Nieuw Core 2 Duo systeem bevriest

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:34
Beste tweakers,

Ik heb woensdag mijn nieuwe onderdelen mogen ontvangen voor een mooie upgrade. De bestelde onderdelen waren een Core 2 Duo E6400 processor, een Gigabyte P965-DS3 moederbord, en 2x1 GB OCZ PC6400 4-4-4-15 Platinum geheugen. Deze upgrade brengt de totaalspecs op:

Behuizing: Aerocool Aero-Engine Jr
Moederbord: Gigabyte P965-DS3
Processor: Core 2 Duo E6400
Geheugen: 2x1GB OCZ PC6400 4-4-4-15
Videokaart: MSI Geforce 7900 GTO
Harde schijven: 2x Hitachi Deskstar 80GB in RAID-0 opstelling
Voeding: ThermalTake Purepower 460W
Geluidskaart: Audigy 2 ZS
Optische drive: NEC 3540

Nu wil het geval dat het systeem niet helemaal naar behoren werkt. :'( Nu ik dit aan het typen ben is er helemaal niets aan de hand, maar zodra ik een spel wil installeren (UT2004 en Battlefield 2 geprobeerd) gaat er wat mis. Nog vrij ver in het begin van de installatie bevriest de boel, en hoor je de optische drive in snelheid minderen, totdat er niks meer gebeurt. De muis reageert nog, en ook de capslock/numlock toetsen op het toetsenbord. Ergens klikken heeft alleen geen enkel nut. Ook Ctrl-Alt-Del werkt niet. Resetten is dan de enige optie.

Het spel Call of Duty dat ik woensdag gelijk geïnstalleerd had toen ik de computer in elkaar had gezet en windows had geinstalleerd, werkt wel gewoon goed. Ik heb het een half uur gespeeld zonder vastlopers.

Het probleem deed zich eerder al voor zonder dat ik een spel probeerde te installeren. Ik was toen wel ofwel aan het downloaden, of bestanden van een dvd naar de harde schijf aan het kopiëren, of beide. Dat weet ik niet meer precies. Ik kon toen ook nog een glimp opvangen van een BSOD, waarna het systeem zichzelf herstartte. Sinds ik het BIOS heb ge-update en een foutencontrole op partitie E:\ (de games-partitie) heb uitgevoerd is er geen BSOD meer geweest, alleen maar freezes.

Ik heb ook MemTest86+ tien minuutjes laten draaien, ik had geen tijd om het nog langer te laten draaien. In die tien minuten zijn overigens geen fouten gevonden. Ik weet nu niet zo goed wat ik verder nog kan proberen, ik zou haast denken dat het of aan de optische drive ligt, of aan de harde schijven (misschien verkeerde RAID-driver? Ik heb bij de windows installatie gekozen voor de 'GIGABYTE GBB363 RAID Controller' driver van de floppy gekozen, omdat die als voorbeeld werd gebruikt in de handleiding).

Bestaat er misschien een tooltje waarmee ik mijn harde schijven kan testen? Verder zal ik morgen even een 3dmark06 testje draaien om te kijken of ie daar goed doorheen komt, en MemTest een paar uur laten draaien. Ook kan ik morgen wel even kijken of de spellen wel goed willen installeren als ik de dvd-speler van mijn broertje even gebruik.

Ik hoop echt heel erg dat jullie me kunnen helpen, als meer informatie nodig is zeg het maar.

p.s.: excuses als het verhaal erg onduidelijk is, het is al laat :O

EDIT: de onderdelen die ik vervangen heb zijn een Asus A8n-E moederbord, een Athlon 64 3500+ processor, en 2x512MB Kingston CL2.5 geheugen. Die combinatie heeft altijd vlekkeloos gewerkt, ook de harde schijven en de optische drive die ik nu nog gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door FreddyFish op 09-03-2007 01:20 ]

• Rutger Mulder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 22:09
Voltage van dat ocz geheugen al verhoogd in je bios ?
(het zal wel 1,9-2,1v moeten zijn)

• FreddyFish
Rutger Mulder schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 01:10:
Voltage van dat ocz geheugen al verhoogd in je bios ?
(het zal wel 1,9-2,1v moeten zijn)
Bedankt voor je snelle reply!

Ik was het inderdaad vergeten te melden. Ik heb in het BIOS ingesteld dat het geheugen +0.3V moet krijgen, standaard was 1,8V dacht ik, dus dat klopt dan wel. De rest staat gewoon allemaal op standaard.

