[Ghost]Image maken van 1 HD en vervolgens die image op RAID0

Pagina: 1
Acties:
  • 228 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ruuddie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 09:25
Ik heb Windows Server 2003 geinstalleerd op mijn PC, gewoon op één 120GB schijf. Nu is door de aanschaf van een nieuwe schijf zo'n zelfde 120GB schijf vrijgekomen. Hiermee wil ik een RAID0 (Stripe) array maken. Ik heb echter weinig zin om Windows helemaal opnieuw te installeren, dus bedacht ik me dat het misschien mogelijk moest zijn om een Ghost image te maken van de Windows installatie, en die vervolgens terug te zetten op de RAID0 array. Theoretisch gezien leek me dit geen probleem.

Problemen waar ik tegenaan loop:
Allereerst begon ik met ghost11.0 van Hiren's Boot CD 8.8. Deze gaf echter steeds een Divide Overflow. Nou bleek dit soms een memory probleem te zijn enzo, dus ik dacht 'probeer het eens met Bart PE, die spreekt namelijk Ghost32 aan, welke misschien wel werkt'. En inderdaad, Bart PE met Ghost 11.0 start wel gewoon. Niet dat dit erg belangrijk is voor mijn probleem, maar dit is voor de mensen die dit lezen via de search ;)

Het probleem van mij is echter dat Ghost de RAID array niet ziet als één schijf, maar hij detecteert beide schijven gewoon los. Dus ik kan wel een image terugplaatsen, maar die staat dan maar op één schijf ookal is het een RAID array :?

Voor de RAID array gebruik ik de volgende setup:
Asus A8N-SLI Deluxe, dus met nForce4 chipset. Op IDE0 zitten beide schijven (PATA dus). In 't BIOS enabled dat het IDE0 Master en IDE0 Slave RAID enabled zijn. Uiteraard daarna ook het array aangemaakt. BIOS is de nieuwste versie.

Iemand enig idee of dit normaal is? Ik had gelezen dat Ghost vanaf versie 8 support heeft voor RAID, dus ik snap niet waarom hij beide schijven nog los detecteert.
Sterker nog.. Ik heb ook een SATA RAID1 array op een andere controller in dezelfde computer, en die wordt wel als 1 schijf gezien.

Verwijderd

Probeer Acronis eens (heb ik zeer goede ervaringen mee, bevalt me veel beter dan Ghost maar ik durf niet met zekerheid te zeggen of die goed met arrays omgaat.

Of misschien scheelt het als je eerst een partitie maakt op de array.

En wat anders zeker werkt: vanuit windows even ghosten :)
Wel omslachtig omdat je dan windows moet installeren speciaal hiervoor maar het werkt wel :)

• Ruuddie
Dat partitie aanmaken op de array was idd een goede, nog helemaal niet aan gedacht.
De meeste tooltjes herkenden ook allerlei rare dingen, vooral omdat de helft van mijn schijven dynamisch zijn en die tooltjes daar niet mee om kunnen gaan (stom stom stom van mij dat ik toen alles had omgezet ipv alleen de schijven waarmee ik vroeger software raid draaide :(). Maargoed, ik dus Windows Setup gestart, aangezien die het normaal wel goed doet... Die ziet dus ook beide schijven apart! En de setup ziet trouwens ook de schijven allemaal als Dynamic disks en er dus ook geen grootte info van uitlezen, terwijl hij dat normaal wel kan geloof ik O.o

Beide 120GB schijven zijn btw basic, dus dat is het probleem niet.

Maargoed, Windows setup ziet de RAID array dus ook als 2 losse schijven, dus ik krijg zo'n gevoel dat de RAID functie van de nForce4 gewoon rot is...

