Toon posts:

Aspire L100 alternatieve?

Pagina: 1
Acties:
  • 465 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aspire L100

Welke merken hebben ook een dergelijke compacte dekstop?

Zijn er nog ander merken/types die ook dergelijks iets hebben?

ala zoiets:

http://www.4launch.nl/4la...info.php?productid=026502

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:53
Ik weet dat HP ook een small factor PC heeft. Zag ze vorige week bij de dixons. Dat bakje was evengroot als die acer. Die had overigens wel dezelfde specs volgens mij. Dell heeft verder ook een kleintje. Al heb ik die er niet naast zien staan en ik heb het idee dat die net wat groter is, maar ik kan me vergissen.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 09-03-2007 19:11 ]

Verwijderd

IMO kun je beter eens naar allerlei computer / media winkels gaan om verscheidene computers te bekijken, zeker gezien veel tweakers toch hun eigen PC samenstellen :).

Anders kun je gewoon naar de bekende leveranciers kijken, zoals HP, Compaq, NEC, Dell enz, enz.

Verwijderd

Topicstarter
Die van HP heb ik gekeken, maar die hebben zeker niet de specifiekaties , wat jij zei.
Welke bedoel je precies. Ik zie ze niet.

Nog andere kandidaten, die zo'n small compact kastje hebben.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:03
Wat wil je er eigenlijk mee gaan doen ? Mediacenter op draaien, internetten, specifieker aub?

Verder wat is je maximale budget met en zonder monitor? Waarom per se een small factor PC?

• GENETX

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik ermee wil gaan doen/gebruiken voor:

- Music productie
- Zonder monitor ( heb ik al een) eigelijk ook zonder muis/toetsenbord
- GEEN internet ( komt er niet op)
- Geluidskaart/interface is ook niet nodig/schakel ik uit, die hangt er een aan
- Ook heb ik externe HD schijven samen ( dikke 300 GB ?)

Budget 400 a dikke 700 euro's ( afhenkelijk van...)

Verder heb ik ook nog een andere '' Thin Client'' ( zo worden deze desktops veelal genoemd) gevonden:

Het is een NEC en deze heeft er 3 lijnen in:

1. http://www.nec-computers....oducts.asp?Id_ProDis=1095
2. http://www.nec-computers....oducts.asp?Id_ProDis=1096
3. http://www.nec-computers....oducts.asp?Id_ProDis=1097

Maar het valt me op dat het wel Mhz 400 procesoren zijn, maar is dit niet iets nieuws? Ook weinig RAM enzo. Maar heeft dit iets met andere compenenten te maken/ vernieuwerende speciale componenten ala 2007?

Voldoen dergelijke ''Thin clients'' ook aan de huidige maatstaven wat betreft: processor kracht/RAM en HD applicaties?

Zijn ''Thin Clients'' niet hetzelfde zoals Mac die ''mini mac's'' heeft ??

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 14:52 ]

• GENETX
Die thin clients van NEC zijn nog veel kleiner dan die Acer en HP, dat zie je zo aan de USB poorten. Ik heb verder niet gekeken, maar daar past nooit zoveel in dus is het meer een alles in 1 oplossing met een AMD Geode of een of andere VIA chip. Dat soort dingen zijn vaak bedoeld voor kleine servertjes binnen een netwerk, of PC in een netwerk dmvbureaublad op afstand. De desktop dingen worden Small Factor PC's genoemd. Dat zijn normale PC's maar dan metminder ruimte om uit te breiden (vaak niet) waardoor er van standaard maten wordt afgeweken. Vaak zie je ook laptop onderdelen hierin terug.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 10-03-2007 16:03 ]

• alex3305
@Jaccis, als je vooral VSTi's en dergelijke gaat gebruiken zou ik toch kijken naar een 'normale' computer ipv een small form factor computer.

Daarnaast kun je muziek PC beter zelf bouwen, zou ik een Core 2 Duo processor nemen (E4300/E6300), minimaal 2GB geheugen maar mogelijkheid om uit te breiden houden (tot 4 - 8GB), een simpele grafische kaart maar toch een dedicated (Geforce 7300, Radeon X1300/X1400), dit om het processor verbruik zo laag mogelijk te houden en een hele snelle HDD (minimaal 7200, maar kan ook 10000, 15000RPM pakken) voor je muziek programma's en het swappen in Windows.