Ik heb inmiddels ook even 3DMark06 gedraaid, en hij maakt hem gewoon netjes af. Ik weet niet of jullie er iets aan hebben maar de score was 5751.

[ Voor 3% gewijzigd door FreddyFish op 09-03-2007 01:15 ]

• D3LTA
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:48
Score is niks mis mee voor een 7900GTO

download coretemp eens en kijk eens naar de tempratuur waarden in idle en load

• FreddyFish
D3LTA schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 01:19:
Score is niks mis mee voor een 7900GTO

download coretemp eens en kijk eens naar de tempratuur waarden in idle en load
Ik heb het even gedownload. Idle temperaturen vallen me ontzettend mee, hij geeft voor core #0 en core #1 respectievelijk 27 en 29 graden aan. Stressed zal ik toch echt morgen pas kunnen testen, ik moet nu naar bedje toe.

EDIT: heb inmiddels ook stressed temperaturen gekeken, na een half uur Prime95 gedraaid te hebben. De temperaturen schommelen tussen de 37 en 41 graden. Niets mis mee, lijkt me.

[ Voor 15% gewijzigd door FreddyFish op 09-03-2007 11:15 ]

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 22:08
Al de nieuwste bios geïnstalleerd? vooral bij wat vage problemen met een nieuw systeem is dat vaak mijn 1ste stap.

[ Voor 10% gewijzigd door Grijns op 09-03-2007 11:07 ]

• FreddyFish
Grijns schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 11:05:
Al de nieuwste bios geïnstalleerd? vooral bij wat vage problemen met een nieuw systeem is dat vaak mijn 1ste stap.
Ja, heb met het meegeleverde programma'tje @Bios het BIOS naar de volgens mij nieuwste versie geupdate. Staat ook in de startpost, trouwens ;)

Ik ben nu trouwens even Prime95 aan het draaien en alles lijkt goed te gaan, temps zijn ook zeker in orde, meeste van de tijd nog onder de 40 graden.

Nog even iets: ik heb gisteravond even een filmpje gekeken op de computer, en nu zit ik er ook weer een half uurtje achter, en alles lijkt echt heel stabiel te zijn. Ook Call of Duty 2 draait prima! Ik verdenk dus heel erg de optische drive (waar voorheen nog nooit een probleem mee is geweest) of de harde schijf/schijven

[ Voor 23% gewijzigd door FreddyFish op 09-03-2007 11:19 ]

Verwijderd

ik denk dat deze meneer niet op die opmerking zit te wachten, zo aan zijn tekst opbouw baalt hij er wel van (zou ik ook doen ;) )

Ontopic, ik denk dat het tog je geheugen is, test eens wat langer ! boot eens met 1 reepje. kijken wat ie dan doet ??

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:27

Arethusa

Niet die server

Welk OS gebruik je ? Windows Vista of Windows XP?. Misschien is het een idee om je windows zo in te stellen dat je bsod meldingen blijft zien alvorens hij herstart. Probeer ook eens zo kaal mogelijk te starten met het installeren van een spel. Bijvoorbeeld zonder geluidskaart en dergelijke.

[ Voor 3% gewijzigd door Arethusa op 09-03-2007 11:28 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

• FreddyFish
Verwijderd schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 11:22:
ik denk dat deze meneer niet op die opmerking zit te wachten, zo aan zijn tekst opbouw baalt hij er wel van (zou ik ook doen ;) )

Ontopic, ik denk dat het tog je geheugen is, test eens wat langer ! boot eens met 1 reepje. kijken wat ie dan doet ??
Ja ik baal er inderdaad flink van, ik had verwacht dat alles gewoon goed zou gaan :/

Ik haal nu gelijk even de dvd-drive van mn broertje en probeer het dan nog eens. Ik verwacht eigenlijk niet dat dit wel goed gaat werken, maar dan sluit ik in ieder geval weer een onderdeel uit.

Daarna zal ik memtest wat langer laten draaien. Zou 1 uur genoeg zijn?

• djangoster
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-08-2024

djangoster

Mista D

Die twee spellen die je probeert te installeren kunnen niet zo makkelijk overweg met een Dual Core 2 Processor. Ik weet dat er een programma is om de exe files te patchen zodat ze het wel kunnen...
ik zoek er nog even naar.

<--Een vreemde één in de bite--> Life is not as easy as most people live it....

