Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lastige keuze, Seat Leon of Peugeot 307 sw

Pagina: 1
Acties:
  • 386 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Tweakers,

Ik ben vandaag met mijn baas gaan shoppen voor een nieuwe auto. We hebben uiteindelijk 2 auto's waar we een offerte voor hebben aangevraagd.

De auto's:

- Seat Leon 1.9 TDI sportstyle
Donker getinte achterruiten
mistlampen
lichtmetalen velgen
Airconditioning
cruisecontrol
mp3 radio systeem met 8 speakers en stuur geintegreerde bedieding
zwarte metallic lack
en nog wat andere "standaard" opties.

- Peugeot 307 sw premium 1.6 HDiF
RD4 radio/Cd/MP3-speler
Lichtmetalen velgen Apollo 15" (195/65R15 banden)
Climate control (links/rechts gescheiden regelbaar)
Pack Visibilite
Cruise control
Glazen panoramadak inclusief elektrisch bedienbare jaloezie
electrische spiegels
en nog wat andere "standaard" opties.

Momenteel rij ik een Seat Ibiza 1.9 TDI. Op zich een hele prettige auto maar na een tijdje is hij toch te klein en wil je iets groters. De Seat heb ik als erg prettig ervaren. Ik ben zelf niet zo groot (1.70m), maar toch zit de auto als gegoten. Ook wanneer ik een Seat Leon rijdt ervaar ik dit als een zeer degelijke en prettige rijervaring.

De Seat Leon is een sportieve auto voor meer rijplezier. De Peugeot 307 SW is een grote ruime, en echt zakelijke auto. Ik heb helaas nog geen testrit kunnen maken in de peugeot en ik betwijfel een beetje of de auto niet te groot voor me is maar daar kom ik morgen tijdens de testrit achter.

De kosten van beide auto's zijn in ons geval ongeveer gelijk, en ook het dieselverbruik per kilometer is bij beide auto's ongeveer hetzelfde. Persoonlijk geef ik vooralsnog de voorkeur aan een Seat Leon. Ik heb geen kinderen en woon samen met mijn vriendin. Daarnaast mocht er toch iemand mee moeten in de Leon vind ik dat er genoeg ruimte over is achterin.

Welke keuze zou jij maken, en waarom? En wat is jou rijervaring met de Leon of de 307 SW?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

De Seat, al is het alleen al maar omdat de 1.9 TDI veel fijner rijd dan de 1.6 HDI. Je hoeft minder toeren te maken om lekker van je plek te komen en de TDI trekt ook een stuk harder. Als je de ruimte van een 307 SW niet nodig hebt zou ik de seat pakken.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dan zou ik voor de Leon gaan, in mijn ogen veeel sportiever dan een SW!
Neemt uiteraard niet weg dat de Peugeot 307 een hele mooie wagen is maar toch!

Ook geef je aan dat je niet echt groot bent (ik ben zelf 1.76) en zo'n 307 vind IK way to big!
Kom net aan boven het stuur en vind het gewoon niet erg prettig rijden! Met Seat (Leons) heb
ik geen ervaringen, maar zoals ik 't begrijp ben je er eigenlijk al uit... en zou ik die keuze volgen!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:25
De Leon. Een van de mooiste auto's van het moment naar mijn mening. Ik heb niet in de Leon gezeten maar wel achterin in de nieuwe Altea en is heerlijk comfortabel en veel ruimte achterin idd.

[ Voor 20% gewijzigd door D. Ninjai op 09-03-2007 18:02 ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Sick Nick schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 17:51:
De Seat, al is het alleen al maar omdat de 1.9 TDI veel fijner rijd dan de 1.6 HDI. Je hoeft minder toeren te maken om lekker van je plek te komen en de TDI trekt ook een stuk harder. Als je de ruimte van een 307 SW niet nodig hebt zou ik de seat pakken.
De 1.6 HDI heeft meer vermogen hoor :+

105 tov 110 pk :P
De 1.9 TDI heeft weliswaar 10nM meer als de 1.6HDI, maar om nou te zeggen dat de TDI 'een stuk harder' trekt is onzin :+

Najah, ik denk dat de TS gewoon 2 proefritten moet maken en daarop zijn keuze baseren.. Aan onze ervaringen heeft hij weinig als hij de ervaring zelf niet kan delen.

