Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraagje freq Oscillatie

Pagina: 1
Acties:

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hallo,

Ik heb de volgende schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://file01.uploaddump.nl/~file01/uploads/kkmoqdqqocqcm-oscillatie.PNG

Deze schakeling maakt van een gelijkspanning een wisselspanning met andere woorden is dit dus een oscillator. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de frequentie van deze oscillatie uitreken?
Ik gebruik in de schakeling een NAND poort en bij de ingang komt 9V?
Iemand de me hierbij kan helpen :$

Verwijderd

Het moeilijkste aan die vraag is, wat zijn de drempelspanningen van de AND poorten, deze liggen tussen bepaalde niveau's maar zijn geen vaste waarde, en aangezien deze de triggeringen bepalen zal je steeds een afwijking hebben tss je berekening en je effectieve waarde (tenzij je de drempelwaardes kan opmeten)

• Chip.
  • Niet online
Ja ok daar heb je gelijk in maar wat als we dat even uitbeschouwing laten? Hoe zou ik dan de frequentie kunnen berekenen?

Anders op de enerlaatste pagina staat de drempelwaarde in een grafiek afgebeeld:
http://www.ee.washington....aSheets/cd4000/cd4011.pdf

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
daar heb ik pasgeleden een les over gehad...

ik ga heel even voor je zoeken... :*)

ohke:
volgens mij heb je zoieso een schmitt-trigger NAND-poort nodig...
anders werkt het niet (correct me if i'm wrong)

wij hadden een CMOS CD4093 gebruikt,
en in de datasheet daarvan stonden de volgende formules:

t1 = RC*ln(Vp/Vn)
t2 = RC*ln(Vdd - Vn / Vdd - Vp)
f = 1/ t1 + t2 =
code:
1
2
3
4
5
                  1
---------------------------------
RC*ln( Vp (Vdd - Vn ) )
     (----------------)
     ( Vn (Vdd - Vp ) )

Die formules zijn voor elke oscillator gelijk, dus je moet er alleen nog even achter zien te komen wat de drempelspanningen zijn, (Vn en Vp)

[ Voor 109% gewijzigd door shorttracker op 10-03-2007 20:28 ]

• Chip.
  • Niet online
Thanks zal eens gaan kijken en wat je zegt over schmitt triggers hoeft niet hij werkt gewoon zo simuleer maar op multisim ofzo...

[ Voor 72% gewijzigd door Chip. op 10-03-2007 23:30 ]