V&A 'Marktplaats'-achtige gebruikers loopt de spuigaten uit!

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 12:21

db87

Mach 2 GT modded

Topicstarter
Ik irriteer me de laatste tijd mateloos aan het aantal gebruikers in V&A die zich uitsluitend registreren om hun spulletjes (en potentieel rommel) te verkopen. Het meerendeel van dit soort advertenties zijn van belabberde kwaliteit opgezet en zeer twijfelachtig qua betrouwbaarheid.
Natuurlijk hebben we gelukkig(!) het feedback systeem maar dat valt natuurlijk in het niet voor dit soort gebruikers. Zodra een 'verkoop-gebruiker' een negatieve reputatie heeft kan hij natuurlijk een nieuw account aanmaken. Ik weet niet of Tweakers.net een oog houdt op de IP-adressen maar ook dat is niet voldoende voor dit soort gebruikers aangezien ze al uit het oog zijn zodra ze ergens met een andere internetverbinding doodleuk een nieuw account kunnen aanmaken.

Kortom voor Marktplaats achtige gebruikers is het nu nog een grote deur die voor hun open staat.
Tweakers.net is natuurlijk geen verkoop site en ik vind het dan ook ansich al verkeerd dat Tweakers.net V&A zich daar wel al voor leent. Dit komt de kwaliteit niet ten goede en kan volgens mij ook nooit de bedoeling zijn (geweest).

Mijn oplossing hiervoor is een restrictie op te leggen: Een nieuwe gebruiker kan pas na 10 zinvolle (niet negatief beoordeeld) reacties danwel 20reacties in GoT en minimaal 14dagen geregistreerd staan om een advertentie te kunnen plaatsen op Tweakers.net.

Mijn vraag aan jullie is hoe jullie hierover denken...
Kom maar op met de input, hoe eerder hier een oplossing voor komt te deste beter zullen we maar zeggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door db87 op 10-03-2007 12:02 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-08 18:17

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Longbeard schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 00:18:
Een toegangsbeperking zal geen oplossing bieden voor de te hoge vraagprijs of te lage biedprijs. Dat er extreem veel wordt gevraagt of te weinig wordt geboden beperkt zich niet alleen tot de pas geregistreerde tweaker, ook langer geregistreerde users maken zich hier "schuldig" aan.

Een nieuw user-account registreren is mogelijk, echter zullen wij, wanneer we een kloon-account ontdekken, dit kloon account bannen en de user krijgt een mailtje. De advertenties worden in dergelijke gevallen dan ook meteen verwijderd. De user krijgt in een dergelijk geval ook geen kans om een reputatie via de User Feedback op te bouwen.

Zoals /me Erkens al aangeeft, is de methode om HK-XS te verlenen voor Vraag en Aanbod geen oplossing. Daarnaast voel ik er weinig voor om enige beperking aan het gebruik vanV&A aan oude of nieuwe users op te leggen. Vraag en Aanbod is bedoeld om de users de gelegenheid te geven om producten te (ver)kopen, een beperking zal een belemmering vormen zodat potentieel interessante producten niet in Vraag en Aanbod komen te staan maar op andere site's. Een beperking zal, mijns inziens, het aangegeven probleem dan ook niet oplossen. De oplossing zal uit de gebruiker van Vraag en Aanbod zelf moeten komen, door bijvoorbeeld goed onderbouwde User Feedbacks te geven, door zelf "normale" prijzen te vragen. Ik vermoed dan ook dat in de loop der tijd de prijzen weer zullen normaliseren, aangezien het te veel vragen of te weinig bieden niet tot een koop of verkoop zal lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Hoewel ik de gequote post van Longbreard ken deel ik ook het gevoel van db87. Ook ik heb het idee dat de kwaliteit van Vraag en Aanbod behoorlijk omlaag is gegaan de laatste tijd door de marktplaats achtige nieuwe members en posts. Die kwaliteit is van een dergelijk niveau dat we binnenkort op een punt komen dat men niet meer boven sites als marktplaats uit steekt voor de Tweakers zelf.

Hoe zien de crewmembers dit geschetste probleem?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87

db87

Mach 2 GT modded

Topicstarter
Longbeard schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:54:
Vraag en Aanbod is bedoeld om de users de gelegenheid te geven om producten te (ver)kopen, een beperking zal een belemmering vormen zodat potentieel interessante producten niet in Vraag en Aanbod komen te staan maar op andere site's. Een beperking zal, mijns inziens, het aangegeven probleem dan ook niet oplossen.
Ik denk dat we langzamerhand ons sterk moeten afvragen wat zwaarder weegt.
"Veel advertenties maar met veel rotte peren (potentiele advertenties waar gebruikers worden opgelicht) of iets minder advertenties waar toch duidelijk minder aantal rotte peren in voorkomen."

Ik begrijp dat Tweakers.net graag een zo groot mogelijk aanbod heeft in V&A maar ik denk dat dat meer een insteek is die meer bij Speuders.nl of Marktplaats.nl past. Ik bedoel daar hoeft Tweakers.net qua aanbod toch niet mee te concurreren? In iedergeval niet op die manier naar mijn mening. Ik vind dat Tweakers.net V&A een leuke toevoeging is voor tweakers.net-gebruikers om onderling spullen te verkopen op een zo betrouwbaar mogelijke manier. Ik vind dat de kracht van Tweakers.net V&A betrouwbaarheid moet zijn en niet het grote aanbod. Immers als V&A in de toekomst steeds meer geplaagd wordt door dit soort gebruikers hebben we immers nog weinig reden om via V&A dingen te kopen.