[ Voor 25% gewijzigd door MisteRMeesteR op 09-03-2007 18:07 ]

www.google.nl

• Sick Nick
  • Laatst online: 00:13

Sick Nick

Drop the top!

Cijfertjes zeggen niet zoveel, ga er voor de grap eens mee rijden. Op m'n werk hebben we auto's rijden met zowel die 1.6 HDI (oa dus ook een 307) en ook golfjes met dat TDI blok (105 pk). Die rijden veel lekkerder, veel meer het idee van lekker trekkracht omdat bij een TDI het vrij snel opkomt terwijl de HDI dat veel minder heeft. Ook hebben die golfjes een 6bak (wat de seat vast ook wel heeft, VAG blijft VAG :P ) tegenover de 5bak in de 307.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Seat heeft geen 6-bak, ook niet optioneel. Zo'n HDitje loopt naar mijn idee fijner, maar die TDi is idd wat explosiever. Overigens denk ik dat het hier gaat om de 1.6 hdi met 90pk? In dat geval zou ik zeker voor de Seat gaan. 90pk in zo'n SW is gewoon te weinig..

En dat zegt iemand die zelf dagelijks Peugeot's verkoopt :+

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het delen van je mening en ervaringen :)

Het gaat inderdaad om de 1.6 hdi met 90pk. Morgen ga ik testrijden dus dan kan ik kijken of de peugeot ook past maar ik denk inderdaad dat hij "te groot" voor me is. Overigens heb ik wel in een Seat Leon geregeden vandaar waar 1 t/m 6 op de pook stond :) Was alleen geen diesel hehe.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 18:33 ]

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Lekker slim, iemand laten proefrijden in een 2.0fsi als het om een TDi 105 gaat :+

Maar even serieus, die 307 hoeft niet persé als SW geleverd te worden hoor. Er is ook gewoon een 3/5-deurs versie..

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 22-11 20:21
Ik heb voor ongeveer dezelfde keuze gestaan, maar dan wel een leaseauto. Een Seat Leon of een Peug 307. Kwa klasse en kosten hetzelfde. Ik heb dan ook in beide een proefrit gemaakt. De Leon vond ik zoveel beter rijden dat de keuze al gauw gemaakt was. Ik heb hiervoor een jaar lang in een Citroen C3 1.4 HDI 75pk gereden. Die 307 en de C3 hadden heel veel dezelfde rij-eigenschappen en dat is iets wat mij niet beviel. (In de C3 deinde ik echt op/neer en heen-en-weer, heel leuk bij harde zijwind!) Vooral als je het vergelijkt met een Leon, die ligt zoveel beter op de weg.

De HDI zijn wel wat liever en rustiger, terwijl de TDI echt dat diesel-geluid heeft. Alleen is dat diesel-geluid alleen aanwezig bij een koude start. Eenmaal op temperatuur en op snelheid ebt dat weg. De HDI is ook minder fel.

Ik heb gekozen voor de Leon, in Stylance uitvoering met nog een paar opties erbij.

Timmert in "Lastige keuze, Seat Leon of Peugeot 307 ..."
6-bak is alleen bij de 2.0 TDI (en 2.0 TFSI), de 1.9 TDI is een 5-bak.

[ Voor 8% gewijzigd door Sybr_E-N op 09-03-2007 19:16 ]

• RobertJ
  • Laatst online: 21-11 13:04
Sybr_E-N schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:15:
6-bak is alleen bij de 2.0 TDI (en 2.0 TFSI), de 1.9 TDI is een 5-bak.
Gek eigenlijk, want bij VW leveren ze bij de 1.9TDI 105pk wel een 6 bak. Weet je zeker dat het tegenwoordig bij Seat nog een 5bak is?

Edit: nevermind, Seat site bezocht, en het is en blijft die 5 bak inderdaad. Geen slechte optie trouwens hoor, in de Golf hier van mijn vader werkt dat ook prima op die 105pk TDI.

[ Voor 22% gewijzigd door RobertJ op 09-03-2007 19:22 ]

Life is what you make of it. Always has been, always will be.

