Toon posts:

Overclocken of Nieuwe processor

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje af: is overclocken de meerprijs van een moederboard en geheugen waard? Is het niet slimmer om na verloop van tijd gewoon een nieuwe processor te kopen of kan je de vorige generatie overclocken tot de snelheden van de nieuwere generatie? Neem nou de Core 2 Duo E6600. Is het de meerprijs waard om deze "overclock ready te maken" voor als hij een beetje achter begint te raken qua snelheid. Ik hoor van mensen die deze overclocken tot 3,6Ghz. Wat ik me afvraag is of zon overgeclockte E6600 sneller (naar verwachting) is dan bijv. de nieuwere generatie C2D? Of is het slimmer om de CPU gewoon te gebruiken tot ie echt sloom word en dan bijv over te stappen op nieuwere technologieen, bijv quad core?
Bvb dank!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Wat verstandig is kan alleen jij bepalen natuurlijk. Ik heb net mijn zuurverdiende geld in een E6600 gestoken, mocht die nu kapot gaan dan zit ik zonder processor en dus zonder computer en dat risico neem ik dan liever niet. Als jij dat risico wel kan nemen dan zou ik het gewoon doen.

En nu al zeggen of een overgeclockte E6600 sneller is dan de volgende generatie kan natuurlijk niemand.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik me afvraag is of zon overgeclockte E6600 sneller (naar verwachting) is dan bijv. de nieuwere generatie C2D?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat ligt natuurlijk volledig aan de eisen die je stelt. Zelf heb ik voor mijn nieuwe pc juist voor een E4300 gekozen, omdat die lekker te OCen was en ik op die manier gewoon een snelle had.
Of een cpu snel genoeg is of niet gewoon aan hoe je je pc gebruikt. Voor sommige applicaties kan ik prima overweg met een bakkie van een paar 100MHz, maar als werkbak wil ik een snelle SMP setup.

Dus over het slimmer is een nieuwe proc te kopen... tja, als je oude te langzaam is wel natuurlijk :P

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:57:
Wat ik me afvraag is of zon overgeclockte E6600 sneller (naar verwachting) is dan bijv. de nieuwere generatie C2D?
Nieuwe generatie?? Heb ik onder een steen geleefd?? de E6600 is nog steeds 1 van de snelste dualcores(quadcores reken ik er niet bij omdat dit niet echt zeer veel nut heeft in games bijvoorbeeld) Enkel de 6800 en 6700 zijn sneller. Maar 6600 is zonder moeite te overklokken naar 3 ghz waardoor hij de snelste cpu (die andere cpu's op stock dan weliswaar) zou zijn.

http://specs.tweak.to/16567

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Over 2 jaar niet meer skelleniels :P

Maar ik zou bijvoorbeeld gewoon de E6600 nemen en em dan overklokken, ipv de E6700 of X6800.

Afhankelijk van je budget zou dat ook de E4300 of E63/400 kunnen zijn.

Als je het alleen wilt doen om er over 3 jaar nog mee vooruit te kunnen lijkt het mij weinig zin hebben, een quadcore is sneller in multicore supported apps en over 3 jaar doen hopelijk alle apps daaraan, als dan een octacore met hyperthreading uitkomt kom je niet ver met je E6600, of die nu op 2,4 of 3,4 Ghz loopt.

Een kwaliteitsmobo hoef je niet altijd te hebben om te overklokken btw, de P5B voldoet bijvoorbeeld prima als je niet extreem hoog wilt imo.

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 22:13:
Over 2 jaar niet meer skelleniels :P

Maar ik zou bijvoorbeeld gewoon de E6600 nemen en em dan overklokken, ipv de E6700 of X6800.

Afhankelijk van je budget zou dat ook de E4300 of E63/400 kunnen zijn.

Als je het alleen wilt doen om er over 3 jaar nog mee vooruit te kunnen lijkt het mij weinig zin hebben, een quadcore is sneller in multicore supported apps en over 3 jaar doen hopelijk alle apps daaraan, als dan een octacore met hyperthreading uitkomt kom je niet ver met je E6600, of die nu op 2,4 of 3,4 Ghz loopt.

Een kwaliteitsmobo hoef je niet altijd te hebben om te overklokken btw, de P5B voldoet bijvoorbeeld prima als je niet extreem hoog wilt imo.
Eigelijk doe ik het daar voor ja. In dat geval lijkt het me slimmer om een normaal moederbord te nemen en gewoon PC5300 te nemen en dan over 2/3 jaar gewoon een nieuwere technologie te nemen.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Wat is overklok ready?

Een goed mobo vind je al voor €100 ds3 bijvoorbeeld, doet 400fsb wel. Die 2GB pc5300 is goed en goedkoop geheugen waarmee toch 3GHz op een e6600 is te halen.

Toch een redelijk standaart set-up die prima moet oc'en (niks is zeker)

Een betere koeler kan, maar hoeft niet hangt een beetje van de processor af.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 23:04:
[...]