Acronis gaat trouwens niet werken, die kan geen image wegschrijven naar of lezen van mijn dynamische schijven :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Ruuddie op 09-03-2007 15:19 ]

Verwijderd

Mja, daar ligt ook gelijk de kern van je probleem denk ik.
Als windows, na het laden van de drivers, je array al niet herkend :)

Ik denk dat het verstandig is om eerst eens goed alles na te lopen:

- Controller op RAID ingesteld?
- Array verwijderen en opnieuw aanmaken
- Correcte (RAID i.p.v. ATA) drivers?

Acronis kan trouwens zonder probleem overweg met dynamische schijven hoor :)

• Ruuddie
Dat van die drivers dacht ik ook al ja, maar aangezien het nu de controller van de chipset zelf betreft, vraag ik me af of hiervoor ook drivers nodig zijn...
De Windows setup vraagt iig niet om extra drivers als ik op F6 druk. Hij zegt niet dat hij controllers zonder drivers heeft gevonden.
Ook Vista, welke zelf drivers heeft voor de nForce4, herkent beide schijven los en niet als één schijf.

Verwijderd

tja, dan kan ik heel kort door de bocht alleen nog suggereren dat je de array misschien eens opnieuw moet aanmaken in het BIOS en daar de instellingen allemaal nog een keer goed moet nalopen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor je stabiliteit is het uberhaupt beter om de installatie opnieuw te doen. Maar waarom zou je RAID0 doen met een server? Bij een server is stabiliteit toch veel belangrijker dan snelheid? Ik zou de tweede schijf als dataschijf gebruiken, of een RAID1 maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Waar lees jij dat de pc als server gebruikt word? :S
Een herinstallatie zou ook beter zijn ja maar dan loopt hij tegen hetzelfde probleem aan. Windows ziet de schijven ook afzonderlijk.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 00:45:
Waar lees jij dat de pc als server gebruikt word? :S
[...]
Tja, Windows Server 2003 is nou niet echt geschikt als desktop OS. Klein beetje extrapolatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ruuddie
Het is gewoon een desktop PC hoor, Windows Server 2003 is nog altijd het beste desktop OS in mijn ogen :)

Maargoed, ik ben maar weer terug bij mijn non-RAID setup momenteel, er waren te veel problemen. Normaalgesproken zou die nForce4 moeten doorgeven dat de array 'een' schijf is, zodat DOS en Ghost enzo ook ermee kunnen werken. Dit deed hij blijkbaar dus niet, misschien is m'n moederbord niet helemaal lekker. Een vriend van me zei dat het bij hem met zijn nForce4 wel werkte namelijk.

RAID heb ik zo'n 10x opnieuw aangemaakt, dus dat is het ook niet ;)

Heb trouwens ook nog geprobeerd de array aan te maken op een Highpoint HP370A. Werkte goed (ja, ik weet dus hoe ik een array moet aanmaken ;)), alleen als ik dan m'n andere schijven ook aan begon te sluiten (en dus ook m'n RAID1 array op de Silicon Image SATA controller) , wilde hij opeens niet meer booten.. Gek ding :P

Iig bedankt voor de hulp, en ik probeer het nog wel eens een keer als ik een nieuwe pc heb... Volgens mij is er gewoon iets niet helemaal lekker met dit moederbord.

Verwijderd

Verschillende controllers samen gebruiken wil inderdaad niet altijd even goed werken.
Het heeft mij ook aardig wat moeite gekost om mijn onboard IDE, onboard VIA RAID, onboard Promise RAID en losse SIL0680 en Highpoint gelijktijdig aan de praat te krijgen :P

Waar het vaak op neer komt is dat je de kaarten individueel moet aansluiten en instellen (array aanmaken) en daarna pas gelijktijdig aansluit. Anders kan je niet in het BIOS van de desbetreffende controller komen.

• Ruuddie
Bij mij begon hij niet eens meer met detecteren wat er op de HP370A zat toen hij al de nForce en de Silicon Image controllers had geinitialiseerd. Laat staan dat ik het BIOS ervan in kwam. Dat gekke ding sloeg gewoon het hele HP370A-schermpje over :P
Pagina: 1