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 13:25
Ik zou ook voor de Seat gaan. (Heb er nl zelf ook één ruim een maand) Prima auto en genoeg trekkracht waar ik van stond te kijken!

Ik heb zelf de Stylance waarin een automatisch en gescheiden climatecontrol inzit, electrisch inklapbare spiegels en de normale stoelen zitten hier ook in. De stoelen zitten prima maar in de Sportstyle zitten ze net ff wat meer om je heen. De getinte ramen die in de sportstyle standaar zijn zien er ook netjes uit!
Als je nog wat budget over hebt zou ik er fabriek-af blue tooth in laten zetten. Handsfree bellen met bedieningsknoppen op je stuur. Ook kan je bv een nummer of naam inspreken om te bellen.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen lijkt het er al aardig over eens te zijn dat het een Leon moet worden :) Ik ben benieuwd met de testrit morgen wat ik er echt van vind. Helaas ben ik al wel een beetje verblind nu door persoonlijke voorkeur voor de Seat hehe, en dat wordt er met deze reacties ook niet beter op :) Maar ik zal toch proberen een zo'n eerlijk mogelijk oordeel te maken.

Hoe zit het eigenlijk met het gebruiken van een Leon als auto van een it'er? Ik moet best wel eens een server of wat werkstations meenemen. We hebben op de zaak ook een combo autotje staan dus op zich is het geen probleem, maar toch is het wel handiger als dit ook in je eigen auto kan. Als je de banken plat gooit in een Leon, kan je dan nog aardig wat meenemen of valt dit tegen?

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Daarom moet je nou juist voor de 307sw gaan ;) Maar waarom de 90pk en niet de 110? Die is zoveel stiller en soepeler..

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-11 20:28

Wok

Dakloos...

In Premium uitvoering is ook de 307 niet te versmaden hoor :9 Maar het ligt er inderdaad wel aan, waar je prioriteiten en voorkeuren liggen. Als je een wat meer actieve rijder bent, dan ben je toch beter bedeeld met de Leon.

De mensen boven me hebben de motorische verschillen aan aangegeven. De TDI is wat dat betreft nog altijd een meester in het leveren van trekkracht bij lage toeren. Dat ding gaat gewoon goed van zijn plek, gecombineerd met een inderdaad wat 'explosiever' karakter. De HDI daarentegen spreidt zijn koppel meer en loopt veel rustiger... die motor is juist vrij soepel, waardoor het langzamer lijkt te gaan dan het in werkelijkheid gebeurt. :)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de 307, maar ik kijk dan voornamelijk naar het comfort... De auto is voor mij primair vervoer over de lange afstand... De 307 heb ik dan liever, omdat het ruimtelijker aandoet (onder meer door het panoramadak), de wat hogere zit (lekker voor het overzicht) en het grote glasoppervlak (veel zicht rondom). Echt een auto om kilometers te vreten.

De Leon is wat meer gericht op de actieve rijder. Je zit wat lager en meer opgesloten (hoge taillelijn, stevige/sportieve stoelen). Het is niet krap, maar je zit wat meer 'opgesloten', meer 'ready for action' ;)

Qua ruimte achterin doen beide wagens eigenlijk niet heel erg veel voor elkaar onder. Op de achterbank is de 307 wel in het voordeel, met name qua hoofdruimte. Als ik de Leon vergelijk met een 5-deurs 307, doen ze weinig voor elkaar onder. Qua kofferruimte is het verschil niet noemenswaardig imo.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 14:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ach dit blijft altijd zo subjectief, nietwaar? Persoonlijk zou ik nog niet dood gevonden willen worden in een Seat, maar anderen zullen dat gevoel juist weer bij Franse troep krijgen. Volg gewoon je hart, in plaats van het aan een stel nerds te vragen op internet :+

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
Ik zou zelf de Seat kiezen

- Mooier (mening)
- Ik vind de 307 echt een gezinsbak (ergo: saai) en vaak gezien als leasebak (en heeft daardoor iig bij mij niet echt een goede reputatie)

