Wireless problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 866 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Situatie:

Verschillende PC's met IP 10.0.0.2 t/m 10.0.0.10 op een bedraad netwerk via switch.

10.0.0.2 is met Windows Vista Ultimate, de rest van de PC's met Windows XP

Laptop met Windows Vista, wireless verbinding naar Asus WL330g, laptop: 10.0.0.99 , AP: 10.0.0.203.

Senao SB3220 Accesspoint, IP 10.0.0.200 met antenne (24dBi)
Aan de andere kant, 700 meter verderop ook een Senao SB3220, IP 10.0.0.201 met antenne (15dBi). Die hangt direct met UTP aan een PC: 10.0.0.5.

Wat wel werkt:

Vanaf de laptop 10.0.0.99 via de WL330g extern bureaublad naar 10.0.0.2. Dat kan ik uren doen zonder problemen. Vanaf de laptop internetten en 10 keer http://speedtest.multikabel.net/100mb.nul downloaden. Dat gaat rustig met 1,3mb/sec.

Vanaf de PC van m'n zwager (10.0.0.5) via de Senao extern bureaublad naar 10.0.0.2. Dat kan ik uren doen zonder problemen. Vanaf die pc internetten en 10 keer http://speedtest.multikabel.net/100mb.nul downloaden. Dat gaat rustig met 1,3mb/sec.

Op een andere PC, 10.0.0.235 (Win2k3), staan allemaal films. Vanaf een PC die in het bedrade netwerk hangt, kan ik daar vandaan kopieren, erheen kopieren, films kijken, allemaal zonder problemen.

De problemen:

Via de laptop via de WL330g een film kijken vanaf 10.0.0.235 OF een andere PC (maakt dus niet uit waar vandaan): Film speelt even af, vervolgens hangt 'ie, alle verbindingen worden dan verbroken en dan MOET ik de verbinding met het accesspoint (welke op dat moment nog wel bestaat maar niet meer te pingen is) verbreken en weer opnieuw connecten. Zie hieronder wat er gebeurt:

Pingen vanaf laptop (wireless) naar Accesspoint tijdens afspelen film:
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=27ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=51ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=29ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=36ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=81ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=55ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=6ms TTL=255
Request timed out.
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=9ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=4ms TTL=255
Request timed out.
General failure.
General failure.
General failure.
General failure.
General failure.
General failure.
General failure.
General failure.
Reply from 10.0.0.99: Destination host unreachable.
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=84ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=15ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=12ms TTL=255
Reply from 10.0.0.203: bytes=32 time=25ms TTL=255
Je ziet eerst timeouts optreden, vervolgens "general failure :?" Dan Dest. Host unreachable, (in de tussentijd ben ik al bezig met het disconnecten van het wireless netwerk en reconnecten en dan zie je dat de verbinding weer tot stand is gebracht.

Hier zou je misschien zeggen "Gaar accesspoint". Dacht ik ook, dus een andere WL330g geprobeerd, zelfde problemen.

Het vreemde is dat PC 10.0.0.5 (welke dus 700 meter verderop staat en verbonden is middels de 2 accesspoints en antennes) precies dezelfde problemen vertoont. Potje WOW spelen op die PC kun je rustig twee uur doen, ga je een film afspelen (of iets kopieren vanaf het netwerk, for that matter) treden er precies dezelfde problemen op. Ping "statistieken" zijn nagenoeg identiek. Je krijgt antwoord, dan timeouts.

Wat heb ik geprobeerd:

De WL330g vervangen door een andere WL330g.
De Senao aan mijn kant teruggestuurd naar de winkel en daar een nieuwe voor teruggekregen.
Netwerkkaart in 10.0.0.5 EN 10.0.0.235 vervangen.
Andere switch (in mijn bedrade netwerk) geprobeerd (hoewel dat niet uit zou moeten maken omdat dat verder naar behoren werkt)
Alle IP adressen van de apparatuur veranderd (was bang dat er misschien ergens een apparaat met dubbel IP aanwezig was)
Bestand vanaf 10.0.0.2 naar 10.0.0.5 "pushen" in plaats van downloaden vanaf 10.0.0.5
Uiteraard overal al alle bekabeling vervangen.

