Beste setup voor videbewerking

Pagina: 1
Acties:

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-02 15:58

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem.
Ik ben sinds enkele maanden bezig met videobwerking met software zoals Adobe After Effect etc.
Momenteel heb ik 3 Hardeschijven in mijn systeemkast dus allemaal intern.

320 GB samsung windows xp +beetje data sata
160 GB matrox data sata
40 GB 4200 rpm IDE :9

De 320 Gb samsung heb ik ongeveer 2 maanden geleden gehaald. Ik krijg toch wel met enige regelmaat de blue screens te zien helaas :'( . Ook als ik de overige HD's heb ontkoppeld. Daarnaast is die samsung HD niet de snelste.

ik denk er nu over om in iedergeval de 40 weg te doen. Is al sinds enkele weken ontkoppeld.
Wat ik in mijn hoofd had om alles toch wat soepeler te laten lopen:
De 160 GB voor XP. en de 320 GB voor videoediting/backups.Maar maakt het uit of ik deze intern aansluit of via usb 2.0 kwa snelheid? Of kan ik beter een andere HD (sneller dan de samsung ) en deze dan voor videobewerking intern aan te sluiten en de 320 voor dataopslag extern?

Volledige specs:
3800+ X2
1,5 GB DDR2 800 mhz mem.
Asus M2N8-VMX moederbord
320 Gb samsung sata
160 GB maxtor sata
40 GB IDE

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Recente schijven zijn iig snel genoeg voor gewoon videobewerken, die 2 sata schijven van je ook. Ik zou 1 schijf zeker niet via USB aansluiten want dat is veel trager dan een sata aansluiting. (hogere latency en lagere doorvoer)

Maar blijkbaar denk je dat je compu traag is en blauwe schermen laat zien door de schijven oid? Want als dat zo is dan is er gewoon wat mis.

Krijg je BSOD's sinds die samsung schijf? Heb je alle schijven al getest? Alle drivers op orde en geen virii oid?

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 09-03-2007 13:47 ]

specs

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:14
maratropa schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:46:
Recente schijven zijn iig snel genoeg voor gewoon videobewerken, die 2 sata schijven van je ook. Ik zou 1 schijf zeker niet via USB aansluiten want dat is veel trager dan een sata aansluiting. (hogere latency en lagere doorvoer)
Recente schijven zijn snel genoeg om op te kunnen videobewerken, maar als je een beetje actief / professioneel er mee bezig wil is een RAID setup echt onmisbaar. Dus haal er een 320 GB of 160 GB schijf bij en zet deze in RAID0 met de andere schijf en gebruik deze.

USB2.0 bied genoeg snelheid voor een harddisk, maar gebruikt meer processorkracht. In dat geval liever Firewire of gewoon SATA.
Praetextatus schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:10:
Ik krijg toch wel met enige regelmaat de blue screens te zien helaas :'( .
Heb je regelmatig bluescreens met After Effects of gewoon tijdens andere acties ook? After Effects leunt ook zwaar op OpenGL (iig de laatste versies) dus een fatsoenlijk videokaart met recente drivers kan ook veel problemen oplossen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Koen Rotteveel schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:52:
[...]

Recente schijven zijn snel genoeg om op te kunnen videobewerken, maar als je een beetje actief / professioneel er mee bezig wil is een RAID setup echt onmisbaar. Dus haal er een 320 GB of 160 GB schijf bij en zet deze in RAID0 met de andere schijf en gebruik deze.
Volgens mij kunnen we daar niks over zeggen zolang hij niet verteld hoe zwaar het is wat hij precies doet. En ook "profs" hebben niet altijd raid nodig..

specs

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-02 16:10
Valt allemaal best mee met die schijven, ik zie wel eens advertenties met lompe montage pc's. Als ik mijn DV bandjes monteur neem ik deze ongecomprimeerd op, dat is 12 GB per uur film op mijn hardeschijf. Dat is ongeveer 3,5 MB/s, natuurlijk komt daar nog wat extra date bij, maar veel meer dan 10 MB/s zal de schijf niet hoeven te verwerken. Ook tijdens het bewerken als de pc op de achtergrond aan het renderen is dan valt het wel mee met de hoeveelheid data die de hardeschijf voor zijn kiezen krijgt.

[ Voor 14% gewijzigd door Binnetie op 09-03-2007 14:19 ]

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:14
Op zich mag je er vanuit gaan dat als iemand met After Effects (een pakket van ruim duizend euro) toch wel professioneel bezig is ;)

Mijn ervaring is iig dat het een investering van 80 a 90 euro voor een HDD meer dan waard is. Maar ik gebruik Premiere en After Effects dan ook niet alleen voor vakantiefilmpjes. Zodra je een scene gaat editten waarin je 2 of 3 video en audio streams tegelijk hebt, met daaroverheen 2 effecten gaat de 40 MB/s / 50 MB/s van een gemiddelde schijf al snel niet meer genoeg zijn om realtime te editten...
Pagina: 1