Het zal zeker niet het gehele probleem oplossen maar ik denk dat het aardig de goede richting op helpt. Natuurlijk zou je om te bginnen een lage restrictie kunnen opleggen die voor tweakers.net gebruikers geen belemmeringen zullen vormen. Bijvoorbeeld 10 zinvolle reacties (niet negatief beoordeeld) of minimaal 20reacties in GoT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-08 18:17

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Vraag en Aanbod willen we op den duur herschrijven. Daarbij zal het een en andere veranderd worden. Echter hebben we op dit moment geen devvers voor V&A beschikbaar. We zullen er voorlopig geen beperkingen op leggen zeker niet aan de startende tweaker. Aangezien het niet uitsluitend de startende tweaker is die dergelijke issues en andere veroorzaakt. Een beginnende user die zich niet snel aanpast zal snel genoeg vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Ik vind het genoemde voorstel wel erg lijken op voorstellen zoals op het forum gedaan worden om gebruikers pas topics te laten openen nadat ze tien reacties hebben geplaatst. Dat soort zaken en een dergelijk gebrek aan vertrouwen voor een van de meer primaire diensten (niet zoals GC) levert volgens mij maar weinig voordelen op, omdat oudere gebruikers net zo goed zich kunnen misdragen en omdat je het risico loopt dat gebruikers posts gaan maken om het posten.

Dat eerstgenoemde is denk ik het belangrijkste. Omdat oudere gebruikers zich net zo goed misdragen heeft het maar weinig voordelen om alleen nieuwe gebruikers uit te sluiten. Zo bezien zal de betrouwbaarheid waarschijnlijk helemaal niet stijgen als je restricties oplegd zoals je voorstelt :) . Zeker gezien het feit dat advertenties die niet aan de richtlijnen voldoen voor nieuwe gebruikers net zo goed als voor oudere gebruikers verwijderd worden.

Daarnaast wordt misschien V&A net zoals het forum altíjd slechter. Hetgeen ik hierboven plaats, en de notie dat het slechter wordt, is dan volgens mij ook vooral gebaseerd op een gevoel en op aannames. Misschien is het een goed idee om eerst te kijken of er daadwerkelijk een stijging van slecht ads plaatsvindt, en van wat voor gebruikers die afkomen.

[ Voor 6% gewijzigd door JHS op 10-03-2007 10:47 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik begrijp wat je bedoelt JHS maar ik weet niet of je de mensen die registreren alleen om een advertentie te plaatsen wel als nieuwe users moet zien. Deze mensen zullen namelijk vaak na het plaatsen van een advertentie nooit weer terugkomen denk ik. Het zijn juist die mensen waar de db87 een probleem mee heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 10-03-2007 11:01 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87

db87

Mach 2 GT modded

Topicstarter
Longbeard schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:41:
We zullen er voorlopig geen beperkingen op leggen zeker niet aan de startende tweaker.
Het is ook maar een beetje hoe je dat definieerd. Iemand die zich uitsluitend registreed om onderdelen te verkopen vind ik bijvoorbeeld geen startende tweaker. Als Tweakers.net een verkoop site zou zijn zou ik het zonder meer mee eens zijn geweest...
JHS schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:46:Daarnaast wordt misschien V&A net zoals het forum altíjd slechter. Hetgeen ik hierboven plaats, en de notie dat het slechter wordt, is dan volgens mij ook vooral gebaseerd op een gevoel en op aannames. Misschien is het een goed idee om eerst te kijken of er daadwerkelijk een stijging van slecht ads plaatsvindt, en van wat voor gebruikers die afkomen.
Ik check wekelijks het V&A en ik zie de laatste tijd duidelijk meer mensen die zich hebben geregistreed om te verkopen dan bijvoorbeeld een jaar geleden. Ik beweer dus niet het geen wat de titel van dit topic misschien in eerste instantie doet vermoeden. Ik ben zonder meer van mening dat het V&A kwalitatief goed is maar ik denk dat er wel nog ruimte is voor verbetering om het ook minstens zo goed te houden in de toekomst. ;)
het levert volgens mij maar weinig voordelen op, omdat oudere gebruikers net zo goed zich kunnen misdragen en omdat je het risico loopt dat gebruikers posts gaan maken om het posten.
Ik denk juist dat dat wel mee zal vallen. Een gebruiker die bijvoorbeeld een computer wil verkopen en zich daarvoor registreet bij Tweakers.net zal dan eerst als een gek moeten gaan posten om vervolgens de advertentie te kunnen plaatsen, ik denk dat dat soort gebruikers hier snel op afhaken, al helemaal als je aan de restrictie een tijdstermijn aanplakt van bijvoorbeeld twee weken. Een startende tweaker (iemand die graag wil kunnen reageren op interessante topics/nieuwsitems/discussies danwel met computerproblemen zit, die na verloop van tijd vast wel verbonden raakt met tweakers.net) zal zich niet registreren om spullen te verkopen en ten tijde dat hij/zij dat wel wil doen is de gene waarschijnlijk al lang over de restrictie heen...

Misschien wekt zo'n restrictie wat wantrouwen op maar als je je bedenkt dat het V&A eigenlijk alleen is bedoeld voor (al dan niet startende) tweakers dan is het niet meer dan normaal dat niet tweakers.net geregistreerden daar niet zonder meer meteen gebruik van kunnen maken. Het heeft dus niet zo zeer mee te maken dat we de gebruikers vragen zich te bewijzen maar meer om uitsluitend verkoops-gebruikers buiten de deur te houden. Voor hen is er immers Marktplaats of Speurders...

Pagina: 1