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=27640668,noline]Volg gewoon je hart, in plaats van het aan een stel nerds te vragen op internet :+
Als ik dat doe, dan zou ik niet eens een proefrit gaan maken in de 307 SW want dan wist ik het wel. Echter gaat het niet om een auto die ik zelf koop, maar een auto die mijn nieuwe baas zal kopen ten behoeve van de uitvoering van mijn werk als it'er :) Mijn nieuwe baas heeft voorzichtig laten weten dat hij de voorkeur geeft aan een 307 sw. Voornamelijk omdat er 2 andere collega's ook in deze auto rijden. Ik zit dus een beetje in dubio, moet ik nu als nieuweling toch gaan kiezen voor de sportievere Leon, of zal ik beter mijn baas en nieuwe collega's een plezier doen en de 307 SW nemen. Hiermee voorkom je wellicht scheven gezichten.

Van de andere kant, moet je wel weer 200+ euro aan bijtelling per maand betalen en mag je dan best wel zelf een beetje inspraak hebben op waar je dit geld voor betaald. Ik ga vandaag een proefritje maken om te kijken wat ik er van vind. Misschien past de auto mij voor geen meter of vind ik hem verschrikkelijk rijden, dan heb ik in ieder geval een goed argument naar mijn nieuwe baas toe. :)

Bedankt nogmaals voor de gegeven reacties en het meedenken. Ik waardeer het ten zeerste _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 08:24 ]

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 14:40
Meph.... hoelaat heb je die proefrit? Ik ben erg benieuwd naar je oordeel over de 307.

Zelf rij ik nu nog een Golf IV welke er binnen afzienbare tijd uit moet in de lease. Ook ik zit dan te twijfelen tussen bv. de Leon en de 307.
(Toch gaat ook mijn voorkeur vooralsnog uit naar de Leon.....) Ik vind franse auto's altijd wat meer als een vaatdoek rijden... en alles van het VW concern biedt betere rijeigenschappen voor mijn rijstijl ;)

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik zou toch echt voor de Leon gaan, vooral als je het lekker vind rijden. Om nog maar van de looks te spreken, ik vind het echt een prachtig design, ook van binnen, dashboard is fururistisch.

heb hiervoor zelf 2 jaar in een 206 gereden, nu een 307. maar goed ik kon kiezen tussen een Peugot, VW Golf of een Audi A3.. :|

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Charlie932 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:35:
Meph.... hoelaat heb je die proefrit? Ik ben erg benieuwd naar je oordeel over de 307.

Zelf rij ik nu nog een Golf IV welke er binnen afzienbare tijd uit moet in de lease. Ook ik zit dan te twijfelen tussen bv. de Leon en de 307.
(Toch gaat ook mijn voorkeur vooralsnog uit naar de Leon.....) Ik vind franse auto's altijd wat meer als een vaatdoek rijden... en alles van het VW concern biedt betere rijeigenschappen voor mijn rijstijl ;)
vanmiddag zal ik mijn ervaringen posten :) ik vertrek over een uurtje of anderhalf

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 13:25
Terryb47 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:58:
Ik zou toch echt voor de Leon gaan, vooral als je het lekker vind rijden. Om nog maar van de looks te spreken, ik vind het echt een prachtig design, ook van binnen, dashboard is fururistisch.

heb hiervoor zelf 2 jaar in een 206 gereden, nu een 307. maar goed ik kon kiezen tussen een Peugot, VW Golf of een Audi A3.. :|
Als ik zou mogen kiezen, zou ik toch voor de A3 gaan >:)

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 21:25

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

418O2 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 06:00:
- Ik vind de 307 echt een gezinsbak (ergo: saai) en vaak gezien als leasebak (en heeft daardoor iig bij mij niet echt een goede reputatie)
Ik heb geen statistieken die mijn vermoeden kunnen bevestigen, maar ik denk dat zeker meer als de helft van alle Leon's die in ons land rondrijden geleased worden :P

www.google.nl

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 00:20

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

Terryb47 schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 09:58:

Ik vind het interieur van de leon juist harstikke plastic :? Ik zou echter alsnog voor de leon gaan gezien de techniek. Ik vraag me trouwens af waarom je in godsnaam voor een 307 kiest als je ook een golf of a3 kan rijden?

