Toon posts:

InternetPlusBellen: draadloze verbinding valt weg onder XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Mijn ouders hebben InternetPlusBellen met de volgende setup.

- Eén desktop-pc met Windows XP, verbonden via ethernet met het modem, vast IP-adres. Werkt prima, nooit problemen met de verbinding.

- Draadloze verbindingen mogelijk, versleuteld met WEP, IP-adressen worden automatisch toegekend.

- Eén laptop, IBM Thinkpad R40 met dualboot Ubuntu 6.10 en Windows XP, netwerkkaart: Intel PRO/Wireless 2100 (nieuwste driver). Werkt onder Ubuntu perfect, nooit problemen gehad. Onder XP werkt internet tot zo'n 5 tot 15 minuten na opstarten prima, maar valt daarna steeds weg. Soms is het voorkeursnetwerk nog wel zichtbaar in de lijst met gevonden draadloze netwerken, soms ook niet (hoewel het modem wel aanstaat en zeker ook werkt, omdat de desktop internet heeft en een andere laptop ook internet heeft). Als het voorkeursnetwerk wel beschikbaar is, probeert Windows een IP-adres te verkrijgen, maar dat lukt dan weer niet.

- Eén laptop, Acer TravelMate 2410 met Windows XP, netwerkkaart: Broadcom (geen idee welk type). Deze laptop vertoonde lange tijd dezelfde problemen als de IBM: tien minuten lang verbinding die dan weer wegviel, het voorkeursnetwerk niet zien terwijl het modem wel werkt, enz. Sinds een week of zo werkt deze laptop echter uitstekend. De verbinding blijft urenlang goed.

De problemen begonnen op beide laptops pas nadat de tv-aansluiting was veranderd van gewone kabel naar dat nieuwe systeem van KPN -- daarvoor werkte alles prima.

Het probleem is nu dus dat op de IBM onder Windows XP de draadloze verbinding na enige tijd steeds wegvalt en vaak daarna het voorkeursnetwerk niet meer zichtbaar is in de lijst van beschikbare netwerken (terwijl wel allerlei andere netwerken te zien zijn). Kortom: internetten onder XP is praktisch niet mogelijk, onder Ubuntu op dezelfde laptop geen probleem.

Iemand enig idee waardoor dit komt? Ervaringen? Oplossingen?

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik even het modem uit en weer aan heb gezet, zien de Windows-installaties op beide laptops het voorkeursnetwerk niet meer (maar nog wel andere netwerken uit de buurt). Ubuntu heeft op de IBM-laptop wél gewoon verbinding met het modem...

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:58

DaRoot

Some say...

Weet niet of het in dit geval veel zal helpen, maar je kan allicht een poging wagen: in de Eigenschappen onder Apparaatbeheer van die draadloze netwerkkaarten, alles wat met stroombesparing te maken heeft uitzetten. Zo heb ik ook al eens wat wegvallende draadloze verbindingen weer op de rit gekregen.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 16:58:
Weet niet of het in dit geval veel zal helpen, maar je kan allicht een poging wagen: in de Eigenschappen onder Apparaatbeheer van die draadloze netwerkkaarten, alles wat met stroombesparing te maken heeft uitzetten. Zo heb ik ook al eens wat wegvallende draadloze verbindingen weer op de rit gekregen.
Goed idee om daar even te kijken. Op de IBM stonde de meeste van de instellingen op de "standaardwaarde" (=hoogste energieverbruik). Ik heb het vinkje naaste standaardwaarde weggehaald en alle stroomverbruik ingesteld op "hoogste". Dit zou dus geen verschil moeten maken. Maar dat doet het toch: XP op de IBM ziet nu het voorkeursnetwerk weer wel, maar IP-adres verkrijgen ho maar. Als ik zelf een IP-adres invoer (inclusief standaardgateway e.d.) kondigt XP vrolijk aan dat er een draadloze netwerkverbinding is. Er blijkt echter geen netwerkverkeer mogelijk: ik kan het modem niet pingen. Als ik de IBM herstart naar Ubuntu werkt daar het draadloze netwerk gewoon nog steeds zonder enig probleem.

Op de Acer had het veranderen van de instellingen in Apparaatbeheer geen merkbaar effect, deze laptop ziet het voorkeursnetwerk nog steeds niet.

Verwijderd

Topicstarter
De problemen lijken voorbij. Ik heb het modem een aantal minuten uit laten staan. Dat was voor de Acer voldoende, die werkt weer. Op de IBM heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd en dat lijkt ook weer allemaal goed te lopen.