Toon posts:

Pc start op met delay

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

ik heb nu al enkele maanden dit probleem:
wanneer ik op de aan/uit knop van pc druk om deze aan te steken dan is er altijd een vertraging wanneer de pc in gang schiet, soms is dit 2 minuten, soms 1 minuut, soms onmiddelijk, soms iets ertussen.
ik kan hier wel mee leven maar soms is het wel irritant, vooral wanneer ik snel pc ff nodig heb.

Ik heb 2 gig ram steken, heb al ondervonden als ik 1 vd latten eruit haal dat het probleem zich niet meer voordoet, maar die lat kan toch nie kapot zijn, want eens de pc opgestart is werkt het perfect.

iemand die me kan helpen?

moest het nuttig zijn, hier de specificaties:
AMD 3800+ x2
ATI x800gt 256Mb PCI-E
2GB ddr1 ram
creative audigy 2 zs
Biostar TFORCe 4U moederbord

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Je vermeldt je voeding niet.

Probleem zou bij je moederbord kunnen liggen, evenals dus je voeding bijvoorbeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door Iet op 09-03-2007 11:45 ]

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Verwijderd

Topicstarter
voeding is 550w van antec

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:31
Het duurt even voordat je voeding de spanningen kan stabiliseren. Pas als dat gebeurd is gaat je computer booten. Nu duurt dit normaal maar enkele miliseconde, als ik me niet vergis. Probeer het eens met een andere voeding... Als die ook hetzelfde probleem geeft, moet je misschien toch naar je RAM kijken...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen om te achterhalen welk onderdeel het probleem geeft.

Toevallig niet wat USB zooi eraan hangen die de bootup mogelijk vertraagt (soms gaat dat namelijk niet lekker).

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-05 13:28

Edgarz

Tweako-active since1986

Terw_Dan schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 12:07:
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen om te achterhalen welk onderdeel het probleem geeft.

Toevallig niet wat USB zooi eraan hangen die de bootup mogelijk vertraagt (soms gaat dat namelijk niet lekker).
USB apparaten kunnnen vertragen tijdens de boot, ook de combi met USB apparaten en onvoldoende piekvoeding kan de vertraging veroorzaken.

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 00:55

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn shuttle gehad. Hiervan had ik de voedingsfan gemod bij de originele voeding en deze is waarschijnlijk te warm geweest. Na het plaatsen van een andere/nieuwe voeding deed hij het weer als vanouds. Het duurde in het begin enkele seconden voordat mijn pc aanging en de tijd werd steeds langer.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Jongens, beetje bijblijven. Hij verteld wanneer ie een van de modules eruit haald, het systeem sneller opstart. Dan valt USB al buiten de boot....... ;)

@TS, kijk eens naar dual of single channel in je BIOS en test eens met wat instellingen? Zijn de modules wel een beetje gelijk aan elkaar of verschillen ze veel (type, merk, lattency of zo).

@Api3, je bedoelt matched pair. Oke, dan zou dat in ieder geval goed moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door marquis op 09-03-2007 14:09 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
thx voor al de replies

ik vermoed idd dat het aan het ram geheugen zal liggen, het zijn nochtans twin latten (of hoe noemt dat) heb ze samen gekocht, ze zijn dus identiek.

kzal sebiet eens zien naar de instellingen vd bios

Verwijderd

Topicstarter
heb s mn bios gechecked maar niet echt iets gevonden dat kan helpen.
zou het kunnen dat 1 vd latten iets mankeert of eerder het moederbord?

Verwijderd

laat memtest even een nachtje draaien en kijk wat hij aangeeft

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 13:22:
heb s mn bios gechecked maar niet echt iets gevonden dat kan helpen.
zou het kunnen dat 1 vd latten iets mankeert of eerder het moederbord?
Als je een van de twee verwijdert is het over, maakt niet uit welke?
Als dat zo is, ligt het mischien aan de timings van je geheugen in de BIOS of jemoederbord of je processor (immers is de geheugen controler bij AMD in de proc ingebouwd).
Is het probleem verholpen als je een van de twee verwijdert, en als je dit omdraait is het probleem er weer dan is het goed om zoals hierboven beschreven memtest is eens te draaien.
Staat je geheugen ingesteld op SPD (een chip op je geheugen bepaald dan onder welke settings je systeem moet gaan draaien)? Zo niet, doe dit dan eens ter test?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Topicstarter
heb s ff getest en het maakt niet uit welke lat ik gebruik, met gelijk welke lat start de pc onmiddelijk op.
ik vermoed dus dat het iets met de timings te maken heeft, maar heb niet veel ervaring met zo een zaken, kunnen jullie een paar richtlijnen meegeven?

groeten

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2007 13:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Misschien een BIOS update?? Dat hielp wel een keer met een ASUS P5B bij iemand, met soort gelijk probleem, alleen toen heb ik niet naar de hardware gekeken, maar gelijk de BIOS update gedaan :)

Verwijderd

Topicstarter
bios reeds geupdate, hielp niet :(

• Rickz
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:16
Maakt het ook nog uit welke geheugenbank je gebruikt? Misschien is er wel 1 (of meer natuurlijk) geheugenbank verrot

Known as dlm | PSN ID = Rickz1989

Verwijderd

Topicstarter
tmaakt niet uit welke slots ik gebruik (heb er 4)

Verwijderd

Topicstarter
mja enige oplossing is een lat eruit laten zo te zien :s
Pagina: 1