I'm not as think as you stoned I am

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het Seat interieur is volgens mij idd vrij low budget. Ik zou kijken wat ik met de auto wil: wil je stakke wegligging en sportief rijden, dan is de Leon je auto. Wil je comfort op lange ritten is de 307 je auto.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:22:
Het Seat interieur is volgens mij idd vrij low budget. Ik zou kijken wat ik met de auto wil: wil je stakke wegligging en sportief rijden, dan is de Leon je auto. Wil je comfort op lange ritten is de 307 je auto.
Helemaal mee eens. Ik heb vandaag een proefrit gehad in beide auto's. De 307 is geen auto om sportief mee te rijden. Boven de 130 begon het stuur te trillen, en als je wat sneller door de bochten wil moet je constant corrigeren, je kunt lastig een strakke lijn aanhouden. De seat Leon rijdt veel strakker, meer als een volkswagen.

Ik vind het interieur van de nieuwe Leon helemaal niet goedkoop overkomen. Zeker niet als je ingebouwde mp3 radio hebt met bediening via het stuur. Ook de kuipstoeltjes waren wel prettig :)

Mijn vriendin heb ik ook meegenomen, en zij is ontzettend klein. De peugeot is veel te groot voor haar ze kwam amper boven het stuur uit. De Leon was veel prettiger voor haar.

Ik heb mijn nieuwe baas gebeld en mijn bevindingen doorgegeven. Mijn voorkeur gaat absoluut naar de Leon uit, deze auto rijdt op korte stukken vele malen lekkerder en is gewoon leuker om te rijden. Daarnaast past de 307 bijna niet in in mijn garage, en is hij te groot voor mijn vriendin.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 22:19
Een gewone 307 dan? Ziet er een stuk sportiever uit dan een SW versie. (Wel met dakspoilertje :P )

Afbeeldingslocatie: http://www.peugeot.gr/models/307/images/index_00.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 14:00

FreakNL

Well do ya punk?

Lol, hoe kan een auto nou te groot zijn. Maarja, ik ben 2.00m, voor mij is het nooit groot genoeg ;)

Bovendien zijn de 307, en de Leon for that matter, maar gewone boodschappenautootjes. Pas bij een 406 ofzo ga ik van een grote auto spreken....

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 11-03-2007 02:53 ]

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 16:29:
[...]

Helemaal mee eens. Ik heb vandaag een proefrit gehad in beide auto's. De 307 is geen auto om sportief mee te rijden. Boven de 130 begon het stuur te trillen, en als je wat sneller door de bochten wil moet je constant corrigeren, je kunt lastig een strakke lijn aanhouden. De seat Leon rijdt veel strakker, meer als een volkswagen.

Ik heb mijn nieuwe baas gebeld en mijn bevindingen doorgegeven. Mijn voorkeur gaat absoluut naar de Leon uit, deze auto rijdt op korte stukken vele malen lekkerder en is gewoon leuker om te rijden. Daarnaast past de 307 bijna niet in in mijn garage, en is hij te groot voor mijn vriendin.
Omdat de wielen gebalanceerd moeten worden van de 307 (stuur trilt bij 130km/h) is het geen sportieve auto?
Vreemde redenatie.

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 12:05
FreakNL schreef op zondag 11 maart 2007 @ 02:52:
Lol, hoe kan een auto nou te groot zijn. Maarja, ik ben 2.00m, voor mij is het nooit groot genoeg ;)

Bovendien zijn de 307, en de Leon for that matter, maar gewone boodschappenautootjes. Pas bij een 406 ofzo ga ik van een grote auto spreken....
Een beetje auto heeft tegenwoordig in hoogte verstelbare stoelen dus dan heb je dat probleem niet (ik pas met mijn 1m96 zat in Passat's en Avensissen).

En dat icm verstelbare sturen maakt het allemaal een stuk makkelijker voor de lange mensch

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op zondag 11 maart 2007 @ 04:58:
[...]

Een beetje auto heeft tegenwoordig in hoogte verstelbare stoelen dus dan heb je dat probleem niet (ik pas met mijn 1m96 zat in Passat's en Avensissen).
wel als je vriendin 1,50m is :) Haar ogen zaten als de stoel helemaal omhoog ging op de hoogte van bovenkant stuur dus ja.. het Kan wel degelijk. Bij de Leon kwam ze wel gewoon boven het stuur uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 07:48 ]

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Zondagskindje schreef op zondag 11 maart 2007 @ 03:00:
[...]

