Toon posts:

VMWARE tools installeren op Linux guest OS

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd VMWare tools te installeren in mijn Linux guest OS. Mijn host OS is winXP.
Mijn VMWare is workstation 5.5.3.
Ik heb een cd waarop ik de iso heb gebrand van de linux versie van vmwaretools (met nero, image branden)
Als ik nu mijn Ubuntu opstart en ik selecteer vm>installeer VM tools dan zie ik inderdaad dat de cdrom icoon op het desktop verschijnt. Als ik edze dubbelclick dan opent deze netjes en ik zie een rpm en een tar.gz file staan in root van CD. Tot dusver klopt alles met het verhaal van vmware userguide.
Echter als ik nu dubbelclick op het rpm bestand, vraagt die niet om een root wachtwoord ofzo zoals de userguide zegt en er begint ook geen installatie. Hij opent alleen het bestand met een archivemanager en dan zie ik een /etc en een /usr bestand...
Hoe moet ik nu verder. Heb al wel gezocht maar kan de oplossing voor dit probleem niet vinden.. :'(

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom heb je de cd gebrand, dat kan toch gewoon via de vm zelf? :)
En je gebruikt ubuntu, dus de .rpm is niet van toepassing, dus probeer de .tar.gz eens uit te pakken en kijken wat er inzit. En heb je het ook al eens een de mensen van vmware zelf gevraagd? De support op vmware workstation is vrij goed volgens mij.

[ Voor 24% gewijzigd door blaataaps op 10-03-2007 10:18 ]

• NS_5
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb excact hetzelfde gedaan als jij.
Je moet de .tar.gz uitpakken en dan de installer uitvoeren.
code:
1
2
3
4
[de .tar.gz uitpakken naar een mapje]
sudo su (want je moet admin zijn om te installeren)
cd [naar de map toe]
sh ./install.sh

zoiets moet het zijn dacht ik

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=27641971,noline]Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 10 maart 2007 @

Zo lastig is het toch niet?
Blijkbaar voor mij wel, anders gaf ik hier niet aan dat ik er niet uit kwam met de informatie die ik kon vinden. Er zijn al twee mensen zo aardig om mij op weg proberen te helpen. Altijd die standaard google reply's voegen net zo min wat toe, als mensen die echt zomaar vragen stellen zonder zelf te zoeken, hetgeen hier dus NIET het geval is..

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

* Jungian is met Paul

Als je bijvoorbeeld even

http://www.howtogeek.com/...tools-on-ubuntu-edgy-eft/

had gevolgd had je het al werkend gehad. Debian (en dus ook Ubuntu) gebruikt dpkg, niet rpm. Info die je waarschijnlijk binnen 2 seconden had kunnen vinden op Google. Als je persé die rpm wilt gebruiken, gebruik dan het commando alien (verdere info opzoekbaar via de search en Google).

[ Voor 2% gewijzigd door Jungian op 11-03-2007 20:53 . Reden: (en dus ook Ubuntu) toegevoegd ]

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Hmm probeer in de terminal te werken, maar als ik su doe vraagt die om het wachtwoord.
Als ik vervolgens een wachtwoord invoer geeft hij een fout "authentification failure"
Ik weet zeker dat als ik een wachtwoord voor root heb ingevoerd, ik de gene heb gebruit die ik nu probeer.

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:52:
Hmm probeer in de terminal te werken, maar als ik su doe vraagt die om het wachtwoord.
Als ik vervolgens een wachtwoord invoer geeft hij een fout "authentification failure"
Ik weet zeker dat als ik een wachtwoord voor root heb ingevoerd, ik de gene heb gebruit die ik nu probeer.
Weet je zeker dat je een root-account hebt aangemaakt ?
Probeer anders een sudo su of sudo -s.

0.0

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58

Robtimus

me Robtimus no like you

Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 21:52:
Bij Ubuntu moet je het password van de gebruiker invoeren waarmee je op dat moment bent ingelogd.

Verder: pak idd die TGZ file uit. Ga dan die directory in, voer uit "sudo ./vmware-install.pl", voer je password in, en druk een paar keer op enter. Daarna als hij erom vraagt de config-tools draaien en je bent klaar.

* Robtimus heeft een paar dagen geleden zelf nog VMware Tools geinstalleerd op Ubuntu 6.10

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt.
Ik heb sudo su gedaan, het wachtwoord van de gebruiker ingevoerd.
CD (map)
./vmware-install.p

en dan steeds op enter.. Nu ga ik nog even uitzoeken hoe dat zit om niet steeds ctrl, alt te hoeven gebruiken om VM te verlaten..