Mijn vraag :) :

Iemand enig idee wat deze problemen kan veroorzaken en hoe ik het op kan lossen? Word er gek van eigenlijk (en mn zwager ook)...

Afbeeldingslocatie: http://procal.dnsalias.org/situatie.jpg

• ProCal
Niemand een idee?... M'n zwager heeft nu helemaal geen verbinding meer. Dat gebeurt ook steeds vaker. Dan ineens werkt het niet meer en na een paar dagen werkt het weer wel... Antennes zijn niet veranderd, staan nog steeds hetzelfde...

Eerst dacht ik dat het signaal misschien te sterk was, dus op beide accesspoints heb ik het signaal omlaag gezet. Stond eerst op extreme (400mw), staat nu op high (100mw). Maakt allemaal geen verschil...

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• ProCal
Dank je wel voor je reply. Ik weet nu wat general failure inhoudt, maar daar ligt het probleem natuurlijk niet.. Dus wellicht iemand anders met een tip?

• ProCal
Niemand?...

• ProCal
Kick

• ProCal
Schop

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-03 23:49
Dus als je films gaat kijken vanaf 10.0.0.5 wordt ook de verbinding verbroken tussen 10.0.0.99 en 10.0.0.203? En ook als je films gaat kijken vanaf 10.0.0.2?
Waar komt je internet vandaan? Wat is je gateway?

De ping-log ziet eruit als een crashende en rebootende router. Zie je op dat moment aan de lampjes op de router iets bijzonders? Draai je de nieuwste firmware op de Asus WL300g?

Je hebt al de Asus vervangen door een andere Asus. Heb je ook al eens een ander merk/type router geprobeerd? Als je de Asus afkoppelt, kun je dan wel films kijken vanaf een andere pc? Gebruik je kanalen die ver genoeg van elkaar afliggen op beide accesspoints?

• ProCal
jipenjanneke schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 21:20:
Dus als je films gaat kijken vanaf 10.0.0.5 wordt ook de verbinding verbroken tussen 10.0.0.99 en 10.0.0.203? En ook als je films gaat kijken vanaf 10.0.0.2?
Waar komt je internet vandaan? Wat is je gateway?

De ping-log ziet eruit als een crashende en rebootende router. Zie je op dat moment aan de lampjes op de router iets bijzonders? Draai je de nieuwste firmware op de Asus WL300g?

Je hebt al de Asus vervangen door een andere Asus. Heb je ook al eens een ander merk/type router geprobeerd? Als je de Asus afkoppelt, kun je dan wel films kijken vanaf een andere pc? Gebruik je kanalen die ver genoeg van elkaar afliggen op beide accesspoints?
Eh nee.. Het zit iets anders. Het verhaal met die Asus (10.0.0.203) en m'n laptop (10.0.0.99) is soortgelijk, maar staat los van het eigenlijke probleem. Wellicht had ik dat er niet bij moeten vermelden.

Het komt er op neer dat als je vanaf 10.0.0.5 (via het Senao AP 10.0.0.201) door de lucht :) naar een Senao AP 10.0.0.200 en dan een PC (10.0.0.235 of 10.0.0.2 of welk IP dan ook) een film afspeelt, of er een bestand vanaf probeert te trekken, dat de verbinding dan wordt verbroken. Als je echter op 10.0.0.5 een bestand gaat downloaden van internet (1, 10 of 100mb) dan gaat dat ALTIJD goed.

Crashende router oid is niet aan de orde, 10.0.0.235 is een Windows 2003 server welke fungeert als fileserver en gateway naar internet toe...

Hoop dat het iets duidelijker is zo

• ProCal
Kick...

• ProCal
schop.....

• jipenjanneke
Het lijkt er dus op dat wanneer je grote bestanden door de Senao's haalt dat dan de Senao's zich verslikken. Maar dat zou dan een probleem zijn van de Senao's. Misschien dat ze bij Senao iets kunnen vertellen, of misschien is er inmiddels nieuwere firmware, of kun je nog ergens een instelling vinden in de Senao die je nog niet geprobeerd hebt.