Eigelijk doe ik het daar voor ja. In dat geval lijkt het me slimmer om een normaal moederbord te nemen en gewoon PC5300 te nemen en dan over 2/3 jaar gewoon een nieuwere technologie te nemen.
Maar dat moet je toch ook doen als je gaat OCen lijkt me. Op een gegeven moment wordt zo'n ding ook te langzaam.

Verwijderd

oke je heb verschillende tweakers hier op de forum

tweakers1 heeft poen zat maar wil alles sneller hebben
tweaker2 heeft wat minder poen en koop een middelmaat proc en overklok die naar zijn genoegen

De echte ras tweaker
Koop lowbudget shit en klok die over wat tweaker1 wilt hebben.
Deze ras tweaker wil het maximaal hebben voor zo minder mogelijk kosten.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
Mja, ik heb de E6600 en pc5300 geheugen: heb die cpu naar 3 ghz overklokt en heb hier geen spjt van(8800 gtx wordt nu wat meer benut op die manier) Ok, ik weet ook wel dat ik over 2 jaar wrs niet eens meer teokom(kijk maar naar athlon 64 3000+ die begint ook te traag te komen), maar dan kom ik nog steeds langer toe dan met de stockklok.Mijn advies is om een overklok te doen binnen de grenzen zodat je op dit moment de snelste cpu hebt. Zo kom je mss een half jaartje langer toe en zul je dan ook een half jaartje langer kunnen blijven doen met de cpu met als gevolg dat het minder zal kosten.(en je dan ook meteen een nog snellere cpu kunt kopen) Uiteraard moet je je cpu niet boven de 5 ghz gaan overklokken, die houdt dat echt geen 3 jaar vol volgens mij...

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Ok alvast bedankt voor de reacties. Vraagje: E6600 naar 3 ghz met pc5300 of naar 3,6ghz met pc6400, zal dit erg veel verschil gaan maken in prestaties? Oftewel is het kopen van duurder geheugen en wellicht een iets betere mobo het geld waard voor de prestaties die je er voor terug krijgt. Ik kan het heus wel betalen (maar ik heb niet bakken met geld ofzo) maar dan zal ik bijv. wel moeten besparen op een geluidskaart of een 2e HDD. Voorbeeld: Een DS3 + PC5300= ongeveer 230 euro. Een P5B Deluxe + PC6400= ongeveer 380 euro. Als ik die 230 + geluidskaart + 2e HDD doe=ongeveer 380 euro. Wat zou verstandiger zijn? Waar het mij vooral om gaat is dat je nu veel geld uitgeeft aan een goede pc. Zal overclocken (na verloop van tijd) de levensduur van mijn CPU verlengen? (Dus als ie echt te langzaam word op 2,4, je hem overclockt naar dus of 3,0 of 3,6) zo niet dan neem ik er een 2e HDD en een geluidskaart bij. Voorlopig (door de reacties) lijkt oc'en naar 3,0 me het slimste.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 13:59 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:55:
Ok alvast bedankt voor de reacties. Vraagje: E6600 naar 3 ghz met pc5300 of naar 3,6ghz met pc6400, zal dit erg veel verschil gaan maken in prestaties? Oftewel is het kopen van duurder geheugen en wellicht een iets betere mobo het geld waard voor de prestaties die je er voor terug krijgt. Ik kan het heus wel betalen (maar ik heb niet bakken met geld ofzo) maar dan zal ik bijv. wel moeten besparen op een geluidskaart of een 2e HDD. Voorbeeld: Een DS3 + PC5300= ongeveer 230 euro. Een P5B Deluxe + PC6400= ongeveer 380 euro. Als ik die 230 + geluidskaart + 2e HDD doe=ongeveer 380 euro. Wat zou verstandiger zijn? Waar het mij vooral om gaat is dat je nu veel geld uitgeeft aan een goede pc. Zal overclocken (na verloop van tijd) de levensduur van mijn CPU verlengen? (Dus als ie echt te langzaam word op 2,4, je hem overclockt naar dus of 3,0 of 3,6) zo niet dan neem ik er een 2e HDD en een geluidskaart bij. Voorlopig (door de reacties) lijkt oc'en naar 3,0 me het slimste.
Dan zou ik voor de DS3 gaan + PC5300 mem en een E4300. Dan zit je zo op de 3GHz en heb je dat voor niet eens zo heel weinig.
En OCen verlengt nooit de duur van een cpu, die zal hem enkel verkorten.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Als je gewoon in de midden moot koopt ben je eigenlijk het beste uit. Ikzelf koop vaak duurder spul als dfi etc. De overclock die je hier extra mee uithaalt is natuurlijk minder dan de eerste mhzen. Die je uit een asrock ook kan halen. Je moet het zo zien. De toename van de extra mhz (door een duurder bord) nemen in je beurs altijd harder toe.

(edit: wat betreft het risico van overclocken, die valt best mee zolang je de spanningen binnen de marges houd).

[ Voor 14% gewijzigd door Moffin op 10-03-2007 17:38 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Pagina: 1