Omdat de wielen gebalanceerd moeten worden van de 307 (stuur trilt bij 130km/h) is het geen sportieve auto?
Vreemde redenatie.
Eensch. Ik kan bevestigen dat de 307 behoorlijk sportief te rijden is. M'n moeder heeft een 307 2.0 143pk met 17" eronder, daar staat 42.000km op, waarvan ik er zeker 30.000 heb gereden. Diverse gotters kunnen bevestigen dat die 307 behoorlijk scheurneus-proof is :+ Wel is het zo dat het een wat hogere auto is, en daardoor het bochtengedrag iets anders is. Overigens herken ik dat 'nerveuze' wat je noemt totaal niet. Zeker met 16 of 17 inch stuurt ie gewoon ongelovelijk goed.

Verrassing van de eeuw: ik vind een 207 wel 10x beter sturen, ondanks dat het een kleinere auto is :P

@ zondagskindje: groeten van Ted ;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 08:23:
[...]
Mijn nieuwe baas heeft voorzichtig laten weten dat hij de voorkeur geeft aan een 307 sw. Voornamelijk omdat er 2 andere collega's ook in deze auto rijden. Ik zit dus een beetje in dubio, moet ik nu als nieuweling toch gaan kiezen voor de sportievere Leon, of zal ik beter mijn baas en nieuwe collega's een plezier doen en de 307 SW nemen. Hiermee voorkom je wellicht scheven gezichten.
Vind ik persoonlijk het zwakste argument ooit, een auto kiezen om je collega's te plezieren ;). Je moet er toch een jaar of 3, 4 mee rondrijden en doe dat dan alsjeblieft in een auto die lekker zit, rijdt en waar je je fijn bij voelt.

En bij mij was dat de Leon 1.9TDI sport-up ;)

Volg de SeatRider :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Zondagskindje
  • Nu online

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Timmert schreef op zondag 11 maart 2007 @ 09:48:
[...]

Eensch. Ik kan bevestigen dat de 307 behoorlijk sportief te rijden is. M'n moeder heeft een 307 2.0 143pk met 17" eronder, daar staat 42.000km op, waarvan ik er zeker 30.000 heb gereden. Diverse gotters kunnen bevestigen dat die 307 behoorlijk scheurneus-proof is :+ Wel is het zo dat het een wat hogere auto is, en daardoor het bochtengedrag iets anders is. Overigens herken ik dat 'nerveuze' wat je noemt totaal niet. Zeker met 16 of 17 inch stuurt ie gewoon ongelovelijk goed.

Verrassing van de eeuw: ik vind een 207 wel 10x beter sturen, ondanks dat het een kleinere auto is :P

@ zondagskindje: groeten van Ted ;)
Rest my case.
Ik heb het geluk dat mijn 307 lager is dan de 'normale' 307, waardoor het een echt scheurijzer is.

ik vind de 207 (CC) ook beter rijden, zou het door de stuurbekrachtiging kunnen komen?

offtopic:
;) Wist Ted wel wie je bedoelde?

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Die seat is best een leuke wagen, maar ik vind de ramen arelaxed klein als je er in rijdt, ik heb niet het idee dat ik veel overzicht over de weg heb. De peugeot is een heel andere wagen, prima ding, alleen met de peugeot heb ik dan weer (zoals met wel meer franse wagens) dat ik het contact met de weg mis, ding lijkt meer over de weg te zweven, vind ik ook niet lekker.

Kortom, ik zou de peugeot nemen, maar dan wel met een sportonderstel :P

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

kamstra schreef op zondag 11 maart 2007 @ 12:35:
Die seat is best een leuke wagen, maar ik vind de ramen arelaxed klein als je er in rijdt, ik heb niet het idee dat ik veel overzicht over de weg heb. De peugeot is een heel andere wagen, prima ding, alleen met de peugeot heb ik dan weer (zoals met wel meer franse wagens) dat ik het contact met de weg mis, ding lijkt meer over de weg te zweven, vind ik ook niet lekker.

