Toon posts:

[sbs2003]geen toegang tot netwerkshares

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb hier een netwerk staan met een sbs2003 server en een 5-tal XP pro clients.

er zijn 2 gebruikers die na inloggen geen toegang krijgen tot netwerkshares, nou dacht ik inderdaad... ik zal de rechten eens nader bekijken, na veel gegoochel heb ik het uiteindelijk maar gezet op full controll for everyone \o/

opgelost zou je zeggen... niet echt, ze kunnen er nog steeds niet in terwijl andere gebruikers gewoon progamma's openen en data bewerken van dezelfde map.

wanneer de bewuste gebruiker "patricia" inlogt op welk systeem dan ook, krijgt deze geen toegang tot de 'z:' schijf. ik krijg de melding

"Kan geen toegang tot het opgeven apparaat, pad of bestand krijgen. Mogelijk hebt u geen toegangsmachtigingen voor het item."

wanneer ik met deze gebruiker gewoon op de fysieke server inlog, kan het ineens wel en werkt alles ineens...

kan iemand mij helpen uit te zoeken waar het problem ligt?

alvast bedankt.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Je hebt rechten op de share en rechten op de map.
Zorg dat deze allebei juist staan.

Edit: Gezien het feit dat het op de server wel werkt, vermoed ik dat de rechten op de share nog niet goed staan...

Btw, full control is never nooit niet "not done" !

[ Voor 29% gewijzigd door lier op 09-03-2007 12:46 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik denk dat je Share permissies verkeerd staan.

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:44:
Je hebt rechten op de share en rechten op de map.
Zorg dat deze allebei juist staan.

Btw, full control is never nooit niet "not done" !
De rechten staan goed, ik heb everyone full control gegeven om te kijken of ik toch niet iets vergeten was, dit maakte geen verschil en is ook niet de definitieve instelling, het was een test.

maar geen enkele share is beschikbaar voor deze gebruikers merk ik, wat zou dit kunnen zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 12:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:49:
[...]

De rechten staan goed, ik heb everyone full control gegeven om te kijken of ik toch niet iets vergeten was, dit maakte geen verschil en is ook niet de definitieve instelling, het was een test.

maar geen enkele share is beschikbaar voor deze gebruikers merk ik, wat zou dit kunnen zijn?
Je bent dus ZEKER dat je op beide plaatsen :
1. Tabblad: Sharing ==> Permissions (knop rechts onderaan)
2. Tabblad: Security

De rechten correct hebt staan ? Doe eens het volgende op een werkstation, ingelogt als "patricia":

START => RUN => CMD
net use \\server\ipc$

Grtz,
X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:04:
[...]

Je bent dus ZEKER dat je op beide plaatsen :
1. Tabblad: Sharing ==> Permissions (knop rechts onderaan)
2. Tabblad: Security

De rechten correct hebt staan ? Doe eens het volgende op een werkstation, ingelogt als "patricia":

START => RUN => CMD
net use \\server\ipc$

Grtz,
X
opdracht voltooid... geen foutmeldingen of wat dan ook

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 13:14 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

ik weet niet precies wat dit moet doen, maar er staat opdracht voltooid...
Als de naam van je server niet "server" is, moet je net use \[servernaam]\ipc$ gebruiken...

Hoe zet je de security ? Maak je gebruik van groepen, of zet je de rechten per gebruiker ?

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:15:
[...]

Als de naam van je server niet "server" is, moet je net use \[servernaam]\ipc$ gebruiken...

Hoe zet je de security ? Maak je gebruik van groepen, of zet je de rechten per gebruiker ?
ok dat had ik door ja, er staat 'opdracht voltooid' dus dat gaat goed.

ik maak geen gebruik van groepen, er zijn op het moment maar 5 gebruikers actief namelijk.

Verwijderd

Als je "opdracht voltooid" krijgt dan weten we tenminste al dat het snor zit met je gebruikers op de server. Dan zit het probleem toch echt in de rechten op de individuele share hoor.

