Geluid TV-kaart doorsturen naar externe geluidskaart

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Plato
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-02 23:01
Ik wil het geluid van mijn TV kaart (Leadtek Winfast TV 2000 XP) aansluiten op mijn externe geluidskaart (presonus firebox). Dit is mij na veel pogingen nog niet gelukt.

De TV-kaart geeft als geluidsuitgang een line-out die je normaal gesproken met een kabel naar je interne geluidskaart doorlust, of naar je moederbord (Asrock 939DUAL-SATA2) als je een onboard geluidskaart gebruikt, net zoals bij het geluid van je cd-rom speler. Met mijn onboard geluidskaart werkt de TV-kaart prima en heb ik goed geluid.

Als ik echter mijn externe geluidskaart wil gebruiken die via firewire is aangesloten op mijn PC dan kan ik het geluid uit mijn TV-kaart niet doorgelust krijgen.

Volgens mij zijn er maar enkele oplossingen:
1. het geluid wordt via de pci-bus via je cpu doorgelust naar de externe geluidskaart
2. de onboard geluidskaart stuurt het geluid door naar de externe geluidskaart
3. de line-out van de TV-kaart laat je met een kabel uit je PC komen en sluit deze aan de break-out box van de externe geluidskaart (niet wenselijk ivm storingen)

Geen van deze oplossingen weet ik werkend te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
je geluidskaart heeft toche gewoon een line-in?

Je moet 2 van deze:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/3000_3999/3000/3010/3012/301254_LB_00_FB.EPS.jpg
achertin de line-in's van je break-out box stoppen en dan met zo'n kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1131.jpg
hem met de line-out van je tv-kaart verbinden.

[ Voor 76% gewijzigd door Tha Ra op 10-03-2007 10:52 ]

• Plato
ik ben als geluidstechnicus bekend met de standaardoplossingen. De oplossing die je noemt is niet mogelijk om de volgende 2 redenen:

1. met een line-out van mijn TV-kaart bedoel ik de pinnen op de printplaat die je intern met een kabeltje normaal naar je moederbord verbind. Er zit geen minijack line-out op de TV-kaart

2. Reden dat ik een externe geluidskaart heb is omdat ik geen analoge verbinding met mij computer wil hebben om storingen te voorkomen. Door het geluid via firewire digitaal naar mijn externe geluidskaart te sturen krijg je veel betere kwaliteit. De oplossing die je voorsteld zorgt toch weer voor een analoge verbinding. De hoge kwaliteit heb ik nodig omdat het geluid versterkt wordt voor enkele duizenden mensen, en dan hoor je echt iedere storing in het signaal.

• Plato
is er echt niet iemand die weet hoe je een tvkaart-signaal intern naar een externe geluidskaart doorstuurt? Ik zou er erg mee geholpen zijn....

• Distortion
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:24

Distortion

Bottle to Throttle

Heb je de interne onboard sound al in het bios uitgeschakeld?

The only mystery in life is why the kamikaze pilots wore helmets

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Plato schreef op zondag 08 april 2007 @ 23:20:
is er echt niet iemand die weet hoe je een tvkaart-signaal intern naar een externe geluidskaart doorstuurt? Ik zou er erg mee geholpen zijn....
ik heb zelf een soortgelijke opstelling: Leadtek tv kaart en externe geluidskaart als primaire geluidskaart. Ik heb het als volgt opgelost: ik heb ook nog een sb live 5.1 (pci) in m'n systeem, de tv kaart is intern doorgelust naar de AUX ingang van m'n sblive, de output van m'n sblive is vervolgens weer aangesloten op de line-in van m'n externe geluidskaart. Het AUX-kanaal moet dan uiteraard niet gemute staan van m'n sblive, evenals de line-in van m'n externe geluidskaart, in dat geval werkt het prima :)

Jij zou hiervoor je onboard geluidskaart kunnen gebruiken, die heeft als het goed is ook een AUX (of line-in) aansluiting op het moederbord (intern, 4 pins als het goed is). Vervolgens even in Windows de juiste kanalen (un)muten en je onboard geluidskaart in de line-in van je externe geluidskaart doen uiteraard :P

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

Plato schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:18:
ik ben als geluidstechnicus bekend met de standaardoplossingen. De oplossing die je noemt is niet mogelijk om de volgende 2 redenen:

1. met een line-out van mijn TV-kaart bedoel ik de pinnen op de printplaat die je intern met een kabeltje normaal naar je moederbord verbind. Er zit geen minijack line-out op de TV-kaart

2. Reden dat ik een externe geluidskaart heb is omdat ik geen analoge verbinding met mij computer wil hebben om storingen te voorkomen. Door het geluid via firewire digitaal naar mijn externe geluidskaart te sturen krijg je veel betere kwaliteit. De oplossing die je voorsteld zorgt toch weer voor een analoge verbinding. De hoge kwaliteit heb ik nodig omdat het geluid versterkt wordt voor enkele duizenden mensen, en dan hoor je echt iedere storing in het signaal.
Ik snap niet waarom je het zo moeilijk doet. Flikker die externe geluidskaart weg en prop een convertertje van SPDIF naar gebalanceerd signaal ertussen direct na je onboard kaart. Evt een galvanische scheiding ertussen of ground liften als dat nodig is en dan ben je met een paar tientjes klaar.

Of doe het meteen goed en haal een kaart met gebalanceerde outputs:

http://www.media-utilitie...dskaarten_intern/135.html (~300E)
http://audioen.terratec.n...e=News&file=article&sid=7 (~350E)
http://www.digitalconnection.com/products/audio/ap192.asp (~150E)

[ Voor 11% gewijzigd door raphidae op 09-04-2007 22:43 ]

Every morning is the dawn of a new error.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
Volgens mij kun je ook een simple (20 euro audigy value) kaartje nemen en dan via interne mixer naar spdif out en dan naar je externe kaart sturen. Dan heb je ook digitale link, als je ook geen aarde contact wil zal je wel weer naar optical moeten, maar ja je kaart is ook firewire dus dan is digital link voldoende scheiding voor je neem ik aan.
Ik spreek niet uit ervaring maar dit lijkt me logisch....
edit:
Ik heb nog wat zitten stoeien met mixer opties in mijn tvcard maar het is me niet duidelijk of en hoe je deze kan redirecten naar je externe firewire audio card...
Maar er zijn mixer opties in de meeste tvcards.

[ Voor 31% gewijzigd door EnderQ op 09-04-2007 23:17 ]

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2025

raphidae

...antichrist...

EnderQ schreef op maandag 09 april 2007 @ 23:13:
Dan heb je ook digitale link, als je ook geen aarde contact wil zal je wel weer naar optical moeten
SPDIF kan je ook gewoon galvanisch scheiden :)

Every morning is the dawn of a new error.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-02 16:27
Hmm galvanische scheiding (even opzoeken) oh ja opto couplers en dergelijk nooit zelf bewust toegepast in audio.

Verwijderd

[quote]Plato schreef op maandag 12 maart 2007 @ 17:18:

Weet je zeker dat op die 2 pinnekes wel geluid staat?

Op mijn kaart moet ik dat aan geven door een jumpertje omzetten.
Pagina: 1