Toon posts:

Core Duo vs. Pentium D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Topics over prestatieverschillen tussen de Core 2 Duo's en de oudere Pentium D serie zijn er in overvloed. Op zoek naar een PC voor voornamelijk wat DTP werk, waar wel Vista Premium op moet zitten, kom ik op twee modellen die in de lokale winkel goed beschikbaar zijn: HP 7730 (slimline) en de FSC (Fujitsu Siemens Computers) Pi1522. De eerstgenoemde maakt gebruik van een Core Duo T2050, de tweede van een Pentium D 915. Over die Core Duo kan ik weinig vergelijkingen met de D915 vinden (opzich logisch, het is immers een laptopchip).

Hoewel de architectuur van de Core Duo beter is, is de T2050 volgens mij een echt instapmodelletje en is de D915 (met meer L2 cache, twee cores etc.) een waardig alternatief. My best guess is dus dat de T2060 vooral zuiniger zal zijn terwijl de D915 beter zal presteren.

In de overweging tussen de twee machines telt de small form factor van de Slimline HP niet mee. Verder biedt de HP een 7500 TC kaart, terwijl de FSC een 7300SE (non-TC) kaart heeft. Ook is de HDD van de FSC wat groter...

De inleiding lang, maar de vraag eigenlijk kort: wat denken jullie?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 12:58 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 22:30
De Core Duo is ook een stuk zuiniger :) .

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Pentium D 915 (S775, 2x2.8GHz, 2MB, 800MHz FSB, 95W, Boxed);

T2050 65 nm 2MB L2 Cache 2x1.60 GHz 533 MHz;

De Pentium D mag dan wel 2 keer zo hoog geclocked zijn, ze zullen elkaar niet veel ontlopen.
De Core 2 heeft immers een gedeelde L2 dus als je maar 1 programma draait heeft dit 2MB L2 tov 1MB voor de PD.

Ik zou dus voor de Core 2 gaan.
Kloksnelheid zegt eigenlijk erg weinig dezer dagen. ;)
De architectuur vd Core 2 is superieur, de keuze lijkt mij duidelijk.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 22:30
peke schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:40:
Pentium D 915 (S775, 2x2.8GHz, 2MB, 800MHz FSB, 95W, Boxed);

T2050 65 nm 2MB L2 Cache 2x1.60 GHz 533 MHz;

De Pentium D mag dan wel 2 keer zo hoog geclocked zijn, ze zullen elkaar niet veel ontlopen.
De Core 2 heeft immers een gedeelde L2 dus als je maar 1 programma draait heeft dit 2MB L2 tov 1MB voor de PD.

Ik zou dus voor de Core 2 gaan.
Kloksnelheid zegt eigenlijk erg weinig dezer dagen. ;)
De architectuur vd Core 2 is duidelijk superieur, de keuze lijkt mij duidelijk
Het is een Core Duo, géén Core 2 Duo.

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:41:
[...]

Het is een Core Duo, géén Core 2 Duo.
Precies, daarom stel ik de vraag ook. Als er een Core 2 Duo in die machine zou zitten, dan zou ik het hier niet vragen en was de keuze inderdaad duidelijk. Maar een Core Duo (en ook nog niet bepaald de snelste) is mogelijk een ander verhaal. Bedankt voor de reacties tot zover. Ik hoop dat iemand wat meer kan zeggen over de prestaties en de verschillen daarin.

Verwijderd

Core duo is wat trager dan de Core 2 duo, maar helemaal niet zoveel. 't Voornaamste verschil is de 32-bit architectuur, tov 64-bit bij de core 2 duo.

Kzou zeker geen pentium D kopen. Die zuipen stroom en zijn een stuk trager dan de core (2)'s.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 00:40:
Core duo is wat trager dan de Core 2 duo, maar helemaal niet zoveel. 't Voornaamste verschil is de 32-bit architectuur, tov 64-bit bij de core 2 duo.

Kzou zeker geen pentium D kopen. Die zuipen stroom en zijn een stuk trager dan de core (2)'s.
De Core Duo is in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden niet gebaseerd op de Core architectuur maar is een doorontwikkelde Pentium M.

Ik moet echter akkoord gaan met de anderen. Een Pentium D is niet echt een processor die je in je laptop wil hebben in verband met stroomverbruik en warmteproductie. Ook zijn ze niet erg krachtig.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ter verduidelijking: de genoemde machines zijn geen laptops maar gewone desktop PC's (de HP is wel compact). Maar ik denk inderdaad voor de Core Duo te gaan, hij zal in ieder geval niet langzamer zijn, en scheelt toch weer een watt of 50 a 60...

Thnx voor de reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2007 10:56 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 17:16
Ah sorry, ik d8 Core 2.
Wel een gewone Core duo is niets anders dan 2 Pentium M cpu's aan elkaar geplakt.
De cpu zal net wat trager zijn dan de Pentium D maar een Core duo is natuurlijk nog zuiniger dan een Core 2 duo. :)
Pagina: 1