Of heb je soms nog ergens 'offline' files staan in dat gebruikersprofiel naar een vorige/andere server met dezelfde naam ?

De ipc$ share is namelijk een std share die je kan gebruiken om aan te loggen op een SMB server.

Mvg,
X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:22:
Als je "opdracht voltooid" krijgt dan weten we tenminste al dat het snor zit met je gebruikers op de server. Dan zit het probleem toch echt in de rechten op de individuele share hoor.

Of heb je soms nog ergens 'offline' files staan in dat gebruikersprofiel naar een vorige/andere server met dezelfde naam ?

De ipc$ share is namelijk een std share die je kan gebruiken om aan te loggen op een SMB server.

Mvg,
X
ik denk niet dat ik ergens offline files heb nee, de pc's hebben een schone installatie gehad na plaatsing van de nieuwe server.
het probleem zou moeten zitten in de individuele share, maar wanneer ik achter de server ga zitten en inlog onder "patricia" kan ik wel alles benaderen, ik vind het echt raar...

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Dan staan je share permissies niet goed.

Ga naar de betreffende folder en check de share permissies. Aangezien je als je lokaal inlogt als die gebruiker wel bij de files kunt staan je NTFS permissies goed.

Mocht dat het om de een of andere reden toch niet zijn ga dan eens het eventlog napluizen

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
@r!k schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:29:
Dan staan je share permissies niet goed.

Ga naar de betreffende folder en check de share permissies. Aangezien je als je lokaal inlogt als die gebruiker wel bij de files kunt staan je NTFS permissies goed.

Mocht dat het om de een of andere reden toch niet zijn ga dan eens het eventlog napluizen
de map waar ik een bestand wil openen is een submap van een gedeelde map op de server,

van die gedeelde mapstaan de share permissies goed, daar heb ik al 27x naar zitten kijken, andere gebruikers die in het lijstje staan bij die permissies kunnen er wel in... snap jij het nog?

edit: in het eventlog staat trouwens niets hierover...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 13:38 ]

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Geef eens weer hoe de rechten op de betreffende share staan. Het kan dan wel een submap zijn, als de rechten daar niet goed zijn overgenomen of wat dan ook heb je nog steeds een probleem.

Weet je zeker dat je niet per ongeluk de user bent vergeten aan een bepaalde groep toe te voegen?

Een hele rij microsoft certificeringen.

• lier

lier

MikroTik nerd

Heb je wel ingesteld dat rechten overgenomen moeten worden door de submappen ?

Kan je eens exact aangeven wat wel en wat niet gaat ? Kan je bijvoorbeeld browsen ?

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:45:
Heb je wel ingesteld dat rechten overgenomen moeten worden door de submappen ?

Kan je eens exact aangeven wat wel en wat niet gaat ? Kan je bijvoorbeeld browsen ?
de map waar ik het over had heb ik ingesteld dat de betreffende gebruikers full control hebben, op share niveau en NTFS niveau.
ik kan wel door de mappen bladeren maar kan geen enkel bestand openen.

wanneer in opdrachtprompt het UNC-pad naar zo een bestand intik, opent het bestand ineens wel, maar de snelkoppeling werkt niet...

ik heb de betreffende map verbonden met een z: schijf, in de snelkoppeling staat dan ook:
'z:\bestand.ext'

het intypen in opdrachtprompt 'z:\bestand.ext' werkt ook gewoon, alleen probeer ik het via explorer, dan krijg ik geen toegang.

Verwijderd

Topicstarter
@r!k schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 13:43:
Geef eens weer hoe de rechten op de betreffende share staan. Het kan dan wel een submap zijn, als de rechten daar niet goed zijn overgenomen of wat dan ook heb je nog steeds een probleem.

