Toon posts:

Installatie op sata schijf lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 2 dagen onafgebroken proberen vond ik dat ik het toch hier eens mocht vragen :-)

Ik heb dus een ASUS K8V Deluxe mobo waar ik dus een sata-schijf wil op installeren op daar vervolgens Windows XP op te installeren.

Om te beginnen heb ik de schijf aangesloten aan de SATA1 ingang. In het boekje dat bij het moederbord zit stond dat ik daarvoor een diskette moest aanmaken met de volgende drivers:
VIA RAID -> \Drivers\VIARAID\6420RAID\DriverDisk\Makedisk.exe

Diskette dus aangemaakt en ik zou normaal kunnen beginnen met de installatie van Windows XP...
Tijdens het booten van de CD op F6 gedrukt om de drivers te installeren -> de schijf werd gevonden, alles goed en wel dus.

Nadien een partitie aangemaakt om Windows XP op te installeren, deze geformatteerd en begonnen met de feitelijke installatie. Deze verliep vlot dot als ik ongeveer 34 minuten van het einde zat. Dan kreeg ik een bluescreen met de volgende melding: IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Eens geprobeerd met andere CD en nog enkele malen herhaald maar deze fout bleef telkens opduiken, altijd op 34 minuten van het einde.

Nadien heb ik de sataschijf eens op de PRI_SATA ingang gekoppeld, volgens het boekje had ik voor deze ingang de volgende drivers nodig: Promise 20378 RAID -> \Drivers\Promise\378ATA\Makedisk.exe

Terug op F6 gedrukt tijdens de installatie van Windows XP, driver geinstalleerd...en begonnen aan de installatie. Maar deze keer kon hij zelfs de schijf niet vinden, enkele malen herhaald maar het deed niets uit.

Ik heb dus geprobeerd op 2 verschillende ingangen en met 2 verschillende drivers en dit meerdere malen herhaald maar het leverde niets op.

Moesten er mensen zijn die een zelfde type mobo hebben en ervaring hebben hiermee dan hoor ik het graag, want ik ben momenteel ten einde raad.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoek eens op mijn naam in dit forum. Heb diverse malen de oplossing gepost.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Wel ik heb u oplossingen eens bekeken, heb de promise controller aangezet en heb een array aangemaakt. Maar nu vindt hij nog geen schijf tijdens de setup.

• Padje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik had dezelfde ellende.
Download gewoon alle drivers voor je mobo, en maak via NLITE een mooie bootdisk.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Je vermeldt niet wat voor een schijf het is, maar als deze s-ata 300 aankan zou je 'm eens met jumpers of tooltje op s-ata 150 kunnen zetten en kijken of het dan wel goed gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb dus in mijn bios de promise controller op enabled gezet en ingesteld op ide.
vervolgens tijdens de boot van de windows cd de promise sata drivers nog eens ingeladen en hij vond de schijf.

Ik ben deze schijf momenteel aan het formatteren maar dit blijkt enorm traag te gaan.
Is dit normaal of kan dit aan de drivers/instellingen liggen.

Verwijderd

Topicstarter
mijn schijf is trouwens een Maxtor 160 GB 7200rpm 8Mb S-ATA II 300

EDIT: En tijdens de installatie kwam dus alweer die IRQL error.

Ik ben echt ten einde raad

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 17:12 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hoe kun je nu in hemelsnaam een S-ATA controller met een S-ATA HD eraan instellen op IDE?

De Maxtor moet je sowieso even op S-ATA I instellen met de jumper achterop.

Ik geloof niet dat je in een van mijn eerdere postings heb gekeken. Daar staat volgens mij alles stap voor stap uitgelegd.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 09-03-2007 18:56 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Waarom moet ik die juist op SATA-I instellen?

En als ik die promise op RAId instel vraagt hij bij het booten telkens om een raid array aan te maken

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 19:35 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Omdat de K8V geen SATA II ondersteund.

En ja, als je mijn postings nu eindelijk eens zoekt dan begrijp je gelijk waar je een ARRAY MOET aanmaken. Zoeken lijkt jou helemaal vreemd.

Ik heb zelf dit MB en het staat allemaal duidelijk in de handleiding.

ARME AOW’er

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 19:09:
Waarom moet ik die juist op SATA-I instellen?

En als ik die promise op RAId instel vraagt hij bij het booten telkens om een raid array aan te maken
Omdat de K8V niet overweg kan met schijven die ingesteld zijn als S-ATAII. Lijkt me logisch, aangezien je bord alleen S-ATA ondersteund.
Dus jumpertje op S-ATA 1.5, 150 oid prikken, en idd een RAID array aanmaken. Dat je maar een schijf draait maakt niet uit, hij ziet die schijf dan iig wel en zal gewoon werken zoals het hoort.

Basic stuf wat er makkelijk terug te vinden is zoals Guardian Angel ook al melde.

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus gewoonweg de VIA drivers geïnstalleerd tijdens de installatie en ik kon XP installeren zonder RAID array te moeten aanmaken. Computers zijn toch vaak moeilijk te begrijpen.
Pagina: 1