Ik heb van plan om een nieuw systeem te gaan bouwen, maar ben er nog niet uit wat voor schijven configuratie ik wil/ga gebruiken.
Het moederbord wat ik ga gebruiken is: Asus P5B Deluxe.
De schijven die ik ga gebruiken zijn: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB S-ATA
Sinds jaar en dag gebruik ik Raid 0 met twee schijven. Ik zit er nu aan te denken om drie schijven in Raid 0 te zetten. Dit zou de performance verhoging van 3x moeten geven (op doorvoer snelheid). Heeft hier iemand ervaring mee?
Natuurlijk maak ik geregeld een backup (op externe disk) van de belangrijke bestanden om de nadelen van Raid 0 te ondervangen.
Een andere optie die ik overweeg is de aanschaf van een raid controller.
De HighPoint RocketRAID 2310.
Voordeel is natuurlijk dat dit veiliger is dan Raid 0. Helemaal met drie schijven. Indien ik Raid 5 ga gebruiken met vier schijven, houd ik er effectief maar 3 over. De lees performance is prima. Echter de schrijf performance is een stuk minder dan Raid 0 met drie schijven.
Wat denken jullie ervan?
Het moederbord wat ik ga gebruiken is: Asus P5B Deluxe.
De schijven die ik ga gebruiken zijn: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB S-ATA
Sinds jaar en dag gebruik ik Raid 0 met twee schijven. Ik zit er nu aan te denken om drie schijven in Raid 0 te zetten. Dit zou de performance verhoging van 3x moeten geven (op doorvoer snelheid). Heeft hier iemand ervaring mee?
Natuurlijk maak ik geregeld een backup (op externe disk) van de belangrijke bestanden om de nadelen van Raid 0 te ondervangen.
Een andere optie die ik overweeg is de aanschaf van een raid controller.
De HighPoint RocketRAID 2310.
Voordeel is natuurlijk dat dit veiliger is dan Raid 0. Helemaal met drie schijven. Indien ik Raid 5 ga gebruiken met vier schijven, houd ik er effectief maar 3 over. De lees performance is prima. Echter de schrijf performance is een stuk minder dan Raid 0 met drie schijven.
Wat denken jullie ervan?
Hier had wat zinnigs kunnen staan...