Wolfjemidas schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 17:41:
ok, ok mischien niet het meest gelukkige voorbeeld, maar het signaal van UPC komt ook van de satelliet uiteindelijk af en is dus wel degenlijk digitaal. Toch is rechtstreeks van de satelliet beter, en dan bedoel ik niet alleen vanwege idd. de enorme compressie, maar ook vanwege "jitter", digitale sneeuw in het beeld, en dat komt toch door digitaal transport via kabel
UPC Digitale TV wordt, net als van alle andere digitale kabelaanbieders, over een analoge lijn gestuurd. De bron is dus digitaal, het wordt digitaal in de decoder verwerkt, maar toch echt analoog verstuurd (de welbekende coax-kabel). Tel daarbij op dat je waarschijnlijk een SCART-kabel gebruikt om op de decoder/mediabox op je TV aan te sluiten en daar heb je nog een analoge verbinding erbij.
Dat het van de satelliet afkomt is natuurlijk kolder. RTL (4/5/7), SBS 6 en alle andere commerciële zenders zenden films en grote sportevenementen ook 'digitaal' uit. Ofwel: de bron is digitaal (DVD of satelliet), dat wil niet zeggen dat het ook een digitaal signaal is. Uiteindelijk is het namelijk allemaal analoog. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat digitale TV onzin is, want het levert (met de juiste decoder en TV) wel degelijk betere beeldkwaliteit op.
Feit is dat het geen bal uitmaakt welke digitale interlink kabel je gebruikt, zolang de pluggen maar goed genoeg contact maken om het signaal te kunnen verdragen. Natuurlijk zijn er soms wel voordelen aan dure kabels: denk aan flexibiliteit, i.p.v. de vaak erg stugge standaardkabels. En vaak ook aansluitingen die wat beter en strakker blijven zitten. In feite leveren deze voordelen geen betere beeld- en geluidskwaliteit op, maar kunnen wel praktischer in gebruik zijn. Als je namelijk door krappe bochten moet werken bij je apparatuur, is een flexibele kabel wel handig.
Het is ieder aan zichzelf om te bedenken of hij/zij voor dit soort mogelijke voordelen wil betalen. Je zit namelijk al snel op de 40-50 euro i.p.v. 10-15 euro. Daarnaast moet ik nog even kwijt dat kabels zoals de Oehlbach van 154 euro (eerder in dit topic) volledig onzin is. Dat is echt geld over de balk smijten. Nogmaals: een kabel van 40-50 euro (of die van 154) zal geen betere kwaliteit leveren, maar kan wellicht de voordelen bieden van een flexibelere kabel en iets beter pakkende pluggen. Persoonlijk vind ik dat nog wel een kleine extra investering waard, maar verder ook niet.