Verwijderd

Topicstarter
Jungian schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:50:
[...]

* Jungian is met Paul

Als je bijvoorbeeld even

http://www.howtogeek.com/...tools-on-ubuntu-edgy-eft/

had gevolgd had je het al werkend gehad. Debian (en dus ook Ubuntu) gebruikt dpkg, niet rpm. Info die je waarschijnlijk binnen 2 seconden had kunnen vinden op Google. Als je persé die rpm wilt gebruiken, gebruik dan het commando alien (verdere info opzoekbaar via de search en Google).
Dat alien had ik btw al geinstalleerd via synaptic, maar was er nog niet helemaal uit hoe die dan moest gebruiken.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:33
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 12:51:
[...]

Dat alien had ik btw al geinstalleerd via synaptic, maar was er nog niet helemaal uit hoe die dan moest gebruiken.
alien pakketje.rpm

Toch?
Anders even
alien --help

of iets dergelijks

Verwijderd

of:

man alien

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:03
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2007 @ 20:41:
Altijd die standaard google reply's voegen net zo min wat toe, als mensen die echt zomaar vragen stellen zonder zelf te zoeken, hetgeen hier dus NIET het geval is..
En waar zou ik uit op moeten maken dat je WEL hebt gezocht?

Uit het superstandaard zinnetje "Heb al wel gezocht maar kan de oplossing niet vinden" dat iedereen er bij plakt?

Simpeler zoekwoorden dan ik je gegeven heb zijn er niet te vinden, als je daadwerkelijk gezocht hebt kan ik me niet voorstellen dat je die niet geprobeerd hebt. Het is dan ook zeker geen standaard google-reply, ik neem de moeite (nou nou, wat veel werk) om goede zoekwoorden in te vullen en de resultaten te bekijken of er wat nuttigs voor je tussenzit.

Het helpt mijn opinie over jou niet echt dat het de allereerste twee hits zijn die je beiden het antwoord op een presenteerblaadje toereiken.

Trouwens, die twee aardige mensen die je op weg helpen zeggen precies hetzelfde als de linkjes op Google, die je zelf had kunnen vinden als je, zeg, de belangrijkste 3 zelfstandige naamwoorden uit je topicstart (2 als je VMWare Tools als 1 (naam) beschouwd) in had gevuld.

Wil je, als je inderdaad gezocht hebt, dit soort dingen in het vervolg voorkomen, geef dan aan waarop je gezocht hebt, wat je daarmee gevonden hebt en waarom het niet zou voldoen.

Ik kan nu namelijk niet anders concluderen dat het laatste zinnetje van je topicstart in het beste geval wijst op zeer, zeer, ZEER slechte zoekkunsten, en in het slechtste geval een grove leugen is.

Met je ctrl-alt probleem kan ik je overigens niet helpen, dat kan ik zo ook niet vinden :P Ik heb wel ooit vmware gedraaid, ging dat niet automatisch nadat je de vmware tools had geinstalleerd en je VM opnieuw had opgestart?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de kick, maar allicht dat in de toekomst nog iemand anders hier wat aan heeft.
Ik heb voor ctrl alt, de volgende oplossing gevonden: (vmware geinstalleerd maar moet nog steeds ctrl alt gebruiken om te switchen tussen host en guest)

Downloaded the file vmmouse_drv.so from http://intr.overt.org/vmware-xorg-7.0/i386/ and put it in /usr/lib/xorg/modules/input

Change the xorg.conf so that the mouse input driver is vmmouse and not mouse

Let er wel even op dat je xorg.conf met sudo gedit <bestand> moet aanpassen, anders kun je hem niet opslaan.. Bij mij stond xorg.conf overigens onder etc/X11

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2007 13:30 ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Je kunt hem beter officieel installeren: open Synaptic, zoek naar "xserver-xorg-input-vmmouse" en installeer die.

More than meets the eye
system specs

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip! ook wat betrouwbaarder.. Wist niet dat die ook in de repository stond..
Ik ga vanavond eens even uitzoeken of ik ook een bootable disk kan maken van mijn vwmware bestanden icm vmwareplayer ofzo.. Staat ongetwijveld ergens gedocumenteerd als het kan..

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2007 12:18 . Reden: typetyfes ]

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Ik vraag me af of dat kan zonder VMware Player apart te moeten installeren. Die maakt nml tijdens de installatie diverse zaken aan waaronder de network bridge. Kijk maar eens bij je network devices, daar staan zeker 2 VMware devices (vmnet0 en vmnet8 onder Linux out of the box dacht ik zo).

More than meets the eye
system specs

Pagina: 1