• FreddyFish
Arethusa schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 11:26:
Welk OS gebruik je ? Windows Vista of Windows XP?. Misschien is het een idee om je windows zo in te stellen dat je bsod meldingen blijft zien alvorens hij herstart. Probeer ook eens zo kaal mogelijk te starten met het installeren van een spel. Bijvoorbeeld zonder geluidskaart en dergelijke.
Ik gebruik Windows XP (Professional). Ik had dat altijd ook ingesteld staan, dat het systeem niet direct moet rebooten, maar na de verse windows-installatie dus niet meer. Nu wel weer, maar ik krijg (jammer genoeg) geen BSOD's meer. Dat ik dat nog ooit eens zou zeggen :P

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:31
Kijk anders eens even hier. http://www.bleedinedgesupport.com/ocz/forum/index.php
En post eens wat, de mensen van OCZ zijn errug goed wat betreft support en snelle replies.

Verwijderd

Memtest wat langer laten draaien:
Ik zou een nachtje laten draaien, of een dagje, als je niet kunt slapen met een pc die aan staat ;).

• FreddyFish
Ik snap er helemaal niets van. Ik installeer nu Unreal Tournament 2004 met de drive van mn broertje en hij lijkt gewoon goed te installeren... 8)7

Dan zijn waarschijnlijk niet de HDD's de oorzaak van het probleem, ik installeer het spel op dezelfde partitie als voorheen. Erg vreemd als mijn eigen DVD-drive ineens kapot is, precies wanneer ik een nieuw systeem heb? :?

Anyways, ik installeer straks Battlefield 2 er ook maar achteraan, en nog wat andere zooi. Straks maar weer mijn eigen drive er in en proberen een spel te installeren.

Snap ik nog steeds niet waar die BSOD's vandaan kwamen, misschien was dat gewoon een softwarematig conflict dat verholpen is met de BIOS-update, en nu met mn drive is heel wat anders. Ik weet het anders ook echt niet.

Zal wel voor de zekerheid nog een paar uurtjes MemTest laten draaien.

In ieder geval allemaal reuze bedankt!

• FreddyFish
Oke hier een update van het probleem.

Ik heb, op aanraden van een aantal personen hier, toch maar een nachtje MemTest gedraaid. Walltime 8,5 uur. En ik denk dan toch dat het geheugen het probleem is, ik had 9 errors.

Dat kan geen toeval zijn toch?

En verder: kan ik geheugen terugsturen (webwinkel, Digitique) op basis van MemTest errors? Ik weet niet of zij het dan ook nog gaan testen, maar het is geen veelvoorkomend probleem meer, dus dan zeggen ze misschien dat er niks aan de hand is?

Maar nu zeggen jullie vast dat ik daar de webshop maar voor moet contacteren, en daar hebben jullie dan ook gelijk in :+

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 08:30
FreddyFish schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:22:
Ik heb, op aanraden van een aantal personen hier, toch maar een nachtje MemTest gedraaid. Walltime 8,5 uur. En ik denk dan toch dat het geheugen het probleem is, ik had 9 errors.
Als je het voltage van het geheugen wat terugschroeft, krijg je dan ook meer errors? Zo ja, kun je proberen het voltage juist wat hoger te zetten....

ach...in een volgend leven lach je er om!

• FreddyFish
0siris schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:27:
[...]

Als je het voltage van het geheugen wat terugschroeft, krijg je dan ook meer errors? Zo ja, kun je proberen het voltage juist wat hoger te zetten....
Ik moet straks gaan werken, dat komt mooi uit.

Dan zet ik nu gewoon MemTest aan met het geheugenvoltage op standaard, 1,8V

Hij stond bij het testen trouwens op 2,0V. OCZ raadt geloof ik 2,1V aan?

• Fidai
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-05 05:55
Het kan een slechte sector op je harde schijf zijn. Ongeveer een week geleden liep mijn computer random elke keer vast, onder belasting, geen belasting etc... Na vanalles gecheckt te hebben ff een andere harde schijf erin gedaan (IDE ipv SATA maartoch...) en sinds dien is ie niet meer vastgelopen...

• FreddyFish
Fidai schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:31:
Het kan een slechte sector op je harde schijf zijn. Ongeveer een week geleden liep mijn computer random elke keer vast, onder belasting, geen belasting etc... Na vanalles gecheckt te hebben ff een andere harde schijf erin gedaan (IDE ipv SATA maartoch...) en sinds dien is ie niet meer vastgelopen...
Maar dat zou nog steeds de errors in MemTest86+ niet verklaren.

