. Hoezo slechte bedrijfsresultaten, de klanten weten waarom!
  • Zorg dat de diagnoses goed zijn en voorkom dubbele RMA's. Met mijn laptop is Toshiba erin geslaagd om 5 RMA's (7 maanden) te doen en het was nog niet klaar. Uiteindelijk had de laptophandelaar een andere laptop voor mij gekocht.
  • Wees niet te gierig met onderdelen. Acer en Asus herstellen de laptops tot bijna nieuw staat, elk onderdeeltje dat niet zo mooi eruit ziet wordt direct vervangen om troubles te vermijden.
  • Hopeloze gevallen kan je beter opgeven. Bepaalde hopeloze Acers worden omgeruild voor een nieuwere type laptop. Toshiba kent er alles van hopeloze RMA-gevallen te proberen op te lappen, oa mijn laptop en RMA-reeksen. In totaal heb ik 9 RMA's gehad.
  • Geef de fouten toe en regel wat lekkers voor je klanten. IBM had laptops met verkeerde harde schijven geleverd, snel de juiste harde schijven inschroeven en de studenten mochten de verkeerde schijven op eBay smijten als vergoeding voor de RMA-miserie. _/-\o_
Hieruit kan je ook besluiten waar ik bepaalde merken onder A-merk, B-merk en C-merk klasseer.
  • A-merken leveren panzers en voorbeeldige RMA-afhandeling/service. Op deze laptops kan je rekenen (zowel werk als studie), bij problemen komen de goede leveranciers (afhankelijk van de garantievoorwaarden) zelfs de volgende werkdag naar eender welke lokatie in het land om jouw laptop te herstellen.
  • B-merken leveren een minder stevige alternatief voor betaalbaardere prijzen en de RMA-afhandeling is "quick and painless". Zodat de bruikbaarheidsrating hoog ligt, 14 dagen RMA tov 1095 dagen (3 jaar) levensduur valt goed mee. Deze laptops zijn goed voor fun-gebruik, 1% van de levensduur is je laptop op RMA.
  • C-merken leveren minder stevige laptops en de RMA-afhandeling is problematisch. De bruikbaarheidsrating ligt aan de lage kant, ze hadden meer dan 200 dagen geprutst aan mijn laptop en het was nog niet klaar. Dat is minstens 20% van het levensduur dat de laptop op RMA was.
Wat info over de merken en hun plaats.
  • Het is ook vrij duidelijk waarom de consument in België/Nederland totaal geen vertrouwen in Toshiba heeft. En Toshiba zit "gratis laptops" (hun disclaimer zal het "gratis" wel op het minimum houden) te smijten als peperdure reclamestunt in de hoop dat mensen een Toshiba-laptop overwegen.
  • Zepto verwelkom ik als een nieuwkomer die IBM probeert te benaderen met stevigheid. Een Deense degelijkheidstest, dat eens door CLB gepost werd. Uiteraard moet een trashtest door een serieuze hoge school of universiteit gedaan worden.
  • IBM Thinkpad hoort bij de A-merken, maar kan Lenovo de reputatie hoog houden?
  • Kan iemand meer info over HP-Business-lijn-laptops geven? Voor zover ik weet horen ze ook bij de A-merken?
  • De rest van de merken zitten in de grote groep van B-merken. Dell laptops zijn ook niet alles, onze docenten waren evil genoeg om 40% van de proeflaptops te trashen in korte tijd. Laat staan de studenten.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

rapture schreef op zondag 11 maart 2007 @ 00:59:
• Zepto verwelkom ik als een nieuwkomer die IBM probeert te benaderen met stevigheid. Een Deense degelijkheidstest, dat eens door CLB gepost werd. Uiteraard moet een trashtest door een serieuze hoge school of universiteit gedaan worden.
Dat je dat nog weet joh :9

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:58

Thandor

SilverStreak

>> Frontpage Algemeen

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Trenchdog schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:20:
Nadeel aan laptops is dat deze minder goed zelf zijn samen te stellen. Het noemen van losse onderdelen die gezamenlijk een goed systeem vormen zou hier dan ook lastiger zijn denk ik.
En daarmee sla je de spijker op zijn kop. De BBG is bedoeld om onze lezers een beeld te geven van wat kwalitatief, qua performance et cetera goede pc's zijn. De kunst daarbij is dus om de juiste componenten te selecteren, die samen een goed geheel vormen. Bij gewone computers en in mindere mate servers heb je die mogelijkheid. Laptops worden kant en klaar geleverd en bieden niet de mogelijkheid om individuele componenten te selecteren. Een BBG is dan ook geen passend idee.

Wat wel een idee is, en dat is iets wat ik ook in dit topic teruglees, is de mogelijkheid om laptops te gaan reviewen en ze op een bepaald aantal vastgestelde criteria te beoordelen. Aan de hand van die beoordelingen kunnen bezoekers en lezers vervolgens een keus maken.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Harm schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:53:
[...]
Wat wel een idee is, en dat is iets wat ik ook in dit topic teruglees, is de mogelijkheid om laptops te gaan reviewen en ze op een bepaald aantal vastgestelde criteria te beoordelen. Aan de hand van die beoordelingen kunnen bezoekers en lezers vervolgens een keus maken.
Is ook lastig. Juist omdat laptops bijna altijd een pakket zijn, kom je ook in de merken discussie terecht. Waar de een gruwelt van een Acer, zijn er anderen die juist graag Acers kopen.

Wat misschien zou kunnen is een soort van sticky van populaire laptops in schermgrootte of portability onderverdeeld (draagbaar, desktopreplacement etc) met links naar topics? Alleen moet er dan iemand zijn die dat bijhoudt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Juup schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:47:
Bouwkwaliteit:
- buigzaamheid materiaal
- brosheid materiaal (breekt er gemakkelijk een stukje af)
- grootte van de naden en kieren
- goedkoop-plastic gevoel bij kijken en bij aanraken
- stevigheid scharnieren
Wat dan weer door dezelfde persoon gedaan moet worden... wat voor mij buigzaam / rommel is, zal door een ander misschien als goede kwaliteit / niet al te buigzaam aanzien worden.

zo vinden sommigen een Antec SLK 3000 van goede kwaliteit, terwijl een tybotech xtrame gaming case kastje (wat direct afgedaan wordt als slechte kwaliteit) pakken steviger is, en meer ruimte biedt.

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-02 09:39

Onno b

Heilige iRacing data koeien

Ja, perfect plan :). Laptop's zijn niet altijd even duidelijk voorzien van de juiste informatie, maar vaak zijn deze al gemakkelijk terug te vinden met google. Eigenlijk is het dan ook meer iets voor een groot topic denk ik en misschien van daar uit een bbq.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 21:35
Groot topic zei je? \[BBG: Zomer 2007] Studenten notebook tadaaa \o/

The devil is in the details.

Pagina: 1