Overigens is een thinclient iets anders, dat is een hele kleine PC die eigenlijk gebruikt wordt voor office werk en dergelijke. Je hebt deze al zo klein als stopcontact sockets.

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik er op nodig heb zijn 2 firewire poorten en dan eigelijk 800 mps, maar de meeste PC,laptops,towers etc... hebben alleen maar de 200 of 400 Mps firwwire opties dus die E1394 aansluitingen. Eigelijk bevalt me alles aan de mac's op 1 ding na............................ het besturingsysteem. Ik heb er ooit een een paar maanden gehad. En ik kon voor geen meter overweg met: configuraties, menu's,mappen,systeem etc.... En daar zit wat firewire betreft in 9-10 van de gevallen op wat ik nodig heb.

Het enigste wat ik bij de Acer wel heb, is dat ik wat betreft specifiecaties weet waar ik aan toe ben.
Normale RAM's en GB's, normale getallen wat betreft processorkrachten etc ... die mij wat zeggen.
Bij Nec is dit niet het geval.

Daar komt bij dat ik een hekel heb aan, zelf gefabriceer/ geknutsel etc... Ik ben ook geen echte PC fanaat zoals een dikke 75% hiero. Ik hou nogmaals van vaste protocollen,duidelijkheid,orde wat betreft aansluitingen,kabeltjes ed...

• GENETX
Die NEC's kun je doorstrepen. Zoals ik al zei zijn die dingen meer voor in een netwerkje om het als servertje, firewall, printservertje, fileservertje (met externe HDD) te gebruiken. Heel misschien nog als PC binnen een groot netwerk via bureaublad op afstand. Maar het is niet een PC om gewoon normaal op te internetten en te computeren.

• alex3305
Jaccis, bij de nieuwe Intel Macs kun je Windows XP erop draaien en dat werkt perfect!! Dus dan zou ik een Apple Mac pakken als ik jou was..

Verwijderd

Topicstarter
beste Alex 3305,

Ik zou zoooooooooooo graag willen !! maar ik ben er zo huiverig voor !!!

Ten eerste volgens mij is het dat je windows gewoon virtueel draait OVER OS heen. Met nog steeds OS als MAIN besturingsysteem.

Ik kan haast niet geloven dat apple XP gewoon als MAIN besturingsysteem heeft draaien op MAC, ZONDER OS X of zo...

Daarbij komende heb ik wel wat niet legale programma's waar ik bang voor ben dat het niet compitibile is met MAC. Ik ben bang dat MAC aangezien het altijd strenge eisen stelt aan legale programma's ed. dit niet gaat pikken.

Ik denk dat ik ook even ga kijken in de MAc topics op dit mooie forum !

Dank jullie hartelijk tot zover !!

• alex3305
Jaccis,

Ten eerste kan Windows XP gewoon als PRIMAIR OS op een Mac computer draaien! Dit komt omdat de BIOS (die Mac niet heeft) geemuleerd wordt door Bootcamp, dit heeft hij alleen bij het opstarten van het OS nodig en heeft dus voor de rest geen 'nut' en wordt ook niet gebruikt.

Dat virtuele Windows over OSX verhaal wat je hebt gehoord is Parallels desktop. Dit is inderdaad een soort VMWare in OSX, maar dit hoef je niet te gebruiken, maar kun je gewoon Bootcamp gebruiken.

Die niet legale programma's kunnen gewoon draaien, Windows XP == Windows XP. Verder stelt Mac OSX niet echt strenge eisen aan niet legale programma's maar dat terzijde O-) :P...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net eens gekeken in een post over Intel mac (die ik heb gemaakt, wat achteraf , gezien de reacties, ietwat ''genuanceerder'' had gemogen :) )

En ik was niet overgehaald. En ik ben nog steeds een beetje huiverig. Omdat er toch erg grote en erg serieuze programmas van paar 100 mb tot 50,60 GB programma's ongeveer (!) op komen te draaien. Ik weet niet omdat het alles nog realitief in de kinderschoentjes staat. aandurf?