Ik ben nu trouwens weer een test aan het draaien, walltime nu 3,5 uur en nog geen error gehad. Voltage is nu op standaard ingesteld, 1,8V als ik me niet vergis. Ik laat hem nog wel een paar uurtjes verdergaan, en geef dan wel weer een update hier.

Verwijderd

Okeee, grote kans dat er een fabricage fout in je geheugen zit, had precies het zelfde probleem dat ik mijn systeem had. Ik had hem niet zelf in elkaar laten zetten, dus terug naar de winkel, en ze konden me zo vertellen dat mijn geheugen kapot was. Dus, hoop dat je hier wat aan hebt.

• FreddyFish
Oke, MemTest heeft nu ongeveer even lang gedraaid als hiervoor, maar dan nu met 1,8V ipv 2,0V. Er zijn vreemd genoeg helemaal geen errors opgetreden. En dit terwijl OCZ toch aanraadt om het voltage op 2,0 of 2,1V te zetten.

Zijn mijn modules nou echt kapot, en komt dat gewoon niet aan het licht op een lager voltage, of is er wat anders aan de hand?

Ik weet niet of er een (groot) performanceverschil zit tussen de modules op 1,8V te draaien OF op 2,0 - 2,1V. Zoja, dan moet ik de modules gewoon terugbrengen, want als ze niet goed willen draaien op het voltage waarop ze horen te draaien, zit er iets niet goed.

Ook weet ik niet of de dimms wel lekker stabiel zullen lopen op dat 'lage' voltage.

Wie kan mij verheldering geven? Ik denk dat ik ze toch maar gewoon terug moet sturen?

Verwijderd

Ik zou het in ieder geval proberen om ze terug te sturen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:44

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor.
Dit topic hoort hier dus niet thuis. Omdat het om geheugen gaat schop ik het richting PMG.
Ik weet niet of er een (groot) performanceverschil zit tussen de modules op 1,8V te draaien OF op 2,0 - 2,1V.
Performanceverschil in de zin van rauwe prestaties zit er niet in. Het voltage zorgt er niet voor dat onderdelen beter of juist slechter presteren in benchmarks. Enkel overclock prestaties worden er mee beïnvloedt.
Ook weet ik niet of de dimms wel lekker stabiel zullen lopen op dat 'lage' voltage.
Dat is iets wat je zou kunnen testen met Memtest (e.d.).
Wie kan mij verheldering geven? Ik denk dat ik ze toch maar gewoon terug moet sturen?
Als de DIMM's daadwerkelijk op 2,0V moeten lopen (Ik lees in jouw reactie dat OCZ het aanraadt. Aanraden (recommended) hoeft niet persé te betekenen dat het ergens op moet lopen maar dat het slechts aanbevolen is.) dan zijn ze simpelweg niet goed als ze enkel op 1,8V werken en niet op 2,0V.

Controleer overigens (voor zover dat mogelijk is) wat het actuele voltage van het geheugen is. Wellicht stel je 2,0V in maar geeft het moederbord (wegens een bug, defect, o.i.d.) een ander voltage af.

Overigens is er één reply (incl. een reactie daarop) weg. Graag serieus houden :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• FreddyFish
Oke ik heb nu een tijd gewoon goed gedraaid met het geheugen op 1.8V, geen freezes of bluescreens. Ik kan echter nog steeds niet het geheugen zonder problemen op 2.0V draaien. Ik lees hier dat er geen performanceverschil zit tussen 1.8V en 2.0V onder normaal gebruik, het maakt alleen uit bij het overclocken. In principe kan ik het dus gewoon zo laten, want op 1.8V heb ik geen problemen.

Zouden jullie het in mijn situatie gewoon zo laten, of toch proberen het geheugen om te ruilen? Wie weet draait het geheugen op dit moment (op 1.8V dus) toch niet zo als het hoort. Ik heb nog nooit op een vergelijkbaar systeem met Core 2 Duo en DDR2 PC6400 geheugen gespeeld dus ik kan het ook niet vergelijken. Ik merk in Windows XP in ieder geval totaal geen verschil tussen dit en mijn vorige setup met Athlon 64 3500+ en 1GB PC3200 DDR1 geheugen. Ik weet niet of dat zou moeten?
Pagina: 1