Kortom, ik zou de peugeot nemen, maar dan wel met een sportonderstel :P
Dat heb ik nou net met de 307. Ik kan maar niet wennen aan die dubbele A-stijl (die houder met spiegel die er aan hangt), die neemt echt zo ontzettend veel zicht weg.

:/

[ Voor 3% gewijzigd door max op 11-03-2007 20:22 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Vindje? Ik vind het op dit moment 1 van de meest overzichtelijke middenklassers. De nieuwe Leon staat onderaan op dat lijstje vanwege de lage zijruiten en voorruit..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het eens met de stelling dat de nieuwe Leon vrij weinig zicht geeft, vooral bij het achteruit rijden.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb toevallig zelf alweer ruim een half jaar een Leon als leasevoiture. Ik heb daarmee voor het eerst in 4 jaar schade gereden bij het achteruit uit parkeren. Sindsdien ben ik nog beter gaan kijken bij dit soort manoeuvres.. Het zicht is dus vooral bij uitparkeren niet geweldig. Bij inhalen vind ik het niet storend, de binnenspiegel is extra groot en de buitenspiegels geven voldoende zicht naar achteren. In combinatie met goed over de schouder kijken kun je prima rondom de auto alles in de gaten houden.

Ik rij overigens zelf nu 4 weken in een Sportstyle, dus vragen over deze auto kun je wel stellen :P Moet zeggen dat je wel een keuze gaat maken tussen sportief en comfortabel. De 307 is nog best sportief ondanks wat men hier zegt, vind ik zelf. De wegligging is niet die van een dweil, zeer zeker niet. Maar de Leon ligt wel merkbaar anders op de weg, onderstel is ook wat stugger en harder, sturen is niet superveel directer maar dat is ook heel erg afhankelijk van banden en velgen vaak. Een Leon met 15" winterbanden stuurt minder direct dan een 307 XS met 17" eronder natuurlijk.

Voor vragen mag je ook een DM sturen :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

J0YR1D3R schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 23:26:
Ik heb toevallig zelf alweer ruim een half jaar een Leon als leasevoiture. Ik heb daarmee voor het eerst in 4 jaar schade gereden bij het achteruit uit parkeren. Sindsdien ben ik nog beter gaan kijken bij dit soort manoeuvres.. Het zicht is dus vooral bij uitparkeren niet geweldig. Bij inhalen vind ik het niet storend, de binnenspiegel is extra groot en de buitenspiegels geven voldoende zicht naar achteren. In combinatie met goed over de schouder kijken kun je prima rondom de auto alles in de gaten houden.
Ik heb er toevallig gisteren nog eens op gelet, de binnenspiegel geeft de volledige achterruit in beeld, dus met een grotere achterruit had je niet meer gezien, tenzij je door de achterruit zelf kijkt (zonder spiegel) :). Voor de mensen die dan nog steeds niet kunnen parkeren zijn parkeersensoren (standaard op de businessline) uitgevonden ;).
Ik rij overigens zelf nu 4 weken in een Sportstyle, dus vragen over deze auto kun je wel stellen :P Moet zeggen dat je wel een keuze gaat maken tussen sportief en comfortabel. De 307 is nog best sportief ondanks wat men hier zegt, vind ik zelf. De wegligging is niet die van een dweil, zeer zeker niet. Maar de Leon ligt wel merkbaar anders op de weg, onderstel is ook wat stugger en harder, sturen is niet superveel directer maar dat is ook heel erg afhankelijk van banden en velgen vaak. Een Leon met 15" winterbanden stuurt minder direct dan een 307 XS met 17" eronder natuurlijk.
Dit is mijn vierde Seat, derde Leon, en tweede Leon II. De eerste was een stylance met 16" velgen, de huidige een sport-up met 17". In combinatie met het sportonderstel ligt dat als een kart op de weg (had niet per se gehoeven, maar deze auto kwam ineens vrij :( ).

Het enige dat mij opvalt bij inparkeren is dat de achterkant altijd kleiner is dan ik zou denken, m.a.w. ik heb altijd meer ruimte dan ik van binnenuit zou inschatten.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Pagina: 1