En vooral omdat de BIOS ( die mac niet heeft) geemuleerd wordt door Bootcamp. Dit lijkt me erg onstabiel en wanneer er zich problemen voordat waarvoor ik naar een geemuleerde bootcamp moet, klinkt niet echt stabiel.

ga eens informeren bij me muziekforums omtent de apple Intel.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, apple plannetje is definitief van de baan, ik begeef me dan op veel te hete kolen. Het is nog veel te nieuw. Misschien over 3-5 jaar nog eens proberen, als dit zich op heel wat steviger fundering staat...

En inderdaad het kleine NEC verhaaltje met de thin clients van hen, vind ik ook te gevaarlijk. En de specificaties zeggen me veel te weinig.

2 dingen van de lijst van 5 doorgestreept !

Nog over:

Laptop en de mogelijkheden
Thin clients/kleine desktops ala Acer, die er wel redelijk goed uitzien, ook zekers wat betreft specificaties.

En zogenaamde PC media center (formaat ala: dvd speler):

Waar ik ook wel eens wat meer over wil weten. Of daar andere merken zijn, die zich op dit terrein bevinden.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mooi merk gevonden die 3 (losse) lijnen hebben in het mini pc segment.

Namelijk Aopen:

1. mini pc

http://minipc.aopen.com/europe/

2. XC Cube

http://xc.aopen.com.tw/

3. Bare systems

http://solution.aopen.com.tw/products/baresystem/default.htm

Het is alleen zo dat wanneer er bij normale desktops er bijv staat:

- 80 BG
- 1 GB RAM
- 2,2 Ghz

Dan zegt mij dit gewoon alles.

Wel nu bij alle 3 bovenstaande lijnen, staan andere gegevens. Alleen niet met getallen zoals ik ze ken op: GB,RAM, Ghz manier. Waarschijnlijk hanteren ze een nieuwe protocol tav. chips etc... met daardoor andere benamingen.

Wanneer je bijv. naar mini pc gaat (de eerste link) vind je RCL, vermoedelijk proberen ze daar de overeenkomsten van beidde protocollen te laten zien, alleen het zegt me te weinig.

Wat ik zoek is:

minimaal: 80 GB HD, 1 GB RAM, 1,8 GHZ processor, wat usb's en minimaal 1 FW ingang: 4 pins
Liever/maximaal: dikke 120 GB HD, 2 GB, dikke 2 GHZ processor, usb's en 2 FW ( 4 pins 800 mps)

Nogmaals zelf heb ik al 3 opbjecten die de RAM/CPU/DSP waarschijnlijk erg zullen ontlasten.

- Externe Geluidsinterface/kaart
- 2 Maal dikke 200 GB ( 400 GB totaal) externe HD's

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 14:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat vinden jullie van deze 3 opties?

• alex3305
Bij die bovenste Aopen zie je bij de specs gewoon specs, bij die RCL die je zegt bij de tweede link is gewoon een Hardware compatibility listing van de fabrikant en mag je dus zelf bouwen.

Verder als je er niets vanaf weet, moet je ook niet naar dergelijk soort spul gaan kijken voordat je er wat van weet. Ga dus zoeken op Google wat je vind van deze PC's.

Verder ZULLEN DE VSTi's DIE JE HEBT DE PROC ERG STRESSEN !! Core2Duo is zeker aan te raden, die DSP proc die je hebt ontlast dat wel maar niet genoeg denk ik. Verder zal die '2 maal dikke 200GB' je proc niet echt ontlasten, maar noujuist belasten omdat hij via USB moet schrijven, wat toch iets moeilijker is dan via SATA of IDE.

Ik denk verder dat je gewoon ff naar een studio/muziekwinkel/winkel moet gaan en daar moet gaan vragen, en niet hier meer, want hier wordt je er toch niet wijzer van!

Verwijderd

Topicstarter
Bij de mini PC, zeggen de specs me niets omdat het niet iets ala 80 GB,512 mb RAM, 2,0 Ghz.
Er worden (klaarblijkelijk) andere soorten compenenten,chips gebruikt bij Mini Pc's, bareboons e.d. met andere gatllen/protocollen.

• alex3305
Dat is omdat het een BAREBONE is! Dat houd in dat je zelf je componenten erin moet bouwen...

Als je standaard PC wilt, ga dan gewoon naar de Dixons ofzo

Verwijderd

Topicstarter
ik wist niet dat barebone per definitie zelfbouw inhield.
Pagina: 1