Je zou ook kunnen proberen of het probleem ook optreedt wanneer je grote bestanden vanaf een andere computer haalt, dan kun je de 2003-server uitsluiten als deel van het probleem.

Meer weet ik er niet over te zeggen helaas.

• ProCal
jipenjanneke schreef op zondag 25 maart 2007 @ 16:50:
Het lijkt er dus op dat wanneer je grote bestanden door de Senao's haalt dat dan de Senao's zich verslikken. Maar dat zou dan een probleem zijn van de Senao's. Misschien dat ze bij Senao iets kunnen vertellen, of misschien is er inmiddels nieuwere firmware, of kun je nog ergens een instelling vinden in de Senao die je nog niet geprobeerd hebt.

Je zou ook kunnen proberen of het probleem ook optreedt wanneer je grote bestanden vanaf een andere computer haalt, dan kun je de 2003-server uitsluiten als deel van het probleem.

Meer weet ik er niet over te zeggen helaas.
Ja aan zoiets zat ik ook al te denken. Het rare is alleen, als ik een bestand van mijn eigen PC haal (voorheen Windows XP, nu Windows Vista), dan treedt het probleem ook op. Ligt dus (blijkbaar) niet aan de 2003 server.

Dan ga je inderdaad denken aan de Senao's, dat die problemen geven met grotere bestanden maar dan vraag ik me weer af hoe het kan dat ik wel, meerdere keren achter elkaar zelfs, bestanden van 100 mb van internet kan trekken...

• jipenjanneke
ProCal schreef op maandag 26 maart 2007 @ 00:46:
Dan ga je inderdaad denken aan de Senao's, dat die problemen geven met grotere bestanden maar dan vraag ik me weer af hoe het kan dat ik wel, meerdere keren achter elkaar zelfs, bestanden van 100 mb van internet kan trekken...
Ik denk niet dat het gaat om de grootte van de bestanden, maar om de snelheid waarmee het wordt aangeboden. Wanneer je van internet downloadt, wordt het toch netjes met beperkte snelheid aangeboden (zeg 12Mbit/s) waar de Senao's mee overweg kunnen.
Een bestand van een andere computer gaat een stuk sneller (zeg 60Mbit/s), en dat zou zomaar de Senao's kunnen verstoppen.

• ProCal
jipenjanneke schreef op maandag 26 maart 2007 @ 22:07:
[...]

Ik denk niet dat het gaat om de grootte van de bestanden, maar om de snelheid waarmee het wordt aangeboden. Wanneer je van internet downloadt, wordt het toch netjes met beperkte snelheid aangeboden (zeg 12Mbit/s) waar de Senao's mee overweg kunnen.
Een bestand van een andere computer gaat een stuk sneller (zeg 60Mbit/s), en dat zou zomaar de Senao's kunnen verstoppen.
Hmm ja.. Op zich klinkt dat aannemelijk.. Maar die AP's heb ik geprobeerd op 54mbit vast, 11mbit en variabel en het gebeurt ALTIJD. Daarbij.. Het is een apparaat van 175 euro... Daar mag je toch van verwachten dat dit soort problemen zich niet voordoen? Overigens staat de output van beide AP's niet op max...

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Als je al het logische geprobeerd hebt.....dan blijven rare opties open. Ik heb geen idee of het al een keer hebt geprobeerd te checken of je wifi kanalen druk gebruikt worden door anderen? Blijft vaag dat rdp en inet wel gewoon blijft werken en de opties van falende routers lijkt logischer, maar wellicht dat je toch kan kijken of er nog een "vrij" kanaal is voor je wifi verbinding en dat om te zetten? Het is maar een vaag idee....

je wireless apparaten zitten toch niet onderling op hetzelfde kanaal??