Weet je zeker dat je niet per ongeluk de user bent vergeten aan een bepaalde groep toe te voegen?
ik gebruik geen groepen voor rechten aangzien er maar een paar gebruikes zijn.
maar hoe kan ik share rechten bekijken van een submap van een gedeelde map?
EDIT: in de hoofdmap staat dat 'patricia' alle rechten heeft, binnen deze map zijn personlijke mappen aanwezig van andere gebruikers, deze staat ingesteld dat ze geen rechten overnemen maar apart ingesteld zijn. de map in kwestie is niets aan veranderd, alleen kan ik niet zien hoe die share rechten ingesteld staan, ze zouden gewoon overgenomen moeten worden van de hoofdmap.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2007 13:55 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

Share rechten zet je op de share (en alleen daar). Deze hebben niets met je NTFS rechten te maken die je op de map en zijn submappen plaatst. Mij lijkt het (nog steeds) dat je de rechten op de share niet goed hebt staan (sorry, je hebt het pas 10 maal ontkend...).

Controleer daarom (nogmaals) dat als je naar de permissions van de share gaat, de user change rechten heeft. Post desnoods een schermprint hier, al is het alleen om mijn twijfel weg te nemen.

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:25:
Share rechten zet je op de share (en alleen daar). Deze hebben niets met je NTFS rechten te maken die je op de map en zijn submappen plaatst. Mij lijkt het (nog steeds) dat je de rechten op de share niet goed hebt staan (sorry, je hebt het pas 10 maal ontkend...).

Controleer daarom (nogmaals) dat als je naar de permissions van de share gaat, de user change rechten heeft. Post desnoods een schermprint hier, al is het alleen om mijn twijfel weg te nemen.
Afbeeldingslocatie: http://img148.imageshack.us/img148/9757/untitledxk2.jpg

• lier

lier

MikroTik nerd

En kan Patricia als ze deze share benadert in deze map kijken ?
En kan ze een bestand aanmaken ?

Kan je ook de NTFS rechten tonen van deze map ?

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 14:52:
En kan Patricia als ze deze share benadert in deze map kijken ?
En kan ze een bestand aanmaken ?

Kan je ook de NTFS rechten tonen van deze map ?
Dat is het vreemde, ze kan in de map kijken, ze kan zelfs een textbestand aanmaken en een bestaand tekstbestand openen, alleen geen toepassingen uitvoeren.

Afbeeldingslocatie: http://img145.imageshack.us/img145/1295/ntfsdp1.jpg

• lier

lier

MikroTik nerd

Toepassing uitvoeren ???

Welke foutmelding krijgt ze dan ?

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:06:
Toepassing uitvoeren ???

Welke foutmelding krijgt ze dan ?
wanneer ze een exe bestand probert te openen staat er:

"Kan geen toegang tot het opgeven apparaat, pad of bestand krijgen. Mogelijk hebt u geen toegangsmachtigingen voor het item."

dat is het hele probleem... misschien dat ik er een te groot verhaal van gemaakt heb? sorry daarvoor dan..

• lier

lier

MikroTik nerd

Kan ze dit bestand wel kopieren en lokaal uitvoeren ?
Kan ze he bestand uitvoeren op basis van het UNC pad ?

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 15:38:
Kan ze dit bestand wel kopieren en lokaal uitvoeren ?
Kan ze he bestand uitvoeren op basis van het UNC pad ?
kopieren en lokaal uitvoeren gaat wel, uitvoeren op basis van UNC gaat ook niet, ze krijgt dat dezelfde foutmelding.

wanneer ik het bestand open in opdrchtprompt gaat het weer wel.
de snelkoppeling is gewoon goed, bij andere gebruikers doet dezelfde snelkoppeling het wel namelijk.

Verwijderd

Topicstarter
iser echt niemnd die iets weet? ze zouden er maandag mee aan de slag moeten, maar ik kan geen oplossing vinden ..

gr. builiche
Pagina: 1