Toon posts:

Wireless asus laptop wil niet automatisch connecten

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dit is m'n eerste vraag op het forum (ik kom hier al jaren en vond tot nu toe op al mijn vragen een antwoord met de zoekfunctie)

In mijn werk als caimonteur moet ik ook problemen met wireless netwerken oplossen. Tot nu toe gaat dat altijd prima maar ik kom steeds weer een probleem tegen en dan vooral met asus laptops. Met die asus wordt een utility geleverd met welke je de wifi instelt. Het probleem is echter dat die utility geen WPA ondersteund, daarom moet je gebruik maken van de XP "utility" Ik zorg ervoor dat die asus utility niet meer mee opstart. Wanneer de lap is opgestart vind ie bijna nooit direct het netwerk terwijl dat wel op automatisch staat. Het vreemde is dat ie wel direct met een onbeveiligd netwerk connect voor zover dat in de buurt staat.

Je moet bijna altijd het netwerk herstellen of je moet 'm opnieuw in de lijst aanklikken, meestal gaat het dan goed maar zodra je de lap weer opnieuw opstart is de verbinding weer weg en moet je weer met de hand connecten. Het gekke is dat ik dat alleen bij asus laptops tegenkom. Overigens is de ingebouwde wifi-nic erg gevoelig, hij vind meer netwerken dan mijn eigen HP Compaq (met intel pro wireless)

Samengevat: (met de windows utility) laptop vind wel direct een onbeveillig netwerk en connect daar ook mee, maar zodra je de lap op een (door ons geleverd Netgear AP) beveiligd netwerk automatisch wilt laten connecten gaat het fout, hij wil dan niet connecten, het netwerk ziet ie wel. Als je hem daarna met de hand laat connecten gaat het wel goed. Wat zou er fout gaan of wat zou ik misschien fout doen?

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-02 13:26

Foamy

Fulltime prutser

Zorgen dat je het netwerk dat je hebben wilt bovenaanstaat in de lijst met voorkeursnetwerken wil vaak al helpen...

blub

Verwijderd

Topicstarter
Die staat bovenaan de lijst, sterker nog, 9 van de 10 keer staat het netwerk alleen in het lijstje van voorkeursnetwerken. Ervoor staat een icoontje in de vorm van een pionnetje en daar hoort dan een blauw cirkeltje omheen te zitten. Heel vaak staat dat cirkeltje er niet. Daardoor connect ie waarschijnlijk ook niet automatisch maar waarom dat cirkeltje er niet staat is een raadsel.

Als je de lijst met beschikbare netwerken ziet staat ie er wel bij.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Je moet wel de asus utility op laten starten.

In de instellingen van die util kun je aangeven dat je de Windows Zero Configuration wil gebruiken.

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
De zero configuration draait al zonder dat je die utility hoeft op te starten, dat kan je instellen in services.msc. Als je de utility wel gebruikt en je kiest voor zero configuration dan schakelt ie bij de eerst volgende opstart de wifi nic niet in. Dus ik start liever gelijk op met zero config en laat de asus utility achterwege.

• Romke

Romke

Dieselhead

Ja, dat klopt.

Maar het probleem zit em in de radio.
Daar moet je dus de asus util voor gebruiken, mijn ervaring is dat 'ie met asus util erbij beter werkt.

Je kunt ook de driver van intel gebruiken lijkt me (zitten toch intel kaartjes in die dingen?)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de utility mee laat opstarten dan moet ik eerst de radio aan zetten en daarna maakt ie gelijk verbinding met een onbeveiligd netwerk dus dat is geen optie. Had de asus utility WPA ondersteuning dan was er niets aan de hand geweest.

Er zit overigens geen Intel wifi chipset in, anders had ik daar inderdaad de intel pro driver wel installed.

Het probleem zit m dus in die XP driver. Helaas is er geen update voor de asus utility waarin wel de WPA optie zit (waarom eigenlijk niet...) En hij moet met WPA beveiligd worden want we hebben al een aantal netwerkjes gehad waarin de WEP key was gekraakt en daardoor een aantal ongenode figuren op datzelfde netwerkje zaten te surfen waardoor de snelheid dusdanig afnam dat men dacht dat het modem defect was... Leg dat maar 's uit aan een NOOB-klant.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 17:36 ]

• Romke

Romke

Dieselhead

radio aan/uit kan toch ook middels fn-F2?

Pagina: 1