[ Voor 7% gewijzigd door Cheese_man op 27-03-2007 09:39 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

• ProCal
Cheese_man schreef op dinsdag 27 maart 2007 @ 09:36:
Als je al het logische geprobeerd hebt.....dan blijven rare opties open. Ik heb geen idee of het al een keer hebt geprobeerd te checken of je wifi kanalen druk gebruikt worden door anderen? Blijft vaag dat rdp en inet wel gewoon blijft werken en de opties van falende routers lijkt logischer, maar wellicht dat je toch kan kijken of er nog een "vrij" kanaal is voor je wifi verbinding en dat om te zetten? Het is maar een vaag idee....

je wireless apparaten zitten toch niet onderling op hetzelfde kanaal??
Ja vaag is het zeker... Andere kanalen heb ik al geprobeerd, heb dat al drie keer veranderd. En over onderling op hetzelfde kanaal: De ene Senao staat op auto (das 10.0.0.200, die is geconfigureerd als bridge), de andere Senao, 10.0.0.201 staat op kanaal 4 en is geconfigureerd als AP+WDS. Uiteraard gaat de eerste Senao dan vanzelf op kanaal 4.

• ProCal
Schop...

• ProCal
kick

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Set tussen die Senao's een point to point bridge en zet ze beiden vast op een kanaal (1, 6 of 11). Waarom zou je één op auto willen hebben en de ander op WDS als je ze enkel als bridge gebruikt? Sowieso zou ik met WDS en p2p je kanalen vast instellen.

Scan overigens eerst eens de omgeving op het gebruik van kanalen en kies dan een ander kanaal. In de praktijk zie ik vaak dat (door ISP's en particulieren) 1 en 11 gebruikt worden, dus dan is 6 de beste oplossing (minste overlap - dus meer bandbreedte).

Welke encryptiemethode gebruik je eigenlijk?

• ProCal
Wilf schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 14:37:
Set tussen die Senao's een point to point bridge en zet ze beiden vast op een kanaal (1, 6 of 11). Waarom zou je één op auto willen hebben en de ander op WDS als je ze enkel als bridge gebruikt? Sowieso zou ik met WDS en p2p je kanalen vast instellen.

Scan overigens eerst eens de omgeving op het gebruik van kanalen en kies dan een ander kanaal. In de praktijk zie ik vaak dat (door ISP's en particulieren) 1 en 11 gebruikt worden, dus dan is 6 de beste oplossing (minste overlap - dus meer bandbreedte).

Welke encryptiemethode gebruik je eigenlijk?
Ja... wat jij zegt kan ik wel proberen inderdaad. Ga ik zeker doen. En ff door de buurt rijden om te scannen heb ik al eens gedaan, toen merkte ik dat channel 4 nagenoeg nergens wordt gebruikt. Verder als encryptie gebruik ik WPA2 AES

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

In principe is het het verstandigst om alleen kanaal 1, 6 of 11 te gebruiken in de b/g standaard wegens bandbreedte. Deze 3 kanalen hebben de minste overlap.

Overigens zou je ook kunnen overwegen op de 5GHz band over te stappen omdat deze band relatief leeg is. Nadeel is dat je line of sight en antennes, amps en kabels een stuk beter moeten zijn.

• ProCal
Wilf schreef op vrijdag 30 maart 2007 @ 20:15:
In principe is het het verstandigst om alleen kanaal 1, 6 of 11 te gebruiken in de b/g standaard wegens bandbreedte. Deze 3 kanalen hebben de minste overlap.

Overigens zou je ook kunnen overwegen op de 5GHz band over te stappen omdat deze band relatief leeg is. Nadeel is dat je line of sight en antennes, amps en kabels een stuk beter moeten zijn.
Nou, dan ga ik 1 van die 3 kanalen nog wel eens proberen... Maareh overstappen naar de 5GHz? Kan ik toch niet zondermeer doen? Die Senao draait alleen op 2,4GHz.... Dan zou ik dus ander spul moeten gaan kopen en dat laat m'n budget niet echt toe :) (Wil ik ook eigenlijk niet).

LOS is voor zover ik het kan zien in orde, antennes en kabels zijn ook van goeie kwaliteit. Amps gebruik ik niet. (Als je versterkers bedoelt :)).

• ProCal
Firmware heb ik net geüpgrade naar 1.39 maar ook dat heeft niet geholpen.

AP's nu zo ingesteld dat ze functioneren als bridge, op kanaal 6. Encryptie stond eerst op WPA2+AES dus dat uitgezet, probleem blijft. Het accesspoint van mij thuis bij m'n zwager neergezet (om problemen met de antennes of afstand uit te sluiten), maar ook DAN werkt het niet goed.

Iemand misschien nog een idee?

Verwijderd

Heb je het weer stuk? :')

maar goed, al een ander AP geprobeerd?

• ProCal
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:10:
Heb je het weer stuk? :')

maar goed, al een ander AP geprobeerd?
LOL

Jij bent 1 grappige knaap. Ik heb nog wel een gare Linksys liggen, laatst gekocht bij een bedrijf van een (toen nog) vriend van me.. Wat een verrot ding.. Veel te veel voor betaald ook trouwens.

On topic: Nog geen ander AP geprobeerd, die heb ik niet en een nieuwe is 1 beetje duur, vent

Verwijderd

ProCal schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 19:36:
[...]

LOL

Jij bent 1 grappige knaap. Ik heb nog wel een gare Linksys liggen, laatst gekocht bij een bedrijf van een (toen nog) vriend van me.. Wat een verrot ding.. Veel te veel voor betaald ook trouwens.

On topic: Nog geen ander AP geprobeerd, die heb ik niet en een nieuwe is 1 beetje duur, vent
:')

Ow ja, ken ik die vriend van je ook?
Wie koopt er overigens dan ook een linksys
Hoe gaat het trouwens met die gare :r slopels :r van je? :D

OT: ik heb gelezen bij de leverancier zelf dat je dat ding gewoon moet omruilen ;)

• ProCal
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:40:
[...]

OT: ik heb gelezen bij de leverancier zelf dat je dat ding gewoon moet omruilen ;)
Ja je kent 'm vast wel vaag. Echt een sjonnie figuur. En Linksys is inderdaad troep, daarom heb ik 2 Senao's gekocht. :)

Slopels? Ik heb een Toyota Carina II...

Verwijderd

ProCal schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 02:02:
[...]

Ja je kent 'm vast wel vaag. Echt een sjonnie figuur. En Linksys is inderdaad troep, daarom heb ik 2 Senao's gekocht. :)

Toyota Carina II? _O-
Zo'n grijze muis :')

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik zweer zelf bij Lancom, maar ja... ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-03 17:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 22:40:
[...]

ProCal schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 02:02:
[...]

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2007 @ 23:57:
[...]

Toyota Carina II? _O-
Zo'n grijze muis :')
Modbreak:Heren, houden we het wel ontopic :) Offtopic blaten doe je maar voer MSN oid.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

heb je het al eens zonder encrypte geprobeerd
??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ProCal
Cyberpope schreef op maandag 16 april 2007 @ 08:43:
heb je het al eens zonder encrypte geprobeerd
??
Ja dat heb ik ook geprobeerd, heb het met WPA2, WEP en zonder encryptie geprobeerd, bij allemaal treedt het probleem op...

Verwijderd

Ik heb hetzelfde, ben zaterdag ook overgegaan naar de ultimate, en idd hij verbraakt de verbinding best vaak, lang leven fxp met resume functie maar gewoon 4 gigi intern verplaatsen wil niet grrrrrrr

en ipv ook al sta ik naast de router, linksys wrt54 GL krijg ik maar 52 % vaag zeg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 10:56:
Ik heb hetzelfde, ben zaterdag ook overgegaan naar de ultimate, en idd hij verbraakt de verbinding best vaak, lang leven fxp met resume functie maar gewoon 4 gigi intern verplaatsen wil niet grrrrrrr

en ipv ook al sta ik naast de router, linksys wrt54 GL krijg ik maar 52 % vaag zeg.
Ik vraag me af waarom je met een dergelijk taalgebruik "NL" in je nickname hebt staan. :X

ot:
Heb je eigenlijk veel tx of rx errors, knaapie?
Pagina: 1